Kwpn merrie laten dekken met een welsh/ Duitse rijpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hooffie

Re: Kwpn merrie laten dekken met een welsh/ Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:26

De echte Duitse pony's zijn juist niet hakkentrekkerig! Dat hakken trekken komt juist bij de welsh / XX vandaan. Tijden de CHK zie je heel veel NWRs hakkentrekken. Het klopt wel dat je het tegenwoordig ook wel iets vaker ziet in Duitsland, maar dat komt imo doordat daar nu ook meer welsh bloed gebruikt wordt

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:44

hooffie schreef:
De echte Duitse pony's zijn juist niet hakkentrekkerig! Dat hakken trekken komt juist bij de welsh / XX vandaan. Tijden de CHK zie je heel veel NWRs hakkentrekken. Het klopt wel dat je het tegenwoordig ook wel iets vaker ziet in Duitsland, maar dat komt imo doordat daar nu ook meer welsh bloed gebruikt wordt

Zijn er dan ook nep-Duitse pony's hooffie?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:02

Mayday, jaa ik ook, ik volg t topic!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:05

hooffie schreef:

Van wat ik momenteel veel zie is toch dat die siegerhengsten bijna allemaal hakkentrekkers zijn. Je hoort mij niet zeggen dat het geen knappe goede dieren zijn maar dat is mijn mening is bij het welsh zie je sommige ook wel doen maar bij duits zie ik het toch meer voor komen van wat ik nu dan zie.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:51

xinram schreef:
hooffie schreef:

Zijn er dan ook nep-Duitse pony's hooffie?

Ja illegale!

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:54

Nicole schreef:
hooffie schreef:

Van wat ik momenteel veel zie is toch dat die siegerhengsten bijna allemaal hakkentrekkers zijn. Je hoort mij niet zeggen dat het geen knappe goede dieren zijn maar dat is mijn mening is bij het welsh zie je sommige ook wel doen maar bij duits zie ik het toch meer voor komen van wat ik nu dan zie.

Ik zie het nagenoeg alleen bij DE hengsten die afstammend zijn van welsh/ XX. O.a uit de cocky dundas XX lijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:40

Het is een beetje "een naam roepen", maar moet zeggen dat ik, voor wat ik de afgelopen jaren meegekregen heb over hem, erg gecharmeerd ben van Orchard Boginov. We hebben zelf korte tijd een nakomeling op stal gehad. Erg fijn beestje, makkelijk in te rijden, cool in 't koppie en geweldige bewegingen. Ik heb wel begrepen dat zijn nafok geregeld vrij klein is (zo ook die van ons), maar dat moet met een grote merrie geen probleem zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:47

Dan nam ik niet boginov maar red prince.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 16:00

Naar die hengsten heb ik inderdaad ook gekeken, red prince lijkt een fijner achterbeen gebruik te hebben. @anne_GTI waarom zou jouw keuze Red Prince zijn?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:31

:+ Slecht advies want ik ben compleet bevooroordeeld. Ik heb een Red Prince op stal; de pony van mijn dochter. En wat mij betreft mankeert er maar 1 ding aan; voor mij is ze te klein/ik baal dat ik geen ponyruiter meer ben. Voor de rest is ze perfect. Heerlijk karakter, werkt graag, niet bang, danst door het leven en goudeerlijk

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:13

Nou ja ervaring is wel belangrijk toch? Paard gaat waarschijnlijk niet weg, dus zeer waarschijnlijk een veulen fokken, vraag is kies ik een NWR hengst, een NRPS of toch KWPN ( waarschijnlijk niet). Vind het heel moeilijk, iemand nog goede ideeën ?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 02:41

Algemeen advies: zoek toch ergens in de 4e of 5e generatie bloedaansluiting van een hengst die je aanstaat. Dan wordt de gok wat eruit komt toch minder groot.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:37

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:42

Wij hebben deze ruin (1.63) komt uit een Rhodium merrie en uit een Krimh ox X Kantjes Carlando hengst. Deze dekking was een ongelukje maar best goed gelukt. En als je het veulen voor jezelf fokt is inschrijven bij een stamboek dan van belang? Ik zou voor een hengst gaan die goed bij je merrie past en die jou ook aanspreekt. Hoe is jou merrie qua karakter wat zou je willen verbeteren? Er zijn ook veel leuk New Forest hengsten....
Afbeelding

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:03

Verbeter punten zijn:
Bovenlijn mag sterker
Mooier front
Mag allemaal wat chiquer
Ze heeft op zich een fijn karakter en dat wil ik zeker behouden
Ze kan prima bewegen, daar wil ik zeker niet op inleveren dus een goed bewegende hengst.
En ook al wil ik het veulen zelf houden, toch wil ik liever een stamboek ingeschreven veulen fokken! Stel dat het een merrie wordt en ik daaruit ooit weer wat wil fokken.....

Pizza: die is inderdaad goed gelukt, met een forest hengst kan ik dan ook bij een stamboek terecht.
Ik ben wel een welsh liefhebber :o

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:08

Ja hoor je kunt hem of haar dan in het F register in laten schrijven.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:25

Een Welsh bekom je niet uit je kwpn merrie. Dat betekend niet dat een pony hengst geen goede mach kan opleveren. De eindstokmaat blijft een groot vraagteken. Het kan wel zijn dat de hengst verkleind fokt, maar van je merrie is dat niet het geval, zoals je aangeeft. Tevens kan het aandeel van vader minimaal zijn, waardoor de nakomeling meer zo is als je merrie. Meer Front, chiquer en een goed bewegende hengst is wat je zoekt aan verbeter punten. Een Arabier als veredelaar, kan die punten geven, in die hoek zou ik zelf gaan kijken.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:57

agerrits schreef:
Een Welsh bekom je niet uit je kwpn merrie. Dat betekend niet dat een pony hengst geen goede mach kan opleveren. De eindstokmaat blijft een groot vraagteken. Het kan wel zijn dat de hengst verkleind fokt, maar van je merrie is dat niet het geval, zoals je aangeeft. Tevens kan het aandeel van vader minimaal zijn, waardoor de nakomeling meer zo is als je merrie. Meer Front, chiquer en een goed bewegende hengst is wat je zoekt aan verbeter punten. Een Arabier als veredelaar, kan die punten geven, in die hoek zou ik zelf gaan kijken.

Waarom zou een arabier dit wel kunnen en een welsh niet?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:33

Dat zeg ik niet ;)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:49

Ik ben zelf niet zo van de Arabieren, en het is niet zo dat ze niet luxe fokt, wel met de juiste hengst, qua maat ben ik niet zo heel bang het zal er geen van 1.74 worden denk ik, het mag ook best een paard zijn qua maat, maar hoeft niet.

Misschien is het daarom handiger om bij het nrps te zoeken....

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:46

Ik ben benieuwt welke je gaat kiezen!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 15:08

pizza64 schreef:
Ik ben benieuwt welke je gaat kiezen!

Ik ook :+ wordt nog een heel gedoe, ik heb er een paar van du bois op t oog en een paar nwr hengsten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:29

Anne_GTI schreef:
:+ Slecht advies want ik ben compleet bevooroordeeld. Ik heb een Red Prince op stal; de pony van mijn dochter. En wat mij betreft mankeert er maar 1 ding aan; voor mij is ze te klein/ik baal dat ik geen ponyruiter meer ben. Voor de rest is ze perfect. Heerlijk karakter, werkt graag, niet bang, danst door het leven en goudeerlijk

Exact de redenen dat ik dan Boginov gekozen zou hebben :D .

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:46

14 en 15 februari is de hengstenkeuring van het nwpcs. wellicht leuk om daar te gaan kijken om je te laten overtuigen een Welsh te nemen?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 09:56

boeflover schreef:
14 en 15 februari is de hengstenkeuring van het nwpcs. wellicht leuk om daar te gaan kijken om je te laten overtuigen een Welsh te nemen?

Dat had ik gezien ja helaas kan ik dan niet, ik gahet weekend daarvoor trouwens ook al naar den Bosch voor het KWPN :+