Springhengst vr Castelino vd Helle x First MateXX x Lys de D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:39

Wat vinden jullie van deze hengst? Jilbert van't Ruytershof (2009): Numero Uno x Cartani (Carthago) x Diamant de Semilly. Grootmoeder Diamanthina (V: Diamant de Semilly) is de volle zus van Emerald van't Ruytershof die furore maakt onder Harrie Smolders.
Numero Uno en Diamant de Semilly hebben al succesvolle combi's gegeven met deze moederlijn zoals aangegeven door C2012.
Bovenlijn lijkt me ook sterk

http://www.vandehelle.be/_ln/st_det.php?id=jilbert

http://www.hengstencompetitie.be/nl/nieuws/Portret-van-een-kampioen-Jilbert-vh-Ruytershof

Bij zijn keuring vorig jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=YZtWQnDV-a8

Wedstrijd 6-tal weken geleden (als 4J):
http://www.youtube.com/watch?v=8eRj5IYjK5M

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:32

je zegt dat het veulen voor de verkoop is ..dan zou ik nooit aan een springhengst beginnen ..springveulens verkopen veel slechter dan dressuurveulens en al helemaal met je merrie lijn denk ik niet dat er vraag zal zijn
springpaarden verkopen in de huidige markt als ze een jaar of 5 zijn en boven de leeftijdsgenoten uitsteken
Jilbert is TOP binnen zijn leeftijdscategorie

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:04

Volg ik besita in.

Er is nog steeds niet veel vraag naar veulens. Als je echt springgericht voor de verkoop wil fokken zou ik kiezen voor een bewezen en populaire hengst, waarvan geweten is dat het goed matcht in combinatie met de moederlijn. Maar dan heb je nog geen garantie.. Tenzij je de mogelijkheid hebt om op te fokken en zelf op te leiden, is hij zeker geen verkeerde keuze.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 21:32

Ik begrijp niet goed wat jullie bedoelen want de lijn is toch volledig springgericht?
Castelino is erg populair en zijn afstammelingen zijn zeldzaam dus waarom zou er geen vraag naar zijn?
Je kan discussiëren over First Mate xx maar de rest van de moederlijn lijkt me toch o.k.?

Ik ga akkoord dat je voor de verkoop beter een bewezen hengst kiest.
Maar zou een dressuurveulen uit een springlijn dan beter verkopen?
Ik heb vorig jaar bewust een dressuurveulen gefokt omdat ikzelf dressuur rijd en het veulen sowieso wilde houden. Ik ben best wel tevreden over het resultaat, maar geef gerust jullie mening:

http://www.youtube.com/watch?v=C9NlgjLYe5M

Maar had nooit gedacht dat dit veulen commerciëler zou zijn dan een springveulen uit deze lijn, al heb ik wel vraag gehad of ze te koop was.

We hadden vorig jaar zaad van Lamark van de Helle via de Kempenhoeve en hebben reeds de halve dek betaald. Daar werken ze nog wel samen met andere hengstenstations maar dat beperkt ergens wel onze keuze. Ogano Sitte zou misschien nog lukken en zeker Jilbert omdat die ook in eigendom is van Van de Helle, net zoals Echo van't Spieveld (maar wat ik misschien niet aandurf vanwege het Heartbreaker bloed).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:10

ik ga gewoon eerlijk zijn Sev , dus niet boos worden ofzo ;)
er zit gewoon geen prestatie in je merrielijn ( direct dan ) en dat is gewoon wat kopers / ruiters en fokkers nu willen als ze een veulen / jong paard kopen
Castellino was 2 jr terug inderdaad populair en door het slechte sperma zijn er ook niet zo heel veel ( maar toch genoeg )maar ondertussen is dat toch wel een beetje gestagneerd ( al kan daar na het nieuws van vandaag mischien wel verandering in komen weldra )
ik spreek gewoon uit eigen ervaringen en directe omgevind dat springveulens in de huidige tijd erg moeilijk verkopen

Sev

Re: Springhengst vr Castelino vd Helle x First MateXX x Lys de D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:28

mja misschien heb je wel gelijk. En nee boos worden helemaal niet hoor, ik leer gewoon ook nog graag bij :-) Het is wel niet dat we het veulen voor groot geld willen verkopen. We weten dat de prijzen 'op hun gat' liggen en we willen met het fokken van een veulen gewoon uit de kosten geraken vd merrie. Of is 2000 € voor een veulen tegenwoordig al onrealistisch? We hebben in het verleden de vraag gehad of ze de merrie konden huren om te laten dekken. Misschien moeten we eerder deze kant op...Mijn dressuurveulen heb ik wel kunnen verkopen dus misschien deze kant op. Wat vind je dan van mijn dressuurveulen? (zie link filmpje een paar berichten naar boven)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:32

Verhuren zou ik zeker niet doen, dan verlies je controle. Als je een veulen fokt voor de eventuele verkoop, kies dan een commerciële bewezen hengst. Denk Zandor bvb.

Sev

Re: Springhengst vr Castelino vd Helle x First MateXX x Lys de D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 10:23

Staat er iets bij Val Olst wat kan dienen? Het dekstation waar we nog een dek te goed hebben, verdeelt ook dit zaad.