Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Hengst voor palomino: Zambuka x Houston

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:19

Dat dominante karakter gaat de merrie gewoon op het veulen overbrengen hoor. De moeder van mijn merrie is een dominante merrie, mijn merrie is dominant, en haar veulen is het ook. En dat is allemaal Gelders dus prima karakters. Ik zie het probleem er niet van er moet er een de baas zijn in de groep.

Aaron is niet KWPN gekeurd. Dan zou ik eerder voor Andretti gaan. Maar binnen het KWPN zijn er nog zat mooie vossen die niet van Jazz afstammen hoor.

Winningmood bij van Norel bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:10

Het veulen krijgt idd automatisch de positie van de moeder in de kudde. Is zij de baas, dan heeft het veulen ook een leidpositie. Dingen als voernijd worden ook enorm overgenomen, daar heb ik eens een merrie voor opgeruimd.

Maar ik heb momenteel alleen dominante merries staan maar ik moet zeggen dat ik dat zelfverzekerde karakter juist erg fijn vind met rijden en trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:36

Ik zou geen Jazz bloed gebruiken vanwege de halsvorm..Jazz vererft nou niet bepaald mooie lange halzen door.

Ik vindt het een leuke merrie met een bijzonder kleurtje! ik zou kijken naar een langelijnde hengst die vergrotend fokt.

Davino zou maat en model kunnen toevoegen,nadeel is dat de hengst zelf wel traag is achter.

Als je durft te experimenteren :http://cms.kwpn.nl/mediafile/0004/6269/Rapport_Etoile.pdf

Lord Leatherdale fokt vergrotend en geeft lange lijnen door met een mooi voorbeengebruik.

Sir Oldenburg is ook een hengst die een mooi langelijnd model en mooie halsvorm vererft.

En de al genoemde Winningmood idd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:43

Deze merrie mag van mij ook wel wat meer bloed en ras hebben, naast een langere hals. Met Charmeur krijg je denk ik een grote met eveneens weinig ras. Florencio geeft ze wel braaf, maar heeft ook een rassige merrie nodig.

Lord Leatherdale klinkt mij nog wel interessant in de oren :) Hoe beweegt je merrie? De merrie heeft dan wel een sterk achterbeen nodig.

Voor Sir Oldenburg geldt dat ook. Hij geeft brave karakters, maar heeft ook een sterke merrie nodig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:30

NatasjavE schreef:
Aaron is niet KWPN gekeurd.

Maar wel BWP, Rheinland en Westfalen, en NRPS ... en met een 30 dagen HLP te Münster-Handorf.
Hij eindigde daar 3e uit een 32-tal goedgekeurde hengsten en dit als enige buitenlandse hengst.

Uitslag:
Exterieur: 8,75
Draf: 8,00
Galop: 8,50
Stap: 8,25
Berijden: 9,13
Springen: 8,19

... dus erkend door KWPN.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 13:17

Merrie zelf kan ik alles mee en is heel aanhankelijk naar mensen. Naar paarden is ze wel af en toe dominant bij bijv voeren. Maar de andere keer laat zij zich weer wegjagen. Ik heb haar natuurlijk nog niet onder het zadel, maar haar moeder is niet braaf. Vandaar dat ik dat niet wil opzoeken.

Ik kan wel even een filmpje maken, doe ik haar eens in de logeerbak, kijken of dat wil. Wellicht kunnen jullie dan nog iets beter een beeld krijgen.

Lord leatherdale ben ik zelf niet zo van gecharmeerd, ik kan zo niet zeggen waarom, maar hij spreekt mij niet zo aan, misschien past hij er wel super bij! Ik ga hem in ieder geval meenemen in de overweging, ik kreeg hem ook via PB door..

Etoile doe ik liever nog niet, ik vind de E jaargang te jong, ik wil liever een hengst waar ik al wat nakomelingen van kan zien :)

Weet iemand of LL ook vosfactor heeft?

Winningmood heb ik ook eerder naar gekeken, vind het een leuke hengst! Wat voegt hij toe en is hij wel beschikbaar?
http://www.pretendenthoeve.com/paginasn ... gmood.html

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:28

Al eens naar Wynton gekeken?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:44

Wynton, mooie hengst, maar waarom zou je hem denken voor mijn merrie? Zou hij de hals wel verbeteren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:36

Nee Wynton verbeterd de hals van je merrie niet..

Volgens mij heeft LL wel de vosfactor..immers Weltmeijer z'n opa was ook een vos..

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 20:07

Vandaag zijn er rontgenfoto's van Foxy gemaakt voor de PROK. Het zag er keurig uit en de foto's worden opgestuurd voor beoordeling. Het is dus weer een stap zekerder dat ze volgend jaar gedekt kan worden. Ze is nu nog wel heel erg puppy, dus ik hoop dat ze van het winter nog wat uitzwaart.

LL heeft volgens mij geen vosfactor. Ik kan geen vosse nakomelingen van het vinden. Dan zou er toch een vos tussen moeten zitten? Zijn zoon, chippendale wel geeft wel eens vos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:35

Mail de hengstenhouder als je het zeker wilt weten,maar bij hengsten die vosfactor vrij zijn staat er vaak bij.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:14

LL geeft geen vossen.
Wel heel veel fijne sportpaarden.
Charmeur geeft het karakter door van opa Jazz,
bepaal zelf maar of je dat een fijn karakter vind.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:58

Maar zijn oudste nakomelingen zijn toch nog maar 2? Kun je dat dan al wel zo zeker zeggen? Merrie heeft me de laatste dagen verbaasd, zo braaf met gekke dingen, maar het blijft een risico-punt.

Via PB kreeg ik ook nog de tip Quarterback.

Hengsten die ik in het echt wil gaan bekijken:
Winningmood
Tango
Etoile
Charmeur, hoewel hij me op zijn 3-jarige foto niet zo aanspreekt vind ik hem nu op filmpjes en foto's wel gaaf.

En bruine hengsten; Lord leatherdale, en wat ik mooie Bruine hengsten vind; Bon Bravour en Astrix

Lord leatherdale vind ik zo niet zo veel aan, maar aangezien hij zo vaak genoemd wordt ga ik hem toch maar in het echt bekijken :D
Van Winningmood en Tango weet ik nog niet of ze komend jaar wel beschikbaar zijn.

Nieuwe ideeën hoor ik graag!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:07

Tango zou ik niet doen, daar komen wel eens kleine/beknopte dieren van. Jouw merrie heeft er wel een met lengte en front nodig, anders wordt het te ponyachtig, ben ik bang.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 23:41

Tango vererft beknopt/kleiner? Dat moet niet.. Hmmm.. Waarom is er nou met elke hengst wel wat?! :P

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:56

Hij kán dat vererven, lang niet op iedere merrie. Maar op jouw merrie zou ik het niet aandurven.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:04

Nee, maar dat is het andere uiterste van wat ik graag wil...

Heb je misschien nog aanvullingen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:21

Quaterback moet je aardig wat geld in je buidel hebben..ik weet niet hoe hij fokt maar vindt het zelf wel een mega gave hengst.

Winningmood is volgens mij niet beschikbaar..

Wat vindt je van deze?
http://www.dalhoeve.nl/hengst_details.p ... Paardid=11

En ik zou zelf niet voor Tango gaan,volgens mij fok je dan te gewoontjes..eerder dan voor Vivaldi.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:27

Als ik even niet naar de kleur kijk dan zou ik ook eens denken aan een hengst als Jet Set D.
Die brengt hele fijne bewegers met ruime gangen,het is geen commercieel bloed maar wel een bewezen hengst.

ezri1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:33

Anoeska27 schreef:
Ik kijk zeker niet alleen naar Jazz, maar ik heb Charmeur nu 5x "in het echt" zien lopen en hij was alle keren gewoon gruwelijk stout en afgeleid. Ze rijdt hem niet voor niets in een afgelegen binnenhal buiten het zicht van anderen los. Andretti heb ik dat tot nu toe nog niet zien doen. Ik heb zelf een Andrettiveulen en dat is een heel makkelijk en ongecompliceerd dier. Terwijl moeders dat nu ook niet bepaald is.

Al 5x zien lopen, een echte kenner dus......... jammer! ken dit paard persoonlijk, ook op stal, lief dier en super karakter, loopt spectaculair en ja hij is soms afgeleid, mag een hengst geen paardengedrag meer vertonen? maar goed wie ben ik, ik heb m dan ook niet al 5x zien lopen (alleen als veulen op het bedrijf binnen zien komen en uit zien groeien tot wat hij nu is :p.)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:49

Maar het is een wel puntje dat je moet meenemen in je overweging om voor een hengst te kiezen. Als je merrie hetzelfde gedrag vertoont moet je niet een hengst nemen die een zelfde karaktertrek heeft die je niet wilt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:18

Tsja, wat is paardengedrag en wat is stout.. Voor elk wissewasje op de achterbenen en blijven loeren en rillerig zijn, daar heb ik geen zin in. Ik ben een hobbyruiter, het moet leuk blijven. Ik wil een zo goed mogelijk paard proberen te fokken, maar ook goed karakter.

Bedankt voor de input van Bellissimo M! Ik ga nakomelingen bekijken :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:28

ezri1978 schreef:
Al 5x zien lopen, een echte kenner dus......... jammer! ken dit paard persoonlijk, ook op stal, lief dier en super karakter, loopt spectaculair en ja hij is soms afgeleid, mag een hengst geen paardengedrag meer vertonen? maar goed wie ben ik, ik heb m dan ook niet al 5x zien lopen (alleen als veulen op het bedrijf binnen zien komen en uit zien groeien tot wat hij nu is :p.)

Ik beweer nergens dat ik een kenner ben, maar ik baseer mijn oordeel niet op 1x. Wat iemand daarmee doet moet ie zelf weten. Ik zou hem iig niet op een "lastige" merrie zetten. Hij was een heel stuk stouter dan de andere hengsten van die jaargang die er liepen en dat was alle keren het geval. Maar kennelijk hebben die geen last van "paardengedrag".

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:50

Wat vind je van Apache, geeft bloed door, vossen en een goed karakter (al is hij zelf wel af en toe heet maar verder erg werkwillig). Ik heb zelf nu ook een 3 jarige Apache (vos) en doet het erg goed verder hebben we op stal nog 1 staan was erg groen maar nu ook braaf. Misschien ook nog een optie.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:39

Filmpje van Foxy:

Dit was de allereerste keer voor haar in de longeerbak... Heb dr gewoon uit de wei geplukt :P dus gepoetst is ze ook niet haha.

Ze was ontzettend braaf, heeft alleen totaal geen ontzag voor de zweep. Was dus wat lastig om haar aan de gang te houden haha.

Ik ben benieuwd of dit nog andere ideeën oplevert!