[HK] Bonte dekhengst met springkwaliteiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:29

silly_silas schreef:
Barcutan zulu chief is geen optie, mag alleen buiten EU dekken.
Tenzij je met de merrie naar daar gaat.

Utah vind ik ook geen optie, tenzij een zoon ofzo ervan.
Aangezien mijn merrie haar grootmoeder de moeder van utah is ;)

Barcutan staat in de EU, hoe kan hij dan buiten de EU dekken?

Utah kan best hoor, een beetje lijnenteelt kan geen kwaad.

Laurentii

Re: [HK] Bonte dekhengst met springkwaliteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:31

Ik heb gemaild naar het dekstation, hun KI-station mag officieel geen sperma naar de EU exporteren.
Tenzij je met je merrie zelf tot daar gaat, zoals enkele Duitsers vorig jaar gedaan hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:14

silly_silas schreef:
Ik heb gemaild naar het dekstation, hun KI-station mag officieel geen sperma naar de EU exporteren.
Tenzij je met je merrie zelf tot daar gaat, zoals enkele Duitsers vorig jaar gedaan hebben.

Barcutan is van mij geweest en echt een aanwinst voor de bonte springpaarden fokkerij. Jammer dat het niet lukt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:24

silly_silas schreef:

Chess M is overleden.
Ceasar ter Linder is wel erg dicht bij wat bloedvoering betreft.

En ik denk dat de TS wel alleen warmbloed ggk hengsten wilt zodat er A-register/boek I warmbloed papieren voor het veulen gekregen kan worden. De meeste hengst uit boven lijstje op 2 à 3 na zijn NIET warmbloed ggk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:50

Ringo zit even dichtbij in de bloedvoering als Ceasar want het zijn volle broers. Alleen is Ceasar de enige in het lijstje die in het KWPN en BWP genomen wordt.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:45

Ik twijfel nog tussen een homozygote hengst en een hengst zoals Troubadour of Black Pearl.

DarDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:50

123hekie schreef:
is samber nog beschikbaar?

Samber leeft niet meer.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:04

Je merrie is zelf bont, dus zelfs met een niet bonte hengst, kans op bont. Bont is dominant, theoretisch met welke hengst dan ook 50% kans op bont. Persoonlijk zou ik dan niet kijken naar bonte hengsten, maar één van de bekende springhengsten kiezen, die mooi aansluit en veel kan toevoegen. Bont is altijd lastig, het patroon, het bont kan ook minder mooi uitpakken, De kleurverdeling heb je niet in de hand. Dus een gok neem je met bont altijd. Daarom zou ik ruimer kijken. succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:24

janderegelaa schreef:
Alleen is Ceasar de enige in het lijstje die in het KWPN en BWP genomen wordt.

Oeps :=

Met deze merrie zou ik ook liever een goede springhengst nemen die fors kan verbeteren en hopen op een bonte, kun je daar over 5 jaar je homozygote uit fokken. Heb je tzt ook een mooier papiertje in handen en minder problemen een hengst met Samber in de lijn te gebruiken.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:47

Momenteel is mijn keuze gevallen op Black Pearl by Wisbecq.
Dus het zal dit jaar worden of misschien volgend jaar als ze het echt goed doet in de sport.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:46

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:03

agerrits schreef:
Je merrie is zelf bont, dus zelfs met een niet bonte hengst, kans op bont. Bont is dominant, theoretisch met welke hengst dan ook 50% kans op bont. Persoonlijk zou ik dan niet kijken naar bonte hengsten, maar één van de bekende springhengsten kiezen, die mooi aansluit en veel kan toevoegen. Bont is altijd lastig, het patroon, het bont kan ook minder mooi uitpakken, De kleurverdeling heb je niet in de hand. Dus een gok neem je met bont altijd. Daarom zou ik ruimer kijken. succes

Ben het opzich volkomen met je eens wat betrefd het laatste deel (puur fokken op goed exterieur en vermogen), maar het eerste deel klopt niet helemaal. Als bont dominant is en het hier om een heterozygote merrie gaat, levert een kruising met een effen hengst inderdaad 50% kans op een bont veulen. Kruis je echter met een heterozygote hengst, dan is de kans op een bont veulen 75%. Dus mocht de kleur inderdaad echt een van je vereisten zijn dan is fokken met een effen hengst inderdaad minder efficient.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:56

uiteraard. Echter met een heterozygote bonte hengst en een heterozygote bonte merrie, is 75% kans op bont niet de waarheid. Het tobiano gen kan zowel vader als moeder of allebei doorgeven, dat verhoogt de kans op bont, maar de waarde 75% is meer een soort van theoretische waarde. Maar hoezo 75%? Laatst had ik hier een dircussie over met mijn DA, die beweerde dat de kans nog steeds 50% is. Misschien een iets vergrote kans op bont omdat beide het tobiano gen kunnen doorgeven, maar zowel vader als moeder hebben 50% kans dat ze het meegeven. Dus nog steeds 50%. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:06

agerrits schreef:
uiteraard. Echter met een heterozygote bonte hengst en een heterozygote bonte merrie, is 75% kans op bont niet de waarheid. Het tobiano gen kan zowel vader als moeder of allebei doorgeven, dat verhoogt de kans op bont, maar de waarde 75% is meer een soort van theoretische waarde. Maar hoezo 75%? Laatst had ik hier een dircussie over met mijn DA, die beweerde dat de kans nog steeds 50% is. Misschien een iets vergrote kans op bont omdat beide het tobiano gen kunnen doorgeven, maar zowel vader als moeder hebben 50% kans dat ze het meegeven. Dus nog steeds 50%. ;)

Het is wel of niet dus 50% inderdaad :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:29

no--a schreef:
agerrits schreef:

Ben het opzich volkomen met je eens wat betrefd het laatste deel (puur fokken op goed exterieur en vermogen), maar het eerste deel klopt niet helemaal. Als bont dominant is en het hier om een heterozygote merrie gaat, levert een kruising met een effen hengst inderdaad 50% kans op een bont veulen. Kruis je echter met een heterozygote hengst, dan is de kans op een bont veulen 75%. Dus mocht de kleur inderdaad echt een van je vereisten zijn dan is fokken met een effen hengst inderdaad minder efficient.

Nee zo werkt dat in praktijk niet.
Dat lijkt wellicht zo omdat het gemiddelde van 2x 50% op 75% uitkomt, maar in praktijk heb je nog steeds 50% kans (maar dan wel van beide ouders 50%).
De enige kans die wél toeneemt is die op een homozygoot veulen, die is nml 25%, maar of die bovenop die 50% komt of daar bijin zit...?
Ik zie dat enkelen mij voor zijn :o

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:58

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:04

Ja daar kijk ik ook altijd naar, volgens hen komt die 25% bovenop de normale 50% dus zou je toch 75% hebben. Tjah, feit blijft dat je nog steeds kans hebt op effen :P

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:36

Als het goed is (haalt genetica kennis weer naarboven -:) ) heb je bij twee heterozygote organismen de volgende situatie:
Aa x Aa (grote A is dus het dominante gen, hier dus bont, kleine a is dus het recessieve gen oftewel effen)
Iedere ouder geeft aan een gameet één van beide genen mee, dus A óf a. Dat geeft de volgende nakomelingen:
AA, Aa, Aa, aa.
Hieruit volgt dus dat de kans op een bont veulen 75% is, waarvan 25% kans op een homozygoot bont veulen en 50% kans op een heterozygoot bont veulen.

Nu weet ik verder niet of er bij paarden nog andere genen zijn die de expressie van het bont-gen verhinderen, maar anders zou dit in theorie moeten kloppen. Maar correct me if I'm wrong :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:41

Tuurlijk 75%, gewoon Mendel è mensen ;)

Heterozygoot bont x homozygoot bont:
B nb x BB geeft als mogelijke combi's B B, B B, nb B, nb B dus 100% kans op bont.

Heterozygoot bont x effen:
B nb x nb nb geeft als mogelijke combi's B nb, B nb, nb nb, nb nb dus 50% kans op bont.

Heterozygoot bont x heterozygoot bont:
B nb x B nb geeft als mogelijke combi's B B, B nb, nb B en nb nb, dus 75% kans op bont.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Mendel --> pure basiskennis en imo een absolute must om te weten hoe een heel klein stukje van de natuur een beetje in elkaar zit...

Piet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:49

Mag ik weten waarom je Black Pearl verkiest boven Troubadour (waarschijnlijk mijn keuze dit jaar)?
Black Pearl heeft het bont gen uit dezelfde lijn als uw merrie (moeder van Utah nl. Lakotah).
Indien u hier niets op tegen hebt kan je ook nog Chapeau van Overis overwegen.... Deze is weer enkele generaties verder gefokt. (of diens vader Casper van Erpekom)
Heb je deze hengsten al in het echt gezien?(Ik nog niet)
Black Pearl lijkt mij op de foto's sterk op uw merrie....

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:55

Chapeau heb ik vorige week nog gezien. Is niet meteen mijn favoriet, maar zeker geen slecht paard.
Ik wou altijd al van Troubadour dekken, maar vind zijn dekgeld voor mijn studentenloontje nu wat te duur geworden. En ik zie ook graag iets bredere paarden, en Troubadour is eerder een smaller type.

Piet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:00

Maarten dat is de theorie.
Maar er kunnen ook andere (nog ongekende genen) hun invloed hebben op de uiting van bont.
Er zijn zelfs tests (bij andere diersoorten!) met dezelfde tobiano mutatie waar minder heterozygoten voorkomen dan verwacht volgens de theorie bij gebruik van heterozygoten. Waarschijnlijk is dit niet van toepassing op paarden. Maar toch....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:48

Die hele berekening zou alleen maar opgaan als een heterozygote hengst of merrie ook altijd 50% van dekkingen bont mee geeft. Samber deed bijvoorbeeld maar rond de 37% terwijl een hengst als Pedro bijna altijd een bonte gaf.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:51

Heb me nooit verdiept in kleurengenetica, maar als dat het feit is dan speelt er idd een pak meer mee dan 'homozygoot bont' etc...

Ik ging er van uit dat bont werd gerealiseerd door 1 gen (mijn onwetendheid) en dan klopt de theorie, als dat niet zo is, en er sprake is van oa overdominantie of epistasie, dan klopt Mendel idd niet meer...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:04

s0173957 schreef:
Heb me nooit verdiept in kleurengenetica, maar als dat het feit is dan speelt er idd een pak meer mee dan 'homozygoot bont' etc...

Ik ging er van uit dat bont werd gerealiseerd door 1 gen (mijn onwetendheid) en dan klopt de theorie, als dat niet zo is, en er sprake is van oa overdominantie of epistasie, dan klopt Mendel idd niet meer...

Bont is geen kleur maar een patroon. Als het patroon doorgegeven wordt uit het zich altijd in een bontpatroon omdat bont dominant is. Als 1 of 2 bonte paarden een effen veulen geven dan kan dat veulen nooit meer een bonte produceren.

Een homozygote geeft altijd bont omdat zijn genenpaar 2 genen voor bont bevat. Als een paard heterozygoot is dan geeft hij 1 van die 2 genen door maar je kunt niet stellen dat hij die genen 50/50 doorgeeft. Dat is een gok.