Welke hengst Arabier x Draver schimmelmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Re: Welke hengst Arabier x Draver schimmelmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:25

In de richtig van Lobeke, is Dosator misschien wat? Ik heb een tijd bij Calis gestaan en ook voor hem gereden. Dit paard heeft echt een mega goed karakter en voldoet daarnaast denk ik ook aan je eisen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:30

Ja hoor vind ik ook , gewoon goed om je heen kijken , eventueel een aantal nakomelingen van de hengst zien. Kijken naar de sterke punten ..... Doe je goed hoor dat je daar de tijd voor neemt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:36

Daisy01 schreef:
Dat is toch niet mijn vraag en doel van dit topic? Hier zijn de meningen over verdeeld. Wil je als je niks nuttigs te melden hebt gewoon even niet reageren of een pb sturen? Of weet je toevallig een leuke hengst? Dat was namelijk mijn vraag :) :D . Bedankt.

Hoezo is mijn reactie niet nuttig? Dat vind jij omdat je het niet wil horen. ;)
Er zijn genoeg leuke veulens waar jij mee kan doen wat je leuk vind, daar hoeft je niet per se een veulen voor te fokken. Er eindigen er niet voor niets zoveel in een hamburger de laatste tijd.
Ik vind het gewoon jammer dat mensen dit niet inzien, en maar gaan fokken omdat ze dat "leuk vinden". Da's niks persoonlijks, dat is gewoon mijn mening in het algemeen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:40

als iedereen zo dacht, Miracle, had jij je Mickey niet gehad ;)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:41

Ach Miracle degene die leest , heeft aangegeven het in dit topic niet nuttig te. Vinden......
Maar open zelf een discussietopic..... In herhaling dezelfde reacties is niet handig

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:48

Miracle_ schreef:
Daisy01 schreef:
Dat is toch niet mijn vraag en doel van dit topic? Hier zijn de meningen over verdeeld. Wil je als je niks nuttigs te melden hebt gewoon even niet reageren of een pb sturen? Of weet je toevallig een leuke hengst? Dat was namelijk mijn vraag :) :D . Bedankt.

Hoezo is mijn reactie niet nuttig? Dat vind jij omdat je het niet wil horen. ;)
Er zijn genoeg leuke veulens waar jij mee kan doen wat je leuk vind, daar hoeft je niet per se een veulen voor te fokken. Er eindigen er niet voor niets zoveel in een hamburger de laatste tijd.
Ik vind het gewoon jammer dat mensen dit niet inzien, en maar gaan fokken omdat ze dat "leuk vinden". Da's niks persoonlijks, dat is gewoon mijn mening in het algemeen.

Ik respecteer jou mening, maar dit is gewoon wat ik wil. Een nakomeling van mijn eigen merrie, ik heb er wel over nagedacht om inderdaad gewoon een veulen te kopen, maar dat is gewoon niet wat ik wil. Wil best je mening horen, en wil best inzien wat je bedoeld en begrijp dat ook, maar dan verwacht ik van jou dat jij ook in ziet dat ik gewoon een nakomeling van mijn merrie wilt en dit ook gewoon kan accepteren als mijn mening.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:54

Bizzybijtje schreef:
Niet. Beestje heeft geen papieren en het is dus geen fokken maar gewoon vermeerderen.
Er zijn al genoeg paarden en veulens op de markt en je merrie zal niets bijdragen aan de fokkerij.
Koop dan gewoon een pony.

Als zij nou een veulen wilt van haar merrie dan wilt ze dat en het is de keuze van TS.
Als je niks goed kunt zeggen zeg je beter niks heb ik altijd geleerd. :?

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:06

Gewoon doen hoor dais! Desnoods zet je er een ezel op. Waarom hier zo moeilijk over doen terwijl mensen ook allemaal kinderen nemen. de weeshuizen zitten toch ook allemaal prop vol? Maar dat neem je ook voor jezelf! :D

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:24

Wat reageren er sommige mensen in dit topic achterlijk zeg!
er staat toch niet 'Moet ik een veulen fokken of niet?'

Dus omdat er genoeg mensen op de wereld lopen die wees zijn oid, neem jij ook geen kinderen meer??
Omdat je niet van t koningshuis afstamt??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:34

jUst_eVa schreef:
Gewoon doen hoor dais! Desnoods zet je er een ezel op. Waarom hier zo moeilijk over doen terwijl mensen ook allemaal kinderen nemen. de weeshuizen zitten toch ook allemaal prop vol? Maar dat neem je ook voor jezelf! :D

Weeshuizen????

Er zijn mensen die hun kinderen uit het buitenland halen omdat hier een tekort aan adoptiekinderen is.

Wat een vergelijk. :')

Ik zou voor deze merrie een hengst uitkiezen die het veulen ggeschikt maken voor endourance. Dus een Volbloed, Arabier, Anglo-Arabier of Draver.
Dan heb je iets van een fokdoel. Draver-Arabieren kruisingen zijn erg geschikt voorEndourance.

Een dressuurpony zou ik niet doen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:01

Ligt eraan wat daisy voor ogen heeft, als zij geen enduranceambitie heeft.......ik ga even profiel vandaar spieken 8-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:15

ceesje schreef:
Ligt eraan wat daisy voor ogen heeft, als zij geen enduranceambitie heeft.......ik ga even profiel vandaar spieken 8-)

Als ik een trekpaard heb, heb ik ook geen ambities om het land om te ploegen of bomen te slepen. Toch gebruik ik dan een trekpaardhengst om een veulen mee te fokken.

Zomaar lukraak wat fokken mag dan allemaal heel schattig en leuk lijken maar het veulen heeft er niets aan.

Wat als TS toch moet verkopen? Het ofgelopen jaar was er een enorme toename van het antal parden dat geslacht was. Ik neem aan dat DAT iig niet het fokdoel van TS is.

Een endurance ruiter heeft wellicht wel interesse in een paard dat op uithoudingsvermogen gefokt is.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:31

Ik zou gaan voor hengsten zoals Don Carino du Bois of Don Cremello du Bois.
Deze hengsten zullen de merrie sterk kunnen verbeteren in type, karakter en beweging.
Daarnaast zal het veulen rijtypischer worden en meer in het type komen te staan van het NRPS.
Bovendien heb je kans op een leuk commercieel kleurtje zoals Palomino of Cremello.
Kwa bloedvoering zijn de hengsten erg interessant. Bewezen sport bloed en vele goedgekeurde hengsten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:42

Natasja...... Daisy fokt niet lukraak toch , waar maak jij dat uit op?
Mijn vraag doelt op , wat zij voor ideeën heeft , naast het feit dat ze aangeeft bij voorkeur geen grote maat te fokken.....
En dat er vandaag de dag zoveel paardenvlees gegeten wordt , is niet het probleem van Daisy ,( en zelf vind ik dat geen probleem) dat is een oneigenlijke benadeiring van de vraag die Daisy. Stelt toch?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:31

ze zegt een paardje te fokken voor de recreatie maar met dressuurrichting. Dus niet perse endurance, maar wel wat 'recreatie-aanleg'

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:40

Eerlijk gezegd vind ik de Morgan die op de vorige pagina werd genoemd, nog niet zo'n gek idee. Past ook nog een beetje binnen het advies van NatasjavE, maar dan misschien wat meer allround.
De hals van jouw pony vind ik een aandachtspunt (kort en onderhals), dus let daar goed op bij de hengtenkeuze.
Een hengst uitzoeken met een bijzonder kleurtje is leuk, maar omdat jouw pony schimmel is, heb je 50 of 100% kans op een schimmel.

En negeer vooral die zure reacties, je kan evt temmen. Een veulen voor jezelf fokken is het mooiste wat er is. En je koopt in ieder geval niet de ellende van een ander.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:45

Op de standfoto van de Morgan vind ik hem ook een klein beetje een onderhals lijken hebben :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-03-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek foto verwijderd

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:48

Oeps, inderdaad :o

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:50

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:05

set_elkol schreef:

Wat een onzin.. dat heeft er toch helemaal niks mee te maken. En Mickey is wel degelijk met papier gefokt, die was ook niet bedoeld als recreatie veulen zoals TS wil. ;) En 20 jaar geleden was er nog niet zo'n enorm overschot als nu.

@TS: Ik respecteer je mening ook, en ja, ik begrijp dat je een veulen uit je merrie wil. Dat zou ik ook best willen uit mijn merrie. :) Ik vind het alleen jammer dat er al zo ontzettend veel paarden zijn, en sommige mensen gewoon niet nadenken voordat ze er een veulen instoppen. En hier bedoel ik jou niet mee, maar gewoon in het algemeen.
Als je er goed over nagedacht hebt, en 100% zeker weet dat je het gaat houden, dan vind ik het een ander verhaal.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:21

NatasjavE schreef:
jUst_eVa schreef:

Weeshuizen????

Er zijn mensen die hun kinderen uit het buitenland halen omdat hier een tekort aan adoptiekinderen is.

Wat een vergelijk. :')

Ik zou voor deze merrie een hengst uitkiezen die het veulen ggeschikt maken voor endourance. Dus een Volbloed, Arabier, Anglo-Arabier of Draver.
Dan heb je iets van een fokdoel. Draver-Arabieren kruisingen zijn erg geschikt voorEndourance.

Een dressuurpony zou ik niet doen.

Het woord weeshuizen was gewoon een voorbeeld. Er zijn gewoon ook genoeg kinderen op de wereld zonder ouders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:25

ceesje schreef:
Natasja...... Daisy fokt niet lukraak toch , waar maak jij dat uit op?
Mijn vraag doelt op , wat zij voor ideeën heeft , naast het feit dat ze aangeeft bij voorkeur geen grote maat te fokken.....
En dat er vandaag de dag zoveel paardenvlees gegeten wordt , is niet het probleem van Daisy ,( en zelf vind ik dat geen probleem) dat is een oneigenlijke benadeiring van de vraag die Daisy. Stelt toch?

Als je fokt zorg je voor goede ouderdieren. Dus die gezond zijn, geen exterieurfouten hebben(erg korte hals-->hoge kans op ongelijke voeten) en dat je weet wie haar ouders zijn. Voor dat laatste heb je een afstammingsbewijsnodig.
Dan weet je wat je kan verwachten.
Fokken met een pony die daar niet aan voldoet is naar mijn mening lukraak aan het fokken,...je weet nl niet wat er uit gaat komen.

Het eigenlijke advies luidt dus niet fokken. Nu mag je dat niet zeggen op bokt want iedereen heeft toch recht op een veulentje.

Dus dan geef ik een advies wat het dichts bij de pony ligt. De pony kan je niet aanpassen, je fokdoel wel. Draver/arabier kruisingen worden gebruikt voor de endurance vanwege hun natuurlijke goede uithoudingsvermogen.

Met een pony met een dergelijk korte hals fok je niet 1,2,3 een dresuurpony.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:27

jUst_eVa schreef:
Het woord weeshuizen was gewoon een voorbeeld. Er zijn gewoon ook genoeg kinderen op de wereld zonder ouders.

Dat is nog niet hetzelfde als niet weten wie je ouders zijn.

Maar mensen worden niet gefokt en voor mensen wordt altijd weer een geschikte opleiding en baan gezocht ookal hebben ze geen tot weinig talent voor wat dan ook. Wij kunnen aanpassingen verzinnen voor mensen met ernstige beperkingen.

Geloof me....mensen kan je hier niet mee vergelijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:30

Miracle_ schreef:
set_elkol schreef:

Wat een onzin.. dat heeft er toch helemaal niks mee te maken. En Mickey is wel degelijk met papier gefokt, die was ook niet bedoeld als recreatie veulen zoals TS wil. ;) En 20 jaar geleden was er nog niet zo'n enorm overschot als nu.

@TS: Ik respecteer je mening ook, en ja, ik begrijp dat je een veulen uit je merrie wil. Dat zou ik ook best willen uit mijn merrie. :) Ik vind het alleen jammer dat er al zo ontzettend veel paarden zijn, en sommige mensen gewoon niet nadenken voordat ze er een veulen instoppen. En hier bedoel ik jou niet mee, maar gewoon in het algemeen.
Als je er goed over nagedacht hebt, en 100% zeker weet dat je het gaat houden, dan vind ik het een ander verhaal.

Haflinger x Arabier werd inderdaad gewoon geregistreerd bij en het NRPS en het Haflinger stamboek.

kruisen is niet perse een probleem. Het niet gergistreren is het "probleem".

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 07:59

Kunnen we weer ontopic?