Hengstenkeuze voor staatspremie merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Hengstenkeuze voor staatspremie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:56

Zonde zonde zonde! Hartstikke leuk hoor die Gelderse paarden, niets mis mee, begrijp me niet verkeerd, maar als je dan een staatspremie merrie hebt uit een heel mooi lijntje en dan kan kiezen uit tophengsten uit het beste stamboek van de wereld, dan zou ik het Gelderse paard even links laten liggen in dit geval.

Massa en karakter is iets waarin je niet hoeft te selecteren bij de keuze voor een hengst en dat is nou juist hetgeen wat een Gelderse hengst bij uitstek uniform doorgeeft. :+

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:08

oei, oei, oei wat kort door de bocht!! "tophengsten uit het beste stamboek ter wereld" KWPN dus...sinds wanneer zijn Gelderse Types geen KWPNers meer???

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:10

Dat zeg ik nergens, maar ga me nou niet vertellen dat het KWPN groot is geworden door de Gelderse paarden?
Ik doe niets af aan het Gelderse paard, het kan op bepaalde vlakken zelfs wat toevoegen aan het rijpaard, maar ik vind het in dit geval geen verbetering van de merrie en ik denk zelf ook dat jullie dat weten.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:16

DiamondHorse schreef:
Alexandro P wordt heel regelmatig gebruikt voor rijpaard merries!!
Ik weet niet of hij electriciteit in de benen gaat geven, maar wel zoiezo wel kracht en front!!

Een gelderse hengst zou zeker niet de eerste zijn die ik bij deze merrie in gedachten zou hebben, maar TS komt hier zelf mee en is na aanleiding van het filmpje van zijn nakomelingen (ook uit rijpaard moeders) duidelijk gecharmeerd van deze hengst! Dat dan meteen afgedaan word als een soort lachertje vind ik wat kort door de bocht ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:17

smeetjoew schreef:
Dat zeg ik nergens, maar ga me nou niet vertellen dat het KWPN groot is geworden door de Gelderse paarden?
Ik doe niets af aan het Gelderse paard, het kan op bepaalde vlakken zelfs wat toevoegen aan het rijpaard, maar ik vind het in dit geval geen verbetering van de merrie en ik denk zelf ook dat jullie dat weten.

Nou dat is dus wel het geval. Bijna alle Dressuurpaarden komen uit Gelderse lijntjes. Front, kracht, houding en beweging zijn daarvan daan geselcteerd.
Ook nu lopen ze, ondanks dat ze tot een van de kleinste fokrichtingen horen, mee bij de subtop.(t/m Grand prix)

Veredelen ga je deze merrie er niet mee. Dat is een ding dat zeker is. Maar wil TS echt luxer?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:22

Overigens vind ik persoonlijk dat de merrie van TS te weinig bloed heeft om voor een gelderse hengst te gaan, maar goed dat is mijn bescheiden mening...

p.s. Juist is het Kwpn paard geworden zoals de paarden nu zijn, omdat aan elke basis van de rijpaarden 9 van de 10 keer een Gelderse stam zit!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:24

DiamondHorse schreef:
Overigens vind ik persoonlijk dat de merrie van TS te weinig bloed heeft om voor een gelderse hengst te gaan, maar goed dat is mijn bescheiden mening...

Ik zou ook eerder voor Apache bij deze merrie gaan :j Als je een dressuupaard wil fokken.

Had jij niet een mooie Apache uit Wilma, Koss x Cabochon KWPN-GP?

*checkt profiel*

Ja, jij was het :)

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:41

Oh had niet gedacht zo een discussie te starten. Wil niet zeggen hem direct voor deze merrie te gebruiken maar vond hem echt de vermelding waard. Vind hem en de getoonde nafok zeker niet verkeerd. Kende hem eigenlijk niet en zag net de veulens pas. Op onze lijst staat nog steeds de eerder gemelde hengsten misschien met toevoeging van Ampere. Maar we zijn ook zeer benieuwd wat ze nu gaat geven met LL. We hebben dus nog even om te besluiten en hopelijk helpt het veulen ons ook de goede richting in te gaan.

Weet iemand wanneer de eerste Dreamboy veulens geboren worden?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:22

Dacht ook meteen aan Apache...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:54

Ik heb mijn Duitse merrie door Alexandro P laten dekken, omdat de veulens daarvoor wat klein en popperig waren en wel erg bloederig, ook al toonde moeders niet overdreven veel bloed. Mijn Alexandro is nu twee jaar en heeft echt verbeterd qua maat, massa en front en heeft een fijn karakter als tweejarige hengst; geen sufferd, maar wel heel betrouwbaar. Hij kan ook nog eens bijzonder goed lopen, dus ik ben nu vast van plan hem nog eens te gebruiken. :) Het KWPN stimuleert het dekken met volbloed, maar ik persoonlijk ben voor het terug dekken met basisbloed, waarna je op die fokproducten weer mooie bloederige dressuurhengsten of zelfs volbloeden kunt zetten.