hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balada

Re: hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:05

@ Yamcha: helemaal waar wat je schrijft over het financiele aspect, Behalve dat TS duidelijk zegt dat het veulen voor derzelf is.... Maak je er toch niet druk in of het een papier heeft of niet...Er worden zoveel mixen verkocht die bij blijde eigenaars terechtkomen....
Ze wil een veulen van der merrie.....

Ik ken dat gevoel en heb het 6j geleden ook gedaan. Nu heb ik een superlopende Cruzado van Nimmerdor x Novilheiro. Kan reeds 1m55 onder zadel springen dus ik ga met mijn Cruzado en papierloos vuilnisbakkie paard, zoals jij het degradeerd, wel de Feira's meedoen.... en niet zonder succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:50

Waarom een doodgewone kruising toch ineens Cruzado moet gaan heten indien het een doodgewone kruising betreft tussen een Iberisch paard en ieder ander willekeurig paard weet ik niet. Laten we gewoon het een kruising noemen zolang we in Nederland zijn. Want dat is precies wat het is.

Het gaat ook niet zozeer om de kruising het gaat indeze om de extereurpunten van de moeder.
een dressuurpaard heeft een licht hellende croupevrorm. Die heeft ie nodig anders kan hij de oefeningen niet zo goed uitvoeren. Zet er een Lusitano op(met dus een hellende en korte croupe vorm) en de croupe vorm van het veulen zal zeker niet minder hellend zijn.
Hetzelfde gaat op voor de schouder.
Een Iberisch aard zal wel frot kunnen toevoegen.

Wel of geen stamboek is een finaciele kwestie. Paard met een stamboekpapier is meer geld waard. Of iemand het leuk vind of niet.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:24

@ natasjaE; ik heb een cruzado ja, Het is geen willekeurige kruising..... En in nederland heet een cruzado ook een Cruzado als er een PRE of Lusitano met dekvergunning en keuringsbewijs op 1 of ander ras, heeft gedekt.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:26

Doodgewone kruising...... je beseft toch wat het KWPN en BWP en andere warmbloeden zijn?
doodgewone kruisingen na de 2de wereldoorlog om een sportpaard te verkrijgen........ Wat kortzichtig zeg, een goed paard is een goed paard, punt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:03

NatasjavE schreef:
Waarom een doodgewone kruising toch ineens Cruzado moet gaan heten indien het een doodgewone kruising betreft tussen een Iberisch paard en ieder ander willekeurig paard weet ik niet. Laten we gewoon het een kruising noemen zolang we in Nederland zijn. Want dat is precies wat het is.

Wat is daar mis mee? Mijn Haflinger is door een PRE (vertaald zoiets als Puur Spaans Ras?) gedekt en het veulen krijgt straks een papier waarop 'cruzado' staat en niet 'kruising'. Of vindt je die naam te mooi voor 'een kruising'?
Misschien moeten we het voortaan dan ook maar hebben over Kwartpaard, Krullenpaard, Nieuw Bos? :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:32

Nederlandse benaming voor papierloos/kruising is HTK.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:43

in Portugal is het een Cruzado als er bewezen goedgekeurd Lusitano-bloed in zit. Men kan elke schimmel een cruzado noemen :))

Aangezien ik haar bloedtest naar DNA databank heb verstuurd, plus dekbewijs van goedgekeurde hengst, heeft ze een mooie Livro Azul. Ook daarin vermeld de mooie merrie-lijn, Hercos- Nimmerdor...
Met micro-ship , helemaal geregeld.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:19

Ik heb begrepen dat een goede Cruzado in Spanje soms nog meer op kan leveren dan een PRE, maar we gaan een beetje off-topic. De keuze voor een Iberisch paard voor de merrie van TS is misschien niet zo gek. Dan ga je een beetje deze kant op http://www.azteca-horse.nl/index.html

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:04

hierin belgie staat 1 grote palomino lusitano hengst is misschien iets voor ts

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:56

Aan bevalle n zit altijd een risico, dat heeft niks te maken met papier of niet dat risco heeft elke fokker.
Dat een papierloospaard minder waard is weet ik.
Dat mensen het zelf niet zouden doen is ieders eigen keuze.

De pony is breed bij de schouder en het achterwerk maar de benen juist niet.
Ik hoef geen paard waar ik de ZZ zwaar mee kan bereiken , maar eentje die ik wel gewoon verder als de L komen.
Kwpn was geen voorkeur , ik koos tussen een nrps en kwpn.
Ik zou graag willen hoor wat dus de verbeterpunten zijn en waar dekhengst dus aan moet voldoen.

Verder ging het een beetje off topic ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:35

Sammyoo schreef:
Ik heb begrepen dat een goede Cruzado in Spanje soms nog meer op kan leveren dan een PRE, maar we gaan een beetje off-topic. De keuze voor een Iberisch paard voor de merrie van TS is misschien niet zo gek. Dan ga je een beetje deze kant op http://www.azteca-horse.nl/index.html

Nogmaals gaat de croupe vorm niet verbeteren. Voor een paard die meer dan L moet lopen is een rechter kruis van belang.

Een rechter kruis en een ruime schuine schouder TS. Je zou aan een NRPSer kunnen denken met arabisch bloed. Die hebben een rechter kruis.
Weg bliijven bij Engels volbloed, Fries bloed, en al het andere met een schuin aflopende kont.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:03

NatasjavE schreef:
Sammyoo schreef:

Nogmaals gaat de croupe vorm niet verbeteren. Voor een paard die meer dan L moet lopen is een rechter kruis van belang.

http://yeguada-residelca.com/Generoso-NL.html
of
http://www.antwerp-andalusians.be/pagin ... _Seni.html
Ik zou niet weten waarom je met een nakomeling van een van deze hengsten niet meer dan een L proef zou kunnen doen :D
Jammer dat TS geen Iberische hengst wil!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:07

Ik zeg niet dat iberische paarden geen goede dressuurpaarden zijn. In tegedeel. Het kunnen uitermate goede dressuurpaarden zijn.
Alleen moet je bij de merrie van TS een aantal exterieurpunten oppakken die je naar mijn mening met een Iberisch paard niet voldoende kan verbeteren met dit paard.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:24

Geen idee of een cruzado soms meer opbrengt, de prijzen gaan alle kanten uit : spotgoedkope dieren met papieren nu hier en enkele hele dure..... Wel goed voor de handelaars want die pakken nu enorme winsten op de dieren die naar Nederland worden verkocht ! ;)

Terug on-topic: Heeft TS zelf al geen aantal hengsten op het oog, dan kunnen we verder met dat? Bv. KWPN ? Is er geen 1 die je geweldig vindt en het dekgeld is mogelijk?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:49

Wat wil TS eigenlijk uitgeven aan dekgeld?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:54

Hier spreekt een leek, maar kan deze merrie x NRPS of AV niet gewoon bij het NRPS(hulp?)stamboek ingeschreven worden?
Dat het paard geen papieren heeft vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, maar ik denk dat ze ook niet echt een gunstige bouw heeft om er een "dressuur" paardje uit te fokken. Naast de genoemde punten vind ik haar rug wat week, zou ik zelf een belangrijk aandachtspunt vinden.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:34

Ireen_ schreef:
Hier spreekt een leek, maar kan deze merrie x NRPS of AV niet gewoon bij het NRPS(hulp?)stamboek ingeschreven worden?
Dat het paard geen papieren heeft vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, maar ik denk dat ze ook niet echt een gunstige bouw heeft om er een "dressuur" paardje uit te fokken. Naast de genoemde punten vind ik haar rug wat week, zou ik zelf een belangrijk aandachtspunt vinden.

Dat zou ik niet weten. De moeder is niet bekend en er is mij gezegt dat een nrps is.
Over de rug, ik heb hier zelf eigenlijk nooit is over gehoord gemerkt.
Niet van mijn dierenarts die er meerdere malen is geweest voor onderzoekjes en mijn osthopaat heb ik er ook niet over gehoord. Zou toch denken dat die het had moeten zien en had gezegt dat hij rug een minpunt was?

Dekgeld ; zolang het onder de 1000 euro blijft staat alles open

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:00

Ze hoeft daar ook geen last van te hebben hoor, haar rug is wat hol (misschien duidelijker door het hoge kruis), heeft mijn merrie ook en het is meer een aandachtspunt, kies voor een hengst met een sterke bovenlijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:18

Ze heeft de bovenlijn van een quarter. Haar kruis is flink gespierd en is hoger dan haar rug.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:06

Citaat:
Aan bevalle n zit altijd een risico, dat heeft niks te maken met papier of niet dat risco heeft elke fokker.

Even voor de duidelijkheid: ik wijs je er alleen op dat je een veulen wilt fokken omdat je een nakomeling van je dierbare merrie wilt. Maar dat je daarmee je merrie ook blootstelt aan de risico's die daarbij horen. Dat heeft inderdaad niets te maken met wel of geen papier. Ik wist niet of je daar al goed over na had gedacht. Ik zelf zou er heel erg lang over nadenken. Maar ik heb dan ook de ervaring dat de veulens die ik kocht minstens zo waardevol voor me zijn als mijn eerste paard.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:42

Aan alles zit een risico... aan een bevalling of een veulen kopen dat achteraf toch niet zo goed is , als je had gehoopt.... Mijn veulen is beter dan ik had voorspelt, maar wel een rotkarakter , niet voor iedereen aan te raden...probleem als ik op vakantie wil, want ze is gewoon genieperig en agressief naar vreemden toe. Zonder reden meestal...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:24

Sentigo : Zou juist wel de hengst op kleur selecteren die tevens goed past en verbeterd. Je hebt juist iets anders en meer gewilt paard, mocht je om wat voor'n reden het van de hand willen doen. Zou dan vooral gaan voor een carmello hengst, denk dat Baron van handelsstal Meijer wel in maat, extreiur en beweging zou kunnen verbeteren. Je merrie kan je laten opnemen bij nrps in hulpboek. Veulen kan je afhankelijk van de hengsten keuze laten opnemen bij het zelfde stamboek, met afstamming, en naam moeder die dan is opgenomen in hulpboek. Je kan met een merrie zonder stamboom, naar nrps keuring, haar afstamming is onbekend, maar kan bij voldoende punten en als ze waarde heeft voor nrps stamboek worden stamboek verklaard of zo iets hahha etc. etc. :D kunt het beste hiervoor bellen met het stamboek, naar de mogelijkheden etc. :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:46

Ben het met agerrits eens!

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:28

agerrits schreef:
Sentigo : Zou juist wel de hengst op kleur selecteren die tevens goed past en verbeterd. Je hebt juist iets anders en meer gewilt paard, mocht je om wat voor'n reden het van de hand willen doen. Zou dan vooral gaan voor een carmello hengst, denk dat Baron van handelsstal Meijer wel in maat, extreiur en beweging zou kunnen verbeteren. Je merrie kan je laten opnemen bij nrps in hulpboek. Veulen kan je afhankelijk van de hengsten keuze laten opnemen bij het zelfde stamboek, met afstamming, en naam moeder die dan is opgenomen in hulpboek. Je kan met een merrie zonder stamboom, naar nrps keuring, haar afstamming is onbekend, maar kan bij voldoende punten en als ze waarde heeft voor nrps stamboek worden stamboek verklaard of zo iets hahha etc. etc. :D kunt het beste hiervoor bellen met het stamboek, naar de mogelijkheden etc. :+

Ik heb even gekeken naar de hengst, ik vind het een mooie hengst. Is hij niet te groot?
Over het hulpboek weet ik niks vanaf heb gekeken op de site maar kun niet echt goed vinden helaas

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:27

Sammyoo schreef:
Ben het met agerrits eens!

Dankje :D

Sentigo: hiervoor kun je beter contact opnemen en je vraag stellen aan nrps. Heb baron ook in het echt gezien en schat hem kleiner dan word aangegeven op de site. Verschil tussen de hengst en je merrie is z'n 12 cm op de stokmaat, juist wenzelijk om wellicht te gaan vergroten wat betreft het te bekomen veulen, ook is baron minder grof dan je merrie, ook kan je hier het beste even bellen naar de mogelijkheden, ook weten zij wellicht waar hoe het zit met registratie en stamboek, en andere informatie betreft de hengst, ook kun je de nakomelingen bekijken van de hengst en of het op jou'n merrie ook mooi gaat passen. etc. etc. haha, heel veel succes hoor en blijf mee lezen wat de eventuele keuze gaat worden ;)