ervaring KWPN met arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ervaring KWPN met arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:11

De blonde vos in mijn profiel heeft heel veel arabierenbloed. Was een superfijn paard om te rijden, heel scherp aan de hulpen en supergevoelig. Wel iets rillerig maar eigenlijk superfijn te rijden :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:16

Het kan heel goed, en ook leuke paarden opleveren. Je krijgt wel een kleinere stokmaat dan een KWPN. Wat overigens ook veel voorkomt bij kruisingen is dat het sensibele en reactieve wel wordt overgeerft, maar het uiterst mensgerichte van de AV niet. Daar komt het vooroordeel dat AV's heet zijn volgens mij ook vandaan: kruisingen zijn vaak wel wat "heter" (sensibel en reactief) dan gewone AV's (die ook zeer mensgericht zijn). Als een AV je eenmaal vertrouwd zou hij ook helemaal opgefokt blind op je vertrouwen.

Met dit gezegd is het dus maar de vraag of je de Jazz/Grib noem maar op karakters met een AV wilt hebben. Ik denk wel dat KWPN bloed met veel XX (komt meer voor dan OX, dat is meer NRPS) erg goed zou combineren. Altijd is dan nog de boodschap eerst goed naar de bouw van beide dieren te kijken, te kijken naar de plus- en minpunten en natuurlijk naar je fokdoelen :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:20

Ik had een verzorgpony, wendy, zij was driekwart arabier en de rest kwpn. Ze was 31toen ze stierf, dus ik heb er niet op kunnen rijden. Ze was erg sterk en pittig, maar een echte knuffelkont . Super leuke kruising, ik zal wel een keer en foto plaatsen. /3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:43

anneliesdj schreef:
Elisa2 schreef:
Bovenstaande vindt ik een heel mooi dier Barcelano! alleen ik zie hem dus niet echt "zitten" hoewel die wel verzameld loopt voor zijn doen.

Dit lijkt mij een gewone draf hoor.
Je verkijkt je op de staartaanzet, bij de gemiddelde kwpn'er zit die vlak boven het zitbeen en dat is waar je verzameling beter aan kunt zien: verhouding rug-croupe-zitbeen.
Bij een arabier vertekend die verhouding volledig als je naar rug-croupe-staartaanzet kijkt.

Nee ik verkijk me niet op de staartaanzet,kan heel duidelijk zien juist aan de verhouding rug/croupe/zitbeen dat dit dier niet "zit".En toch in een verzamelde draf loopt,maar om 100% duidelijkheid te hebben zouden we een filmpje moeten hebben.
De vos staat aardig recht dacht ik,maar zelfs met de beste wil in de wereld kan ik die niet {niet overbouwd} zien.En met "rug" bedoel ik het stuk waar de ruiter zit,voor de lendenen..

Even ter verduidelijking Afbeelding
Dit is een paard die het bekken kantelt en daadwerkelijk "zit".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:48

Ragdollcat schreef:
Elisa2 schreef:
Showen heeft niks met kracht in de achterhand te maken..ik zeg niet dat ze niet goed kunnen lopen,maar ik vindt ze persoonlijk voor de hogere sport niet geschikt..kun je het mee eens zijn ofniet.Maar kruisen zou ik gewoon niet doen..koop dan of een arabier of een kwpn.

De manier waarop een arabier over het algemeen loopt is ook niet de meest wenselijke gang voor een sportpaard.Dus het kan goed dat je een kwpn nog nooit zo hebt zien lopen. ;)

Ik zie zat kwpners, genoeg om te kunnen zeggen, ze mankeren vaak wat aan hun lijf of ze zijn heel erg aanstellerig en heet, er is te veel sportgericht gefokt ipv naar gezondheid te kijken en op karakter te fokken voor de geschiktheid voor de recreatie ruiters.

Er is zat kracht in de konten van de arabieren, want dit ras mag aan de rensport meedoen.

Kracht en snelheid om vooruit te komen vindt ik wat anders dan kracht om zichzelf te dragen,waarmee ik niet zeg dat ze het niet kunnen.
Kwpn'ers worden ook voor de sport gefokt en niet voor de recreatie ruiter..dat vereist idd een ander karakter waarin ik het met je eens ben dat ze soms echt te ver doorgefokt worden en gevaarlijk worden.Wat dat betreft is een arabier vele male intelligenter!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:53

Elisa2 schreef:
Dit lijkt mij een gewone draf hoor.
Je verkijkt je op de staartaanzet, bij de gemiddelde kwpn'er zit die vlak boven het zitbeen en dat is waar je verzameling beter aan kunt zien: verhouding rug-croupe-zitbeen.
Bij een arabier vertekend die verhouding volledig als je naar rug-croupe-staartaanzet kijkt.

Nee ik verkijk me niet op de staartaanzet,kan heel duidelijk zien juist aan de verhouding rug/croupe/zitbeen dat dit dier niet "zit".En toch in een verzamelde draf loopt,maar om 100% duidelijkheid te hebben zouden we een filmpje moeten hebben.
De vos staat aardig recht dacht ik,maar zelfs met de beste wil in de wereld kan ik die niet {niet overbouwd} zien.En met "rug" bedoel ik het stuk waar de ruiter zit,voor de lendenen..

Dit zie ik de gemiddelde kwpner ook niet doen.
Zelf op hoog niveau zie je dit al lang niet meer...
Dat is tegenwoordig meer kunstjes leren dan echt rijtechnisch zoals de klassieke kunst........En laat de Av daar juist ook uitermate geschikt voor zijn...Je ziet ze niet voor niets in het circus :+ 8-)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:56

Volgens mij moet het hoogste punt niet daar bij zijn staart zitten...

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:02

Ben ik helemaal met je eens! en dat vindt ik ook een kwalijke zaak bij het kwpn...maar nogmaals ik heb niks tegen arabieren..totaal niet.Alleen als ik een paard zou kopen en ambitie in bijv. topsport dressuur heb dan zou het eerder een {goede} kwpn'r worden {of andalusier} dan een arabier.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:08

Ik denk als de jury eerlijker en technischer gaat jureren en ruiters ook technischer gaan rijden en schofhoogte niks meer zegt.

Dat er binnen div rassen paarden rondlopen die het in zich hebben om op hoog niveau mee te lopen :)

Binnen het avs hebben wij een hoop mogelijkheden om in de hogere kringen ons ras e laten uitblinken.
Waaronder mee rijden in Aken duitsland.

In amerika lopen er al veel mee op dat niveau.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:16

Ja dat is jammer dat dat nu niet kan..heb je ook een filmpje oid van een arabier op hoog niveau?

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:19

ik had een verzorg kruising arabier kwpn super mooi paard mooie gangen werklustig

helaas nooit verder getraint vanwege blijvende peesblessuures

ik ken nog zo'n kruising het zijn beide heel heete paardjes en erg gevoellig

mijn verzorgpaard was wel klophengst :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:21

Elisa2 schreef:
Ja dat is jammer dat dat nu niet kan..heb je ook een filmpje oid van een arabier op hoog niveau?

Heb google al afgespeurd maar krijg alleen maar hele rare dingen als ik wat in typt om te zoeken :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:23

Elisa2 schreef:
De arabier voor lange afstanden,de arabier heeft over het algemeen een erg korte rug met een sterk hellend kruis en weinig kracht in de achterhand waarvoor het voor zo'n dier bijna onmogelijk is om zich goed te dragen op de achterhand.
Terwijl dat weer een van de belangrijkste dingen is voor een sportpaard..

Huh, heb je wel eens een AV van dichtbij gezien vraag ik me bijna af? ;) hellend kruis? Die korte rug kan ik nog wel in komen.

En wat is een sportpaard... In vele ogen is dat een spring/dressuurknol. Misschien wil TS wel een wat groter gebouwd paard met een goed uithoudingsvermogen fokken?
Ik denk ook niet dat de AV het eerste ras is om te kiezen wanneer je hoog wil komen in de dressuursport, maar gelukkig draait ook niet alles daar om. Daarbij zijn er ook arabieren die het zeker wel heel leuk doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:25

Haha oke jammer,ik ben wel benieuwd.

Ireen:ben ik met je eens,en alles je goed doorleest dan lees je dat ook..discussie ging even over de hogere sport.En ja genoeg arabieren van dichtbij gezien..oa de beroemde Baccarat en nakomelingen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:50

Elisa2 schreef:

En gebruikt daarbij de rug niet zoals het hoort.
Dit is een foto van piaffe, de AV op de vorige pagina is 'gewoon' aan het draven, lijkt mij zelfs dat ze een uitgestrekte draf inzet.
En met het vlakke kruis wat een AV heeft kan hij ook minder kantelen dan een Jazz zou doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:03

Een jazz fokken garandeerd nog niet dat je een paard met een helend kruis krijgt. natuurlijk wordt de kans groter dan met een AV maar geeft geen garantie. Nu doe je voorkomen alsof alle jazz nakomelingen de bekken kunnen kantelen. Niet alle jazzen kunnen fijn lopen. Niet alle ruiters/amazones kunnen omgaan met een jazz. dat geldt het zelfde voor het fokken met een AV.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:47

ponyparadijs schreef:
Een jazz fokken garandeerd nog niet dat je een paard met een helend kruis krijgt. natuurlijk wordt de kans groter dan met een AV maar geeft geen garantie. Nu doe je voorkomen alsof alle jazz nakomelingen de bekken kunnen kantelen. Niet alle jazzen kunnen fijn lopen. Niet alle ruiters/amazones kunnen omgaan met een jazz. dat geldt het zelfde voor het fokken met een AV.

Eens.

Ik zal even een kleine toevoeging geven, ik rij diverse paarden en ponys die hoog in het bloed staan (veel AV bloed). Ik denk dat je goed moet scheiden of je met een moderne of een ouderwetse AV wilt fokken.

De ouderwetse AVs hebben inderdaad een model wat we als sportruiter niet altijd wenselijk vinden. Daarnaast moet je dan ook nog de scheiding maken tussen een showarabier en een sportarabier. Want ook daar zitten wezenlijke verschillen tussen.

De moderne arabieren of hengsten die hoog in het arabische bloed staan, worden al veel minder met een hellend kruis gefokt. Ook het NRPS die met name sportponys heeft met arabische bloedvoering ziet dit niet meer als wenselijk en je zult het tegenwoordig gewoon minder tegen komen.

Hier overigens een AV (dek)hengst, deze loopt Z2 dressuur. Een door ons gefokt veulen met deze hengst loopt succesvol SGW in Noorwegen.
Afbeelding

Deze pinto arabische dekhengst voert 86% arabisch bloed, fokt hele grote langbenige veulens (dus daarmee wil ik zeggen dat de combi gunstig en in paardenmaat uit kan pakken, we verwachten nu een veulen uit een 1.70 KWPN ELITE merrie en dat zal naar alle waarschijnlijkheid goed in de maat worden). Combi's met av kunnen dus wel heel leuk zijn :j Deze bijna 5 jarige zal dit najaar debuteren in de sport, hij loopt momenteel M niveau dressuur en mag L SGW starten. Mooie van dit dier vind ik dat hij heel langgelijnd is, dus ik heb bij hem nooit zadel problemen.

Afbeelding

Afbeelding

Anglo-arabier (av x engels volbloed), een schitterend langgelijnd paard. Prachtig lijf, zeer goed bewegen (echt een draf en galop om van te kwijlen!!) en een hoge stokmaat (bijna 1.70).

Afbeelding

Dikke drachtige (vandaar dat het zadel naar voren zit :o ) merrie (AV x NRPS). Deze merrie komt uit een oudere merrie die zelf wat ouderwetser qua type is en wat hoger in het kruis zat. Haar vader was een oudere AV hengst die, weliswaar ook wat ouderwetser qua type was (hoog in het kruis) maar desondanks 10 jaar geleden succesvol Z2 tussen de paarden liep. Een merrie die duidelijk een wat ouderwetser model heeft, ook wat korter en ronder in de rug, dus een goed zadel is dan alweer lastiger.

Afbeelding

Overigens vind ik een korte rug absoluut geen pre. Ik zie met regelmaat paarden met een korte rug, probeer daar maar eens een goed zadel voor te vinden. Ik heb hier paarden lopen met een 16 inch (!) zadel omdat er gewoonweg niet meer op kan. Nu scheelt het dat ik een 16,5 inch achterwerk heb, dus ik kan mezelf er net in proppen, maar de schoonheidsprijs verdient het al niet natuurlijk -O-

Vwb kantelen van een bekken... dat kan niet. Het bekken is een benige verbinding, dat kan niet gekanteld worden, tenzij je het breekt...

Het zitten van een paard in bijv. een verzameling komt uit de bolling van de lendenen en het verkleinen van de hoek die het bovenbeen maakt en het onderbrengen van het onderbenen.

Heeft dus met meer factoren te maken, als enkel het bekken.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:30

Wij zijn zelf in bezit van zo een kruising. Top. Leuk om mee te werken, veel uithoudingsvermogen, pit,
werkwillig en veel potentie voor verschillende takken van de sport. Krachtige achterhand, licht in de hand
en makkelijk in de omgang.

En geef toe. Lelijk is het niet.

Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:50

Mijn paard is een kruising arabier x kwpn.
Vader is een arabier die jarenlang ingezet is op de endurance (Nils), moeder was een dressuurmerrie van Ulft.
Voor mij is het een geweldig paard, maar ik zou tegelijkertijd deze kruising niet aanraden.
In zijn exterieur heeft hij zowel wat van vader als van moeder meegekregen. Gelukkig het sterke beenwerk van vader, maar ook zijn stijle schouder, gecombineerd met de wat zwaardere romp van moeder. Zijn gangenwerk ben ik ook erg blij mee... een fijne vlakke ruime gang, maar dan wel weer met het "veertje" wat je krijgt met een iets weekgekoot paard.
Maar niet het spectaculaire voorbeengebruik wat men in de dressuur zo graag ziet tegenwoordig.

Het punt waarom ik het niet zou aanraden is zijn karakter. Voor mij is het te handelen. Hij toont ook heel lief en mensgericht (en dat is hij in feite ook) maar hij is ook uiterst dominant en slim. Hij verkent altijd grenzen, probeert altijd tot hoe ver hij kan gaan. Geef hem één vinger, en hij pakt je hele hand. En als hij dat doet, dan ben jij nog niet jarig. Hij is dan bijvoorbeeld geneigd om gericht te trappen. Ook al is hij niet vals.
Op de grond, en onder het zadel, blijft dit altijd een moeilijk paard. En juist omdat hij zo lief en mensgericht toont, is dat heel verraderlijk.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:30

sorry ik weet niet hoe ik foto's kan plaatsen. kan iemand dat uitleggen? ik weet wel wendy's ouders:
vader: procent a 866 ox
moeder: mirella h 5837

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:12

ponyparadijs schreef:

Pff dat zeg ik toch ook niet, net zoals niet alle AV's een recht kruis hebben, ze zitten er echt wel tussen hoor.
Ik neem het enkel even als voorbeeld aangezien Jazz toch wordt gezien als de dressuurpaardenvererver.
Net zoals je overal troep kunt vinden, kun je ook overal toppers vinden, het is maar net hoe goed je zoekt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:18

[/quote]

Kracht en snelheid om vooruit te komen vindt ik wat anders dan kracht om zichzelf te dragen,waarmee ik niet zeg dat ze het niet kunnen.
Kwpn'ers worden ook voor de sport gefokt en niet voor de recreatie ruiter..dat vereist idd een ander karakter waarin ik het met je eens ben dat ze soms echt te ver doorgefokt worden en gevaarlijk worden.Wat dat betreft is een arabier vele male intelligenter![/quote]

Vroeger had je zulke leuke Kwpners, ook voor de recreatie, maar nu zijn ze helaas helemaal teveel sportgericht gefokt. Ik reed wel eens met Kwpners in hele grote recreatiegebied en of zo langs de weg, superdieren zijn het en die zijn echt bijna niet meer te vinden tegenwoordig en ze mankeren zowat bijna nooit, dat is helaas tegenwoordig wel anders. Echt ik zie grote verschillen en dat is echt erg jammer/zonde.

Geloof me, Arabieren kunnen zichzelf dragen alleen ze moeten het wel leren dat het kan omdat het van nature dansers zijn en lopen op de lucht (als je begrijpt wat ik bedoel, zo licht als n veertje) maar ze kunnen het wel alleen wel ff aanleren dat het zo en zo kan en moet. Uitzichzelf doen ze dat niet altijd. En net wat hier iemand anders ook zegt, het vertekend ook wel doordat ze korter zijn in de rug en een hoge staartinplant hebben en wat anders gebouwd zijn.

Ze zijn niet speciaal dressuur of springgericht gefokt/ingefokt, maar gefokt op show en of als algemeen sportpaard en of renpaardgericht gefokt, zeer veelzijdig dus en er zijn soorten typen binnen het ras.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-04-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:26

Ragdollcat schreef:

Kwpn'ers worden ook voor de sport gefokt en niet voor de recreatie ruiter..dat vereist idd een ander karakter waarin ik het met je eens ben dat ze soms echt te ver doorgefokt worden en gevaarlijk worden.Wat dat betreft is een arabier vele male intelligenter![/quote]

Vroeger had je zulke leuke Kwpners, ook voor de recreatie, maar nu zijn ze helaas helemaal teveel sportgericht gefokt. Ik reed wel eens met Kwpners in hele grote recreatiegebied en of zo langs de weg, superdieren zijn het en die zijn echt bijna niet meer te vinden tegenwoordig en ze mankeren zowat bijna nooit, dat is helaas tegenwoordig wel anders. Echt ik zie grote verschillen en dat is echt erg jammer/zonde.

Geloof me, Arabieren zichzelf dragen alleen ze moeten het wel leren dat het kan omdat het van nature dansers zijn en lopen op de lucht maar ze kunnen het wel alleen wel ff aanleren dat het zo en zo kan en moet. Uitzichzelf doen ze dat niet altijd. En net wat hier iemand anders ook zegt, het vertekend ook wel doordat ze korter zijn in de rug en een hoge staartinplant hebben en wat anders gebouwd zijn.[/quote]

En daar komt het rij technische gedeelte bij kijken.
Een goede ruiter/ trainner kan die mooie bewegingen die een AV heeft onder het zadel behouden.
Het is een kwestie van de juiste belans zien te vinden.

Kijk maar eens een AV in vrijheid zeker te weten dat de beweging ruim is..En je ziet ze zelden op de voorhand lopen.
Ze stijgen juist vaak als het ware op...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:32

Juist en dat heb je bijna nooit bij andere rassen. Dus hoezo kunnen ze zich niet dragen?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:41

Even wat voorbeelden van me eigen hengst die dat opstijgen altijd goed laat zien.
Ik weet dat het wat zwaar zand is maar hij doet dit altijd wel.Dat zijn stempel op zijn beweging in de ring

Los

Afbeelding

Inrijden, door zware zand is voorbeen gebruik wat minder.

Afbeelding