Welke hengst voor Opium x Elcaro merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:24

NathalieW schreef:
Dat is een zoon van Gribaldi, wil de TS niet. (hoewel ik het zou doen) Oh my god, lees net dat het dekgeld 10000 euro bedraagt? Jeeeeeezus... Never mind -O- :Y)

Heb het even exact opgezocht. Vorig jaar 8000. Dus ik heb een heel klein beetje overdreven. :+

NWDynamite

Re: Welke hengst voor Opium x Elcaro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:31

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:39

NathalieW schreef:
tja als je dit ervoor terugkrijgt is het het overwegen waard ;-) [ON] Eerste Totilas veulen geveild voor 105.000 euro

Dat is een leuk bedrag. Maar ik denk dat als de prestaties van Toot niet weer om hoog gaan, de prijs van de nakomelingen ook weer normaal/ stuk normaler wordt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:21

NatasjavE schreef:
Tuiger zou ik zeker niet doen. Hals er TE veel op, te rechte rug weinig galopeer vermogen.

Dat valt me van je tegen ;) Als op en top Gelderse geinteresseerde zou ik verwachten dat je je ook wat meer verdiept had in tuigpaarden.
Hetgeen je nu schetst komt zeer overeen met de tuigpaarden van pakweg 20 jaar geleden. Tegenwoordig worden de tuigpaarden steeds moderner en is er veel aandacht voor makkelijk te bewerken, mooie paarden. Kijk eens wat er de laatste jaren wordt goedgekeurd. Tevens is het de moeite om eens even te googelen op o.a. (ex- goedgekeurde hengst) Vikking, Bentley VDL (dekt erg veel dressuurmerries in Duitsland), Dikkiloo (olympisch paard in 2000) of Zonko.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:12

Astrix kwam ik net tegen die bevalt me persoonlijk ook voor je merrie. Wat zit daar ook een achterbeen op , ken hem verder niet goed genoeg om te zeggen dat hij dit door geeft. Zit in 3e generatie wel Jazz in verder vrij van al het andere bloed. 1.68

http://www.lauwvanvliet.nl/hengsten.asp ... =1&h_id=10

Westenwind ook zeer interresant.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:41

@ Tanjaatjuhh:

Astrix vind ik erg mooi, maar qua bewegen is hij denk ik te traag voor mijn merrie, die is zelf al wat traag in haar beweging dus is denk dat er dan wel een heel traag paard uit komt.

Westenwind zal ik eens naar kijken. Apache blijft mijn aandacht ook trekken...

Edit: Ik zal je het filmpje ook even doorsturen, dan zie je wat ik bedoel :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:46

Als je aan geeft geen springgranaten te willen zo Ferro bloed theoretisch afvallen

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:54

Lithya schreef:
Als je aan geeft geen springgranaten te willen zo Ferro bloed theoretisch afvallen

Ik bedoel spring hengsten

tanjaatjuhh

Re: Welke hengst voor Opium x Elcaro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:30

De ijzeren man heeft ook geschikte hengsten voor je. heb je daar al gekeken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:13

uryanne schreef:
NatasjavE schreef:
Tuiger zou ik zeker niet doen. Hals er TE veel op, te rechte rug weinig galopeer vermogen.

Dat valt me van je tegen ;) Als op en top Gelderse geinteresseerde zou ik verwachten dat je je ook wat meer verdiept had in tuigpaarden.
Hetgeen je nu schetst komt zeer overeen met de tuigpaarden van pakweg 20 jaar geleden. Tegenwoordig worden de tuigpaarden steeds moderner en is er veel aandacht voor makkelijk te bewerken, mooie paarden. Kijk eens wat er de laatste jaren wordt goedgekeurd. Tevens is het de moeite om eens even te googelen op o.a. (ex- goedgekeurde hengst) Vikking, Bentley VDL (dekt erg veel dressuurmerries in Duitsland), Dikkiloo (olympisch paard in 2000) of Zonko.

De Tuigpaarden van 20 jaar geleden vond ik een stuk leuker en beter. ;)
Al heel wat jaren wordt in de selectie van Tuigpaarden de stap niet meegenomen en ja die correleert met de galop.
Een Tuigpaard wordt niet op rijeigenschappen geselcteerd.

Dikkiloo was een Gelders gefokt Tuigpaard. Zonder Hackney en metbouders waarbij de stap nog wel beoordeelt wordt.

Moderner bij Tuigpaarden betekend minder oog voor de rijeigenschappen en minder Gelderse kenmerken.
De hals is er niet minder op gaan staan en de rug is nog steeds recht.
De mooiste Tuigpaarden van de laatste jaren vindt ik toch steeds diegene met heel weinig Hackney zoals Victory, Sander, Manno en Bakboord.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:31

@NatasjavE, toch zou ik me beter gaan verdiepen in de moderne tuigpaardfokkerij.
Veel tuigpaarden vinden tegenwoordig hun weg in de samengestelde mensport en raad eens wat daarbij het belangrijkst is... goede vlotte en actieve stap, souplesse, voorkomen (front) en werkwilligheid.

Volgens mij is jouw punt meer dat de tuigpaarden wat verder af gaan staan bij de gelderse paarden. Maar dat is nu niet de discussie. Ts vraagt om advies voor haar rijpaardmerrie. Nu zou ik haar zeker geen tuigpaard adviseren, maar wanneer je zegt dat 'hals er TE veel op, te rechte rug weinig galopeer vermogen' zeg ik mwah, dat is toch niet echt het beeld wat ik voor me heb bij de hedendaagse tuigpaarden.
Nomaals, google eens op die paar paarden die ik noemde. Doen het allen erg goed in de dressuursport.

edit;
Verbeterpunten van Ultra:

- Snelheid in het achterbeen - lijkt me geen punt bij een tuigpaard
- Souplesse, vooral vanuit de rug - zie mijn tekst betreffende de samengestelde mensport
- relatief weinig "voorbeen" (komt uit weinig schoudervrijheid?) - dat is tuigpaard eigen :D
- Mag meer bergop - need I say more???

Misschien is een tuigpaardhengst toch geen raar idee :+