KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 14:04

Ok.. Mijn keuze is nu uit:

- Houston
- Valdez
- Wynton weer
- Chippendale (of toch pappie LL?)

Elisa2

Re: KWPN hengst voor Flemmingh ster merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:32

Uit jouw lijstje zou ik voor Houston gaan,geeft kracht een mooi model en een goed achterbeen door! zou mooi aansluiten mijn inziens..

Van Valdez zie ik nakomelingen met niet hele mooie halzen..vindt Houston beter fokken..Wynton gaat je geen body geven.
Van Chippendale is nog niet veel bekend over zijn nafok..durf ik nog niks over te zeggen..Lord Leatherdale zou ik zowiezo niet doen..kans op een smal,slap paard met een beroerde achterhand..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 16:27

Dat hoor je wel meer over de LL, ja.. Maar toch zie ik ook leuke jonkies van hem voorbij komen!

Valdez geen mooie halzen? Ok, dat wist ik niet...

Klopt, Wynton geeft minder body, maar wel erg mooie en chique paardjes.

Houston is idd een goeie optie!
Vorig jaar ben ik naar een Houstonveulen wezen kijken (aankoop) maar die viel me heel erg tegen.
Zat niet veel beweging in, eigenlijk was dat best wel een lomp veulen :o

Blijft lastig hoor..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:40

even over Bordeaux, zijn eerste verervingsindex vwb OC is beter dan die van Charmeur :)*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:04

Je kan natuurlijk eerst je Wynton veulen van dit jaar afwachten en dan besluiten wat je doet..verder is de moederlijn natuurlijk ook altijd erg belangrijk wbt het Houston veulen.

Voor kracht in het achterbeen zit je bij Houston en Ferro bloed wel goed..je kan ook eens denken aan een Painted black of Davino...Gribaldi geeft ook een krachtig maar wel traag achterbeen door.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:58

Ondertussen hebben we een práchtig merrie veulen van Wynton! Ze is echt super luxe en zeer langbenig. Bruinzwart met een heel klein randje wit achter. Ben er erg blij mee! Ze lijkt groot!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:25

Elisa2 schreef:
..je kan ook eens denken aan een Painted black of Davino...Gribaldi geeft ook een krachtig maar wel traag achterbeen door.

Painted Black geeft geen maat, staat ie bekend om, geeft doorgaans pony's.
Davino gaat geen maat/massa geven (kijk eens naar hemzelf - bloedtype, heeft deze merrie niet nodig)
Gribaldi geeft geen achterbeen en ook geen massa. Zou voor deze merrie juist helemaal geen Trak-bloed willen gebruiken want dat veredelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:55

Alle gribaldi's die ik ken hebben massa en kracht..wel een traag achterbeen..daarom dient de merrie wel over een goede achterbeentechniek te beschikken.

Van Davino's nafok is natuurlijk nog niets bekend..maar het lijkt me sterk als hij geen maat zou doorgeven..hijzelf is 1.76 en in zijn lijn hebben alle paarden een normale stokmaat.Ook moet de hengst zelf nog uitzwaren..

Vulina:gefeliciteerd! heb je ook foto's?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:07

Gefeliciteerd met je veulen! :) Ik heb zelf een ruin van Valdez, hij is maar liefst 1.80 en heeft een zeer goede achterhand! (deze moet nog wel sterk worden) maar ik ben er erg tevreden over!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:23

Afbeelding hier een fotootje. Maar dit geeft ook nog niet zo'n goed beeld. Dit is in januari, ik reed m pas net en hiervoor kreeg hij zeer beperkte training en daarbij komt dat hij wel een echte laatbloeier is. dus echt veel body heeft hij hier niet (begint steeds meer te komen) maar geeft wel een beetje beeld van de achterhand/beweging misschien?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:47

Elisa2 schreef:
Van Davino's nafok is natuurlijk nog niets bekend..maar het lijkt me sterk als hij geen maat zou doorgeven..hijzelf is 1.76 en in zijn lijn hebben alle paarden een normale stokmaat.Ook moet de hengst zelf nog uitzwaren..

De paar Davino's die geboren zijn, lijkt wel heel fijntjes. Veel bloedopdruk.
Hengst zelf heeft geen breedte: hij is wel hoog maar heeft geen massa.
Uit dezelfde merrielijn komt UB40, die heeft ook nooit massa gekregen.
V is Hotline, een kleinzoon van Gribaldi. Je mag er van alles van vinden, maar van Gribaldi komen geen zware nakomelingen.
MV is Michelangelo en die gaf ook altijd luxe bloedpaarden. Genetisch gezien mag je van Davino dus helemaal geen massa verwachten. Hoogte alleen is niet genoeg.

TS: heb je al foto's van je Wynton? Gefeliciteerd!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 12:02

Thanks allemaal! Geeft weer stof tot nadenken!

Ik heb alleen een hoofd foto tot nu toe. Zal vanmiddag of morgen meer foto's nemen :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:23

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:35

Jessica_R schreef:
[ Afbeelding ] hier een fotootje. Maar dit geeft ook nog niet zo'n goed beeld. Dit is in januari, ik reed m pas net en hiervoor kreeg hij zeer beperkte training en daarbij komt dat hij wel een echte laatbloeier is. dus echt veel body heeft hij hier niet (begint steeds meer te komen) maar geeft wel een beetje beeld van de achterhand/beweging misschien?

Uit wat voor merrie komt dit dier?

Vulina: gefeliciteerd met je veulen!! :):) Ben benieuwd naar de foto's!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:31

Pletje123 schreef:
Jessica_R schreef:
[ Afbeelding ] hier een fotootje. Maar dit geeft ook nog niet zo'n goed beeld. Dit is in januari, ik reed m pas net en hiervoor kreeg hij zeer beperkte training en daarbij komt dat hij wel een echte laatbloeier is. dus echt veel body heeft hij hier niet (begint steeds meer te komen) maar geeft wel een beetje beeld van de achterhand/beweging misschien?

Uit wat voor merrie komt dit dier?

Vulina: gefeliciteerd met je veulen!! :):) Ben benieuwd naar de foto's!

Zijn moeder is O'raya van Junior Stv ;) niet echt een bekende merrie geloof ik!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:36

Het ging mij meer om de bloedvoering, ik vind hem namelijk wat klassiek aan doen ;)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:39

Pletje123 schreef:
Het ging mij meer om de bloedvoering, ik vind hem namelijk wat klassiek aan doen ;)

Hihi knap is ie he?! ;p

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:48

Heb em even opgezocht, het is een Valdez x Junior STV x Luitenant Generaal x Goudsmid x Karolus van Wittenstein.. Dat is een heel andere pedigree dan de merrie van Vulina ;) Namelijk heel erg Gelders! Wist je dat zelf ook wel?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:33

Pletje123 schreef:
Heb em even opgezocht, het is een Valdez x Junior STV x Luitenant Generaal x Goudsmid x Karolus van Wittenstein.. Dat is een heel andere pedigree dan de merrie van Vulina ;) Namelijk heel erg Gelders! Wist je dat zelf ook wel?

Jaa haha wist dat idd wel! Is natuurlijk ook niet echt te vergelijken met de.merrie van TS. Maar tas meer.om een idee te krijgen van een Valdez nakomeling ;) maar geen 2 paarden zijn hetzelfde natuurlijk!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:39

Mijn ouders hebben een stermerrie van Flemmingh,
In mijn profiel de veulens die er uit zijn gekomen + afstamming
Vooral Uphill deed het goed, veel maat met beweging

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:39

Misschien zie je een leuke hengst van Ad Valk, prachtige paarden en die ook zeker goed bewegen. Ook geven veel mooie goed bewegende veulens.

Fresco01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:42

Hai,

Ik ben nieuw op bokt. Ik zocht een topic over de Flemmingh en Zizzitop. Ik kwam via de zoekterm hier uit. Ik rijd sinds 1,5 maand een 3 jarige vosruin een Zizzitop x Flemmingh.

Het is een super lief paard hij pakt het werk onder het zadel al aardig op. Hij heeft een erg sterk achterbeen. Soms is hij nog wat flegmatiek, hij moet nog leren op de hulpen voorwaats te gaan en te blijven. Dat is nu mijn voornaamste richtlijn tijdens het rijden. Ik zag dat het topic hier over een flemmingh merrie ging. Dus ik dacht, ik laat even een berichtje achter! :)

Ik heb wel mooie foto's van hem als iemand geintereseerd is? Ik kon nog niet ontdekken hoe dat ik dat in dat bericht kon uploaden....

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:30

Dees nog een opmerking over de nafok Gribaldi. Er zitten wat fijne beestjes bij, maar toch ook die meer dan voldoende ontwikkeld zijn. Onze merrie van Gribaldi kreeg destijs op de stamboekkeuring van Jacques Verkerk o.a. als commentaar:
Een zeer rijtypische merrie, zeer goed ontwikkeld met veel front en een sterk achterbeen dat goed onder de massa wordt gebracht. De enige kritische noot die ik zelf heb is dat het achterbeen een fractie traag is, maar ze laat zich heel makkelijk bewerken en door schakelen krijg je dit achterbeen makkelijk sneller. Vind zelf trouwens Totilas toch ook niet echt fijn gebouwd. En ook de schoonvader van Van Uytert beschikte destijds over enkele ruim ontwikkelde merries van Gribaldi.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:27

Van Gribaldi mag je niet verwachten dat hij meer bot en massa zal brengen.
Tuurlijk zullen er wel Gribaldi-nakomelingen bestaan met bot en massa... maar uit wat voor merrie kwamen die?
Bedenk altijd bij het (be/ver)oordelen van de nafok van een hengst: wat komt van hem en wat komt van de moeder.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 15:05

Wij gebruiken zelf ook een merrie van Gribaldi voor de fokkerij. Een super beweger (geen traag achterbeen) en ook goed qua exterieur. Een mooie maat, goed formaat maar wel eerder slank dan extra body. Maar dat is natuurlijk ook waar je van houdt. Ik vind een slank gebouwd paard erg mooi, maar past mij niet. Deze merrie heeft net een veulen gehad en die lijkt veel meer body te hebben, in hoeverre je dat nu al kan beoordelen. Voorbeen heeft het veulen duidelijk van mams, achterbeen doet het ook al goed...

Maar goed; on topic; Mijn keuze is gevallen op Houston :j Als het mee zit wordt ze volgende week hengstig en gelijk gedekt :)