Welke hengst voor deze merrie? Andalusiër x Arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stephannie7

Re: Welke hengst voor deze merrie? Andalusiër x Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:14

Kelly_taco Klopt karakter wordt altijd naar gekeken :) Gemoedelijk goed karakter staat dan ook bovenaan!
Inderdaad ook een mooi dier!

janderegelaa, Hoe kom je daar nu bij sowieso kan ieder goed gebouwd paard minimaal tot het Z komen.
En het gaat mij niet om het koopje daar ik ook geen fries op mijn merrie wil.

Dees Colorance was een mooie dier, maar nadeel is dat er Samber achter zit.
En een correcte arabier hoort er geloof ik ook niet zo uit te zien, de grotere goed gefokte die ik ken lopen allen met gemak de hogere oefeningen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:23

steffyentom schreef:
Kelly_taco Klopt karakter wordt altijd naar gekeken :) Gemoedelijk goed karakter staat dan ook bovenaan!
Inderdaad ook een mooi dier!

janderegelaa, Hoe kom je daar nu bij sowieso kan ieder goed gebouwd paard minimaal tot het Z komen.
En het gaat mij niet om het koopje daar ik ook geen fries op mijn merrie wil.

Dees Colorance was een mooie dier, maar nadeel is dat er Samber achter zit.
En een correcte arabier hoort er geloof ik ook niet zo uit te zien, de grotere goed gefokte die ik ken lopen allen met gemak de hogere oefeningen.

Jij zegt "de hogere oefeningen van de klassieke dressuur" en dat is geen Z...En Orbaldo kan ze ook niet dus altijd een verslechtering op je merrie.

Als je geen Fries op je paard wilt ( er is zelfs een naam voor, Iberofries ) waarom zet je er dan wel een tinker op? En als het van een Tinker al een leuk model veulentje is dan kan hij van een Fries alleen maar mooier worden.

Waarom is Samber een nadeel!? Zeker als je een braaf karakter wilt is Samber een voordeel.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:28

Je weet niet of dat aan het dier ligt of aan de training :)
De rest van de keuzes onder andere over de Fries is gewoon iets wat ik nu niet wil. Lijkt me dat ik dat hier niet helemaal hoef te gaan uitkauwen. Fokdoel bij het vorige veulen was dan ook totaal anders als bij deze.
Samber's hebben van de dieren die ik ken juist geen fijn karakter.
Dit topic is gewoon bedoelt voor leuke tips aan hengsten voor mijn merrie :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:32

Samber is geen nadeel, juist een grote pré. Die hengst staat zelfs postuum bekend om zijn hele prettige karakter :D

Wil je meer beweging, meer maat en meer sport uit zo'n papierloze merrie, dan moet je al gauw richting sportpaarden gaan denken. Met een tinker is het slecht beweging toevoegen ;)
Orbaldo dekt, maar ik denk dat je meer 'sport' gaat krijgen uit een KWPN-achtige. En als je dan ook een bijzonder kleurtje wilt, dan kijk je buiten het kwpn-stamboek.
Zoals bij die hengsthouder van Colorance. Er zijn wel meer van dat soort bij vage stamboeken goedgekeurde hengsten uit KWPN lijnen.

Zoek er eentje uit met een lange hals en met een sterk achterbeen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:36

Niet alle tinkers bewegen slecht ;) Ook dat is weer zo'n vooroordeel. Huidige nakomeling heeft een perfect bewegingsgestel.
Een ervaring met nakomelingen van een hengst blijven je toch bij vandaar dat ik de keuze Samber moeilijk vindt al heb ik er wel degelijk naar gekeken.
Vindt je opmerking papierloze merrie een beetje minachtend, niet iedereen hecht waarde aan zo'n stukje papier.
Algeheel ben ik niet zo fan van de afdeling KWPN.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:41

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:42

Gezien de merrie zelf al vrij compact is denk ik dat een quarter qua lijf en beweging geen goede toevoeging op haar zal zijn :) Toch bedankt voor je tip wel een mooi dier!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:44

janderegelaa ik heb trouwens naar de hengst Pooh Pooh uit je profiel ook nog gekeken. Zie hem er ineens tussen staan. Vindt dat wel een heel mooi dier. Maar blijf Samber toch lastig vinden om me overheen te zetten.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:51

ik snap je keuze, al is de link die ik je heb laten zien niet een echte hunter gefokte quarter.
zal daarom even een random foto van internet toe voegen.

http://www.bigeq.com/p-Good_Luck_Chuck- ... r-2127.php

hihi deze bedoelde ik meer :)

en ik wou nog even zeggen, wat een mooie merrie!

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:55

Dankje :)
Sorry maar dat is toch niet waar we naar op zoek zijn, toch bedankt!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:00

steffyentom schreef:
Niet alle tinkers bewegen slecht ;) Ook dat is weer zo'n vooroordeel. Huidige nakomeling heeft een perfect bewegingsgestel.

Tinkers bewegen niet zoals in de sport gewenst. Dat is wat anders dan slecht. Maar voor de sport is het zeker niet goed genoeg.
JIJ wilt toch de sport in? Welnu, dan kun je beter niet weer een Tinkerhengst gebruiken op deze toch al wat weinig in een sportmodel staande mengelmoes.

Misschien is het zelfs maar beter om er verder helemaal niet meer mee te vermeerderen.
Van fokken is sowieso helemaal geen sprake omdat je niet binnen een ras dan wel een type blijft en er geen papier bij zult krijgen.
Dit is domweg vermeerderen.

Wil je de sport in, kun je wellicht beter gewoon een daarvoor gefokt dier aanschaffen ;)

chanelxflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:03

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:20

Dees ik heb het in deze niet over een tinker gehad.
Daarbij vindt ik je gedachtegang wat krom en als je zo warm loopt voor al dat gefok binnen de kwpn wereld zou ik je eens verdiepen hoe slecht daar vermeerdert wordt en het hele gangenwerk naar de donder wordt geholpen omdat ze allemaal zo'n geweldige zweefdraf erin fokken.
Denk dat je je ogen dan eens open moet doen, ik fok uit liefde en omdat ik het leuk vindt een paardje voor mezelf. Dat kun je van gros van de sportfokkers niet zeggen welke juist aan het vermeerderen zijn als ze er de centen maar van kunnen pakken.
Grappig de rassen in mijn merrie staan aan de voet van de klassieke dressuur dat gene wat ooit door het kwpn is heen gefokt om een sportpaard te krijgen ;)
Ik wil de sport in in de zin van thuis wat bereiken de wedstrijden zijn voor mij bijzaak.
Verder denk ik dat het weinig zin heeft als je hier nog reageert gezien je weinig nuttigs aan mijn zoektocht toevoegt.

Chanelxflame, grappig ook die hengst heb ik voorbij zien komen maar het was voor mij niet meteen een wauw hengst :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:24

Als jij denkt dat "het gros van de sportfokkers juist aan het vermeerderen is zodat ze er de centen maar van kunnen pakken" heb je nog een boel te leren :')

Veel plezier verder met je hobby. Ik hoop voor jou dat je het veulen nooit hoeft te verkopen. :evaw:

Kijk nog maar eens goed waarmee je 'sport' wilt gaan 'fokken':
Afbeelding
1.50m. hoog...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:26

Kunnen we mekaar de hand schudden idem heb jij ook nog wat te leren ;)
En nu weer terug naar de orde van dit topic.
Laatst bijgewerkt door Stephannie7 op 18-03-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:29

Leuke merrie , ze heeft een kort voorbeen dus kruizingen met quarters lijkt me niet echt geschikt , Is natuurlijk altijd een beetje gokken , in Spanje fokken ze veel 3 sangres dus anglo(engels volbloed)/hispano(PRE)/arabe (arabier) fantastische paarden dus een mooie volbloed zou ook niet een gekke kruizing zijn.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:31

Dankje :) Klopt die richting kijken we onder andere ook uit, een wat grotere mooie volbloed zou haar ook niet misstaan.
Daarnaast wacht ik nog op informatie van een aantal Andalusiërs.
En zijn inderdaad fijne paarden om mee te werken :)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:36

Hier zie je haar trouwens in een voor haar lijf fijn deel van het jaar op een niet gladde ondergrond, zoals Dees net heel knap een foto kan quote geeft dit een wat beter beeld.
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:39

Foto is scheef genomen en maakt het front nog geen haar beter.
Ze loopt als een gemiddelde haflinger. Prima voor vervoer, te weinig afdruk voor sport.
En bovendien: JIJ plaatste die foto, ik niet.

Als je sport wilt, is je uitgangspunt matig.
Iets wat wellicht lastig te zien is met een roze bril.
Is je 'fok'doel anders dan sport, heb je wellicht een prima pony hiervoor.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:48

Heb het fokdoel al vele malen aangegeven. Daarbij vraag ik me af of je niet veel beters te doen heb als mijn merrie afkraken en mijn topic verpesten?
Plaats de foto inderdaad omdat voor een goed oordeel ook de mindere kanten van een dier zichtbaar moeten zijn en ik niet enkel een goed beeld van haar wil geven.
Grappig denk dat je je dan is in de haflinger moet verdiepen beide hier gehad toch een zeer groot verschil maar dat zal ik vast weer verkeerd zien zoals alleen jou mening de juiste lijkt te zijn.
En ik denk dat je het topic fout leest mijn doel is geen Totilas te fokken ;)

En de merrie op de top van de dracht lijkt me nog een prima beweging
Afbeelding

Hier het vorige veulen uit de tinker lijkt me weinig mis mee
Afbeelding
http://pic20.picturetrail.com:80/VOL147 ... 516626.jpg
http://pic20.picturetrail.com:80/VOL147 ... 116981.jpg
http://pic20.picturetrail.com:80/VOL147 ... 959869.jpg

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:50

Weet je wat: ze zijn prachtig!
Met zo'n gezonde merrie is het gewoon goed fokken, dus zeker doen!

Veel succes er verder mee. :evaw:

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:55

Haha merrie is zeker gezond ja heeft alleen stijve benen door slechte leef omstandigheden in de bloei van haar leven. Doe nu niet alsof je mij en mijn merrie zo goed kent.
Fijn dat je eindelijk een ander gaat lastig vallen :)
Dat het jou smaak niet is is inmiddels duidelijk je hebt je punt gemaakt ;)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:02

Dees ik wil niet heel banketstaaf zijn, ze heeft de bouw van een quarter. en daar is niks mis mee en kunnen ook hoog in de sport lopen. ik vind het een mooie merrie. (:

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:37

TS, je schrijft zelf dat je een veulen wilt fokken voor de hogere klassieke dressuur. Dan krijg je een opmerking van een ervaren fokker dat dat met jouw merrie eigenlijk wel heel moeilijk wordt. Daarbij krijg je gratis en voor niks wat serieuze adviezen voor een hengstenkeuze, maar dat is niet wat je wil horen. Dus wellicht moet je je fokdoel aanpassen en gaan voor een veulen waarmee je later recreatief dressuur kan rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:46

janderegelaa schreef:
Jij zegt "de hogere oefeningen van de klassieke dressuur" en dat is geen Z...En Orbaldo kan ze ook niet dus altijd een verslechtering op je merrie.

Als je geen Fries op je paard wilt ( er is zelfs een naam voor, Iberofries ) waarom zet je er dan wel een tinker op? En als het van een Tinker al een leuk model veulentje is dan kan hij van een Fries alleen maar mooier worden.

Waarom is Samber een nadeel!? Zeker als je een braaf karakter wilt is Samber een voordeel.

Orbaldo loopt anders ZZ-licht, springt keurig de wissels tot om de 2 en pakt een begin piaffe-passage al heel goed op, ik denk dat je je daarin een beetje vergist, daarnaast heeft hij hele sterke bewegingen. meer heb je toch niet nodig als je gewoon thuis een paard klassiek wil opleiden?