Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NatasjavE schreef:Waarom een doodgewone kruising toch ineens Cruzado moet gaan heten indien het een doodgewone kruising betreft tussen een Iberisch paard en ieder ander willekeurig paard weet ik niet. Laten we gewoon het een kruising noemen zolang we in Nederland zijn. Want dat is precies wat het is.
Sammyoo schreef:Ik heb begrepen dat een goede Cruzado in Spanje soms nog meer op kan leveren dan een PRE, maar we gaan een beetje off-topic. De keuze voor een Iberisch paard voor de merrie van TS is misschien niet zo gek. Dan ga je een beetje deze kant op http://www.azteca-horse.nl/index.html
NatasjavE schreef:Sammyoo schreef:Ik heb begrepen dat een goede Cruzado in Spanje soms nog meer op kan leveren dan een PRE, maar we gaan een beetje off-topic. De keuze voor een Iberisch paard voor de merrie van TS is misschien niet zo gek. Dan ga je een beetje deze kant op http://www.azteca-horse.nl/index.html
Nogmaals gaat de croupe vorm niet verbeteren. Voor een paard die meer dan L moet lopen is een rechter kruis van belang.
Ireen_ schreef:Hier spreekt een leek, maar kan deze merrie x NRPS of AV niet gewoon bij het NRPS(hulp?)stamboek ingeschreven worden?
Dat het paard geen papieren heeft vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, maar ik denk dat ze ook niet echt een gunstige bouw heeft om er een "dressuur" paardje uit te fokken. Naast de genoemde punten vind ik haar rug wat week, zou ik zelf een belangrijk aandachtspunt vinden.
Citaat:Aan bevalle n zit altijd een risico, dat heeft niks te maken met papier of niet dat risco heeft elke fokker.
agerrits schreef:Sentigo : Zou juist wel de hengst op kleur selecteren die tevens goed past en verbeterd. Je hebt juist iets anders en meer gewilt paard, mocht je om wat voor'n reden het van de hand willen doen. Zou dan vooral gaan voor een carmello hengst, denk dat Baron van handelsstal Meijer wel in maat, extreiur en beweging zou kunnen verbeteren. Je merrie kan je laten opnemen bij nrps in hulpboek. Veulen kan je afhankelijk van de hengsten keuze laten opnemen bij het zelfde stamboek, met afstamming, en naam moeder die dan is opgenomen in hulpboek. Je kan met een merrie zonder stamboom, naar nrps keuring, haar afstamming is onbekend, maar kan bij voldoende punten en als ze waarde heeft voor nrps stamboek worden stamboek verklaard of zo iets hahha etc. etc.kunt het beste hiervoor bellen met het stamboek, naar de mogelijkheden etc.
Sammyoo schreef:Ben het met agerrits eens!