Bamako de Muze, Arko III, Thunder vd Zuuthoeve of Diamant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:05

Durf te vragen: zware popperige veulens, wat wil je daar mee zeggen? Voor de rest Bamako lijkt mij een goede keuze. Lijken mij ook te passen: cardento en my lord carthago.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:52

Axmar geloof me , je merrie is TOP !!ééntje die veel profs op stal willen hebben
Jeroen je foto's tonen niks aan want ze zijn net genomen als het paard nog niet in evenwicht boven de sprong balanceert ..wat ik wil zeggen is dat een paard boven de sprong net met een iets holle rug springt en niet bol zoals je soms in de jonge paarden ziet en wat mensen dan spectaculair vinden ..helaas breken die paarden laten vanaf het 1.40 hun hals want zo kan je niet springen
onze merrie heeft 1.60 gelopen en heel veel "fokkers " vonden het een domme keuze van daar Bamako op te zetten ( allemaal denken ze dat je op zo'n merrie Cornet, Quidam etc moet zetten ..heel commercieel dus ) Onze Bamako is gewoon top , geen minuut beklaagd en zou het zeker opnieuw doen !

Axmar

Re: Bamako de Muze, Arko III, Thunder vd Zuuthoeve of Diamant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:24

Besita,

Wat is jou alternatief voor Bamako? Dek je nu nog met uw merrie? Zijn onze merries te vergelijken?

Gr

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:10

Ik heb niet gezegd dat je een slechte merrie hebt en dat ze niet kan dienen voor de fokkerij, integendeel! Ik zou graag zo'n merrie hebben zelfs. Maar je vraagt wat er goed op zou passen, en ik vind dat ze nog iets meer over de rug zou mogen springen, dit heeft echter niets te maken met het uitzwaaien van de achterhand, maar met het 'rond' springen op de sprong. Daarom dat ik zelf bamako er niet had opgezet. Maar ik veroordeel je merrie niet, ik denk dat iedereen ze graag op stal zou hebben en het was zeker niet mijn bedoeling om te zeggen dat het geen goed paard is. Alleen de bedoeling van fokken is toch de kleine minpuntjes die het paard nog heeft verbeteren. Sorry dat ik hierbij wou helpen door mijn mening te geven. En zolang je zelf tevreden bent over je hensgstenkeuze is het toch goed?! Bamako is trouwens een heel goed paard en ik hoop dat je er een goed veulen van krijgt!

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:16

Besita, misschien heb je wel gelijk. Ik zeg alleen wat ik zou doen en wat ik er van vind. Sorry het was zeker niet de bedoeling mensen hier te beledigen of paarden af te kraken.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:18

Niemand bedoelt het slecht hoor. Ik heb enkel nog nooit een Grand Prix paard op het hoogste niveau 'rond' zien springen :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:29

het is ook zeker niet slecht bedoeld jeroen maar ik hoor dat gewoon niet graag "met meer rug springen " dit paard springt gewoon goed :j
ik vind gewoon dat je een heel goed paard hebt Axmar en dat je daar veel kanten mee opkan qua hengst , imo hoef je niet veel te verbeteren maar te verankeren ( imo is dat de bedoeling van een goed paard te fokken , een merrie waar van alles aan verbeterd moet worden is imo geen goede fokmerrie ) , verder ben je een "hobbyfokker " of beginnend fokker zeg je ..dan moet je gewoon ook een hengst kiezen waar je gek van bent en waar je wat mee hebt -zelfs als anderen er negatief over doen , je zal zien dat je daar het meeste plezier aan beleeft :j
wij hebben een Cicero , een Clinton , dan een Nabab , een Bamako en een Indorado uit haar gefokt . Helaas bleek ze voor dit jaar niet meer drachtig van Elvis en we zijn nu aan het proberen met Vigo :j , ze is alleen al 19 dus als het niet lukt nu dan stap ik over op een jongeren hengst of een hengst met beter sperma ..zou echt nog graag één veulen willen uit haar

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:30

Umeo schreef:
Niemand bedoelt het slecht hoor. Ik heb enkel nog nooit een Grand Prix paard op het hoogste niveau 'rond' zien springen :)

Er is een verschil tussen rond springen zoals ze op een hindernis van 1m kunnen doen en een goed ruggebruik bij de 1m60. Van paarden die een goed ruggebruik hebben wordt vaak gezegt dat ze een goed gevoel geven op de sprong. Het is gezonder om een correct ruggebruik te hebben waar hij niet hol wordt getrokken. Een holle rug is minder comfortabel voor zowel paard als ruiter en een paard dat zijn rug hol trekt boven de sprong zal dit ook doen tijdens het rijden. Er is meer gevaar voor rugblessures omdat de wervels elkaar dan kunnen raken. Natuurlijk is dat bij de nu besproken hengsten uiterst miniem. Bij een echt slecht ruggebruik geraken ze ook niet op dat niveau, maar het is dus wel iets om rekening mee te houden als je bepaalde punten wilt verbeteren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:40

maar ik vind dit bij deze merrie niet het geval ..
en ruggebruik is iets wat te trainen valt in mijn ogen ..dat wordt nogal eens vergeten , met het hoofd altijd naar boven te trekken ga je geen correct ruggebruik stimuleren , ik vind laag en rond super om te trainen
Wij hebben ook een merrie gehad wat met 4 en 5 jaar een echte catastrofe was ( het was een For pleasure x grannus :+ ) een plank in de rug , lang voorbeen en veel vermogen en super voorzichtig dus totaal fout ..wij hebben heel veel geduld gehad met de merrie ( moest wel want ze was op die manier niet verkoopbaar ) pas op 7 jr is dat de hele andere weg ingeslagen -altijd heel voorzichtig maar niet op de klassieke manier was zelfs z met in de 40 wp ..en stilaan begon ze met heel haar lijf te springen .. in het 1.40 echt top ..toen verkocht naar Saoudi Arabia en ze springt nu zelfs 1.60 ..op een hele goede manier

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:51

zal effe demonstreren met foto's
4-5 jr
Afbeelding
6 jr
Afbeelding
7jr
Afbeelding
nu
Afbeelding
Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:29

Je kunt meestal een slecht ruggebruik niet volledig wegwerken is mijn ervaring. Bij de meesten kun je het oplossen op enkele hindernissen en komt het in het parcours terug. Uizonderingen daar gelaten dan. Leuke foto's. Inderdaad bijzondere evolutie. Vind het ruggebruik van je merrie op de fotos wel niet zo slecht of zie ik nu niet goed ?
Een dekhengst mag wel beschouwd worden als volleerd vind ik dan.
Het gaat hier over prestatiepaardjes en dan mag je natuurlijk het woord 'slecht' niet echt uitspreken want zelf in hun minder goede kanten zijn ze nog altijd een heel stuk beter (qua sportmogelijkheden) dan de meeste andere paarden. Sjah de ene tilt er niet echt veel aan en de andere wel. heb net het filmpje van TS eens bekeken en ik kan ook niet zeggen dat de merrie slecht ruggebruik heeft. Zou iets ronder mogen, maar dat is een detail. Ik zou persoonlijk dus een hengst kiezen die iets ronder springt, maar om daar nu een heel punt van te maken. Geloof dat ze uit alleenders welke van deze hengsten wel een leuk veulen zal krijgen. Ik blijf bij thunder of diamant, maar ja een fokker moet soms is uit de lijntjes durven kleuren hé en nu net doen wat een ander niet meteen zou doen :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:44

maar dan stel ik de vraag : je hebt een goede merrie , super voorzichtig en misschien net iets te weinig vermogen ( vind ik een moeilijk begrip )
veel fokkers zeggen dan : kast van een hengst met veel vermogen erop ..zonder de voorzichtigheid te willen verankeren ..voormezelf moet de hengst ook voorzichtig zijn ..want wil niet met een paard blijven zitten wat meter lucht springt en elk parcours met 1 of 2 balken erafspringt ..ik heb ze liever economisch maar nul :j ..omgekeerd zal ik ook nooit een merrie in de fokkerij nemen die onvoorzichtig is ..( onder het mom van we zetten er van die supervlugge hengstjes op )

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:21

@Besita: uw foto's duiden heel goed hoe een paard evolueert. En idd: instelling en voorzichtigheid zijn echt super belangrijk. Alleen weet ik niet hoe invloedrijk daarin de hengst kan zijn...

@ Betadine: na Bamako zullen we kiezen voor Thunder ;)

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 08:26

Na een tweede inseminatie bleken er twee embryo's klaar te zitten. Luxe-probleem aangezien we onze eigen draagmerrie hebben. Dus merrie moeten bijhuren. Nu blijkt dat onze draagmerrie drachtig is. Gehuurde merrie niet. Volgend jaar dus mogelijk een Bamako veulen!! ;)

Wat ik wel raar vind, is dat veearts nu een bonus vraagt van 700 euro omdat we eigen draagmerrie hebben. Makkelijk geld... Gangbare praktijk?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:03

Waar heb je gespoeld ?
t'is natuurlijk net op het afleveren van de draagmerrie dat ze verdienen :j
niet elk ET centrum wil dat je een eigen draagmerrie meebrengt trouwens

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:38

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:44

Proficiat! knap veulen... :)

Axmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:38

Dank u, CAS_3.

Relatief groot hengstenveulen. Soepel en lichtvoetige, krachtige galop. Dus niet slecht op het eerste zicht.

Nu Wandormerrie dekken van Tangelo, Jenson of terug Bamako...

Suggesties of bemerkingen altijd welkom.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:40

heel mooi veulentje! Wat denk je van Arezzo vdl? Past goed op bloederige merrie.