goedgekeurde bonte kwpn hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:45

het stamboek is erkend,ja. haico niet. dekt hij eigenlijk nog?
chikohaa schreef:
Sammie schreef:
erkend stamboek levert reg A op. Erkende (ggk) hengst is vb papier, maar er is geen enkele bonte hengst erkend op dit moment.

Jawel, Haico is NRPS gekeurd en dus reg. A

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:57

dus met haiko krijg je geen register A veulen bij het kwpn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:57

fjordowner18 schreef:

Jawel. Register A maar geen veulenboek dus.

F_inley

Re: goedgekeurde bonte kwpn hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:04

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 23:52

Suzanne F. schreef:
fjordowner18 schreef:

Jawel. Register A maar geen veulenboek dus.

hoe bedoel je met geen veulenboek dan?

ik wil gewoon graag een bonte hengst, waarmee ik gewoon een volledig kwpn ingeschreven veulen krijg.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 00:02

fjordowner18 schreef:
heel mooie paarden chikohaa :D

Gewoon via google gevonden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:30

fjordowner18 schreef:
hoe bedoel je met geen veulenboek dan?

ik wil gewoon graag een bonte hengst, waarmee ik gewoon een volledig kwpn ingeschreven veulen krijg.

Ik denk dat je iets niet begrijpt. Een volledig KWPN ingeschreven veulen kan je nooit krijgen met een bonte hengst. Volledig ingeschreven wil zeggen Veulenboek. Zodra de vader een niet ggk KWPN hengst is, komt het veulen in het Register A. Als de vader helemaal niet ggk is, komt het veulen in het Register B.

Dus een veulenboek ingeschreven veulen is niet mogelijk met een bonte hengst.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 07:38

aha en wat is dan het verschil tussen :
veulenboek
register A
register B

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:06

Elk veulen dat van een ggk kwpn hengst geboren wordt komt eerst in het veulenboek. Je kan dan later met zo'n paard naar de keuring voor stamboekopname.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:08

fjordowner18 schreef:
aha en wat is dan het verschil tussen :
veulenboek
register A
register B

Ik denk dat je dat beter op de kwpn website kan lezen maar even kort door de bocht:

Veulenboek kan je deelnemen aan keuringen voor stamboekopname etc.
Register A kan je alleen voor stamboek in aanmerking komen als er aanvullende onderzoeken zijn gedaan zoals PROK en Cornage.
Register B kan niet deelnemen aan keuringen en Pavo cup etc.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:01

du eigenlijk als ik een bonte wil fokken bij mijn kwpn merrie, kan ik nog beter bij het barock pinto stamboek kijken en hem daar in laten schrijven, dan krijgt hij van dat stamboek wel een veulenboek?

vind het lastig hoor, ben helemaal niet thuis in de rijpaarden, heb jaren alleen fjorden gehad, veel makkelijker :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:49

Ik dacht dat je specifiek een kwpn papier wilde?

Als je een NRPS hengst neemt krijgt je veulen een NRPS veulenboek papier uit een kwpn merrie.
Ik neem aan dat dit bij andere stamboeken ook zo is.
Het is ook een beetje flauw van het kwpn om cornage en prok te eissen voor het veulen bij een nrps hengst, die hebben doorgaans namelijk aan dezelfde veterinaire eissen voldaan. Andersom doen ze minder moeilijk.

Bij kleinere stamboeken worden de hengsten niet altijd PROK gekeurd, daar kunnen dus eventuele 'verassingen' inzitten.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 13:02

Sizzle schreef:
Ik dacht dat je specifiek een kwpn papier wilde?

Als je een NRPS hengst neemt krijgt je veulen een NRPS veulenboek papier uit een kwpn merrie.
Ik neem aan dat dit bij andere stamboeken ook zo is.
Het is ook een beetje flauw van het kwpn om cornage en prok te eissen voor het veulen bij een nrps hengst, die hebben doorgaans namelijk aan dezelfde veterinaire eissen voldaan. Andersom doen ze minder moeilijk.

Bij kleinere stamboeken worden de hengsten niet altijd PROK gekeurd, daar kunnen dus eventuele 'verassingen' inzitten.

ik wil inderdaad het liefst kwpn papier, maar dan wel veulenboek, dacht dat dit A registratie was, maar dat is dus toch weer anders.

dan kan ik of beter met gewoon een kwpn dekken of met een hengst waardoor het veulen bij een ander stamboek toch veulenboek krijgt of zie ik dat verkeerd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:15

Waarom ben je zo gefixeerd op dat veulenboek papier? Uiteindelijk is het gewoon een registratiebewijs.
Het veulen kan 3 benen hebben en blind zijn en is toch VB.
Wil je het veulen verkopen en komt je merrie uit een kneiter mooi lijntje, dan vind ik het logisch, maar als het voor jezelf is, of de moeder is ook niet bijzonder spectaculair maakt het toch veel minder uit? Uit het veulen een hengst (later ruin) wordt maakt het papier al zeker weinig uit zolang het van een ggk hengst was. Bij regA kun je wel gewoon naar de keuring.
Als je ermee wilt fokken dan wil je neem ik aan toch dat ze PROK is en cornage vrij.
Dit jaar werden er bij de keuring waar ik was ook 2 regA merries ster.

Ik heb een regB merrie (kwpn x NAS) en daar kan ik meer geld voor krijgen dan mijn KWPN stb merrie (zijn echter beide niet te koop).

Belangrijker is dat je probeert een goed en gezond veulen te fokken met duidelijke verbeterpunten.
Welke club je daarbij aanhangt en geld geeft..ach..

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:05

tja mijn kwpn merrie is niet de eerste de beste nee.

ik wil een bonte kwpner fokken waarmee ik inderdaad gewoon op keuring kan komen en die dus gewoon mee kan dingen met de rest.
waarvan hengstveulens eventueel goed gekeurde dekhengst kunnen worden bij het kwpn om et zo maar even te zeggen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:33

Als je dat laatste al echt wil, moet je kijken naar de hengst die bij je merrie past en niet naar z'n jasje..

Goedgekeurd worden bij het KWPN is niet echt heel erg makkelijk hoor. Gaan hoop centen in zitten en je moet gewoon een bovengemiddeld paard hebben.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:57

Sammie schreef:
Als je dat laatste al echt wil, moet je kijken naar de hengst die bij je merrie past en niet naar z'n jasje..

Goedgekeurd worden bij het KWPN is niet echt heel erg makkelijk hoor. Gaan hoop centen in zitten en je moet gewoon een bovengemiddeld paard hebben.

ja dat begrijp ik, maar ik bedoel meer dat hij mee mag dingen hiermee snappie, als ik de shetlander van de buurman erop zet gaat hem dat niet worden bij wijze van hahaha

maar begrijp dat er geen goedgekeurde bonte kwpn'ers zijn hopelijk komen die in de toekomst nog ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:42

Dat gaat hem dan voorlopig niet worden inderdaad.
Er is momenteel ook geen bonte in de grotere nederlandse stamboeken die zich ook echt lekker in de picture rijdt. Met wat er beschikbaar is zou ik een goede predikaatrijke merrie die perfect in het kwpn model staat dus ook niet snel laten dekken.
Heb je trouwens een linkje naar de afstamming?

Je zou natuurlijk wel over de grenzen kunnen kijken voor een goede bonte en dan het evt veulen gewoon ook daar voor de keuring brengen. Is ook niets mis mee.

Vraag janderegelaa anders eens.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:44

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:49

Ja, maar of je die op een kneitergoede merrie wilt...
Het is een prima hengst, maar kom je met een veulen daarvan op de hengstenkeuring van het kwpn dan heb je grote kans dat ze je eruit gooien op afstamming. Helemaal als het paard van ts een dressuurgefokt paard is. Veelzijdigheid is tegenwoordig een vies woord.

Ik ben wel benieuwd om wat voor merrie het gaat inmiddels :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 07:19

de merrie is een special D x Undigo

wie weet over een aantal jaar dat er wel een goedgekeurde bonte kwpner is.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:05

Die goedgekeurde bonte kwpn-er gaat er niet komen. Ico en Samber waren de enige, hun goedkeuring is van jaren terug. De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld. Er zijn wel veulenboek ingeschreven veulens met a-reg. Denk dan aan veulens die uit een bonte kwpn merrie komen, vaak met Samber of ico ergens achter de moeder. Ook de kwpn stam (groningsestam) waar Samber zelf uit komt bestaat nog.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:44

agerrits schreef:
Die goedgekeurde bonte kwpn-er gaat er niet komen. Ico en Samber waren de enige, hun goedkeuring is van jaren terug. De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld. Er zijn wel veulenboek ingeschreven veulens met a-reg. Denk dan aan veulens die uit een bonte kwpn merrie komen, vaak met Samber of ico ergens achter de moeder. Ook de kwpn stam (groningsestam) waar Samber zelf uit komt bestaat nog.

en waarom zou dan hier nooit een veulen tussen kunnen zitten die weer goedgekeurd word?

met a registratie kunnen hengsten toch ook aan hengstenkeuringen mee doen of niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:54

Citaat:
De dressuur index van Samber word nog jaarlijks iets daar boven bij gesteld.
Gezien zijn leeftijd en de manier waarop de index is opgesteld lijkt mij dit onwaarschijnlijk, niet onmogelijk trouwens.

Ik betwijfel trouwens ten zeerste of er bij het KWPN ooit nog een bonte wordt goedgekeurd. De meeste die op kleur fokken kijken eerst naar de kleur en dan naar of nog niet eens naar de kwaliteit en moeder/vaderlijnen . En dat is waar het kwpn wel steeds meer naar kijkt. Kwaliteit logisch, maar bij de bloedlijnen is dat niet altijd te volgen. Een potentiële goede hengst krijg geen verwijzing, omdat de moederlijn te onbekend is (maar wel nieuw bloed). Terwijl de zoveelste Jazz uit een moederlijn met al tig goedgekeurde Jazzhengsten wel door mag. Voor vastlegging en zekerheid van kwaliteit te begrijpen, maar voor bloedvernauwing snap ik niet dat de potentie geen kans gegeven krijgt. En ik denk dat een bonte veel extra’s moet hebben willen ze ‘m aanwijzen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 12:17

maar stel dat ik mijn merrie zou laten dekken door ceasar ter linden, kan ik dus niet met het veulen naar de keuring en op laten nemen in het kwpn stamboek of juist wel?