welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:35

Authentic schreef:
, laat haar.

met alle plezier...

ts veel succes, ik heb geen verstand van dravers of het kruisen ervan en kan je dus niet helpen bij het maken van een goede keuze.

WendyBZ

Re: welke hengst zouden jullie kiezen voor deze draversmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:38

En wat moet ze daar mee? :+ Je geeft iemand met en wpner toch ook geen lading links van andere mensen met een wpner? := Ook tussen Dravers onderling zit veel verschil, qua maat, postuur en aanleg.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:24

Mee eens ja, maar kan je ook een idee vormen wat er aangeraden wordt en waarom en ervaring van anderen lezen.

Geef deze topics ook niet door om daar de hengst in te vinden. Geef ze wel door om eventuele ideeën op te doen voor de eventuele keuze als vaderdier. :)

En mensen, die een warmbloedsportpaard fokken en een topic openen om de gepaste hengst binnen de warmbloedfokkerij te vinden, blijven wel in hun genre (oké verschil in maat, massa, ...). Hier gaat het over een ander type hengst dan de merrie met toch wel een andere bouw en gebruiksdoel (wat niet wil zeggen dat er geen andere sportrichtingen mogelijk zijn). In de gegeven links zijn al combinaties in voorgekomen, zoals met een Arabier, springpaard, ...

Moest TS nu voor haar draversmerrie een geschikte dravershengst kiezen dan had ik deze links ook helemaal niet aangehaald. Geef ze dus enkel maar voor een gedacht te hebben wat de eventuele mogelijkheden in combinatie met ander type zijn...

Bedankt om me er even op te wijzen. _/-\o_

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 23:55

Oke nog een paar foto's van Ychella:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:52

bezoekje aan de hoefsmid is misschien een goed idee....?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:43

Ik pas mijn bericht even aan.

Eigenlijk valt mijn mond open van verbazing als ik deze foto's zie. Je pretendeert hier een hele goede eigenaar te zijn met een dier met een geweldig karakter, dat tot de dood bij je mag blijven en je wil er een veulentje uit fokken dat dat ook mag.

En dan kijk ik naar de foto's...... dan zie ik een dier waarvan als ik het op straat tegen zou komen ik het de stempel "verwaarloosd" zou geven. Die merrie ziet er nou niet bepaald gezond uit. Ze is mager en haar voeten staan er bijzonder slecht (onderhouden) voor. Ze staat op een kale wei.

Waarom een braaf paard met een halster om en een touwtje om de hals geknoopt op de wei loopt snap ik ook niet.

:(

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:00

Rhea, top dat je dit neer durft te zetten. Halster tot daar aan toe, touwtje vind ik gewoon gevaarlijk. Ik schrok wel behoorlijk van de algehele toestand van deze merrie, maar wilde geen afkat reactie plaatsen en jij hebt het even beter verwoord dan ik zou kunnen.

TS, het is nu toch al behoorlijk laat om je merrie te dekken, zorg dat ze voor het nieuwe dekseizoen meer gewicht heeft en knap op der voeten staat. Een merrie kan je in deze lichamelijke conditie niet laten dekken, dracht en vooral bevalling/veulen zullen ervoor zorgen dat ze een behoorlijk jassie uit doet.

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 19:15

Mevrouw is mooi rond hoor en niet zo mager meer, ze was veel magerder toen ik haar kocht. En ze staat absoluut niet op een kale wei, ze heeft dik 4000m2 weiland, tot haar beschikking en krijgt bovendien 2x daags hooi en krachtvoer, de foto's van haar met de ruiter erop, (en dat ben ik niet zelf) is een stuk waar ze op wordt bereden en is niet het stuk waar ze graast. Dat stuk laten we zo kaal tot oktober dan wordt het omgeploegd en opnieuw ingezaaid. zodat daar in het voorjaar een hele mooie grasmat ligt.

En dames wie zegt dat ik haar nu nog zou laten dekken, nee is voor volgend jaar in mei of juni. We zijn haar juist nu goed aan het doorrijden, misschien lezen jullie niet alles.

Maar ik wil me goed orienteren voordat ik het doe.
Vandaar dat ik dus mijn vraag nu al hier plaatste.

Intussen heb ik al contact met iemand over het volgend jaar dekken dus reacties hoeven niet meer:)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:53

Als ik de derde foto van je laatste reeks foto's zie, dan zie ik een paard met een slechte rug neigend naar karper. Ik zou met deze merrie niet fokken, ik zie teveel tekortkomingen op het gebied van uiterlijk, dat het mij niet verstandig lijkt om te proberen hier nafok uit te krijgen.
En dat bedoel ik echt niet gemeen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:00

Ik zou niet met deze merrie fokken.
Niet omdat het een draver is, maar door de bouw van de merrie.

Het is ten slotte de bedoeling dat je veel plezier gaat hebben met het veulen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:09

Ik zou ook nog even goed nadenken of je met deze merrie wel een veulentje wilt gaan fokken..
Niet omdat ze draver is. Vind het zo'n onzin dat kruizingen per definitie slechter terecht zouden komen! Ik denk dat 90% van de paardeneigenaren helemaal niet de ambitie en het talent heeft om verder te komen dan een M proefje en een enkele hindernis, we hoeven echt niet allemaal zo'n suffe (sorry) KWPN'er te hebben. Een leuke kruizing voldoet prima voor de meesten, qua karakter misschien nog wel beter.

Waarom ik met jouw merrie niet zou fokken is omdat ze gewoon te kort komt in haar exterieur, bokbenig (ik denk niet alleen door haar verwaarloosde voeten?) en een karperrug.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:13

Ik zal maar niet ingaan op de schok van bovenstaande foto's. Dier staat er op die foto's niet lekker bij. Maar daar gaat het hier niet om.

Ik denk dat ik mijn eerdere bericht iets beter had kunnen formuleren. Ik ben er namelijk niet op tegen om te fokken met een draver. (behalve voor deze specifieke merrie, na het zien van de foto's, beoordelend op de bouw). Ik ben alleen geen voorstander om te gaan kruisen met diverse rassen! en ik vind zelfs een beetje dat het fokken over gelaten moet worden aan erkende fokkers. Om zo de kwaliteit van de paarden in nederland hoog te houden. En dan niet op de sport gericht maar op de bouw en gezondheid van de paarden.

Ik hoop dat er je er goed over nadenkt en in je beslissing meeneemt dat er ontzettend veel leuke veulens, pony's, paarden op zoek zijn naar een goede eigenaar. En het zelfs voor die jonge meiden beter is om ze op een ervaren leerpaard te laten rijden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:36

Wat een onzin. Wij hebben onze Amerikaanse draver (die wel al inmiddels verkocht is) een aantal jaren geleden door de KWPN-hengst UB40 (v. Olivi) laten dekken en daar is een leuk veulen uit gekomen met goed beengebruik, helaas alleen het karakter van Jazz. Jammer genoeg heeft hij een ongeluk gehad en mist hij nu dus wat in zijn schouder waardoor hij niet meer loopt zoals hij deed, maar verders is het een leuk paard en verschrikkelijk aanhankelijk. Hij is geregistreerd bij het KWPN B register als het goed is.

Ik kan je niet helpen op het gebied van een hengst uitkiezen aangezien ik een leek ben op fokgebied, maar goed, als het veulen toch voor eigen gebruik is, zou ik zeggen kies een hengst uit die je merrie op slechte punten aanvult.