Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Elisa2 schreef:Bovenstaande vindt ik een heel mooi dier Barcelano! alleen ik zie hem dus niet echt "zitten" hoewel die wel verzameld loopt voor zijn doen.
Dit lijkt mij een gewone draf hoor.
Je verkijkt je op de staartaanzet, bij de gemiddelde kwpn'er zit die vlak boven het zitbeen en dat is waar je verzameling beter aan kunt zien: verhouding rug-croupe-zitbeen.
Bij een arabier vertekend die verhouding volledig als je naar rug-croupe-staartaanzet kijkt.
Ragdollcat schreef:Elisa2 schreef:Showen heeft niks met kracht in de achterhand te maken..ik zeg niet dat ze niet goed kunnen lopen,maar ik vindt ze persoonlijk voor de hogere sport niet geschikt..kun je het mee eens zijn ofniet.Maar kruisen zou ik gewoon niet doen..koop dan of een arabier of een kwpn.
De manier waarop een arabier over het algemeen loopt is ook niet de meest wenselijke gang voor een sportpaard.Dus het kan goed dat je een kwpn nog nooit zo hebt zien lopen.
Ik zie zat kwpners, genoeg om te kunnen zeggen, ze mankeren vaak wat aan hun lijf of ze zijn heel erg aanstellerig en heet, er is te veel sportgericht gefokt ipv naar gezondheid te kijken en op karakter te fokken voor de geschiktheid voor de recreatie ruiters.
Er is zat kracht in de konten van de arabieren, want dit ras mag aan de rensport meedoen.
Elisa2 schreef:Dit lijkt mij een gewone draf hoor.
Je verkijkt je op de staartaanzet, bij de gemiddelde kwpn'er zit die vlak boven het zitbeen en dat is waar je verzameling beter aan kunt zien: verhouding rug-croupe-zitbeen.
Bij een arabier vertekend die verhouding volledig als je naar rug-croupe-staartaanzet kijkt.
Nee ik verkijk me niet op de staartaanzet,kan heel duidelijk zien juist aan de verhouding rug/croupe/zitbeen dat dit dier niet "zit".En toch in een verzamelde draf loopt,maar om 100% duidelijkheid te hebben zouden we een filmpje moeten hebben.
De vos staat aardig recht dacht ik,maar zelfs met de beste wil in de wereld kan ik die niet {niet overbouwd} zien.En met "rug" bedoel ik het stuk waar de ruiter zit,voor de lendenen..
Even ter verduidelijking
Dit is een paard die het bekken kantelt en daadwerkelijk "zit".
Elisa2 schreef:De arabier voor lange afstanden,de arabier heeft over het algemeen een erg korte rug met een sterk hellend kruis en weinig kracht in de achterhand waarvoor het voor zo'n dier bijna onmogelijk is om zich goed te dragen op de achterhand.
Terwijl dat weer een van de belangrijkste dingen is voor een sportpaard..
Elisa2 schreef:Even ter verduidelijking
Dit is een paard die het bekken kantelt en daadwerkelijk "zit".
ponyparadijs schreef:Een jazz fokken garandeerd nog niet dat je een paard met een helend kruis krijgt. natuurlijk wordt de kans groter dan met een AV maar geeft geen garantie. Nu doe je voorkomen alsof alle jazz nakomelingen de bekken kunnen kantelen. Niet alle jazzen kunnen fijn lopen. Niet alle ruiters/amazones kunnen omgaan met een jazz. dat geldt het zelfde voor het fokken met een AV.
ponyparadijs schreef:Een jazz fokken garandeerd nog niet dat je een paard met een helend kruis krijgt. natuurlijk wordt de kans groter dan met een AV maar geeft geen garantie. Nu doe je voorkomen alsof alle jazz nakomelingen de bekken kunnen kantelen. Niet alle jazzen kunnen fijn lopen. Niet alle ruiters/amazones kunnen omgaan met een jazz. dat geldt het zelfde voor het fokken met een AV.
Ragdollcat schreef: