Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:12

YWC schreef:
Wat het kruisen van een Haflinger met Arabier betreft, ben ik persoonlijk geen voorstaander. De types liggen te ver uit elkaar en er kunnen soms wel heel leuke veulens uitkomen, maar je kan net zo goed een veulen krijgen met het lijf van een Haflinger en de beentjes/hals van een Arabier.

Juist de combi Haflinger x Arabier is er een die vaak gemaakt is en door het Arabierenbloed wat binnen de Haflingerfokkerij al voorhanden is juist heel goed passend.

Ik ken vele zeer goede Haflo-arabieren...(en heb er een zelf gehad).
Bij ons op de manege stonden er inclussief de mijne al 3 en die waren alle 3 Z springen...
Tis een poosje een echte modekruising geweest maar het Haflingerstamboek was er uiteraard niet heel blij mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:17

MeggiieTommy schreef:
Dankje! :')

Ik weet dat het veulen totaal anders kan zijn. Ik hoef ook echt geen kopie van Mariska. Ik kan het niet goed uitleggen maar het lijkt me gewoon geweldig. Ook om alles mee te maken.

Ik moet inderdaad goed op de benen letten!

Iemand had in een pb een Arabier gestuurd en die was echt prachtig! Alleen wordt het veulen dan niet groter en smaller? De meeste Arabier hengsten die ik heb gezien zijn +1.60. Ik wil juist een wat kleiner paardje hebben. Of hoeft dat niet gelijk te betekenen dat het veulen dan +10 cm groter wordt? Het scheelt namelijk wel 20 cm met de meeste.

Ik wil sowieso een goed gekeurde hengst.

Het veulen zal zich qua maat aanpassen aan de moeder. Als veulen dus geen probleem. En de meeste arabieren zijn juist rond de 150. Groter dan 160 is vrij uitzonderlijk. Qua eindmaat zal het veuelen ongeveer tussen de moeder en de vader inzitten.

En er zijn ook arabieren van 148....

Wat smaller is in het geval van jouw merrie juist goed. Zoals ik al zei. troontredendheid komt meer voor bij paarden/pony's die breed in de borst zijn. Ze je er een brede hengst op dan heb je nog kans op een nog bredee met bijbehorende voorstand.
nogmaal...een klein beetje troontredend is echt geen probleem. ook niet als het veulen dat heeft maar je moet er voor zorgen dat zoiets niet per generatie toeneemt.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:18

@YWC.

Denk je dat sublime mariska haar bouw bij het veulentje kan verbeteren? Dat ze goed bij elkaar passen zegmaar? Bij Cynthia (daisy) komen er leuke veulentjes maar dat betekent natuurlijk niet dat het bij Mariska ook gebeurt.

Ja, ik zag het! Ik zat er stiekem ook wel aan te denken, dat zou natuurlijk geweldig zijn! Maar ik denk niet dat het dat gaat worden. :(

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:24

Ik reageer eigenlijk nooit, maar kon het hier even niet laten.
Waarom geef je het geld dat je kwijt bent aan dekkingen en veeartskosten niet uit aan een veulentje van iemand anders? Op die manier weet je wat je koopt en loopt je merrie geen risico's van de dracht en de bevalling. Ik snap dat het je geweldig lijkt om een veulentje uit je eigen merrie te krijgen, maar dan moet je maar zien wat je krijgt. Als je een veulen van een paar maanden oud koopt, zie je waar je je geld in stopt.
Maar als je toch besluit om je merrie te laten dekken, verwacht ik natuurlijk wel überschattige foto's hier :o

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:24

@NatasjavE.

Ik heb er inderdaad ook vaker van gehoord. Ik zit er ook aan te denken omdat het me op zich wel een leuke combi lijkt maar aan de andere kant wil ik juist zoveel mogelijk 'haflinger' erin houden. Daar bedoel ik ook niet mee dat ik geen veranderingen wil maar dat het niet te veel op een arabier gaat lijken. Dan heb ik echt naar de verkeerde hengsten gekeken. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:27

MeggiieTommy schreef:
@NatasjavE.

Ik heb er inderdaad ook vaker van gehoord. Ik zit er ook aan te denken omdat het me op zich wel een leuke combi lijkt maar aan de andere kant wil ik juist zoveel mogelijk 'haflinger' erin houden. Daar bedoel ik ook niet mee dat ik geen veranderingen wil maar dat het niet te veel op een arabier gaat lijken. Dan heb ik echt naar de verkeerde hengsten gekeken. :+

Mijn Haflo zag eruit als een Haflinger :D

Maar als je wil dat het zoveel mogelijk op een haflinger lijkt waarom dan niet een mooie moderne haflinger? :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:28

Dat was AF Montoyo;)
Montoyo is een Russische arabier, dus met heel veel massa.
Omdat je zoveel verschillende type's arabieren hebben denkt men altijd aan rank slank en iel.
Montoyo is behoorlijk robuust.

Je mag natuurlijk altijd komen kijken in het echt naar hem:)

s0173957

Re: Welke hengst voor mijn haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:30

Ik lees hier 'voor eigen gebruik'.
Met alle respect voor je bedoelingen, maar hoeveel van die paardjes 'voor eigen gebruik' zitten er ondertussen in de lasagne?

Een paard 'voor eigen gebruik fokken' is larie, je weet nooit wat er binnen enkele jaren kan gebeuren.

xyralove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:39

NatasjavE schreef:
micksage schreef:
iedereen mag toch voor zijn eigen kiezen of die wel of niet zijn merrie hengst dekt ze vraag om advies welke ze zal kiezen en het veulen is voor eigen gebruik dus ik zie het probleem niet
wil je een goedgekeurde of niet
anders is in het rond vragen of iemand een haflinger hengst heefd met ook geen papieren

En het advies van een aantal hier...niet dekken. Dat mag ook namelijk.

Je moet bij fokken terug kijken(wat hadden de voorouders voor een eigenschappen) in het heden kijken(hoe ziet de merrie eruit en wat kan zij) en een inschatting voor de toekomst proberen te maken(waar moet het veulen aan voldoen om een optimale toekomst te kunnen krijgen)

ALS je gaat dekken, TS, ga dan igg voor een goedgekeurde dan weet je tenminste van een kant iets over de gezondheid en bouw van de hengst.

Natuurlijk mag TS helemaal zelf bepalen of ze de adviezen ter harte neemt. Het is haar paard tenslotte. Maar iets anders adviseren dat mag altijd.

Dan moet ze het ook niet vragen . iedereen mag zn mening geven want daar word ook naar gevraagd

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:48

@wendeltje.
Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar de meeste veulens die ik ook echt zo willen, zijn bet wel duur. Ik weet dat dekgeld en een drachtig paard ook duur zijn maar dat is voor mij toch anders. Moeilijk uit te leggen. Als ik haar laat dekken, komen er zeker fotos.

@NatasjavE.
Heb je fotos van dat paard? Ik ben wel nieuwsgierig. Dat op ook een optie, als ik niks aparts kan vinden. Maar ik hou w van iets aparts. En de meeste die ik van die 'mix' heb gezien zijn gewoon bruin. Maar kleur is natuurlijk niet het belangrijkste.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:53

Poeh,...even kijken hoor...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:01

Eens zien.... Deux Chevaux aka Ducky, aka Ducky met de turbomotor.

vader Goldbey moeder Pasja van PS.

Afbeelding

Deze pony was ik Z springen mee (toen Z voor de D-pony's nog 120m was,...dat is nu voor de E-maat)
Ik heb er ook 150 mee gesprongen terwijl hij maar 140stm was. :)

De andere Haflo was 148 en nog een andere die ik ken was 152.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-04-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:09

Dat zijn leuke ponies Natasja! Zulke types :j

TS: ik zou ook veredelen met AV of een veulen kopen wat past in je plaatje :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:12

Pletje123 schreef:
Dat zijn leuke ponies Natasja! Zulke types :j

Thanks...hij is overigens op de NRPSkeuring destijds tot de 2e bezichteging gekomen.
Hij kon gruwelijk springen maar miste ruimte in de beweging.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:12

Wat wel vaker zo is bij de springtalenten :) Als ze in gebruik maar fijn zijn.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:24

heeft ze wel eens eerder veulens gehad?

Zo nee, is 13 jaar voor een eerste veulen dan niet te oud?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:38

SanneJas schreef:

Nee hoor dat kan nog makkelijk mits het dier gezond is.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:44

@Barcelano.
Hij is echt leuk!

@NatasjavE.
Die is wel leuk!
Mijn vorige post was nogal onduidelijk zie ik nu. een haflinger hengst is ook een optie, als ik niks 'aparts' vind. En de meeste Haflo's die ik gezien heb, zijn bruin. En dat is zo standaard. Maar in combinatie met alles maakt het het paard ook weer bijzonder.

@s0173957.
Dat kan gebeuren ja. Met een gekocht veulen kan dat ook. Dan is er misschien niet een bij gekomen maar als ik daar van uit ga, kan ik helemaal geen paard meer kopen.

@Pletje123.
Dankje voor het advies!

@SanneJas.
Nee, ze heeft nog geen veulen gehad. Dat dacht ik eerst ook maar ik heb het opgezocht en volgens mij is het niet te oud. Haar gezondheid is ook goed.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:45

Barcelano schreef:
SanneJas schreef:

Nee hoor dat kan nog makkelijk mits het dier gezond is.

Haha, je antwoord. :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:54

Mijn merrie is dit jaar 11 en wordt ook dit jaar voor het eerst gedekt door mijn hengst :j

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:59

oke bedankt! weer wat geleerd vandaag.

Ik dacht dat altijd dat boven de 10 haar te oud was voor een eerste veulen. :o

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:06

Van onze AV hengst Sirel lopen er ondertussen ook meerdere haflo's rond geweldige veelzijdige pony's te rijden door jong en oud ;)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:12

Ik heb ook een haflinger x arabier, dat is echt een hele fijne sportpony, die met gemak in de Z loopt tussen de paarden. Zijn moeder (wat ik van foto's heb gezien) was echt een vreselijk gebouwde haflinger maar daar is vrij weinig van in te zien bij mijn pony. Mijn pony heeft echt hele mooie sterke en droge benen. Zijn vader is Saporos ox, die schijnt heel veel door te geven. Foto's staan in mijn profiel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:35

MeggiieTommy schreef:
@NatasjavE.
Die is wel leuk!
Mijn vorige post was nogal onduidelijk zie ik nu. een haflinger hengst is ook een optie, als ik niks 'aparts' vind. En de meeste Haflo's die ik gezien heb, zijn bruin. En dat is zo standaard. Maar in combinatie met alles maakt het het paard ook weer bijzonder.

Neem een vos-arabier en je houd een vos over :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:35

Nibbit! :j