Hengstenkeuze, Riverman x Wolfgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:07

ART_UMA: Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan! Cantos wordt door meerdere genoemd, vind het ook erg fijne paarden. Alleen zit je dan inderdaad met Goodtimes, deze hengst zit ook achter Riverman. Rhodium is volgens mij ooit ook al eens genoemd (niet via bokt), maar daar zit Voltaire weer achter en deze zit ook achter Riverman.

Hoe zit dat eigenlijk met de inteelt, wanneer kun je een hengst beter wel gebruiken en wanneer niet? Want volgens mij zitten hengsten zoals Farn, Voltaire, Ladykiller achter heel veel paarden..

Th0mas: Wat leuk dat jij ook een Riverman hebt getraind. Die van mij is ook er fijn! Volgens mij zit het in de moederlijn dat er erg jeugdige paarden uitkomen, die van mij heeft heel veel tijd nodig gehad voordat ze wat meer 'paard' werd. Charmeur heb ik gezien op de PAVO cup, erg leuke hengst en Bon Bravour lijkt mij ook leuk. Nadeel is dat ze nog jong zijn en er nog niet heel veel bekend is over hoe de nakomelingen het allemaal doen. Van Charmeur heb ik trouwens dit jaar wel een aantal veulens gezien die het goed hebben gedaan op keuringen. Unaniem lijkt ook erg leuk! Alleen zit dan weer met Voltaire..

Lithya: Haha, ja ZZ springen is het volgende doel:P

samoth

Re: Hengstenkeuze, Riverman x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:35

Die van mij is na 2 maanden zadelmak, 2x per week 15 min rijden en ze werd al een mega bok met meer dan genoeg spieren. Wel behoorlijke pubertijd gehad, veel gestaak maar uiteindelijk op 6 jarige was het over en in korte tijd kende ze de galopwissels. ze is een heel gewilde paard en is snel verkocht...

Hier loopt een charmeurveulen, mooi beestje en heeft erg goede galop. Draf gaat ook steeds beter uit zien.

Unaniem heb je idd voltaire, het is maar net wat je graag wilt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:22

Op zich is er met wat lijnenteelt niets mis.
De vraag is dan wat je precies wilt vastleggen en wat niet.
Goodtimes en voltaire geven doorgaans zeer werk gedreven paarden (in mijn ervaring) maar daarmee vaak dus niet perse eenvoudig. Qua type is Voltaire waarschijnlijk wel wat je wilt vastleggen (uit je beschrijving).

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:36

Cantos en Nr. Uno zijn fantastische springhengsten, en bewegen ook netjes, maar kunnen ze beide wel wat kortgelijnd en pony-achtig geven. Als je ook springambities hebt zou ik met haar zeker kiezen voor een springhengst,

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:27

Cantos pony achtig? Er wordt van gezegd dat hij iets verkleind, maar heb er genoeg gezien die groter dan de moeder zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:47

Er zijn vier zonen door van Chello naar de 2e bezichtiging, lees ik net bij de nieuwsberichten.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:38

Th0mas schreef:
Oh dan weet ik er weer een.

Unaniem, die geeft fijne springpaarden met goede beweging. Alleen meer massa weet ik eigenlijk niet

Nr Uno niet rechtstreeks, maar lijkt me goede optie. Liep nu ook een goede in eerste bezichtiging die ook door is voor de dressuur

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:11

Ytjuuuh schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met de inteelt, wanneer kun je een hengst beter wel gebruiken en wanneer niet? Want volgens mij zitten hengsten zoals Farn, Voltaire, Ladykiller achter heel veel paarden..
Uit een eerdere post:
Lijnenteelt is een manier om de genetische variatie te beperken. Het maakt dat er meer dominante genen zijn met als gevolg dat de voorspelbaarheid van fokken wordt vergroot. De crux is dat er ook ongewenste dominante genen kunnen zijn/ontstaan.

Het is dan wel belangrijk om die paarden extra in de pedigree te hebben waar je veel positieve effecten van verwacht (vaak zie je Amor, Ramiro, Farn, Ramzes etc). Dat zijn vaak hengsten omdat die nu eenmaal veel meer nakomelingen hebben waar dan ook weer een goed gekeurde hengst uit komt.
Lijnenteelt op merrie's is een stuk lastiger (tenzij uit de directe moederlijn een goed gekeurde hengst komt). Er zijn niet zoveel merries die meerdere hengsten zonen geven, maar dat zou dan wel een merrie zijn waar op lijnenteelt best goed kan uitpakken. Bv Dorette (moeder van Farn en Roman) maar ook sinds kort Litchy (moeder van Painted Black I en II en Zizi Top).

Tesio noemde de 4e t/m de 7e generatie het 'power house' van lijnenteelt. Wat mij betreft is dat ook de grens, ik zou niet graag lijnenteelt (inteelt) dichterbij zien, hoewel ook daar goede voorbeelden van zijn: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=345 . Hoe lijnenteelt er uit zou moeten zien is vaak een persoonlijke redenering, sex balance of juist niet, op moederlijnen, op X-gen etc.

Friezen en tuigpaarden zijn voorbeelden waar lijnenteelt (haast gedwongen) veel voorkomt, zonder dat dat nou gelijk slechte paarden geeft, maar waar je wel moet letten op de spreiding. Bij normale KWPN paarden speelt dat een veel minder belangrijke rol en je kunt leentje buur spelen in het buitenland.

Afgezien van lijnenteelt is het verstandig om te kijken of er succesvolle combinaties zijn in de moederlijn.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:46

ART_UMA: bedankt voor je duidelijke uitleg!

Ik ben weer even terug van weg geweest, een erg drukke periode gehad. Ben ook weer een beetje aan het kijken welke hengsten nog meer leuk zijn voor mijn merrie. En mijn oog is gevallen op Bordeaux. Wat vinden jullie van deze hengst? Hij spreekt mij vooral aan omdat ie zo'n goede instelling heeft en de beweging en het model kan verbeteren. Ook doen zijn nakomelingen het goed, er waren er geloof ik 4 zonen doorverwezen naar de 3de bezichtiging.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:03

Bordeaux is geen slechte keus :) Ik vond ook een mooi paard om te zien qua bouw als 2.5 jarige.