Geschikt voor fok? En welke hengst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Geschikt voor fok? En welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:42

Maar omdat deze Burggraaf merrie je persoonlijk niet bevalt, al dan niet terecht, is dat niet logischerwijs een reden voor je eigen merrie te kiezen, er is nog de derde optie "geen van beiden"...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:48

Mijn advies zou zijn: niet mee fokken.

Inderdaad: exterieur is niet ideaal, geen stamboom en exceem.
Ook al fok je voor jezelf, je weet nooit of je het dier voor altijd houden kunt. Omstandigheden kunnen veranderen. Fok (ook) in zo'n geval met de optie verkoopbaar of niet? in het achterhoofd. Blijkt ie dan toch niet verkoopbaar te zijn, dan kun je raden waar ie ooit eindigt (tenzij je echt mazzel hebt).

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 01:04

@ kuggur; Geen van beiden is een optie, maar niet de optie waar ik advies over vraag.

@ Irma; Exterieur niet ideaal, misschien niet, maar voor mij geen verbeter punt, het gaat meer om haar gangen. stamboom en exceem.. mja, ik weet dat het een gok is, maar; als het veulen op de moeder lijkt is het weldegelijk goed te verkopen; al dan niet voor een al te hoge prijs. Als het op de vader lijkt... is het een sportpaard, dus daar zie ik ook niet zo'n probleem?

Voor Indy heb ik niet zo ontzettend veel neer hoeven tellen. Maar moest wel binnen een uur de beslissing nemen, want er waren 3 andere mensen die haar ook wouden kopen. Heb haar alleen kunnen krijgen omdat haar vorige eigenaar die welbekende 'klik' zag.

Oké, de tijden zijn nu iets slechter (tegen de tijd dat dit project in actie komt waarschijnlijk al weer verbeterd), maar ben absoluut niet bang dat ik een slachthuis veulen zou fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:23

MiraeChaos schreef:
@ Irma; Exterieur niet ideaal, misschien niet, maar voor mij geen verbeter punt, het gaat meer om haar gangen. stamboom en exceem.. mja, ik weet dat het een gok is, maar; als het veulen op de moeder lijkt is het weldegelijk goed te verkopen; al dan niet voor een al te hoge prijs. Als het op de vader lijkt... is het een sportpaard, dus daar zie ik ook niet zo'n probleem?

Als het op de moeder lijkt is het een koppig dier met eczeem en half papier, daar zit niemand op te wachten.
Als het op de vader lijkt heb je meer geluk maar is heeft het nog steeds maar half papier.
En jij wilt net als alle andere fokkers natuurlijk ook graag je onkosten eruit hebben, dus jouw veulen is niet goedkoper dan een veulen met vol papier. Op het moment mag je blij zijn als je het dekgeld eruit hebt, laat staan de onkosten en dan heb ik het over een dier met vol papier.
En dat is echt niet om vervelend te willen zijn maar je moet wel realistisch zijn, weet waar je aan begint.

Voor de burggraaf moet je eerst eens zien of die gewrichtsproblemen niet erfelijk zijn. Draaien met het achterbeen is normaal in lichte mate, verder is dat vaak een gebrek aan spieren en dat zie je ook meteen op de foto die je hebt geplaatst.
Maar als je standfoto's hebt valt daar meer aan te zien, er zijn genoeg bokkers die daar zinnige dingen over kunnen zeggen en dan heb je uiteindelijk een heel compleet beeld ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:34

Eigenlijk zijn beide merries niet gezond, ookal heb jij geen problemen met die klachten. Daarnaast is je eigen merrie voor een 1e veulen eigenlijk al te oud en kan de dracht de seme ook verergeren, om over mogelijke jeuk bij het veulen later nog maar niet te spreken.

Ga lekker op zoek naar een leuk veulen/jaarling/etc., want er is aanbod zat en voor die prijzen krijg jij zelf je merrie niet door een gezonde dracht heen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 02:42

ZE = niet mee fokken.

Punt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:13

TS, hard zijn op de benen houdt in dat je de gewrichten en pezen goed kan zien lopen. Geen gallen enzo.

Dat de Burggraaf steeds wat heeft kan een minder goede gezondheid betekenen maar het kan natuurlijk ook pech zijn. Ik weet niet wat ze aan haar hoef had maar een hoefzweer bijvoorbeeld heeft niets met een slechte gezondheid te maken.

Als jij de Burggraaf beoordeeld als niet goed genoeg om mee te fokken. Dat kan natuurlijk. Wij moeten het doen met wat foto's en dat is altijd lastig te beoordelen. Je moet een paard altijd in het echt zien.

Of de Burggraaf een goede afstamming heeft weet ik ook niet. Een vader die goed bekend staat is niet voldoende. Zelfs een afstamming met allemaal kampioensvaders is nog niet perse een goede afstamming.
De moeder en de oma is belangrijk. Hoe waren die? Wat hebben die gepresteerd en of hoe fokte zij?
Dat is nog belangrijker dan dat de vader Burggraaf is.

En de merrie ziet eruit alsof er al mee gefokt is. Hoe waren die veulens?
Wat is de naam van de Burggraaf overigens?

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:37

Ik vind jouw merrie een mooi dier maar ik sluit me aan bij de meerderheid.
Het karakter da's een persoonlijke voorkeur dus daar zwijg ik over.
Geen papier en last van zomerexceem...niet mee fokken.
De Burggraaf kan me niet geheel overtuigen op model dus dat zou ik ook niet doen.
Koop een leuk veulen of sportpaard.
Aan een heel normale prijs kan je tegenwoordig hele leuke paarden kopen.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:27

Hallo iedereen, bedankt voor jullie meningen, hoewel ze enigzinds eenzijdig zijn er er al lange tijd niets meer toegevoegt is..
Alsnog bedankt.

Ik wil even een paar dingen even verduidelijken voor ik verder ga;
1. Mijn fok doel is een goed les paard dat geschikt is voor wijd gebruik in de sport op een laag niveau. Oftewel, een paard waar veel van te leren valt en enigzinds kan presteren, maar het hoeft niet de sterren van de hemel te lopen. Het karakter en de levens verwachting (geen afwijkinging die nadelen zijn bij het rijden/beleren/etc) zijn voor mij de belangrijkste punten.
2. Ik ga niet fokken met welke merrie dan ook als ik niet 90% zeker ben dat ik het veulen minimaal 3 jaar kan houden.
3. Mocht ik het veulen moeten verkopen verwacht ik absoluut niet de kostprijs terug te verdienen. Hoop voornamelijk dat ik in dat geval iemand blij kan maken met een net, gezond paardje waar nog wat van te leren valt.
4. De burggraaf is niet van mij, het is niet zeker dat ze ter zijner tijd nog steeds beschikbaar is, ook is het wat moeilijk om goede foto's can haar in mijnbezit te krijgen.

OKé! en nu verder. Ik heb duidelijke meningen gehad en heb veel om na te denken voor ik uberhaupt met 1 van de merries zou fokken. Dat beantwoord echter slechts 1 van mijn 3 vragen.
Heeft er dus nog iemand wat te zeggen over the bouw van mijn merrie?
En met wat voor een type hengst je zou kiezen mocht je op wat voor reden dan ook met deze merrie willen fokken? Of met de burggraaf? (evt ook interesant voor haar eigenaar)

Hierbij een stand foto van Indy, Ik hoop dat deze goed is, en een filmpje.
Afbeelding
Voor: link Achter: link

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:54

Ik vind de stand van het voorbeen niet fraai evenals de bespierining in de bovenlijn(met name de hals)
De croupe mocht langer zijn. Achterbeen is verder correct gestelt en ze heeft een aansprekend hoofd.

In beweging vind ik haar wat gewoon. Stap is correct, draf mocht ze meer tact en ruimte tonen en meer buiging in het achterbeen. Galop mag meer van de grond gesprongen.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 18:32

Klinkt bekend, en haar hals is inderdaad wat smal geworden de laatste tijd door gebrek aan tijd voor training, maar dit is dus hoe hij van nature is. Draf is zeker en verbeter punt, hoewel ze onder het zadel wel veel meer tact laat zien.
Als iemand daar tijd voor heeft, is er misschien nog wat ruimte voor meer detail?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:42

Ik ben het eens met Natasja, het voorbeen is onderstandig en de pijp is ingesnoerd, de hals is acceptabel qua lengte maar matig van vorm en bespiering. Ze mist veel lengte in de rug en croupe, croupe is te kort en iets te hellend, het achterbeen is iets te steil. In het algemeen is ze maar heel matig qua ontwikkeling en bespiering en ik vind het beenwerk ook te weinig uitstraling.
De stap lijkt mij nog de beste van de gangen, draf is kracht en afdruk en moet soepeler, mn in het voorbeen. En datzelfde geld ook voor de galop (ruimte, afdruk, buiging), je ziet in de gangen duidelijk terug wat ze in bouw tekort komt.
Klinkt nu banketstaaf voor ts maar is puur foktechnisch, dat zegt verder niets over het paard op zich.

Een fijne fokmerrie hoort in eerste plaats royaal te zijn, veel lengte te hebben en grootramig te zijn. Dat is voor veel mensen op het oog wellicht niet het mooiste paard, maar ze maken wel de beste fokmerrie's. Dat is ook waarom de Burggraaf hier geschikter wordt gevonden, zij is veel royaler.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:57

De merrie Indy vind ik leuk, gaaf en volgens mij ook een lief paard zo van de video. Ziet er gezond uit. Een veulen kan voor de merrie leuk zijn, is toch iets natuurlijks. Geen onaardige merrie, zou je een hengst op kunnen zetten die die tweepunten kan gaan meegeven: frond en ruime bewegingen. Indy is niet neerwaard gebouwd, ook niet echt opwaards. Zou dan voor een hengst gaan die meer opwaardsgebouwd is en dat frond heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:13

Mijn advies zou zijn, geen van beide. Je eigen merrie omwille van de eczeem. De andere omdat die niet bij je wensen aansluit.
Je eigen merrie is best een mooi paard. En als die je van vorm, atletisch vermogen en karakter aanspreekt, waarom niet gewoon een mooie draver (geen ex-racepaard, een veulen dus) uitkiezen voor de volgende? Ik durf wedden dat die van jou half of meer draverbloed heeft. Hardheid, gezondheid en lange levensverwachting krijg je er zomaar bij dan ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:17

Zeker, kijk daar ben ik het ook zeker wel mee eens.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:59

Ik zou fokken met je eigen merrie :j
Ze heeft schouderruimte, beweegt goed naar voren in de voorhand, mist stuwing van achter maar het zit haar niet in de weg, ze gaat niet sterrenkijken/rugwegdrukken etc.
Je wil een hengst die stuwt vanuit de achterhand en met een goed voorbeen voor haar. Als je de werklust en karakter wilt behouden zou ik kiezen voor een arabhengst, maar dan verlies je wel iets in de maat.

gelders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:31

MiraeChaos schreef:
@ anneliesdj ; Haarfijn de goede en slechte punten? Daar zou ik heel blij mee zijn! Ik zal mijn best doen iig een goede stand foto van bijde merries te verkrijgen.

Weke rug zeg ik mischien verkeerd. Ik bedoel dat de merrie erg doorzakt in haar rug. Ze is ook erg small in de rug (ondanks gigantishe barrel) and erg ingezakt achter de shoft. Ik weet nooit zo goed wat ik daar van moet vinden. Naar mijn idee is ze in ieder geval niet sterk in haar rug.

Met hardheid bedoel ik dat veel sport gefokte paarden belachelijk snel iets hebben, athans, die ervaring heb ik. Dan heeft die weer wat aan zijn been, die iets aan zijn hoef, weer een ander iets aan de rug of hals. Terwijl je bij veel ponies ziet dat ze rustig 10 jaar lopen zonder dat de da langs hoeft te komen. (buiten entingen dan) En in dit gevel heb ik het over paarden die even hard werken; de ponies waarmee ik deze sport paarden vergelijk lopen zelfs meer en doen veel vaker 'apparte' dingen.
Deze burgraaf kan bijvoorbeeld niet zonder ijzers, draait met haar achterbenen (overigens pas 4 of 5 paarden gezien die dat /helemaal/ niet doen), en heeft een gewrichts probleem aan 1 voorbeen. Ze is gezond, maar of ik dat soort dingen nou terug wil zien... En dit zie ik bij heel veel paarden met een zogenaamd geweldigge stamboom. Vandaar dat ik wat skeptish ben over de waarde van papier.

Alexandro P voor de Burggraaf

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:56

Ik zit vol verbazing dit topic te lezen. :? :wow:
Kom ineens een foto van mijn burggraaf merrie tegen.

Ik ken de topic-starter maar zij mag niet met mijn merrie fokken. Als het al gebeurt doe ik het zelf.
Schik helemaal van het negatieve beeld van de topic-starter. Dit beeld is ook foutief.

Ze is een harde mankeert nooit wat (heeft wel ocd links achter maar is niet erfelijk en ze heeft hier nooit last van gehad). Ze heeft mooie ruime gangen.
Dat ze slechte bespiering had komt omdat ze weinig beweging kreeg voor ze van mij was. Inmiddels heeft ze een mooie bespiering.
Ze heeft 1 veulen gehad Subalia. Haar kleinzoon is Imperial Zigzag.

Ik wou dit toch even kwijt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:30

khorizon schreef:
Ik wou dit toch even kwijt.

Nou,...dat kan ik me goed voorstellen. Was ze al van jou toen dit Topic gestart werd?

Als de merrie in dit topic Nubalia is komt za uit een goed stammetje. Daar kan je dus inderdaad heel best een veulen mee fokken.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:07

Ze was inderdaad al van mij toen dit topic werd gestart.
Ik wil mischien zelf nog een veulentje van haar voor eigen gebruik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:34

khorizon schreef:
Ze was inderdaad al van mij toen dit topic werd gestart.
Ik wil mischien zelf nog een veulentje van haar voor eigen gebruik.

Nou uit die merrie kan je voor eigen fok of voor de verkoop fokken.
Tis echt een super moederlijn. :j
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/153248

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:41

@ khorizon

Dat is ook niet netjes zeg. Heb je al contact met haar gehad.
Ze had misschien niet verwacht dat de meesten erg positief zouden zijn over jou merrie.
Ze heeft een leuk paardje hoor maar voor de FOK zeg ik nee. Mede door de exceem , erg weinig in de beweging, en voor een eerste veulen te oud . Vind haar er niet super in shape uitzien, word ze wel regelmatig getraind?

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:43

Ben trouwens wel benieuwd geworden naar jou veulen khorizon

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:56

Zo TS heeft wat uit te leggen :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:08

TS is al een paar maanden niet meer op bokt geweest.

Abukir, ik denk dat Khorizon dat veulen niet zelf gefokt heeft.