wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:20

hij is van 10-4-2009
nog jong dus,ga volgend jaar of het jaar erop dressuurwedstrijden mee doen wil hem nog nt te veel gaan belasten nu,word nu wel gereden ma meer de begin basis aanleren.en alles rustig opbouwen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:21

Leuk paard, maar niet elk leuk paard is ook een fok paard.

Doet je T het trouwens niet? (waT, daT)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:21

Het is helaas geen vooroordeel dat er een vreselijk overschot op de markt is van veulens die niet verkocht geraken en dat juist al die eigenaren die voor de leuk lukraak twee paarden op mekaar zetten hier een grote bijdrage aan geven...liever iemand waarschuwen voor de gevolgen van nog een ongekeurde dekhengst op de markt te gooien dan over x aantal jaar weer een extra rijtje bij de slager.

YamaSaki

Re: wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:24

Ja dat snap ik, maar de merrie is al gedekt.
Ik zei daarnaast ook dat ik hem niet als dekhengst zou gebruiken.
Mijn eigem shetje wordt ook komend jaar geruind.
Maar om nou alleen maar negatieve dingen te posten...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:26

YamaSaki schreef:
Wat een vooroordelen en conclusies hier...
Helaas iets wat ik hier meer zie...

Fijn dat het zo een brave hengst is en ik.hoop dat deze zwangerschap goed gaat!
Zal een leuk gezelschaps/recreatie rijdpaardje uit komen denk ik.
Ik zal na al deze comments een stel boeren eens vragen of ze allemaal goedgekeurde veulens hebben...

Denk dat het weinig met vooroordelen te maken heeft maar de ervaring die men heeft.
En wat we zien...

Waarom dekken met een niet bewezen hengst zonder papier als je ook GGK hengsten kan krijgen voor een leuke prijs.
En ik denk dat het houden van een Dek hengst even wordt onderschat door sommigen.

Je kan er niet van uit gaan dat je eigen fok product altijd kan behouden dus moet je redelijk commercieel kunnen denken in die opzicht.
Er staan er al zoveel te koop zonder al te beste vooruitzichten

Geniet gewoon lekker van je paardje en wees wel realistisch...

Zelfs mensen met GGK Hengsten houden soms een bepaalde ultimatum aan en worden sommigen nog gecastreerd als ze er uiteindelijk niet aan voldoen..

Je zal je nog eens verbazen hoe nauwkeurig boeren kunnen fokken;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:28

Castreren en lekker mee gaan rijden. Niemand zit te wachten op nog meer papierloze paarden. Daarnaast weet je van een niet gekeurde hengst ook nooit zeker of hij voor de dekdienst van voldoende kwaliteit is. Het is vast een geweldig dier en heel erg lief, maar dit is simpelweg niet de tijd om at random een papierloze hengst op andere dieren te kwakken. Good stallions make great geldings. Je maakt jezelf het leven makkelijker en de hengst geeft je een betere kwaliteit van leven. Dat moet zwaarder wegen dan die 2-3 dekkingen in zijn leven voor een schijnbedrag. Want dat is het. Stel je vraagt er 100 euro voor, dan zal je misschien 2-3 klanten hebben en dan houdt het snel op. Dat weegt echt niet op tegen alle extra zorgen die je hebt omdat hij hengst is.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-11-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:29

Het gaat puur om de vraag of je het paard als dekhengst zou gebruiken en hoeveel je ervoor zou betalen :) . Niet dus, omdat hij om het even cru te zeggen waardeloos is als dekhengst. Dat wil niet natuurlijk niet zeggen dat je niet kan dekken en geen geld ervoor kan vragen. Als een gek bereid is om 1000 euro te betalen voor een dekking van dit paard, dat is niet verboden. Maar of het verstandig is, is een tweede. De ene merrie is nu eenmaal gedekt, dus dat wordt hopelijk een mooi veulen met een goede toekomst.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:38

Niet iedereen kan een dekking betalen van een goedgekeurde hengst.Wa ben je er trouwens mee als je een merrie hebt zonder papieren en dan daar een goedgekeurde hengst van laat ons zeggen 700 euro dekgeld op zet.De meeste fokkers laten zelfs niet toe als je merrie geen papieren heeft.
En ja ik ben echt van mening da tegenwoordig de dekkingen de hengst nooit in heel zijn leven een echte merrie mag dekken,de enige merrie die ze zien is als ze op de bok moeten.Zet de hengst samen met merrie in de weide en laat de natuur zijn gang gaan,zo leren hengsten als de merrie nt klaar is om gedekt te worden hun ook te gedragen.De eerste keer da de merrie bij mijn hengst kwam was ze nog niet hengstig genoeg.

Mijn hengst heeft toen een paar klappen van de merrie gehad,ma gaf het nadien op en de keer da de merrie wel hengstig was en het toeliet was het direct prijs.
Daarmee da mijn hengst nooit alleen in de weide staat altijd samen met vrienden,ze spelen wel eens maar dat is juist mooi om te zien,hij is zelfs niet eens de baas hij staat helemaal onderaan de ladder.Mijn vos (de oudste ruin is de baas).

Een paard is een kudde dier,maar da zie je bij de goedgekeurde hengsten weinig van,ze staan moederziel alleen op een weide of paddock,geen enkel kameraadje om mee te spelen.echt gelukkig gaan die niet zijn.
EN om welke reden,bang da hun paard wa wondjes oplopen,of een trap krijgen.
Die van mij krijgt soms ook trappen ma hij heeft geleerd van wanneer te stoppen.Hij respecteert andere paarden.
Maar dat is natuurlijk omdat hij van jongs af aan altijd met andere paarden heeft gestaan,en hoor jullie al zeggen van ja dat is zijn kudde maar hoe reageert hij als er andere paarden bijkomen.
Hebben van maart dit jaar er 2 andere paarden bigekocht en heb ze direct in de kudde gezet en ging super dus nu lopen ze met 4 samen.

Wilawander

Re: wa vinden jullie van deze hengst zijn bouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:40

Als iemand geen dekking kan betalen van een goedgekeurde hengst dan kan deze beter niet fokken............. het dekgeld is namelijk niet zo heel veel in verschil wat de rest kost maar word vaak vergeten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:41

Wilawander schreef:
Als iemand geen dekking kan betalen van een goedgekeurde hengst dan kan deze beter niet fokken............. het dekgeld is namelijk niet zo heel veel in verschil wat de rest kost maar word vaak vergeten.

haha ik was precies het zelfde aan het typen:)
Plus dat je niet in de kader broodfokker wil genoemd worden;)

Ik kan trouwen een aantal GGK hengsten die niet alleen staan dus die vlieger gaat niet op en heeft niks met het dekken en fokken te maken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:44

Inderdaad de kosten beginnen pas bij het dekgeld...

Bovendien zijn de dekgelden voor ggk tuigpaardhengsten ook niet zo hoog in vergelijking met ggk dressuur- of springhengsten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:45

Maar alsjeblieft je woorden gewoon af, ik vind dit irritant lezen.

Het feit dat een paard een kuddedier is, dat je hengst braaf is, dat het in één keer raak is enzo.
Dat doet niets af aan het feit dat je hengst niet goedgekeurd is, geen papieren heeft en niet rontgen gekeurd is.

En pas op wbt die braafheid, als hij ouder wordt en meer gaat dekken gaat dat er heel snel af. Op een gegeven moment gaat hij ook bij zijn weidegenoten proberen te dekken en vaak komen daar ongelukken van.
Het is niet voor niets dat hengsten vaak alleen staan, dat is echt niet omdat ze de hengst willen pesten.

Ik ben helemaal met je eens dat het natuurlijker kan en dat het beter is voor het paard enz. Maar ik vraag me af of je je wel realiseert waar je aan begint.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:46

Natacha, je hele verhaal heeft heel weinig te maken met het feit dat het niet verstandig is met jouw paard te dekken. Daar sluit ik me ook helemaal bij Wilawander aan.

Het is trouwens fijner als je een beetje meer op je spelling let. Vooral het missen van een aantal letters maakt het veel moeilijker en onaangenamer om te lezen. De voertaal op bokt is Algemeen Nederlands.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:46

natascha1100 schreef:
Niet iedereen kan een dekking betalen van een goedgekeurde hengst.

WAT, DAT!, sorry hoor, leest ontzettend irritant..Typefout kan gebeuren, maar structureel is wat anders.
Afijn, ontopic: Als je geen dekgeld kunt betalen, moet je al helemaal niet aan fokken beginnen.
Ik heb het een keer gedaan hoor, wilde een leuke kruising fokken (en dat zou ik zo weer trouwens), maar oh wat ging het fout! Uiteindelijk dik 400 euro lichter (puur alleen aan het veulen, dus dan heb ik het niet over extra zorg aan de merrie) en geen veulen.... Schiet niet op :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:50

En daarnaast zijn aan natuurlijke dekkingen ook nadelen hoor. Ik herinner met nog heel goed een topic van een paar jaar terug, van iemand die haar pony op een natuurlijke manier wou laten dekken. Die was bijna niet te herkennen, zo vreselijk in elkaar getrapt. Voor een hengst maakt het ook weinig uit als er een echte merrie voor zijn neus staat of iets anders, die wil zich gewoon zoveel mogelijk voortplanten.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:50

Volgens mij is dit weer zo'n topic waarbij de TS als lang en breed heeft besloten dat ze het gaat doen. Ze zoekt hier alleen bevestiging en complimentjes. Daar steek ik geen energie meer in :n

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:51

Maar TS wilt niet fokken maar dekkingen verkopen :)
Dus als de fokker geen veulen heeft merk zij daar weinig van :+

Of wat doe je als een merrie gust blijft?
Of wat als het veulen doodgeboren wordt?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:59

Als men geen dekgeld kan betalen dan kunnen ze ook geen veulen betalen en moeten ze daar dus ook niet aan beginnen. Het is natuurlijk leuk om een veulen te zien van je eigen hengst maar denk eerst eens goed na.
Kijk wat iedereen hier zegt over je paard en besef dat jou paard niks speciaals is voor de fokkerij.
Kijk eens naar de nieuwsberichten over het overschot aan paarden. En je kunt nooit bij iemand anders in de beurs kijken, misschien gebeurd er wel iets heel vervelends bij de smid en staat het veulen over 2-3 jaar op straat. Ik bedoel, een papierloze tuiger.. die heb je niet zomaar even verkocht.
Kijk maar eens wat er allemaal te koop staat, nu al. En kijk eens naar de berichten in het buitenland. het is niet alleen in Nederland zo.
Mensen fokken maar paarden zonder na te denken. Dus mijn advies, casteren. Het is geen paard voor de fok, ook niet voor broodfok. Waar ik al helemaal tegen ben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:00

Kwanyin schreef:
En daarnaast zijn aan natuurlijke dekkingen ook nadelen hoor. Ik herinner met nog heel goed een topic van een paar jaar terug, van iemand die haar pony op een natuurlijke manier wou laten dekken. Die was bijna niet te herkennen, zo vreselijk in elkaar getrapt. Voor een hengst maakt het ook weinig uit als er een echte merrie voor zijn neus staat of iets anders, die wil zich gewoon zoveel mogelijk voortplanten.

Niet altijd hoor, er zijn hengsten die structureel vertikken op de bok te gaan.

Maar idd heeft natuurlijk dekken ook veel nadelen, wat ik al zei; het is echt niet alleen gemakzucht van zo'n hengstenhouder.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:04

Weet je door dit soort taferelen vind ik het niet echt een hele achterlijk regel die ons stamboek hanteert:

Bij ons zou je dus als de Hengst wel een papier had maar niet GGK een Boete krijgen...van rond de 300 euro geloof ik

Als het echt een super goede Hengst is nemen mensen dat in overweging zo niet krijg je geen dekkingen..
En dat is min of meer wel wat ze willen bereiken....dat er geen brood fokkers komen en gelukkig met het huidige systeem wordt er niet zomaar meer GGK.

Plus krijg je korting op castratie..

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:04

Ik vind het een leuk dier hoor.
Weet je waarom moet er op bot altijd negatieve dingen gezet worden.
Waarom weet altijd iedereen het beter.
Meid doe wat je wil doen doe jij niet dekken met dit paard doet een ander het wel met en ander paard.
Ik zou zeggen geniet van het leven met je paard en als je daarbij centen kan verdienen doen dan maar want het leven is al duur zat.
Met of zonder papieren maakt geen reed uit.
Als iemand maar net zo paardje zoekt wat jij heb heeft diegene geluk en kiest er dan voor om haar merrie te laten dekken door een paard zonder papieren.
En ja er gaan er veel naar de slacht maar hoe komt dat omdat alle
Leuke handelaars niet zo paard waardig zijn.

natascha1100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:05

ok,stel ik heb nu een merrie zonder papieren en zou die willen laten dekken door ik zeg maar bijvoorbeeld
clinton.Dan heeft het veulen toch ook geen papieren.En denk niet dat de fokker mijn merrie dan zou aanvaarden.OK ben het wel met jullie eens dat je er natuurlijk niet elk jaar 50 dekkingen moet doen met een papierloze hengst.
Maar zo een dekking voor een eigen nakomeling te hebben van je eigen hengst,zou toch niet erg zijn.En het veulentje zou toch altijd bij mij blijven,ja tenzij ik sterf dan denk ik dat het wel verkocht word.maar eerder niet.En mijn hoefsmid wou ook het veulentje definitief houden zelfs als er een hengstje uitkomt ging hem dan laten ruinen,maakt hem niet uit welke kleur het veulentje heeft.
En heb al tegen de hoefsmid gezegd dat als hij het veulen om een of andere reden niet meer kan houden dat ik hem of haar dan zou kopen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:05

anneliesdj schreef:
Kwanyin schreef:

Niet altijd hoor, er zijn hengsten die structureel vertikken op de bok te gaan.

Maar idd heeft natuurlijk dekken ook veel nadelen, wat ik al zei; het is echt niet alleen gemakzucht van zo'n hengstenhouder.

Ja dat klopt, maar er zijn ook hengsten die het vertikken om op een merrie te springen in een wei :D . Kieskeurig zeker :D .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:07

Sorry hoor maar als je er zo over denk heb je echt een plaat voor je hoofd.

Wederom waarom denk je dat sommigen GGK hengsten een ultimatum krijgen kwa tijd.....als te weinig dekkingen krijgen of niet presteren hup alsnog die ballen er af...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:07

ilona_selina schreef:
Ik vind het een leuk dier hoor.
Weet je waarom moet er op bot altijd negatieve dingen gezet worden.
Waarom weet altijd iedereen het beter.
Meid doe wat je wil doen doe jij niet dekken met dit paard doet een ander het wel met en ander paard.
Ik zou zeggen geniet van het leven met je paard en als je daarbij centen kan verdienen doen dan maar want het leven is al duur zat.
Met of zonder papieren maakt geen reed uit.

Als iemand maar net zo paardje zoekt wat jij heb heeft diegene geluk en kiest er dan voor om haar merrie te laten dekken door een paard zonder papieren.
En ja er gaan er veel naar de slacht maar hoe komt dat omdat alle
Leuke handelaars niet zo paard waardig zijn.

broodfok heet dat...