Even wat ervaringen horen.... welke Springhengst??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Even wat ervaringen horen.... welke Springhengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:20

Ik zou wel opletten dat je in elk geval een hengst neemt met veel schoudervrijheid en soeplesse in beweging, dat heeft je merrie echt nodig.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:44

Dank voor jullie tips! Er zitten zeker enkele interessante hengsten tussen.
Ik wil in ieder geval een hengst die meer "go" heeft en ruimte en souplesse. Maar boven alles staat een ongecompliceerd karakter. De merrie heeft een fantastisch karakter en zal altijd voor je gaan.
Aan de bouw zou ik wel wat willen veranderen. Ik zoek een hengst die meer berg opwaarts gebouwde veulens geeft.

Donderdag KWPN hengsten keuring... ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:54

Warkant van het gestelhof is ook lekker alround. En fijne paarden (die ik ervan gezien heb)

Corland geeft ook top karakters

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:11

Ik heb van Corland ook wel hele eigenzinnige paarden gezien en ik vind hem qua bouw niet aan te raden.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 14:37

Ik denk dat elke brave hengst wel etterbakkies kan voortbrengen. Het hangt ook af van de merrie (dat zit hier meer dan goed ;) ) en een stuk opvoeding.
Maar los daar allemaal van: t blijft een gok.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:40

Als het met jouw merrie meer dan goed zit zou ik dat ook niet zo streng hanteren als criteria en gewoon zoeken naar de beste combi.
Heb je Ustinov nog bekeken?

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:50

Ik heb Ustinov bekeken en ik vind het een zeer aantrekkelijk uit ziende hengst. Zijn bergopwaartse bouw vind ik zeer interessant! Zijn karakter is ook prima.
Maar van zijn gangen ben ik nog niet zo zeker. In het KWPN register komt ie ook niet zo heel overtuigend uit de verf.
En als je een beetje zoekt naar nakomelingen vind ik de meeste maar zozo.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:59

Ik heb enkele jonge ustinov nakomelingen meegemaakt en stuk voor stuk leuk in de omgang , goed kunnen lopen maar wel allemaal nog net geen pony's.

Als eens aan Van Gogh gedacht ? Komen zowel leuke springpaarden als paarden uit die ook nog eens leuk lopen in het dressuur.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:03

Pacific geeft ruime gangen en go, afstammelingen doen het goed in zowel springen als dressuur. Mijn Pacific is goudeerlijk maar wel gevoelig.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:14

Ik denk dan aan Thunder van de Zuuthoeve. Die doet het heel goed ook op iets hetere en hoger in het bloed staande paarden. Van ervaring met zijn nakomelingen geeft hij vooral gemakkelijke en werwillige paarden die het goed doen op wedstrijd. Wat opvalt is ook dat je bij de amateur proeven veel nakomelingen vindt dus misschien iets voor jouw merrie ?

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:19

Zelf wel fan van
Numero uno, verdi, bubalu en ustinov
hele fijne karakters, mooie extrieurs en verhoudingen en mooie maat

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:53

Numero Uno's staan niet zo bekend om hun makkelijke karakter. Vind de meeste wel heel fijn springen maar je moet er mee om kunnen gaan.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:16

Numero Uno had ik inderdaad begrepen dat die nogal lastig is. Dat is voor ons geen goede match.
Bubalu blijf ik een plaaaaatje vinden, maar het karakter ken ik niet (jij wel Mistral2002?) en eigenlijk is hij qua bouw niet goed om bij mijn merrie te zetten. (neerwaartse bouw)
Pfffff t blijft lastig zeg.
Met een dressuurhengst uitzoeken liep ik eigenlijk heel erg snel al tegen dé match aan. Dit is nog een grote puzzel.
Hopelijk kunnen we donderdag naar de hengstenkeuring van KWPN. Altijd fijn om ze echt te zien lopen en nakomelingen in aktie te zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:18

Ach, wat Numero Uno betreft, het zijn wel aparte dieren. Kijk maar naar Tobalio, waar Albert Voorn het liefste zo min mogelijk op gaat zitten en hem eigenlijk alleen op wedstrijd onder het zadel heeft. Voor de rest longeert hij hem :+ 'Ik ga er het liefst zo min mogelijk opzitten' was zijn quote.
En zo zijn er nog wel meer, maar kwaliteit komt vaak met karakter en kan ook een goed gegeven zijn.

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:38

Cayenne: hahahaha! Maar da's niet helemaal mijn insteek hoor. :D
Dit paardje zal voor mijn mannetje zijn, en hij springt erg graag. Na een ongelukkige val is hij wat vertrouwen kwijt geraakt en vandaar dat het een koele kikker moet zijn.
Hij houdt erg van de stevige bosritten en met onze merrie springt hij wekelijks.
Maar na de val heeft hij geen wedstrijd meer gedaan. Ik hoop stiekem dat hij de smaak wel weer te pakken gaat krijgen aangezien hij er altijd zo'n plezier in had.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:43

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:04

Mimmetje schreef:
Ik heb Ustinov bekeken en ik vind het een zeer aantrekkelijk uit ziende hengst. Zijn bergopwaartse bouw vind ik zeer interessant! Zijn karakter is ook prima.
Maar van zijn gangen ben ik nog niet zo zeker. In het KWPN register komt ie ook niet zo heel overtuigend uit de verf.
En als je een beetje zoekt naar nakomelingen vind ik de meeste maar zozo.

De verrichtingscijfers zijn idd niet geweldig maar ik snap niet waarom, kijk naar het genetisch profiel; ruimte, soepelheid en adruk in de gangen scoort hij allemaal ruim bovengemiddeld voor een springpaard en dat geeft hij ook wel door.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:07

Mimmetje schreef:
Numero Uno had ik inderdaad begrepen dat die nogal lastig is. Dat is voor ons geen goede match.

Als jouw merrie zo braaf is als je zegt, dan is het toch geen probleem om een wat pittiger hengst te nemen? Ik zou dat wel aandurven.
Daarbij is een hengst een hengst, je kunt hem niet afkeuren op zijn eigen karakter, dan moet je kijken naar de karakters die zijn nakomelingen hebben.
Ik zou numero uno er zeker wel op durven gebruiken, krijg je een veel mooier modelletje van.

En ik geloof dat ik hem al eerder genoemd heb; wat vind je van quality time?

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:22

Wat vind je van Zavall of Carrera VDL? Fijne bewegers, mooie jonge hengsten en uit eigen ervaring geven ze geweldige karakters :-) wij hebben van beide 1 en kan er alles mee! Niet alleen daarom, maar denk dat ze qua bouw en dus qua karakter goed aan jouw eisen voldoen en leuk bij je paard passen.

Indoctro inderdaad ook, zoals Lante al zei, maar daar zit in karakters toch nog wel wat verschil in. Wij hebben verschillende Indoctro nakomelingen (gehad) en er is geen 1 qua karakter hetzelfde. Wel allemaal zeer chique beesten, maar daar betaal je dan idd ook voor.

Verder kwam Baltic VDL ook bij me op, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Weet wel dat die hengst afgelopen jaar 3 nakomelingen in de top 10 van springgefokte veulens had.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 07:15

Maar wat vind je van Zapatero?
Of Zirocco Blue?

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 08:56

Tendance: Ik vind Zapatero qua bouw niet genoeg voor mijn merrie doen. Hij is verder wel oké, maar ik vind andere hengsten beter.
Zirocco Blue is een schimmel. Dat willen we niet.

Zavall vind ik het zelfde als Zapatero. Leuke hengst, maar ik heb betere voorbij zien komen.
en Carrera is weer een schimmel. :D

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:30

Wij hebben 3 nakomelingen op het bedrijf gefokt super lieve vriendelijke dieren. Veel vermogen. Zelf ook een fijne hengst bubalu. Zelfs een combinatie van bubalu x numero uno geweldig dier doet super.
Verdi is ook super combi lekkere gangen formaat en zeer mooie lieve dieren.
Weetje fokken blijft gokken kan je nog perfecte combi vinden kan altijd terug val krijgen na een van beide ouders

Mimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:05

Dat is helemaal waar mistral 2002. Je weet het maar nooit. Maar als ik bijvoorbeeld in de dressuur een Jazz of Gribaldi erbij zet, dan is de kans wel veel groter op een pittig veulen.

Ik ben helemaal verliefd op Bubalu. Vind hem zo'n fijne uitstraling hebben en hij oogt heel stabiel. Gedreven om te springen, maar toch koel in zn koppie.
Ik kan het totaal mis hebben hoor! Maar zo komt ie over.
Onze merrie vind springen TE GEK. (soms een beetje té. haha!) Ze wordt heel enthousiast, maar blijft braaf. Geen gezeur met staken, vluchten of stom gebok. Gewoon.... lekker genieten van het werk. Heerlijk beest!
Ik hoop dat een juiste hengst deze instelling een beetje in tact houdt. :)

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:40

Mimmetje schreef:
Tendance: Ik vind Zapatero qua bouw niet genoeg voor mijn merrie doen. Hij is verder wel oké, maar ik vind andere hengsten beter.
Zirocco Blue is een schimmel. Dat willen we niet.

Zavall vind ik het zelfde als Zapatero. Leuke hengst, maar ik heb betere voorbij zien komen.
en Carrera is weer een schimmel. :D

Carrera is geen schimmel hoor :+

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:50

Als ik het zo lees zou ik Indoctro en Numero Uno laten vallen. Te pittig karakter.

Ustinov twijfel ik ook aan, las hierboven dat iemand alleen maar nakomelingen had mee gemaakt met goede karakter. Ik ken helaas alleen maar ustinovs die lastig zijm in de omgang.

Al eens naar Ukato gekeken?