BB X Donnerhall heeft wat meer tijd nodig om uit te groeien..ik vindt het een hele correcte hengst. Een heel mooi front, 3 gewoon goede en correcte gangen met een goed achterbeen gebruik maar niks spectaculairs oid. Hengst moet duidelijk nog aan kracht winnen..
Luca1968
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-14 18:56
Ik wacht de resultaten van het verrichtingsonderzoek eerst maar eens af. Nu hebben jullie me een aantal namen van met name jonge hengsten genoemd maar nu wil ik het van de andere kant bekijken. Wat past over het algemeen goed bij Ferro-bloed, zonder te kijken naar de tekortkomingen van mijn merrie.
Elisa2
Geplaatst: 12-04-14 18:59
Langelijnde hengsten met genoeg souplesse! en een goede stap..
(Heb vandaag 2 hele leuke duitse hengsten gezien bij van Norel, Dante Weltino, heel veel soeplesse en For Romance viel me ook heel positief op. Er stond een camera dus er is ergens filmmateriaal)
Bordeaux is inderdaad een passende hengst maar € 1.600,- dekgeld inmiddels! Zijn zoon Google vind ik trouwens ook erg mooi, evt volgend jaar. Ferdeaux ook erg mooi maar het Ferro-bloed komt dan weer (te) dichtbij. For Romance is een knappe, goed bewegende hengst maar probeer het bij voorkeur in eerste instantie binnen het KWPN te zoeken. Lord Leatherdale schijnt minder goed te bevruchten en aangezien mijn merrie dit jaar pas in juni is uitgeteld, lijkt me dit geen goed plan.
Luca1968
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-14 11:06
Al even niets meer geplaatst omdat ik de nieuwe lichting hengsten heb afgewacht in de hoop dat daar een interessante hengst voor mijn merrie tussen zou zitten. Helaas denk ik dat dat niet het geval is. Ga me dan ook maar richten op de overige hengsten. Wie denkt er nog even met me mee? Op mijn lijstje had ik tot nu toe staan: Bordeaux, Eyecatcher, For Grabaldi (twijfelachtig), Ferdeaux (ook twijfel vanwege inteelt Ferro), Expression. Echter zou ik het liefst Jazz en Flemmingbloed vermijden.....
Wat vinden jullie van de bij het AES gekeurde Galileo de Bria??
Ik weet, staat ook in mijn bericht, dat de hengst Galileo de Bria bij het AES is goedgekeurd en dat hij er bij het KWPN na de 2e bezichtiging uitlag. Uiteraard speelt karakter een rol maar met mijn merrie durf ik een eventueel heet karakter wel aan.
SantaCruz
Geplaatst: 09-06-14 13:47
Persoonlijk zou ik een hengst zoeken met iets meer bloed bij deze merrie. En een lang voorbeen is natuurlijk mooi maar als de paarden op hoog niveau lopen dan kunnen ze vaak moeilijker tot dragen komen. Al die paarden met lang voorbeen oogt natuurlijk mooi en is misschien makkelijk te verkopen maar uit zo'n lijn als deze zou ik misschien zelfs wel een keer iets anders doen en voor bijvoorbeeld een Duitse hengst gaan als het KWPN niet iets in de collectie heeft. Hoe groot fokt deze merrie na?
Luca1968
Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-14 13:20
Leuk SantaCruz dat je reageert op mijn oproep om advies. Het was al even stil dus had geen reacties meer verwacht en dat terwijl ik er nog niet uit ben voor welke hengst te gaan. De merrie zelf is goed aan de maat, 1.72 m. Haar veulens zijn wisselend qua maat. Veulens van Vivaldi en Tuschinski niet al te groot terwijl de Carlton Hill en de Desperado erg goed aan de maat zijn. Duits bloed heb ik zelf ook naar gekeken echter weet ik te weinig van de vererving in de Duitse fokkerij. Daarnaast is het voor mij erg belangrijk dat (vers) sperma verkrijgbaar is omdat de merrie nu nog moet veulenen en het erg laat in het seizoen wordt.
Heb de Floriscount zoon Ferguson ook aan mijn lijstje toegevoegd van potentiële hengsten. Wat vind je hiervan op deze merrie? En heb je zelf nog hengsten op het oog die zouden kunnen passen? Ik ben het volkomen met je eens dat ik een hengst met een flinke scheut bloed moet nemen.
Zie dat er wederom gereageerd wordt op mijn vorig jaar gestarte vraag. Ook dit jaar sta ik weer voor een hengstenkeuze dus ik hoor graag jullie advies. Het gaat dus om een Metall x Darwin merrie. De volle zuster van deze merrie is de moeder van Aquido, het nieuwe talent van Adelinde Cornelissen. Haar 3/4 broer is de hengst Paddox, die op zijn beurt de vader is van Arlando, dat andere supertalent. Een goede moederlijn dus. Wat zoek ik? - Lang voorbeen - Correcte stand voorbeen - Souplesse - Goede lendenpartij - Hengst die bloed meegeeft
Ik heb even teruggelezen, waar heb je uiteindelijk voor gekozen vorig jaar?
Geniaal, de vivaldi x biotop kwam al voorbij, die lijkt me van de jonge lichting aardig passen. Ik vind zelf Guardian s een mooie hengst met souplesse, een mooie bovenlijn en uitstraling. Is iets minder lang gelijnd en de stam is minder overtuigend maar ik denk dat dat ook de moeite van het bekijken waard is!
Jovibo
Geplaatst: 23-02-15 18:53
zie nu pas dat het een bericht van vorig jaar was raar dat dit topic dan boven aan staat
@Helabitha, Geniaal is absoluut een hengst die passend is. In het verleden is Vivaldi-bloed ook passend gebleken. Nl 2 veilingveulens, 1x Vivaldi zelf en 1x Desperado. Overweeg Geniaal zeker! Guardian S valt voor mij af vanwege het lange achterbeen. Eerder een Trento veulen uit deze merrie gehad waarvan het achterbeen ook te lang was. Vorig jaar heb ik 1x geïnsemineerd met Governor, helaas niet drachtig. Nu kan ik wel op tijd beginnen. Hengstenhouder raadt Apache aan...
Jammer dat ze niet drachtig is geworden. Apache kan ik me zeker wat bij voorstellen. In ieder geval qua bloed, voorbeen en beweging.
De foto van guardian in de hengstendatabase vertekend (of de score in de lijst klopt niet echt), hij scoort 106, dus een iets stijl achterbeen bij genetisch profiel.
Succes met kiezen weer, t wordt vast een mooi veulen!
Guardian vond ik één van de meest verrassende hengsten uit de jaargang 2014 op de hk. Vind het jammer dat zijn moederlijn minder interessant is. Toch blijft ik telkens weer op Bordeaux komen. Vinden jullie dit ook een passende hengst?
Luca1968
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-16 18:22
Inmiddels loopt er een bloederig, hoogbenig veulen van Geniaal bij mijn merrie. Ook al ben ik erg tevreden met dit hengstveulen, teruggaan naar Geniaal doe ik niet omdat het niet wil zeggen dat er wederom zo'n aansprekend veulen uitkomt. Vandaar weer even nieuw leven in dit oude topic blazen en opnieuw suggesties gevraagd voor dit jaar.
Wat wil ik verbeteren? - stap - meer souplesse - minder strakke lendenpartij - meer bloed
Ook wil bij voorkeur vrij bloed. Ik ben gisteren op de hengstenshow van de IJzeren Man geweest om eens wat Duitse hengsten te bekijken. Echter de meeste konden mij v.w.b. achterbeengebruik niet bekoren. De hengsten Blue Horse Dreamline en Blue Horse Zalabaster vond ik nog de beste maar geen vrij bloed! De Duitse hengsten Fürstenball en Dante Weltino spreken me wel aan maar moet wel over vers sperma kunnen beschikken.
Ik overweeg Total US maar zag in het rapport dat het bevruchtend vermogen werd aangegeven met matig. Weet iemand of dit inmiddels is bijgesteld in positieve zin? Verder wordt me Glock's Zonik aangeraden? Weet iemand hoe zijn nafok is? En Daily Diamond; zal ik voldoende bloed krijgen?
Als ik zo naar je lijstje kijk, wat vind je van Toto jr ?
Luca1968
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-16 19:29
Dank je voor je snelle reactie Elisa2. Heeft Zonic zo'n lang achterbeen? Ik zou graag een standfoto van hem zien maar heb hem alleen maar onder het zadel gezien. Guardian heb ik met name laten staan vanwege de moederlijn. Het lange achterbeen speelde idd ook mee. Moet wel zeggen dat ik Guardian, zijn moeder en verdere familie van moeders kant meerdere malen heb gezien en dat waren stuk voor stuk mooie paarden.
Follow Me heb je me al aangeraden. Heb er toen ook info over opgezocht en er staat me iets van bij dat deze hengst is geopereerd vanwege, houd me er niet aan vast, ocd? Heb jij nakomelingen van hem gezien?
Hoe denk je over Total US?
Luca1968
Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-16 20:22
Jovibo schreef:
Als ik zo naar je lijstje kijk, wat vind je van Toto jr ?
Ik ben bang dat ik met Toto jr een te beknopt veulen ga krijgen. Dat is eigenlijk de enige reden dat ik hem laat staan. Denk met Total US iets meer lengte te verkrijgen.
Hier een standfoto van zonik, ik vind hem persoonlijk wel een vrij lang achterbeen hebben..valt niet super op als hij verzameld loopt.
Hier als jong paard zie je het ook goed
Persoonlijk denk ik dat je dan beter voor Guardian kan gaan..er zijn nu ook al wat meer veulens van hem dus kun je een beetje kijken hoe hij fokt.
Ik weet niks van ocd of een ocd operatie bij Follow me..en ook nog weinig van nafok dus dat is inderdaad een risico. Ik vind de lijnenteelt op Donnerhall wel mooi..
Total US zou ook goed kunnen passen denk ik, die kan zeker bloed toevoegen en ik vind het een fijne hengst die goed in elkaar zit en drie goede gangen heeft. Met inderdaad meer lengte dan Toto en Trafalgar..en ook het mooi lijnenteelt op Donnerhall. Wat betreft het bevruchten zou ik gewoon ff een belletje wagen met v Uytert.