Barokke hengst voor mij friese merrie (v. Jelke) evt. PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:15

set_elkol schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Wauw donja die is ook gaaf.
Ik zit nu niet achter de comp. Dus ga ik deze hengst eens beter bestuderen.
Ken je deze hengst? Zo ja heb je event. Wat fotos van nakemlingen bij friese merries?

Ismir ga ik vanavond opzoeken achter de laptop. Dank je!

even 2 foto's van Ismir:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik vind hem persoonlijk erg gaaf, hij is cremello dus een veulen zou dan altijd verdunning hebben (smoky black, valk of palomino, als je merrie homozygoot zwart is geen kans op palomino).

Valk kan alleen als de hengst homozygoot agouti is als ik het goed heb. De merrie is zwart en valk is een verdunningskleur van bruin.

Scen tao is inderdaad gaaf! Ik heb hem dit jaar op de keuring gezien. Heel imponerend paard vond ik het.

Succes met je keuze! En ik blijf je volgen :D

Anne_mieke88

Re: Barokke hengst voor mij friese merrie (v. Jelke) evt. PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:18

Sanne eigk. Niet maargoed alle fotos van potentiele papas en fotos van nakomelingen met friezen zijn van harte welkom

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:28

Oeww die appaloosa vind ik echt heel gaaf!
Bont vind ik zelf niet zoveel (tenzij het heel veel zwart is en maar een beetje wit).. maar dat is natuurlijk echt heel persoonlijk
Ik vind die cremello ook heel mooi

Heterozygoot agouti kan toch ook valk veroorzaken? En heterozygoot agouti is een zwart paard toch?

Ik zou zelf eigenlijk vooral naar beweging en bouw kijken
Als je er de dressuur mee in wilt zou ik kijken naar iets minder barok omdat moeder al barok is.. zodat je straks (hopelijk) een mooi veulen krijgt wat wel barok is maar niet te.. uiteraard moet het wel aansluiten bij je merrie.. ik denk dat die appaloosa of een KWPN of sjieke PRE dan best een optie is

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:51

Volgens mij niet omdat een fries homozygoot zwart is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:03

de hengst hoeft geen homozygoot agouti te zijn, hij hoeft alleen maar agouti te dragen :)

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:09

Ben benieuwd wat het gaat worden zeg!!!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:10

Maar is het dan niet zo dat als hij heterozygoot agouti is dat je dan een kans maakt op een valk maar dat je niet zeker weet dat het een valk wordt?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:28

Oohh die Cremello.. Kom maar brengen hoor !! :D
Al contact gehad met de eigenaresse van Jerezano ?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:49

Ymor schreef:
Maar is het dan niet zo dat als hij heterozygoot agouti is dat je dan een kans maakt op een valk maar dat je niet zeker weet dat het een valk wordt?

Klopt bij een heterozygoot paard weet je nooit zeker wat die doorgeeft.. dus je weet nooit zeker wat de kleur van t veulen wordt ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:51

Ymor schreef:

ja dat klopt. of je weet niet eens of ie wel bruin draagt :P je hebt gewoon zoveel % kans op een valk als het heterozygoot is.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:58

Donja schreef:
Wat dacht je van Peru's Scen Tao? Grote maat appaloosahengst (1.73m) met zeer goede bewegingen. Hij heeft al meerdere friese merries gedekt en de veulens zijn allemaal mooi aan de maat, hebben goede bewegingen en behouden hun barokke bouw, maar dan wat hoogbeniger!

http://www.appaloosahengsten.com/perus-scen-tao.html

:j Wilde ik ook voorstellen. Nog een leuke bijkomstigheid je kan gewoon papier aanvragen bij het veulen, dan bij het appaloosa stamboek. Dit is trouwens een goed gelukte kruising fries X ST
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 22:23

Ik ga morgen alles even op mn gemak lezen en reageren. Alvast heeeeel erg bedankt voor de vele reacties. En bokkers die benieuwd zijn en volgen :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:48

Ik ga zeker volgen ! :D

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:32

hee leuk een topic over eelk!
ik denk dat eelkje en een knappe kwpner wel wat word. Als je de dressuurkant op wil is dat een logische keuze denk ik! Ruimere gangen en minder snel dat opkroppen bovenin. Daar heb je weer meer kans op met pre's enzo. Al vind ik die wit achtige (kom ff niet op de kleur ;)) wel heel knap
Een mooie zwarte kwpn/nrps hengst!! .... wat kost een dekking van totilas B-)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:56

Ten eerste: wat een prachtig merrie heb je! Ik vind de cremello prachtig, zou benieuwd zijn wat er uit zo'n combi komt..

Ik volg :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:48

daiswees schreef:
ehm ik kan wel eventjes je een pb'tje sturen met de facebook van de eigenaar ? dan kan je haar een priveberichtje sturen?!

Ik heb haar een berichtje gestuurd op FB. Maar nog geen reactie, misschien kan je haar appen dat ik haar een berichtje heb gestuurd? :)

Donja schreef:
Wat dacht je van Peru's Scen Tao? Grote maat appaloosahengst (1.73m) met zeer goede bewegingen. Hij heeft al meerdere friese merries gedekt en de veulens zijn allemaal mooi aan de maat, hebben goede bewegingen en behouden hun barokke bouw, maar dan wat hoogbeniger!

Naast de foto die al naar voren is gekomen van nakomeling bij een fries... heb je nog meer voorbeelden?
Want de stippel blijft bij mij toch een gok omdat er ook friesjes uit zijn gekomen... en als ik dan toch een kruising laat gebeuren dan liever geen plain blacky B-)

Just_Sannee schreef:
Bontfire ken ik 'persoonlijk' :D
Onwijs lieve hengst, geeft altijd bont door. Op de laatste merriekeuring is een van zijn nakomelingen dagkampioen geworden :)

o wat leuk... waar staat hij in de buurt? heb je foto's van nakomelingen bij friesjes voor mij?

set_elkol schreef:
Is Ismir du Tilleul niks voor je?

Ikzelf vind cremello niet zo mooi... natuurlijk gaat het niet om de kleur.. maar als ik dan toch mag kiezen... :P
Wie weet wat voor kleuren er uit zou kunnen komen met een cremello als hengst??

Donja schreef:
Als je de eigenaar even mailt, die heeft vast wel foto's (Scen Tao geeft zowel appaloosa's als gewoon zwarte nakomelingen bij friezen).

Vulina@bokt had vorig jaar ook een veulen van hem bij haar friese merrie, die heeft vast ook wel foto's!

PB gestuurd :D

Ymor schreef:
Volgens mij niet omdat een fries homozygoot zwart is.

Eelkje is wel zwart maar haar onderhuis is bruin. Ik heb haar geschoren en dan zie je ook echt bruin... ze heeft op dit moment tijgerprint :=

paardjes123 schreef:
Donja schreef:

:j Wilde ik ook voorstellen. Nog een leuke bijkomstigheid je kan gewoon papier aanvragen bij het veulen, dan bij het appaloosa stamboek. Dit is trouwens een goed gelukte kruising fries X ST
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

die is inderdaad goed gelukt :P

iet_patron schreef:
hee leuk een topic over eelk!
ik denk dat eelkje en een knappe kwpner wel wat word. Als je de dressuurkant op wil is dat een logische keuze denk ik! Ruimere gangen en minder snel dat opkroppen bovenin. Daar heb je weer meer kans op met pre's enzo. Al vind ik die wit achtige (kom ff niet op de kleur ;)) wel heel knap
Een mooie zwarte kwpn/nrps hengst!! .... wat kost een dekking van totilas B-)

nope zwart zou ik er dan liever niet op willen :P

Dirndl schreef:
Ten eerste: wat een prachtig merrie heb je! Ik vind de cremello prachtig, zou benieuwd zijn wat er uit zo'n combi komt..

Ik volg :)

Ik zou dan eerst willen weten hoeveel kans ik heb qua kleuren...
Ismir du Tilleul lees ik net is 1.57... ik wil wel graag wat meer maat... dus die valt al wel af..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:53

Een cremello of perlino zou wel super gaaf zijn, heb wel eens een valk fries voorbij zien komen op bokt dacht ik?
Edit: [ITP] Pelle is back (Valk fries) deze.. Maar die is ook van Ismir en die hengst is wat te klein.

Kinsky stables heeft dacht ik wel een Perlino hengst die aan de maat is, maar geen barokke paard. Lastig hoor haha!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:31

oooeeewh die is wel gaaf...
Jammer van de maat van Ismit...

Zoek wel echt een barokke type... mag best iets minder barokke zijn dan mijn merrie maar barok is wel een must... hou van ronde vormen, dikke kappen en manen dus zou leuk zijn als mn veulentje dat ook mee zou krijgen :D

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:37

annemieke op de vorige pagina staat een foto van mijn bontfire nakomeling de moeder van hem is een folkert merrie dus een fries.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:45

ja die is ook heel leuk inderdaad :)
Ik vind bont ook wel leuk maar hou niet zo van wit :P tenminste het schoonmaken van wit staat me tegen... Mijn nichtje rijdt op een bonte shet en die moet ik dus schoonmaken... :')
Daarom twijfel ik wel over Bontfire... qua uiterlijk heeftie wel het plaatje...

Als ik dan een kleur zou mogen kiezen dan vind ik valk of een apart kleur bruin heel mooi... of gewoon een friesje :)
Waar ik helemaal van smelt is blauwschimmel of Roan.
Maar vind maar een hengst die maat/beweging/manen meegeeft en een blauwschimmel/roan produceert en die ook nog rond de 500 euro dekking kost (als zou ik voor dat plaatje wel iets meer willen neertellen)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:28

Set_elkol zei al iets over de kleuren met een cremello:
'Ik vind hem persoonlijk erg gaaf, hij is cremello dus een veulen zou dan altijd verdunning hebben (smoky black, valk of palomino, als je merrie homozygoot zwart is geen kans op palomino).'

Maar ik zou zelf niet direct zo gericht kijken naar kleur.. een goed veulen is uiteindelijk toch belangrijker dan een veulen met een leuke kleur ;) maar als je de keus hebt is het mooi mee genomen natuurlijk haha

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:31

ja indd... maar dat roep ik ook vanaf het begin... alleen als ik de keuze heb... tja dan kijk ik daar ook een klein beetje naar... maar kies alleen voor de hengst mits het mijn merrie kan verbeteren.

En qua kleur van cremello was er een meningsverschil over wat er nou uit zou komen...misschien weet iemand hoe het feitelijk zit?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:36

Ligt ook aan wat jouw merrie draagt he.
Sommige Friezen dragen nog vosgen geloof ik dan is er kans op palomino, verder valk en smokey bladk volgens mij.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:37

Cremello x gewoon gekleurd paard geeft nooit cremello maar wel altijd verdunning. Cremello heeft namelijk 2 verdunningsgenen die hij door kan geven, dus hij geeft er altijd 1 door, en van moeders kant komt er sowieso geen.

Je kunt dus, precies wat Set_Elkol zegt, valk (verdunning van bruin), smoky black (verdunning van zwart) en palomino (verdunning van vos) van krijgen, afhankelijk van welke basiskleur je paard krijgt.

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:38

Leuk Annemieke! Gaaf dat je een veulentje wilt fokken uit je mooie merrie :) Kan je later toch nog op 'een stukje' van Eelkje rijden :P
Ben benieuwd welke hengst het wordt!!