Advies gevraagd voor elite springemerrie v. Matterhorn :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Re: Advies gevraagd voor elite springemerrie v. Matterhorn :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:28

Carambole fokt best veel bloed door, ik heb er een paar fijne driejarigen van gezien. Hij presteert zelf ook goed, niet onbelangrijk! Quality Time fokt ook goed en geeft bloed en hij wint zelfs Grote Prijzen!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:55

Ik rij een Harley Vdl x Matterhorn x Jus de Pomme, welke enorm veel beweging via Harley heeft verkregen. Deze 4 jarige scoort goed in 4 jarige springpaarden rubrieken door zijn opvallende achterbeen gebruik.

Ik ben zelf ook fan van Emerald zelf, maar het lijkt nog niet zo'n vaderdier.

Nog een idee'tje: Etoulon (Toulon x Calvados). Hebben wij dit jaar ook 2 merries bij. Nog geen info over zijn nafok, maar zijn eigen aanleg is overweldigend!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 19:49

Bedankt voor jullie reacties weer :)

@Zarena: Wat grappig dat jij een Harley x Matterhorn rijdt. Ik heb zelf ook een Harley, met een super actief achterbeen, maar denk dat ik niet Harley voor mijn merrie wil gaan gebruiken. Qua karakter weet ik dan niet wat er gebeurt en wil wel een fijn te rijden paardje er aan over houden :)
Etoulon was me al positief opgevallen, maar enige nadeel vind ik inderdaad dat er geen info is over nakomelingen..

Kortom, ik ben er nog niet uit ;)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:20

Hmm ja met het karakter moet ik je gelijk geven. Mijne bokt me er ook nog steeds af als ik heb 2 dagen niet gereden heb, en is idd een aparte. Kan nog maar zo eens van Heartbreaker komen natuurlijk.

Voor fijn te rijden kom je vaak uit bij hengsten als Corland en Indorado.. En je moet er van houden, maar Bugatti (Silverstone x Indoctro) z'n nakomelingen lijken ook goed. En met het Silverstone bloed erin hoef je haast niet bang te zijn voor een draak:P
Ik heb nu ook een 3 jarige merrie van Zirocco onder het zadel gekregen, en die is onwaarschijnlijk braaf? Een fijne vererver vind ik hem!

T blijft lastig he.. Wij dekken elk jaar rond de 20 merries, en het blijft moeilijk.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 12:38

Haha nou gelukkig is het niet zo ernstig met de mijne, maar hoor hier in de buurt wat aparte dingen.

Indorado vind ik zulke stugge paarden geven en daar ben ik eigenlijk niet naar op zoek. Corland zou wel kunnen en schimmel vind ik ook wel leuk :P
Bugatti spreekt me niet aan. Heb zelf een Silverstone gehad en dat viel mij wat tegen qua capaciteiten. Qua karakter wel super :) Maar vond haar ook niet echt mooi, vind de nafok van hem wat tegenvallen.

Zirocco.. gave hengst, maar denk dan ook meteen aan het karakter.. Maar heb er meer gehoord die toch heel braaf zijn, blijft een optie :)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:40

Ja dat met Silverstone's is echt moeilijk. Op exterieur geeft je haast altijd toe. Maar er zijn echt super springers van.. Maar lang niet alles.. Gok blijft aanwezig.

Maar gelukkig heb je nog even, ben benieuwd wat je doet:)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:03

Marije wij hebben onze matterhorn drachtig van Corland :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:21

Marijkeeee schreef:
Marije wij hebben onze matterhorn drachtig van Corland :)

Mooi! Dan kan ik die even bewonderen voordat ik kies :P Wanneer is ze uitgerekend? :)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:15

Haha 13 mei is ze uitgerekend.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:22

Emerald is nét wel vaderdier denk ik. Massa, maat, galop, vermogen en combinatie van een leeuwenhart met voorzichtigheid.
Je moet gewoon zorgen dat je hem gebruikt op een correcte merrie met goed beenwerk en voldoende drafruimte.
Ik post binnenkort wel eens een foto van ons pareltje van een Emerald (als bewijs }> )

Marome zou ik afblijven. Die geeft super springpaarden, maar echt geen voor hobbymatig gebruik :o
Hebben zelf een heel typische marome merrie, bij Emile Tacken gefokt. Veel erin en bloedvoorzichtig, maar oversensibel, heel heet, moeilijke galop en moeilijke mond. Paard kan dikke proeven lopen, maar met een amateur zie ik ze nog geen L proef rondspringen :=

Nu je het ook over Tangelo had. Daar ben ik ook echt fan van. Hebben zelf een Tangelo uit onze ster, sport merrie Chiva.
Heel toffe 3j hengst, gaan hem als het goed zit ook voorbrengen. Wat Tangelo vooral verbeterd heeft is: voorzichtigheid, ruggebruik en reflexen, is ook veel gespierder en heeft meer massa als de moeder. Vermogen heeft moeders ook enorm, en dat lijkt ook bevestigd te zijn. Hij kan ook erg goed draven en vooral top galopperen. Kort filmpje van zijn eerste keer vrijspringen:

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:26

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:32

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 13:36

Bedankt voor je reactie Karen :) Die Tangelo is gaaf! Mooi dier om te zien, als veulen al :) Emerald vind ik nog steeds gaaf, maar voldoende drafruimte heeft de mijne denk ik niet haha. Wat voor beenwerk heeft Emerald zelf, omdat je aangeeft dat de merrie correct moet zijn?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:57

Hij geeft steil tot zeer steil gekoot. Hebben hem zelf gebruikt op iets 'wekere' merrie en de onze lijkt ok.
Vind Tangelo echt een aanrader. De voorzichtigheid die hij de onze heeft kunnen geven bovenop 3 heel fijne bewegingen in combinatie met moeder's vermogen, vond ik echt ideaal! :j