[HK] Zuidhorn x Planeet hengstenkeuze voor 2014

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Re: [HK] Zuidhorn x Planeet hengstenkeuze voor 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:42

Gelderse hengst Floris staat in Friesland, zou je bv eens kunnen bezichtigen.
Denk dat je met kracht, galoppade, maat en fijn bewerkbaar karakter dan goed zit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:58

Daarvoor zou je eigenlijk even de veulens moeten afwachten. Kracht twijfel ik over, evenals de croupevorm bij deze merrie.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:30

GJ9 schreef:
Mooi oud bloed heeft jouw merrie hoor.

Uit dezelfde moederlijn komt de recent aangewezen hengst Guidam Sohn (Guidam x Zeus x Akteur x Vicomte). Super stoere hengst met een mooi front. Je zou naar iets met Guidam bloed kunnen kijken.

Of terugfokken op het Gelderse bloed wat er in zit. Zo kan je een veelzijdig paard fokken, dat heel goed in de Gelderse richting gaat passen. Gelders valt trouwens ook gewoon onder het KWPN, als je een Gelderse hengst gebruikt krijg je gewoon een KWPN papier. Bij type staat dan: GP (Gelders paard). Daar kan ook DP of SP (Dressuurpaard of springpaard) komen te staan, afhankelijk van wat voor hengst je kiest.

Wilson is een hele mooie optie als je meer ruimte in de bewegingen wilt krijgen, heeft een geweldig front met een heel ruim voorbeen en geeft een hoop dressuuraanleg mee (maar sprong ook netjes).

Saron is de beste springer van de Geldersen op het moment, ik weet alleen niet of de daar meer halslengte en meer ruimte in de stap mee krijgt.

Laurentz nakomelingen springen ook erg leuk, hij kan alleen wat strooien met de maat, ken er kleintjes maar ook héle grote van.

Vitens heeft ook een geweldig front en veel maat en formaat. Heeft wel een merrie met een sterk en niet te lang achterbeen nodig.

Alle Gelderse hengsten zitten onder de 900 euro.

Super bedankt voor de informatie! Zal vanavond even naar de hengsten kijken, ik wil zeker niet gaan inleveren op maat aangezien de merrie niet groot is

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:43

Graag gedaan!

Nav de latere foto (die had ik eerst nog niet gezien) zou ik er op letten dat de hengst die je gebruikt een opwaartse hals heeft die niet te diep uit de borst komt, en wat meer nek.
Verder als je in het Gelderse wilt fokken niet een te hellend kruis en een goed aangesloten croupe. Hengsten met een sabelbenig achterbeen zou ik overslaan.

Dit klinkt als een hele lijst verbeterpunten, maar dat valt wel mee, jouw merrie brengt ook positieve punten mee.
Ze heeft voldoende massa om Gelders mee te fokken en ze voegt springkwaliteiten toe. Verder staat ze goed in het rechthoeksmodel.

Ik neig het meest naar Wilson voor deze merrie, maar je moet zelf de keuze maken die je aanspreekt. Succes!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:51

Jaa ik zou ook graag een veulentje met haar fokken, nu nog hopen dat het lukt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:08

Als je nu toch nog naar andere {wat duurdere} kwpn hengsten aan het kijken bent..dan zou ik Metall ook overwegen. Fokt wat luxer door maar wel mooie langgelijnde paarden met veel front en een goede draf en galop. Merrie moet wel een goede stap en souplesse mee brengen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:10

Metall heb ik gister nagekeken vijd het verder een mooie hengst alleen niet helemaal mijn smaak

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:43

Al naar Dreamboy gekeken? Geeft maat en kan wel een wat zwaardere merrie gebruiken. Wij hebben een jaarling uit onze Zuidhorn merrie van Dreamboy waar wij HEEL erg blij mee zijn.