Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donutje

Re: Hengst gezocht voor recreatiemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:11

Kom nou toch. Als je op bokt begint over fokken met een niet goedgekeurde hengst of papierloze merrie komen die reacties vanzelf. Ze vraagt advies over een hengstkeuze, niet of ze al dan niet moeten fokken met haar paard. Dat kan ze zelf wel beslissen lijkt mij. De hele discussie over Bacardi is daar ook door ontstaan (en niet door mijn toedoen zoals jij suggereert).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:05

Sammie schreef:
Niet met deze markt hoor. Elite kwpn merrie's gaan voor 2.500 weg en vorig jaar heeft een grote Duitse HH nog dik 175 jonge (goede!) paarden naar de slacht gebracht, want hij kon ze nergens kwijt. Veulens met goede papieren gaan al voor 750 euro weg. Leuk als het dekgeld 800/900 euro is met alle bij komende kosten van dat jaar. Waar denk je dat de papierloosjes of de net nietjes eindigen?

Die originele kruisingen, met leuke kleurtjes en 'vreemd' bloed hoef je echt niet gratis weg te geven. :n Geloof mij maar. Er is een hele aparte markt voor. Mensen die niet geven om papieren of sportprestaties, maar die gewoon een leuk en speciaal dier zoeken om plezier mee te maken. Die hoef je inderdaad geen simpele bruine elite-kwpn merrie aan te smeren. Die zullen ze niet hoeven. Maar zo'n leuk kruisingsveulen staan ze voor in de rij hoor. Die vinden veel maat trouwens ook vaak een nadeel (krijg je teveel takken tegen je gezicht in het bos) 1M60 is ruim genoeg.

We hadden eerder ook al zo'n barokke kruising gefokt uit een pony-merrie. Daar kwam een hengstenveulen uit met een zeldzame kleur en zeer opvallende aftekeningen. E-pony maat. Het veulen was niet te koop, maar desondanks werd er wel regelmatig geïnformeerd en geboden. En waren er verschillende mensen die lieten weten dat ze absoluut gecontacteerd wilden worden, mocht het veulen toch verkocht worden. En nog gekker, mijn papierloze valk half-barokke hengstenveulen van momenteel amper 1 maand heeft al 2 serieuze aanvragen voor dekkingen. (Geen idee of ik hem hengst houd hoor. :+ Maar ik vind het wel enorm grappig. )
Wij hebben deze veulens voor onszelf gefokt en hebben dan ook niet op enkele centen meer of minder gekeken. Maar gewoon gekozen wat we echt wilden. De kleuren waren ook enigszins 'toeval' want in beide gevallen waren de hengsten heterozygoot voor die kleur.

Maar als je nu wel commercieel wil fokken en je gebruikt bijvoorbeeld een barokke cremello hengst als Ismir de Tilleul op deze merrie.
Dan heb je gegarandeerd kleur. En daarnaast is Ismir qua kwaliteit absoluut geen verkeerd. Het veulen kan ook nog eens ingeschreven worden in het Belgische Palomino stamboek wat Europees erkend is. En dat heb je dan voor 150 euro.
Voor dat geld kan je al bijna geen avondje uit eten meer met 2 personen. :+

Ts, als je van speciaal en barok houdt, zal ik eens wat dingen zoeken voor je ;)

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:12

waar zit de like-knop??
Ik ben heel benieuwd naar je suggesties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:15

Maar TS wat wil je fokken uit je merrie? Je spreek over springtechnieken en andere sportgerichte dingen. Dus dan ga ik er bijna vanuit dat je een paard voor de sport wil fokken. En dat zou ik dus nóóit doen uit dit paard.

En nu heb je het ineens over speciale kleurtjes en barokke paarden..

Dus wat wil je fokken? Een paard voor de sport (dat zou ik niet eens proberen uit jou pony). Of iets aparts met een leuk kleurtje.

Dat zijn namelijk wel 2 uiterst verschillende dingen.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:19

In eerste instantie ga ik voor een recreatiepaard.
Maar ik let er wel op bij het kiezen van de hengst dat de gangen verbeterd zouden kunnen worden. Ik hoef zelf de wedstrijden niet in in ieder geval, maar ik wil er wel een leuk paard aan over houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:21

Dus je wil gewoon een leuke pony. Niet voor de sport.

Dan zou ik idd voor wat baroks gaan met een leuke kleur. Daar heb je dan kwa markt waarde nog het meeste aan. En voor de recreatie is dat ook prima.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:22

Luckystory schreef:
Die originele kruisingen, met leuke kleurtjes en 'vreemd' bloed hoef je echt niet gratis weg te geven. :n Geloof mij maar. Er is een hele aparte markt voor. Mensen die niet geven om papieren of sportprestaties, maar die gewoon een leuk en speciaal dier zoeken om plezier mee te maken. Die hoef je inderdaad geen simpele bruine elite-kwpn merrie aan te smeren. Die zullen ze niet hoeven. Maar zo'n leuk kruisingsveulen staan ze voor in de rij hoor. Die vinden veel maat trouwens ook vaak een nadeel (krijg je teveel takken tegen je gezicht in het bos) 1M60 is ruim genoeg.

Helemaal mee eens..kijk maar eens hoe snel dit soort paarden op o.a MP verkocht zijn.....
Ben nu zelf zoekende en valt niet mee om (in mijn geval)een leuke forse kruising te vinden terwijl er zat goed gefokte met stamboek lang te koop staan.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:26

Donutje schreef:
Kom nou toch. Als je op bokt begint over fokken met een niet goedgekeurde hengst of papierloze merrie komen die reacties vanzelf. Ze vraagt advies over een hengstkeuze, niet of ze al dan niet moeten fokken met haar paard. Dat kan ze zelf wel beslissen lijkt mij. De hele discussie over Bacardi is daar ook door ontstaan (en niet door mijn toedoen zoals jij suggereert).

idd... en wat maakt het uit als de pony papierloos is..
mijn hengst is ook papierloos, maar wil daar zeker een nakomeling van, en dan het liefste ook een hengst

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:26

Idd. ik had afgelopen jaar 2 hengstveulens met aparte kleurtjes, Ik was ze beide binnen 2 week kwijt, en veel reacties.
Overigens 1 in januari, dus als er ergens geen verkoop is dan is het dan wel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:27

Gewoon enkele ideetjes:
http://www.ismirdutilleul.be/
http://www.gangenpaardenreestdal.nl/index.php/onzehengsten
http://www.pleasuregaits.com/Gangenpaarden.html (geen idee of ze hier hengsten hebben, maar wel misschien interessant om eens te bekijken ;) )
http://lusitano.nu/
http://www.raimonddressagehorses.com/andalusiers.html
http://www.centro-lusitano.nl/?Stallions
http://www.paardonline.nl/paard-kopen/3252_ter-dekking-aangeboden-volbloed-lusitano-cremello
En dan heb je nog Amaru, een leuke Paso Peruano hengst, maar daar vind ik niet direct een site van.
http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfstallions.html
En Kharamel GF van iemand hier op bokt?
(En er zitten nog leuke hengsten op bokt. Als je zoiets tegenkomt zou ik er alleszins een pb aan durven wagen. :D Wie niet waagt, wie niet wint!)

De hengst die ik heb gebruikt is jammer genoeg niet meer beschikbaar (dekt niet meer voor mensen van buitenaf) maar anders had ik die er ook tussen gezet. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:35

Anoniem schreef:
Maar TS wat wil je fokken uit je merrie? Je spreek over springtechnieken en andere sportgerichte dingen. Dus dan ga ik er bijna vanuit dat je een paard voor de sport wil fokken. En dat zou ik dus nóóit doen uit dit paard.

En nu heb je het ineens over speciale kleurtjes en barokke paarden..

Dus wat wil je fokken? Een paard voor de sport (dat zou ik niet eens proberen uit jou pony). Of iets aparts met een leuk kleurtje.

Daar ben ik het niet mee eens.
Als je bijvoorbeeld een gekleurde Lusitanohengst neemt dan fok je beide. Beweging-sport-karakter
Kijk maar eens op deze site bijvoorbeeld. Dat is puur sport: http://www.chateau-fontdubroc.com/elevage/detail_news.php?id=66
En als je een dier neemt met meer volbloed zoals Kharamel, ga je zeker ook niet misstaan in een springring of een crossparcours, endurance etc...

Als ik bijvoorbeeld naar mijn veulen kijk is er zeer opvallend verbeterd op de merrie qua beweging. Ik had een Veiga hengst gekozen met toch voldoende lange lijnen en ruimte in de beweging
De merrie is een half Quarter, die dus eerder op een economische manier beweegt. Het veulen heeft duidelijk de beweging van de vader geërfd!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:44

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:59

hoe zit dat eigenlijk met op kleur fokken?
ik heb een vos merrie. watvoor hengst moet ik erbij doen wil tot bijzonder kleurtje komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:01

vos geeft alleen vos door :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:07

Dat hangt er een beetje vanaf wat je gebruikt.
Vos is reccessief, wat betekent dat jou merrie zelf alleen maar vos kan vererven. De kleur zal dus volledig afhangen van de hengst.
Met een vooshengst heb je 100% zekerheid een vos veulen.
Met bruine en zwarte hengsten hangt het ervan af of de hengst al dan niet een vos-factor heeft. En met een homozygote zwarte hengst zou je alleen een zwart veulen kunnen hebben als jou merrie geen Agouti draagt. Maar dat weet je dus niet want agouti komt niet tot uiting op vos.
(Kort gezegd zijn er eigenlijk 2 basiskleuren. Vos en zwart. En zwart is dominant. Bruin is eigenlijk zwart waar een extra gen bovenop zit. En dat is dat Agouti-gen. ;) )

De verdunningen komen bovenop de basiskleur. Met een enkele verdunning (valk, palomino, smokyblack ) heb je maar 50% kans dat het vererft. Met dubbele verdunningen (Cremello, perlino, smoky cream) is je veulen zelf sowieso verdund (valk, smoky of palomino dus)
En dan heb je nog die 'speciale' verdunningen zoals Zilver en champagne. Dat kan er ook nog eens bovenop komen. Maar dat vraag je beter eens aan kleurexperts als je een hengst in gedachten hebt.
Bont vererft op dezelfde manier. 50% kans bij een heterozygoot bonte hengst, 100% kans bij een homozygote.
En schimmel hangt er ook vanaf of de hengst al dan niet homozygoot is. Dan is het ook 50% en 100% kans.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 07-06-12 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:07

Ik vind een Groninger wel bij haar passen.
Ik heb een Groninger merrie van 1.53, welliswaar met geboortepapier echter niet goedgekeurd in het stamboek. Daar heb ik een hengst bij gezocht die de merrie kon verbeteren. Ik ben gaan kijken bij hengsten, vanuit het Groninger stamboek. Warmbloedpaarden maar wel erg nuchter - precies wat jij lijkt te zoeken. Deze hebben ook behoorlijk maat. De hengst die ik gekozen heb is 1.67. Het paardje wat eruit gekomen is (nu 6 jaar) is rond de 1.60, precies waarop ik hoopte. Hij heeft wel papier en is opgenomen in het Groninger stamboek. Maar wat heb je daar eigenlijk aan als ruin :)
Je hebt bij de Groninger verschillende keuzes, de meer sportlijn of de zwaardere kant.

In ieder geval heel veel plezier met het kiezen. De voorpret is gewoon erg leuk! En je bent in ieder geval doordacht aan het orrienteren voor het geval je het veulen niet zelf zou kunnen houden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:13

Sammie schreef:
Niet met deze markt hoor. Elite kwpn merrie's gaan voor 2.500 weg en vorig jaar heeft een grote Duitse HH nog dik 175 jonge (goede!) paarden naar de slacht gebracht, want hij kon ze nergens kwijt. Veulens met goede papieren gaan al voor 750 euro weg. Leuk als het dekgeld 800/900 euro is met alle bij komende kosten van dat jaar. Waar denk je dat de papierloosjes of de net nietjes eindigen?

Dat is inderdaad niet waar hoor, ik heb ook een kruising, met een leuk kleurtje. En toen ik haar op marktplaats had gezet kreeg ik zoveel reacties, binnen 1 dag al!
Dus er is zeker wel animo voor hoor. ( heb haar uit eindelijk niet verkocht ;) andere oplossing gevonden )

Maar goed, het gaat erom dat TS een leuk paardje wilt voor haar zelf. Dus het is niet eens bedoeld voor de verkoop.
Maar ze wilt wel gewoon voor de zekerheid een correct paardje, mocht ze haar paardje onder omstandigheden toch verkopen. Dat het wel makkelijker verkoopt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:22

Anoniem schreef:

Komaan zeg! Welke eeuw leef jij nog in??

Kleur en sport gaan zeker samen en zijn helemaal geen 'uiterst verschillende dingen'. Dat je ze niet ziet in Nederland wilt niet zeggen dat de rest van de wereld oogkleppen ophoudt wat kleuren betreft.

Kijk maar naar al de zg 'gekleurde' ponies en paarden die mee lopen en hebben gelopen in de sport van springen B tot Internationaal en dressuur van B-GP !

Wat zou het toch een saaie bedoeling zijn als je alleen maar met een bruine of vosse of zwarte pas mee telt in de sport! :(:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:23

Sammy_xxs schreef:
Dat is inderdaad niet waar hoor, ik heb ook een kruising, met een leuk kleurtje. En toen ik haar op marktplaats had gezet kreeg ik zoveel reacties, binnen 1 dag al!
Dus er is zeker wel animo voor hoor. ( heb haar uit eindelijk niet verkocht andere oplossing gevonden )

Maar goed, het gaat erom dat TS een leuk paardje wilt voor haar zelf. Dus het is niet eens bedoeld voor de verkoop.
Maar ze wilt wel gewoon voor de zekerheid een correct paardje, mocht ze haar paardje onder omstandigheden toch verkopen. Dat het wel makkelijker verkoopt.
Dus omdat jij direct reacties kreeg (en uiteindelijk niet verkocht heb, dus bij voorbaat niet enes weet of er wel een verkoop uit was gekomen) geldt dat voor de hele paardenmarkt? Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

De tedens op de paardenmarkt is neerwaarts. Slachterijen draaien overuren. Zijn zelf slagers die compleet op paardensvlees zijn overgegaan. Wil niet zeggen dat er helemaal niet particulier of in de markt verkocht wordt, maar wel voor stukken minder dan voorheen.

Met die informatie in je achterhoofd is zeker belangrijk om rekening te houden met een evt. 'wat als er verkocht moet worden' scenario.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-06-12 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:26

Hoogst waarschijnlijk zal tijdens de eerste weekend van Augustus een thuiskeuring plaats vinden bij Gestuet Falkenhorst. Ideaal gelegenheid om een paar nieuwe hengsten te bezichtigen die misschien in aanmerking komen voor je merrie.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:58

Sammie schreef:
Dus omdat jij direct reacties kreeg (en uiteindelijk niet verkocht heb, dus bij voorbaat niet enes weet of er wel een verkoop uit was gekomen) geldt dat voor de hele paardenmarkt? Eén zwaluw maakt nog geen zomer.

Nee, maar het is wel opvallend dat die vraag er wel is!
Veel winst ga je er uiteraard niet op maken. Maar dat maak je met een KWPN'er ook niet in deze markt. Of het moet al echt een speciale zijn, of je moet al geïnvesteerd hebben in z'n opleiding of...
Maar wat jij daar ovor je elite-merrie schreef, krijg je echt ook wel voor een leuk gekleurd papierloos paard met wat présence.
De meeste mensen fokken ook niet voor het geld, maar voor het plezier. Sommigen gaan op vakantie naar Turkije, anderen fokken liever een veulen. ;)

Eerlijk, als jij mij als 'koopje' een jonge KWPN'er zou aanbieden, of die elite merrie waarvan je sprak. Dan hoefde ik ze zelfs niet gratis. (Of het zou zijn om direct terug door te verkopen.)
Maar voor een barokke papierloze E-pony, die eventueel bont is of stippen heeft, of een verdunde kleur. Daar leg ik met de glimlach 3000 euro voor op tafel. En dan hoeft hij niet eens ingereden te zijn.
En veel van mijn vrienden denken op dezelfde manier. Als ik rondkijk wat er bij mijn kennissen en vrienden aan paarden op de wei loopt zit 90% in die E-maat en zit er of Amerikaans bloed in, of Spaans of Arabisch en vaak hebben ze een leuke kleur.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:02

Zoek maar een bereden recreatiepaardje met een apart kleurtje, zonder papier.
Als ze er op staan zijn ze meestal binnen een week verkocht.
Dus ja markt voor aparte kleurtjes is er zeker.
Als ze dan ook nog bereden en verkeersmak zijn is het verkopen een makkie.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:38

Hoezo ga je er dan vanuit dat het paardje een apart kleurtje krijgt?
En begrijk ik het goed ts.. Wil je niet een paard fokken om het zelf te houden, maar seieus meerdere veulens van deze merrie fokken? Gewoon omdat je dat leuk vindt?
Dat is net zoiets als mensen die een nestje kittens wel leuk vinden en hun huis tuin en keuken poes een nestje laten krijgen....
En dat terwijl inderdaad weet ik het hoeveel paarden en pony's bij de slacht belanden momenteel. En dan gaat het vaak niet eens over papierloze paardjes.....
Sorry.. Daar begrijp ik werkelijk niets van.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:19

Hier een aantal PRE's die goed bewegen:
http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... _Seni.html
En van deze is mijn Haflinger hoogdrachtig
http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... eno_I.html

http://yeguada-residelca.com/Generoso-NL.html

Ik ben niet zo thuis in de Lusitano's.
En ik had je de negatieve reacties al op de vorige pagina voorspeld. Volgens mij kan je die maar het best negeren. En de stokmaat is prima! Onze kruising van 1,56 :oo is pas nog een paar maanden met m'n dochter meegegaan naar Deurne waar ze het het derde jaar van de sportklas doet. Hij deed zeker niet onder voor de paarden met een schofthoogte van 1,63. Die vooroordelen altijd.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:30

Sammyoo schreef:
Hier een aantal PRE's die goed bewegen:
http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... _Seni.html

Die bruine heb ik ook nog overwogen, inderdaad omwille van zijn beweging.
Maar toen ik een extra standfoto kreeg toegezonden, zag ik dat hij zeer ongelijke voorvoeten had. Zoiets is erfelijk.
Jammer maar helaas, maar dat zou ik niet aandurven. :o