Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:42

LA_Woman schreef:
In de zomer ziet ze er wel 'anders' uit, je ziet duidelijk de arabieren-lijn er in maar is desondanks ook compact en gespierd. Ze heeft een stevig gespierde nek, lang en smal hoofd en (helaas) niet al te lange benen. Ze is heel sterk en heeft een uitstekend uithoudingsvermogen.
Ik wil gewoon een leuk fokproductje voor mezelf met wat barokke elementen.

Maar een bruine merrie en een schimmel hengst kan dus wel een schimmel geven? Aangezien de hengst een vos/wildkleurige nakomeling heeft is hij dus niet kleurvast?

Als de afstamming klopt zoals in het linkje aangegeven, is moeders vader geen arabier maar voornamelijk engels volbloed (XX en X).

Wanneer je je merrie laat dekken door een hengst die homozygoot is voor schimmel, dan krijg je 100% zeker een schimmeltje. Dat kun je zeker weten wanneer dit getest is, maar de kans is ook groot als de afstamming bij beide ouders uit voornamelijk schimmels bestaat of als de veulens van de hengst wanneer dit er al een flink aantal zijn allemaal schimmel waren.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:43

fokfanaat schreef:
punten op de IHW keuring?

aan de hand of ohz voor de kar oid?

exterieur, type, karakter, beweging etc.
niet onder het zadel of kar, daar zijn weer andere proeven voor

fokfanaat

Re: Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:53

ah prestatie klonk meer als "sport" ik was even benieuwd, maar is eigenlijk meer een keurings predikaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 15:26

Hmm lastig! De bonte is ook mooi maar ik ben geen fan van bont, hoewel.. Als mijn veulen bont wordt zal ik er niet minder van houden.

Wat is er met de Andalusier? Mijn merrie is redelijk luxe, de Anda ook, hoezo wordt dat geen dressuurpaard?

Fokken is gokken dus ja het is afwachten wat je krijgt :)

Is de vader van de moeder meer Engels volbloed? Anglo-Arabier toch? De ouders van Ixion zijn toch meer Arabier dan Engels volbloed?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:40

In de eerdere link staat dat de moeder van Ixion engels volbloed is (XX) en de vader anglo arabier (X), kruising tussen beide dus, maar daar zit ook veel XX achter.

Over het exterieur kan ik niet zo veel zeggen, niet veel verstand van wat men wil zien bij dressuur paarden.. Ik denk wel dat je sowieso een hengst moet zoeken die de bovenlijn kan verbeteren van je merrie en die meer lengte in hals en voorbeen kan geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:38

LA_Woman schreef:
Hmm lastig! De bonte is ook mooi maar ik ben geen fan van bont, hoewel.. Als mijn veulen bont wordt zal ik er niet minder van houden.

Wat is er met de Andalusier? Mijn merrie is redelijk luxe, de Anda ook, hoezo wordt dat geen dressuurpaard?

Fokken is gokken dus ja het is afwachten wat je krijgt :)

Je moet altijd uitgaan van goed oudermateriaal anders mag je ook niet verwachten dat het veulen aan je wensen voldoet.
Op de foto's bij de MP advertentie lijkt het nog wel wat maar hij is daar gewoon heel voordelig op de foto gezet.
Heb je het bewegingsfilmpje bekeken wat in de advertentie staat? Daar kun je zien dat hij lang is en iets week in de rug, croupe is vrij hoog en kort. Jouw merrie heeft ook niet zo'n beste rug, als je dat combineert krijg je geen verbetering en dat is wel de bedoeling met fokken.
En als hij dan op andere punten enorm veel goedmaakt is het misschien het overwegen waard (met een andere merrie) maar zoals ik al zei is de beweging maar heel matig (en dan druk ik me netjes uit), hij mist héél veel ruimte, kracht, soeplesse en takt. De hele combinatie maakt dat ik hem zowieso niet geschikt vind als vaderpaard, voor geen enkele merrie.

De bonte is goed gebouwd in de rug, is een veel betere combi met jouw merrie hoewel ik zelf iets zou zoeken met nog wat meer lengte in de hals.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:25

fokfanaat schreef:
wat moet ej doen op prestatiehengst te worden?

sorry ik zit weer foute informatie te geven, ik bedoel premiehengst en dat prestatie heeft idd weer te maken met presteren :D
foutje hoor, zit ik zo entousiast te typen, dat ik een peer letters teveel in het woord zet :o :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 23:09

Ohhh juist Nuka, dat veranderd de zaak ;)

Wel, ik moet denk ik sowieso gewoon rustig de hengsten bekijken, ze in de omgang meemaken etc.

Ik vind de mening over de palomino Andalusier wel wat hard en wat bedoel je met 'een zwakke/weke rug'?

http://www.youtube.com/watch?v=m_6sP5RdtYI
Hier wat foto's, stukjes film over mijn merrie. De beelden zijn redelijk recent, hoewel ze hier behoorlijk vast zit in haar rug en een hele dikke buik heeft. Dit filmpje is gemaakt door haar verzorgster in Friesland (bamorka @bokt)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:18

een weke rug is zeg maar dat de rug een beetje met een boogje omlaag gaat na de schoft, en dan weer omhoog komt bij de lendenen (geweldig uitgelegd, ik weet het :+ )
Juist vanwege die weke rug zou ik er geen arabisch paard opzetten, ik vind een barok of ander zwaarder type prima passen. Ik ben alleen niet erg thuis in die rassen, dus ik weet zo snel ook geen mogelijke hengsten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:24

Tjah dat kun je hard vinden maar het is mijn mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Als je zelf niet weet waar je op moet letten en op dat filmpje niet herkent wat er mis is met de hengst dan kun je je ook afvragen of het wel verstandig is een veulen te gaan fokken.
Zul je ook wel hard vinden maar is niet zo bedoeld.

Jouw filmpje heb ik helaas niet zoveel aan maar ik heb wel het idee dat de foto in de beginpost nogal vertekend, misschien kun je nog een standfoto maken? Kijk eens naar de beweging van je merrie in het filmpje en dan naar de beweging van de palomino hengst, wie denk je dat er beter loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 23:37

Het zal mijn eerste veulentje worden inderdaad, van mijn eigen paard ja.. maar goed, ik wil het graag maar vraag wel advies van andere mensen die er misschien wel iets meer verstand van hebben.
Het 'harde' vond ik vooral in het oordeel over dat hij op geen enkele merrie zou passen. Ik dacht juist de Anda want hij heeft bijv. wel een langere hals.
Ik lees veel over fokken, over rassen, genetica.
Ik zie wel dat de palomino misschien nog niet super loopt maar ik denk; hij is 4 en groeit nog tot zijn 8e.
Wat is er met mijn merrie haar rug? ze heeft wel een gevoelige rug maar heeft vooral (aanleg voor) een dikke buik (wij denken zelf hormonaal) en dit wordt d.m.v ander stalmanegement hopelijk opgelost en door goed de buikspieren te trainen.
Zal van de week eens een bakfilmpje maken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:21

LA_Woman schreef:
Het zal mijn eerste veulentje worden inderdaad, van mijn eigen paard ja.. maar goed, ik wil het graag maar vraag wel advies van andere mensen die er misschien wel iets meer verstand van hebben.
Het 'harde' vond ik vooral in het oordeel over dat hij op geen enkele merrie zou passen. Ik dacht juist de Anda want hij heeft bijv. wel een langere hals.
Ik zie wel dat de palomino misschien nog niet super loopt maar ik denk; hij is 4 en groeit nog tot zijn 8e.
Wat is er met mijn merrie haar rug? ze heeft wel een gevoelige rug maar heeft vooral (aanleg voor) een dikke buik (wij denken zelf hormonaal) en dit wordt d.m.v ander stalmanegement hopelijk opgelost en door goed de buikspieren te trainen.

opzich is er niks mis mee, mijn paard heeft ook een enorm weke rug. Maar ik raad dus aan om er een hengst op te zetten met een wat sterkere rug, zodat het veulen een sterkere rug krijgt.
Over dat de palomino 4 is en misschien nog veranderd qua beweging... dat zou misschien kunnen, maar dan zou er ook een stuk 'aangeleerd' bij komen kijken, en dat geven ze dus niet door.
Er zijn genoeg hengsten die ook op jonge leeftijd al nette bewegingen laten zien, heb je dan niet liever die garantie?

ik zal eens een beetje gaan zoeken, ik vind dit wel intressant :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:43

nuka schreef:
hoi, ik heb geen pre, maar wel een bonte prestatiehengst van het IHW.
hij is zeer werkwillig, goed exterieur, goede gangen.
hij heeft een sterke rug en gespierde hals, en het voordeel is dat je blijft binnen het IHW

al je meer info wil mag je altijd even een PB sturen of kijken op mijn website Link in onderschrift)

@ Nuka ik was dus een beetje aan het rondgooglen bij de IHW hengsten, en ik vond jouw hengst, en mij lijkt dit eigenlijk een hele goede optie.

@TS,
Een goed paard heeft geen kleur, en dit paard heeft zoveel voordelen.
Qua stamboek, gangen en bouw past het gewoon helemaal.
En je wilde iets baroks? In deze hengst zit een hoop friesbloed, terwijl je van de PRE's (prachtige paarden, dat wel), alleen maar korte ruggen en halzen krijgt, en korte dribbel pasjes ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:16

Heh lastig zeg, maar bedankt voor jullie tip en adviezen.

Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar een leuk kleurtje is bonus :) De een zegt wel barok de ander zegt juist niet doen. Ik vind de bonte wel mooi maar niet echt mijn ding.

De Palomino heeft toch niet echt een korte hals? En vind jij ook dat zijn bewegingen tegenvallen Ilse_123?
En ja als het aangeleerd gedrag is, geven ze dat niet door.. daar heb je gelijk in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:22

Remember schreef:
Waarom blijf je niet binnen het IHW of een Groninger hengst? Ben bang dat als je hier wat 'exotisch' op zet eerder het slechtste van beiden zult gaan krijgen dan het beste.

Edit; zie dat je graag een schimmel wilt, van Tristan (zie onderschrift) is nog diepvries, wellicht is dat een optie?

Ik vind hem wel erg leuk :)

Dus als ik het goed begrijp raden veel mensen een barok-paard af? Ik was ook niet van plan halsoverkop beslissingen te nemen..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:19

LA_Woman schreef:
Heh lastig zeg, maar bedankt voor jullie tip en adviezen.

Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar een leuk kleurtje is bonus :) De een zegt wel barok de ander zegt juist niet doen. Ik vind de bonte wel mooi maar niet echt mijn ding.

De Palomino heeft toch niet echt een korte hals? En vind jij ook dat zijn bewegingen tegenvallen Ilse_123?
En ja als het aangeleerd gedrag is, geven ze dat niet door.. daar heb je gelijk in.

De korte hals valt nog mee, maar echt lang kan je hem ook niet noemen. Zijn rug is kort en een beetje week. Zijn bewegingen zijn eigenlijk ook kort. Al deze punten zijn andalusier/pre eigen. Ze van die korte, verheven pasjes en zijn in totaal erg gedrongen. Ik vind hem persoonlijk niet bij jouw merrie passen, ik vrees dat je dan een rijpaard krijgt met korte gangen, en niet eens een echte anda look. De kleur is inderdaad wel erg leuk.

Barok kan je doen, maar dan niet de iberische kant op. Zoek meer op barokke paarden die zelf wat langer zijn en wat ruimere bewegingen hebben.

wat dacht je van Boforce van de woefslaghoeve, het is niet mijn type paard (maar ik houd ook niet van schimmel ;) )
Is goedgekeurd bij het IHW, heeft een sterke rug, een lange hals en is een schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:14

LA_Woman schreef:

De beweging moet er gewoon in zitten, dat kun je bij een veulen van 2 maanden al herkennen, deze hengst is 4, als hij nu niet goed loopt komt dat ook niet meer.
De gangen zijn heel kort, hij heeft weinig takt (dus regelmaat) en hij houd zich heel strak in zijn lijf, dat zijn allemaal dingen die je niet wilt zien, zelfs voor een recreatiepaard is dit gewoon niet fijn. En de knieactie waar PRE's toch om bekend staan zie ik bij hem ook niet dus ja, waarom dek je er dan mee?
Dat is waarom ik hem eigenlijk bij geen enkele merrie vind passen, hij beweegt ondermaats en zijn bouw laat te wensen over, watvoor merrie kan hij dan nog verbeteren? Dat is toch het doel van fokken, verbeteren van merrie en hengst.

Jouw merrie heeft de rug/lendenen wat lang, de lendenen wat week en matig aangesloten. Je zit op die rug en op rugproblemen zit je niet te wachten, dergelijke punten moet je altijd op letten als je een hengst kiest bij je merrie, extra's als kleur komen daarna pas.
Misschien heeft je merrie er helemaal geen last van maar als een hengst neemt die ook niet super is in de rug loop je wel risico, wil je dat?

De bonte hengst die genoemd is kan je merrie verbeteren en met geluk geeft hij ook een apart kleurtje, uiteindelijk is bont aparter dan schimmel.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:31

Ik weet dat je van barok houdt maar kijk eens naar de hengst McJonnas , lengte in hals en goede rug + leuk kleurtje fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:33

Heeft die een goede rug? Kan van hem geen goede standfoto vinden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:43

Onze zwarte Lusitano hengst Ultramar ( zie website en profiel voor foto's en meer info) geeft grote luxe veulens, hij is homozygoot voor zwart dus kans op een zwart veulen is erg groot. Hij heeft nu 8 kinderen, 6 Lusitano's en 2 Azteca ( kruising met Quarter horse) en die hebben allemaal maat, goede gangen en zijn erg luxe.
Ultramar is 1.65m, in 2008 ggk met 71 punten, kampioenshengst en een heel fijn en werkbaar paard. Zijn veulens zijn allemaal zeer mensgericht en vriendelijk.

Op zijn facebook pagina kan je al zijn kinderen vinden: http://www.facebook.com/#!/ultramar131

Hier vast een voorproefje:
Gastao, jaarling zoon:
Afbeelding

Net geboren Azteca dochter, moeder is een Buckskin Quarter merrie:
Afbeelding

Ultramar is nog niet uitgebracht in de dressuur maar toont hele makkelijke wissels, heeft een ruime galop, zijn Piaffe is goed en hij is makkelijk te rijden. Hij zal dit jaar september op het Baroque Event bij Moravita getoond worden in de dressuur.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:20

tanjaatjuhh schreef:
Ik weet dat je van barok houdt maar kijk eens naar de hengst McJonnas , lengte in hals en goede rug + leuk kleurtje fokken.

Mcjonnas is een heel mooi paard, en je bent gegarandeerd van een leuk kleurtje.
Een goede standfoto kan ik ook niet vinden, dus ik kan zo ook niet zeggen wat ik van zijn rug vind.
Maar je gaat dan wel weer helemaal de andere kant op, in plaats van barok ga je dan wat meer naar het lichte rijpaard type.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:46

Hier een heleboel PRE hengsten!
http://www.pre-stamboek.nl/pages/sub/60 ... gsten.html

Mijn Haflingermerrie is drachtig van Seni-Lleno. Deze hengst heb ik uitgekozen vanwege zijn mooie bovenlijn, redelijk wat lengte in de hals en sterke achterbeen.
Qua beweging vind ik Generoso ook ijzersterk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:47

Wauw, McJonnas is prachtig! Maar kost nog aardig wat in dekgeld. Althans in de tijden van recessie is het nog best prijzig.
Maar ik ben fan! Dat zal een prachtig sportpaardje worden denk ik.

En Ultramar! Ook een prachtig paard!

Ik weet het nu echt niet meer, maar ik moet idd kijken naar lengte, sterkere rug en iets meer halsverlenging al is dat laatste niet zo heel belangrijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:52

niet naar geld kijken, je betaald aan een paard zeker 2500 per jaar aan stalgeld/hoefsmid/da ed, dan ga je toch niet op een paar 100 besparen op dekgeld

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:56

LA_Woman : Je kent je merrie zelf toch het beste. Je kunt ook vaak beter af gaan op een algemeen beeld van de hengst (dat lukt veel al niet van een foto). Zo werd marco pollo velle jaren terug ook uitgevloten door de fokkers (lettelijk), nu lees je hem in de boeken van stempelhengsten van kwpn :D zo zijn er nog veel meer. Omdat iedereen het altijd zo goed lijkt te weten.
Zelfs de hengst die jij van mp erg mooi vind zou je natuurlijk best in het echt kunnen bezichtigen. Leerzaam is het altijd :D Ben wel eens wezen kijken bij paarden die ik heel mooi vond, maar die in het echt tegen vallen, maar ook zeker andersom.

McJonnas heb ik niet in het echt gezien, Baron wel, hij is groter, hij heeft voldoende lengte in de hals, bij McJonnas, had dit een fractie meer mogen zijn, zeker voor je merrie denk ik (puur op basis van de foto, dat dan wel weer :D )
Baron is groter, bijna 1.70, geeft altijd een valk of palomino veulen.