Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Lastig kiezen, hulp gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 01:28

Waarom zou je hier een IJslander op zetten?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 02:29

anneliesdj schreef:
Eerlijk gezegd vind ik je pony totaal geen fokmateriaal als ik de foto hierboven bekijk.
Ze is niet zo mooi in bouw en ze lijkt in niet te beste conditie; weinig bespiering en ze zit nog in de wintervacht?

Ze heeft zo weinig bespiering omdat ze pas net 3 is geworden en nog bijna niet heeft moeten werken of getraind is, daar gaan we binnenkort mee beginnen.
Dat die wintervacht zo lang blijft zitten bevalt mij ook niet bepaald.. ze is wel behoorlijk in de rui en verliest veel haren, maar het blijft (net als vorig jaar) langer zo dik..
Ik zou niet weten wat de oorzaak hiervan zou zijn, ik heb wel een bepaalde slobbermix gevonden die helpt bij verharen, misschien moet ik die eens proberen..

En zoals in mijn vorige bericht al stond, ik zie er toch eigenlijk ook vanaf..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:17

Ik doel niet op bespiering die ontstaat bij training maar op de normale basisbespiering, je kunt het goed zien bij de schoft, langs de ruggengraat en het kruis, daar hoort gewoon bespiering langs te liggen.
Als ze ook zo lang in het haar blijft, misschien tijd om eens langs de DA te gaan?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:11

anneliesdj schreef:
Ik doel niet op bespiering die ontstaat bij training maar op de normale basisbespiering, je kunt het goed zien bij de schoft, langs de ruggengraat en het kruis, daar hoort gewoon bespiering langs te liggen.
Als ze ook zo lang in het haar blijft, misschien tijd om eens langs de DA te gaan?

Oh zo.. oke..
Nu word ik wel een beetje ongerust :(
dierenarts is laatst nog geweest voor inentingen etc, gaf zelfs een compliment dat we haar als shet goed slank hadden gehouden..
Enig idee waar dit door zou kunnen komen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:28

Kan van alles zijn, wordt ze goed ontwormd? Oogt ze wel voldoende actief en alert?
Je zou een vitaminespuit kunnen geven en een paar weken een handje brok met lijnzaadolie bijvoeren, misschien knapt ze daar al een heel eind van op.
Maar misschien vertekend de foto en is het niet zo erg als het lijkt?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:32

Ik ben zelf niet voor het fokken van kruisingen (bovendien loopt er al meer dan genoeg leuks en ook troep rond wat kruising is, ga maar eens naar een markt).

Maar waarom ga je niet voor een IJslander? Hard type paard, kan ook volwassenen dragen (ligt er dan wel aan hoe jou veulen uitpakt, maar toch.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:34

Wat denk je te bereiken als je met een IJslander kruist?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:21

Bedankt voor de reacties. Ze wordt altijd optijd ontwormt, eet en drinkt normaal en speelt nog gewoon vrolijk.
Ik heb een topic geopend bij vraag-maar-raak bij verzorging etc. en er bleek niet veel aan de hand te zijn.
Heb gelijk lijnzaadolie gekocht voor het verharen, en binnenkort moet ze toch echt aan het werk met beleren etc. (over een half jaartje o.i.d.)
Dit topic mag voor mijn part gesloten worden, want de reden van openen was het kiezen van een hengst en dat is nu niet meer aan de orde :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:30

Anneliesdj, lees mijn reactie nogmaals daar staat het antwoord in.

RoanOscar, dan moet je een mod pben anders blijft het open. Sowieso worden topics niet zomaar gesloten geloof ik, volgens mij geven ze de voorkeur er aan dat er niet meer op gereageerd word en dan wegzakt.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 17:43

BarbaLala schreef:
Anneliesdj, lees mijn reactie nogmaals daar staat het antwoord in.

RoanOscar, dan moet je een mod pben anders blijft het open. Sowieso worden topics niet zomaar gesloten geloof ik, volgens mij geven ze de voorkeur er aan dat er niet meer op gereageerd word en dan wegzakt.

Aah okee, nouja als iemans nog wil reageren kan dat, als maar duidelijk is dat ik af zie van het laten dekken :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:44

OOh bedankt allemaal doet me goed te horen dat jullie monello allemaal zo knap vinden. RoanOscar je hoeft geen zorgen te maken hoor. Monello dekt al jaren en aangezien het tot nu toe nog nooit problemen heeft gegeven bij kleinere merries ( kan natuurlijk altijd nog een keer gebeuren. Een shet merrie komt al 3 jaar bij ons. Alle veulen beginnen zeer edel en dus ook smal en klein en groeien daarna pas massaal.

Monello heeft zelfs een levende en zeer gezonde goed groeiende tweeling gegeven. BIj de buren bij ons , tweeling zat bij de moeder in de stam die gaven dat wel vaker , helaas dan vaak dood.

Waarom wij zeggen dat hij groter fokt is omdat blijkt dat veel van zijn nakomelingen kwa stokmaat groter zijn dan hem. Zo loopt er een d pony in schonebeek van hem uit een b pony.

De mensen die zeggen dat je pony er niet goed uit ziet dat valt reuze mee. Ze is nog in de groei. Ze verhaart momenteel en shetten en kruizing shetten hebben vaak van dat lange haar wat moeilijk los laat. Wat lijnzaad olie zou haar goed doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:55

in de advertentie staat :

Citaat:
. Dit geeft vaak een voltreffer en meer kans op een merrieveulen door de meerdere dekkingen.

whahawa wat een onzin zeg, mag toch hopen dat mensen dit niet aannemen. Mijn god, koop een biologie boek. ;(

en waarom moet het dan een merrie zijn?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:13

Van onze dierenarts. Vrouwelijke zaadcellen leven langer maar zijn langzamer. Ik neem dat hun wel weten waar ze over praten. Ook heeft monello 80 a 90% merrieveulens gegeven.

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 12:06

Bedankt voor de reactie's!
Heb gister gelijk lijnzaadolie gekocht, hopen dat het werkt :)

Wel leuk dat die veulens allemaal groter uitgroeien zeg! Hoe groot worden de veulens van shetlanders vaak ongeveer Tanjaatjuhh?
Ik wil voorlopig niet bezig zijn met laten dekken etc. maar voor in de toekomst komt het misschien nog een keer aan bod..?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:15

Ik zou niet gaan fokken. Tegen de tijd dat het veulen er is moet je nog 3 jaar wachten. (eigenlijk langer maar goed de meningen zijn daarover verdeeld). Met de kans dat je iets gefokt hebt dat klein blijft of lelijk wordt of niet goed is. Je kunt net zo makkelijk iets kopen. Er is al zoveel bestaands, waarom zou je fokken met een papierloos paard? En dit terwijl je voor een appel en een ei een super leuk paardje kan kopen dat geheel naar je zin is waar je meteen van alles mee kunt doen. Daarnaast neem je ook nog een risico met je merrie om daar een grotere hengst op te zetten. Ik zie er geen voordeel in.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:16

Als zij nou een veulentje wil van deze pony voor eigen gebruik moet ze dat lekker doen..het is niet voor verkoop, maar eigen gebruik. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. En hoe mooi is het dat er hier mensen zijn die het nog beter weten dan de Da zelf. Knap hoor.

Ik zal je anders eens laten informeren door iemand die er echt verstand van heeft. Niet via deze site, want de meningen lopen daar toch teveel uiteen, maar door een goede fokker of misschien dat de Da je advies kan geven. En iemand die jullie kan begeleiden in het proces. Succes. Niet gelijk opgeven voor je alle optie's hebt bekeken. *\o/*

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:19

micksage schreef:
ik heb zelf een kwpn x haflinger
vader kwpn van 1,75
moeder een haflinger van 1,42
het veulen ging na de geboorte de lucht in

Ik ben wel benieuwd hoe groot jouw kwpnlinger is geworden trouwens?

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:36

piezze schreef:
Ik zou niet gaan fokken. Tegen de tijd dat het veulen er is moet je nog 3 jaar wachten. (eigenlijk langer maar goed de meningen zijn daarover verdeeld). Met de kans dat je iets gefokt hebt dat klein blijft of lelijk wordt of niet goed is. Je kunt net zo makkelijk iets kopen. Er is al zoveel bestaands, waarom zou je fokken met een papierloos paard? En dit terwijl je voor een appel en een ei een super leuk paardje kan kopen dat geheel naar je zin is waar je meteen van alles mee kunt doen. Daarnaast neem je ook nog een risico met je merrie om daar een grotere hengst op te zetten. Ik zie er geen voordeel in.

Dit is ook PRECIES waarom ik er vanaf zie :P

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:42

Soraya10 schreef:
Als zij nou een veulentje wil van deze pony voor eigen gebruik moet ze dat lekker doen..het is niet voor verkoop, maar eigen gebruik. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen. En hoe mooi is het dat er hier mensen zijn die het nog beter weten dan de Da zelf. Knap hoor.

Ik zal je anders eens laten informeren door iemand die er echt verstand van heeft. Niet via deze site, want de meningen lopen daar toch teveel uiteen, maar door een goede fokker of misschien dat de Da je advies kan geven. En iemand die jullie kan begeleiden in het proces. Succes. Niet gelijk opgeven voor je alle optie's hebt bekeken. *\o/*

Bedankt voor de reactie!
Het leek mee eerst een goed idee, maar het klopte wel dat ik gewoon te weinig van de risico's en de negatieve kant zag.
Het leek me een beter plan om later nog een paard erbij te kopen, maar dit werd gelijk afgekeurd door mijn ouders. Heel begrijpelijk nu, want ik kreeg te horen dat we met torenhoge schulden zitten..
Ik denk dat dat een droom blijft die niet uitkomt.. met z'n 3en samen kunnen rijden en overal heen gaan met onze 3 paarden, ieder met een paard :D achja, ik ben al blijer als geen ander met onze 2 viervoeters <3
Laatst bijgewerkt door RoanOscar op 12-05-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:43

dus je wil in de toekomst met zn 3en gaan rijden..
is diegene nog wel klein genoeg om over 5een paar jaar op deze shet te kunnen rijden?
je zal nog jaren moeten wachten voor je iets met het veulen kan doen.

ik zie dat je af ziet van de dekking. slimme keus imo :)

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:45

AdnerB schreef:
dus je wil in de toekomst met zn 3en gaan rijden..
is diegene nog wel klein genoeg om over 5een paar jaar op deze shet te kunnen rijden?
je zal nog jaren moeten wachten voor je iets met het veulen kan doen.

ik zie dat je af ziet van de dekking. slimme keus imo :)

Mijn jongste zusje is nu 10, niet heel groot, ik zelf ben ook erg klein voor mijn leeftijd, dus ik hoop dat het nog lang mogelijk is om erop te kunnen rijden (i.i.g. voor mijn zusje).

RoanOscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 14:50

Bovenstaand bericht is trouwens ook een reden waarom het mij zo leuk leek om nog een paard erbij te nemen later.. in de toekomst kan alleen mijn kleine zusje waarschijnlijk nog op de shet (misschien ook al snel niet meer) en dan zit je met z'n 3en met 1 pony waar je op kan rijden, en de ander eigenlijk te klein is.. Natuurlijk zijn er nog heel veel andere mogelijkheden i.p.v. rijden, maar dat was toch wel het hoofddoel, lekker samen rijden, en erop uit.
Maarja wat doe je als ze er eenmaal is, en je helemaal gek op haar bent..
dan maar blijven dromen over iets wat nogal moeilijk haalbaar is in je ouders' ogen.. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:56

tanjaatjuhh schreef:
Monello heeft zelfs een levende en zeer gezonde goed groeiende tweeling gegeven. BIj de buren bij ons , tweeling zat bij de moeder in de stam die gaven dat wel vaker , helaas dan vaak dood.

Dat ligt niet aan de hengst maar aan een portie geluk en de ruimte die een merrie heeft in haar lijf.

Overigens,...altijd laten scannen(en eventueel een weg laten knijpen) op tweelingdracht want ook al heb je een keer een levend stel. Ze hebben en houden altijd een achterstand. Maar goed dat gaat of-topic.

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:09

piezze schreef:
micksage schreef:
ik heb zelf een kwpn x haflinger
vader kwpn van 1,75
moeder een haflinger van 1,42
het veulen ging na de geboorte de lucht in

Ik ben wel benieuwd hoe groot jouw kwpnlinger is geworden trouwens?

ze is nu pas een jaar oud en zit nu al op de 1,40 dus denk dat ze de 1,60 wel gaat halen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:07

tanjaatjuhh schreef:
Van onze dierenarts. Vrouwelijke zaadcellen leven langer maar zijn langzamer. Ik neem dat hun wel weten waar ze over praten. Ook heeft monello 80 a 90% merrieveulens gegeven.

leven langer... vergeet dan ook niet de X-chromosomen groter van omvang dan de zaadcellen met Y-chromosomen. Hierdoor zijn ze trager dan de ‘mannelijke’ zaadcellen.

Dus wederom de vraag waarom vaker dekken? Zodat de nieuwe lichting mannelijke zaadjes de vrouwelijke in kunnen halen? _O-

Dan is het veel handige om de dagen voor de exacte eicelsprong te timen (bijna onmogelijk) en eerder enkele keren op 1 dag te dekken zodat de mannelijke zaadcellen sterven voordat het eicelletje er is. Vrouwelijke cellen leven langer. Denk niet dat jij exact rekening kan houden met de exacte eisprong. Dan moet je nog 2 paarden hebben die mee willen werken, jij gooit ze gewoon bij elkaar in 1 weide en je ziet het wel.

Wij hebben weinig te beinvloeden op het geslacht, tenzij je het in een petrieschaaltje selecteerd of idd exacte eisprong weet.. Dus blijf erbij dat het een loze kreet is als je niet precies weet hoe je het toepast maar ze gewoon bij elkaar in de weide zet. Ik beschouw de genoemde percentage als toeval. En waarom perse een merrieveulen? En als ts nu een hengstje wilt?

Anders kun je nog overwegen je hengst een ander standje aan te leren.. op de hoop dat percentage merries omhoog schiet ;) kun je daar me adverteren whahaha
Nou succes