dek hengst gezocht voor kwpn vos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:14

Sammie schreef:
Een 2de lavie ga je echt niet krijgen hoor. Het veulen is geen kopie van de merrie, zeker als je dan ook nog eens elke willekeurige hengst erop wil zetten kom je uit in de onderlaag van het paardenbestand, waarin gebreken en van alles weelde tiert. Je zal een compleet ander paard dan de merrie krijgen. En met de lage 'eisen' die je hebt is de kans groter dat het dier niet gezond is en/of andere gebreken vertoont.

Een stamboek neemt al een deel van die risico's weg door hengsten goed te keuren op exterieur én gezondheid.

En mensen die nu via pb hun eigen hengst aanraden zou ik eigenlijk niet eens serieus nemen. Dat doen ze niet voor niks via pb. Daarbij is van de info die in OP staat geen zinnig advies te geven over welke hengst hier het beste bijpast. Je kunt je afvragen waarom mensen dan toch een poging doen om een (ongetwijfeld eigen?) hengst aan te raden.

Daar doelde ik op met de opmerking dat je een 2de lavie wel kan vergeten.
Niet dat je geen hengst kan vinden hoor.
Maar ben het wel volledig met Sammie eens!

Flevolander

Re: dek hengst gezocht voor kwpn vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:28

Als je puur om die reden dit topic plaatst hoort het sowieso thuis op de boktmarkt ipv hier op EHK. Ik tem even..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:30

Dan staat je topic inderdaad verkeerd. Hier vraag je tenslotte of de mede bokkers mee kunnen denken met hoe en wat je het beste op je merrie kan doen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:47

Op de totale kosten van een veulen fokken zou ik het niet laten hangen op 150 euro. Je kan op dat bedrag beter kiezen om een goedgekeurde hengst te kiezen die tussen de 400 en 800 euro zit.

Waarom?

Lees de voorpagina maar. Strengere eissen voor hobbyfokkers. Die zijn er nu nog niet maar die gaan wel komen.
Een niet goedgekeurde hengst is niet getest. Niet op gezondheid, niet op gedrag, niet op prestatie niet op correctheid.

Als jij een veulen op deze wereld gaat zetten dan vind ik dat je verplicht bent om de omstandigheden waaronder dat gebeurt zo ideaal mogelijk te maken.
Prestatie zal wellicht niet van belang zijn voor je maar gezondheid, en goed gedrag correctheid neem ik aan toch wel???

Dan ga je dus voor een goedgekeurde hengst. Want ik neem aan dat je het beste voor hebt met het aanstaande veuelen.

Een veulen kost 3400 euro voordat ie 3 is....dan maakt 300 tot 600 euro meer op dat bedrag toch niet meer zo veel uit toch?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 07:58

Moderatoropmerking:
Om te voldoen aan de eisen van dit forum moet er nog een goede standofoto en/of beweginsfoto/filmpje van de merrie geplaatst worden. Verder ook aangeven wat de plus en minpunten zijn van de merrie en wat de hengst zeker moet verbeteren.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:16

Als geld geen rol speelt kun je toch ook je merrie wel door een goedgekeurde hengst laten dekken?

ManonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:22

Josieee schreef:
Als geld geen rol speelt kun je toch ook je merrie wel door een goedgekeurde hengst laten dekken?

Kiezen paardeb in het wild ooj een goed gekeurde hengst uit ?? Zijn dat lelijke veulens nee he

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:24

Maar dat is dan vermeerdering.
En daarnaast lopen de huidige paarden niet los rond.
Overigens heb je in het wild ook selectie want de zwakkere sterven van zelf omdat we worden op gegeten door een sabel tand tijger.
Die heb ik niet in mijn weitje gezien jij wel? Dus moeten wij selectiever zijn met wat we fokken.

ManonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:28

ponyparadijs schreef:
Maar dat is dan vermeerdering.
En daarnaast lopen de huidige paarden niet los rond.
Overigens heb je in het wild ook selectie want de zwakkere sterven van zelf omdat we worden op gegeten door een sabel tand tijger.
Die heb ik niet in mijn weitje gezien jij wel? Dus moeten wij selectiever zijn met wat we fokken.

Ik ga hier al niet eens meer op in.. Ik heb deze gplaatst voor mensen die me wel begrijpeb..

Ps het veulen is en blijft van mij zelf
word.dus niet door verkocht!!! Ik moet er mee leven niet jullie toch

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:36

En dan nog moet je je gezonde verstand gebruiken en niet lukraak gaan dekken met een hengst die nergens voor gekeurd is.
Dan weet je toch niet of je een gezond veulen fokt.

En niemand kan in de toekomst kijken. Wie weet ben je over een jaar wel alles kwijt en MOET je verkopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:39

Nee, het veulen moet er mee leren leven. En jij geeft dat veulen dus mogelijkerwijs minder kansen op een goed tehuis bij een mogelijke verkoop omdat je je zo opstelt.

En je opmerking over het wild is niet echt van toepassing. Echt wilde paarden bestaan al niet eens meer en de kuddes die nog 'wild' zijn zijn daar door de mens gebracht. Ook in de natuur is selectie en wij doen dat als mens zijnde ook (omdat paard x gewenst is en paard y niet). En ook in de natuur zijn lelijke en zwakke veulens. Die worden als eerste opgevreten/verstoten. Bij de mens loopt paard y extra kans op manegewerk, enkeltje worst of ernstige verwaarlozing. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand bewust die kans wil vergroten.

Je weet namelijk nooit wat de toekomst brengt en daarom behoor je naar de best mogelijke kansen te kijken die er voor het paard is. Ook bij verkoop.

Je zou je kunnen afvragen dat als iedereen dit in dit topic zegt dat er misschien toch een kern van waarheid in zit.. We zitten je hier niet te pesten, hoor. Daar hebben wij echt geen belang bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:43

ManonS schreef:
[Kiezen paardeb in het wild ooj een goed gekeurde hengst uit ?? Zijn dat lelijke veulens nee he

De natuur selecteerd ook. En hoe. Een die niet correct is is eerder kreupel is eerder dood.

Wij houden alles in leven. Ook die die niet correct zijn en daar gaan we ook nog eens mee fokken.
Dat is de rede waarom wij moeten selecteren.

Iedere niet goed gekeurde hengst is er een die niet correct genoeg is.(anders was hij wel goed gekeurd.)

Als het veulen in het wild krom is word ie opgegeten,...zo simpel is het.
Ben jij bereid om een krom veulen naar de slager te brengen?

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:50

Citaat:
Kiezen paardeb in het wild ooj een goed gekeurde hengst uit ?? Zijn dat lelijke veulens nee he

Wat een opmerking. :') Wil je een wild paard dan?
En het lijkt me ook dat je er iets mee wilt gaan doen, dan lijkt het me zelfstanding om een hengst uit te kiezen die enigzins gereden of in iedergeval beleerd is.

Als ik jou was zou ik me eerst eens even goed gaan laten informeren voordat je zomaar voor de lol je merrie gaat laten dekken met het idee om een tweede versie van haar te krijgen, want dat is namelijk onmogelijk. Genoeg dierenartsen die je ermee willen helpen, gewoon omschrijven wat je wilt verbeteren bij haar nakomeling en wat niet en er komen genoeg hengsten uitrollen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:54

Concrete vraag voor TS

Als jij zegt dat geld geen probleem is, waarom wil je maar €150 uitgeven voor een dekking? Als je er twee maanden stalling tegenaan gooit heb je wel een knappe hengst voor je merrie.

Wat maakt dat €150 de max is?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:04

Kan je niet 1 van haar eerder veulens kopen? Heb je toch een nakomeling van je paard. Ik snap wel dat je een veulen van je paard wilt, maar er kleven ook veel risico's aan. Merrie kan overlijden, veulen kan overlijden en misschien raak je ze allebei wel kwijt.
Ik heb ook een veulen van mijn merrie (wel met KWPN en NRPS goedgekeurde vader), maar ik weet niet of ik het een tweede keer zal doen. Nu is alles goed gegaan, maar mijn eerste poging was een verworpen veulen. Het veulen verliezen was erg, maar mijn merrie moeten verliezen zou ik nog erger vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:12

Fokken is ontzettend leuk. Ik vind het iig geweldig.

Alleen het kader van dierwelzijn moet je wel proberen een zo goed mogelijke kans aan dat veulen te geven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:23

Natasja, ik vond het ook helemaal geweldig, ondanks dat mijn eerste poging met 7 maanden eindigde in verwerpen waarbij alleen de vliezen buiten hingen en het op het oog gezonde veulen nog in de buik zat. Wee opwekker erin en toen is hij geboren in het het vlies. Was geen rhino, werd de merrie ook tegen geënt, waarschijnlijk een genetische misser.
Nu wel een voor mij geweldig merrieveulen (inmiddels jaarling). Misschien fok ik nog eens een veulen uit mijn merrie, maar eerst maar eens sporten en alleen fokken als ik financieel de mogelijkheid heb om het aan te houden, ook als het voor de verkoop zou zijn. Maar ik zou niet fokken met een niet goedgekeurde hengst. Ik zeg niet dat daar geen fijne paarden uit kunnen komen, maar ik vind dat je er wel naar moet streven om een zo gezond mogelijk paard of pony te fokken en erfelijke beperkingen moet uitsluiten.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:25

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:42

Aangezien de merrie een KWPN’er is het bevorderlijk om binnen dat type te blijven. Dat hoeft niet perse KWPN te zijn, maar wel warmbloed. Voor 500/600 euro heb je een fatsoenlijke hengst die bij de merrie past en waar je gewoon fatsoenlijke papieren bij krijgt. Een Andalusiër of halve kruizing aanraden snap ik daarom dan ook niet. Je krijgt dan half/half papiertjes. Een hengst via marktplaats aan moeten bieden zegt imo al genoeg over de ‘kwaliteit’ van zo’n hengst.

En niemand zegt dat je niet moet fokken, maar wel dat je goed na moet denken en niet een of andere hengst van de buurman er op moet zetten. Zeker niet in deze tijd. 150 euro dekgeld is niet serieus te nemen. Dan kom je bij niet goedgekeurde hengsten uit, waarvan je niks weet over de sport en nog veel belangrijker over de gezondheid van het dier.

Dus stel je eisen bij, ook volgens de charter (zie opmerking van de mod) en laat ons een fatsoenlijke hengst aanraden waar je uit kunt kiezen. Dat willen we nl. best (ik iig wel) nog voor je doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:48

gr_roos schreef:
Maar ik zou niet fokken met een niet goedgekeurde hengst. Ik zeg niet dat daar geen fijne paarden uit kunnen komen, maar ik vind dat je er wel naar moet streven om een zo gezond mogelijk paard of pony te fokken en erfelijke beperkingen moet uitsluiten.

Ik ook niet hoor. Geen haar op mijn hoofd. :n

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:53

Gezien de reacties van de TS vraag ik me af of ze uberhaupt wel reacties wil :roll: ...wat een houding :n

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:58

Je kan nooit je toekomst bepalen. Zeker niet nu er crisis is. Stel nu dat je zoveel belastingen moet betalen en je niet alle middelen voor de gezondheid van je paardjes kan betalen.
Ga je zelf dan ze niet weg doen?

Maar ik zou niet zo gaandeweg wild fokken met een hengst waar je vrijwel niks van weet. Wie weet fok je dan met een totaal ander ras dan een KWPN.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:59

Ze wil alleen reacties van hengsten eigenaren die een merrie willen dekken zonder hun hengst goed te laten keuren bij een stamboek!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:59

Ik snap best wel dat je niet perse een mega sjieke dure hengst erop wil maar ik zou wel kijken of een hengst qua gezondheid in orde is en dat het een goed karakter heeft. Dus getest op de meest voorkomende genetische afwijkingen binnen dat ras en rontgenologisch goedgekeurd en daarnaast zelf naar die hengst toegaan om te kijken hoe die is in de omgang. Je wilt wel een gezond en lief veulen natuurlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:10

Gelukkig zijn er zat hengsten die op of in een normale klasse zitten. Voor 500/600 euro heb je correcte hengsten, voor 800/900 correcte KWPN dressuur/springhengsten. :j

ponyparadijs schreef:
Ze wil alleen reacties van hengsten eigenaren die een merrie willen dekken zonder hun hengst goed te laten keuren bij een stamboek!
Maar daar is dit forum niet voor bedoeld :P