Hengst voor Palousa Santos X Alex v/d Kamperweg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Hengst voor Palousa Santos X Alex v/d Kamperweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:04

Florencio geeft fijne karakters :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:16

Vind Rico wat aan de zware kant voor je merrie, maar dat is mijn smaak ;-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:23

wittepit schreef:
Vind Rico wat aan de zware kant voor je merrie, maar dat is mijn smaak ;-)

Snap je punt, maar vergis je niet, op de stand foto staat de merrie al bijna 2 jaar stil ivm pees blessure. De rij foto is van daarvoor. Dus denk bij de stand foto nog even wat bespiering, dus meer massa.
Neemt niet weg dat ik je punt wel in overweging neem.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:05

Ik ben niet vies van een wat klassieker type hoor, maar ik mis wat langgelijndheid zo op de standfoto, en vind z'n hoofd wat grof. En dat zijn vaak wel de aandachtspunten bij appies. Gezien de afstamming zou je merrie beweging genoeg moeten kunnen bewegen, ik weet niet of een Ramiro-nakomeling dat gaat verankeren.

Oscar, of liever nog zijn zoon Uphill? http://www.pretendenthoeve.com/paginasned/uphill.html
Oscar geeft brave nakomelingen dacht ik. Uphill bewegers zoals zijn naam doet vermoeden wordt gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:15

Uphill zou ik hier wel op durven zetten.

Westenwind vind ik ook leuk voor deze merrie.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:57

wittepit schreef:
Ik ben niet vies van een wat klassieker type hoor, maar ik mis wat langgelijndheid zo op de standfoto, en vind z'n hoofd wat grof. En dat zijn vaak wel de aandachtspunten bij appies. Gezien de afstamming zou je merrie beweging genoeg moeten kunnen bewegen, ik weet niet of een Ramiro-nakomeling dat gaat verankeren.

Oscar, of liever nog zijn zoon Uphill? http://www.pretendenthoeve.com/paginasned/uphill.html
Oscar geeft brave nakomelingen dacht ik. Uphill bewegers zoals zijn naam doet vermoeden wordt gezegd.

Uphill vererft soms een wat verzonken rug lees ik net, dus niet geschikt voor mijn merrie.

Maar we gaan rustig verder met zoeken en wegstrepen...

Vandaag is de DA geweest en alles ziet er goed uit. Komend weekend zal ze hengstig worden. De volgende gaan we dan proberen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:00

Ik zeg Charmeur :D
Mooie bovenlijn, gave beweger met een fijn karakter :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:14

Hoi Jappeloup, ik heb dus zoals hier eerder vermeld, een kleindochter van Alex. En uit haar heb ik ook een hengst van Palousa Santos wat een zeer goede combinatie is gebleken. Juliette heeft veel beweging maar is erg hectisch, Santos heeft er meer rijpaardgangen van gemaakt. Helaas heeft hij ook haar kleur meegekregen. Maar heb nu 4 nakomelingen uit Juul staan die geen schimmelgenen hebben meegekregen. Inderdaad allemaal met vossen gekruist. Bij de fewspot hebben we het genetisch laten testen omdat het dan wel lastig te zien is.
We hebben een nakomeling van Djamai du Bois die richting de 1.60 gaat. Zij is afgelopen jaar ster geworden.
Neem maar eens een kijkje op mijn site.
Beweging hoeft de hengst niet echt toe te voegen denk ik, wel een goede bovenlijn en niet te arm bepierd. Voorkeur voor een chique koppie.
Zelf denk ik erover om met een net goedgekeurde vospanterbonte appaloosahengst te dekken. Een nakomeling van San Remo.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:59

Yamcha schreef:
Westenwind vind ik ook leuk voor deze merrie.

Oeh, westenwind, leuk! Maar Flemming zo dichtbij ivm bovenlijn? Charmeur brengt wel veel positiefs mee, maar zou dat niet een beetje té populair (1250 euro...) zijn voor op een appie? Weet de draagkracht van de eigenaresse niet maar er is genoeg leuks voor de helft beschikbaar tenslotte.

@Dendro: hoi! Ja, die San Remo is ook een vos, da's mooi meegenomen voor jou ;-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:59

wittepit schreef:
Charmeur brengt wel veel positiefs mee, maar zou dat niet een beetje té populair (1250 euro...) zijn voor op een appie? Weet de draagkracht van de eigenaresse niet maar er is genoeg leuks voor de helft beschikbaar tenslotte.

Waarom zou hij iets te zijn voor een appie met een NRPS papier?
Prijs hebben we nog niet over nagedacht is ook niet het belangrijkste. Telt wel mee, maar wil een selectie hengsten die ik mooi vind en die mij en mijn merrie passen. Dan pas kijken we naar de prijs.
Geld kost het toch, en vind niet dat je moet bezuinigen op de verkeerde dingen. Wil straks een leuk paard om mee verder te kunnen, en zou me zelf voor mn kop slaan als haar veulen het net niet is omdat ik uit kosten besparing een goedkope hengst uit kies.
nee, ik heb geen geld boom in mijn tuin en het groeit ook niet op mijn rug....

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:11

Andretti zou misschien wel leuk zijn voor jou merrie, hengst zelf staat niet bekend om zijn lengte, maar hij schijnt wel een goed model door te fokken.
Bij hengsten.kwpn.nl kan je hengsten zoeken op bepaalde eigenschappen. Bij de hengsten staat ook vaak bij wat voor een type merrie hij zou passen. (al moet je niet alles klakkeloos aannemen wat daar staat)

Charmeur schijnt nog wel eens buffeltjes te geven, veel massa dus. Wat in mijn ogen niet per se negatief hoeft te zijn, ligt er aan wat jij wilt in een veulen.
Westenwind zou ik ivm bovenlijn niet aanraden, staat ook bij aanparingsadvies dat merries over een goede bovenlijn moeten beschikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:59

Ik speel ook met het idee voor Vivaldi bij deze merrie.

Ik ben bij Palousa niet zo bang voor een buffeltje van Charmeur eigenlijk, daarvoor is ze luxe genoeg, denk dat een een ander ook nogal afhankelijk is van de merrie. Vind dat de invloed van de moeder nog weleens wat onderschat wordt, je kan een Arabisch Volbloed op een Belg zetten, maar je gaat daar never nooit een luxe veulen uit krijgen, en daar moet je dan niet de hengst de schuld van geven.
Ik ben erg gecharmeerd van de nakomelingen van Charmeur, leuk, chique, fijne bewegers, mooie bovenlijn.

Over te voor een appie:
ik vind dat wat denigrerend, Palousa is een hele gave, rijtypische luxe merrie, ze is kleiner dan een KWPN, maar, in tegenstelling tot veel appies heel mooi gebouwd, mooi in verhouding, mooi luxe model, nergens grof of zwaar. Je wordt niet zomaar stermerrie, wel?
Ik ken er meer, maar toen ik voor het eerst Palousa zag, was ik verbaasd dat ze een appaloosa is, want ze is veel luxer en eleganter dan welke appaloosa die ik ken ook. En juist daarom vind ik Charmeur leuk voor haar, want ik denk dat ze elkaar geweldig gaan aanvullen, in bouw, in gangwerk, en juist ook in karakter, deze merrie heeft zó een geweldig karakter, zo fijn sensibel en bewust, en zo lief, dat karakter bij deze man een heel grote pré is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:23

hihi, yamcha, ik ben t met je eens hoor.. t is dat totilas geen vos is anders had die ook wel gekund.. ben je van het schimmelgevaar af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:26

Toot...... alsjeblieft :D

Weet je dat bij Toot zijn standfoto's de horizon altijd scheef is, anders is ie een beetje op de kop gebouwd....... Toot is wel tof, gaaf karakter ook, hij moet en hij zal, maar denk bij een andere merrie geslaagder :j

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:26

Jammer dat het als een belediging is opgevat, er bestaat zo'n standaard lijstje met populaire KWPN-hengsten waar flink voor betaald moet worden wat deels marktwerking is en -gezien de leeftijd van de hengst- in ieder geval zeker niet gebaseerd op prestaties van de nakomelingen. Als je als KWPN-fokker een beetje weet welke bloedlijnen waarop passen kan je ook met een jongere hengst dekken, maar ik zou niet weten wat voor type paard er uit een kruising tussen deze appaloosa en zo'n dier zou komen. Dan vind ik 1250 euro een boel geld.

Ik kan ook adviseren om met Jazz te dekken, flitsend achterbeen, goeie bovenlijn en oprichting in de beweging en dat karakter zal je merrie in combinatie met dat je het veulen van kleins af aan in handen hebt wel compenseren. Daar betaal je maar 1950 euro voor, en daarvan is de nafok meer dan bewezen.
En het is nog een vos ook, en als er ook maar een klein beetje waarheid in de schimmel-uitban-theorie zit kan ik daar als appie-liefhebber alleen maar blij mee zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:02

op die fiets, ik las m ook alsof je het zonde zou vinden om met zo een hengst op 'maar'een appaloosa zou fokken..
dendro weet precies hoe het inelkaar steekt met dat vos-gedoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:25

Zo las ik 'm ook eigenlijk.
Heb zitten nadenken over Jazz, en ik heb besloten dat ik het toch niet met je eens ben. Wel qua voordelen van Jazz, maar Charmeur heeft die ook. Van Jazz weten we dat hij een super-vererver is, dus ik durf er best wel op te gokken dat Charmeur de bovenlijn en de beweging door zal geven, alleen wat Charmeur toevoegt is een súper karakter, en dat is echt voor TS wel een pre. En dan heb je meer dan Jazz en meer dan Florencio in één hengst :j Charmeur verenigt die combinatie geweldig.
Plus dat hij bewezen bloedlijnen heeft, en oké, het is een puppie, hijzelf heeft niet veel bewezen, maar Florencio wel, en Jazz ook, en Ulft al helemaal dacht ik zo....... dus zo'n grote gok vind ik dat niet.

Als ik mijn merrie nog eens zou laten dekken, krijgt ze een beeb van deze meneer.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:18

Mijn theorie is niet bewezen en wordt ook tegengesproken. Alleen is het tot nu toe bij mij goed gegaan om een voskleur te paren aan mijn schimmelappaloosa. Dus als ik de keus heb ga ik voor vos bij Juul. Juntos heeft trouwens ook een goed gekleurd veulen gekregen uit een vosmerrie. Maar theoretisch schijnt het onzin te zijn of iig niet te bewijzen.
Snap de opmerking van Wittepit wel. Je betaald bij een duurdere hengst toch voor de naam. Sperma is namelijk net zo duur als van een shetlandhengst. Dan moet er wel een goede reden zijn om een hele dure te kiezen. En als je toch binnen het KWPN/NRPS kijkt, is er volop keuze. Dat maakt het ook wel weer lastiger. Als het veulen voor de verkoop zou zijn dan kan het wel interessant zijn omdat mensen een Jazz kopen en daarbij niet naar de moederlijn kijken.
Ben wel benieuwd wat de keuze uiteindelijk wordt.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:33

Ik doe je/jullie merrie heus niet af als "zomaar een appaloosa", ik kan me een beetje voorstellen hoe ze moet zijn gezien haar afstamming en de foto's laten dat ook zien, maar volgens mij heeft ze nog geen veulen gebracht en weet je dus niet hoe ze doorfokt.
Je kan wel heel idealistisch zijn over de invloed van de hengst, maar de moeder brengt ook de helft in tenslotte. Dat is geen kritiek op de merrie, maar lijkt me meer nuchter beschouwen.

Als ik het geld zou hebben had ik voor de gein ook wel een totilas met stippen willen fokken hoor! Maar ook totilas had de zwakke punten van mijn merrie niet kunnen opheffen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:41

DendroFleur schreef:
Mijn theorie is niet bewezen en wordt ook tegengesproken. Alleen is het tot nu toe bij mij goed gegaan om een voskleur te paren aan mijn schimmelappaloosa. Dus als ik de keus heb ga ik voor vos bij Juul. Juntos heeft trouwens ook een goed gekleurd veulen gekregen uit een vosmerrie. Maar theoretisch schijnt het onzin te zijn of iig niet te bewijzen.
Snap de opmerking van Wittepit wel. Je betaald bij een duurdere hengst toch voor de naam. Sperma is namelijk net zo duur als van een shetlandhengst. Dan moet er wel een goede reden zijn om een hele dure te kiezen. En als je toch binnen het KWPN/NRPS kijkt, is er volop keuze. Dat maakt het ook wel weer lastiger. Als het veulen voor de verkoop zou zijn dan kan het wel interessant zijn omdat mensen een Jazz kopen en daarbij niet naar de moederlijn kijken.
Ben wel benieuwd wat de keuze uiteindelijk wordt.

Voor de naam? Ik neem aan dat je begrijpt dat het wel om meer dan de naam gaat? :) Zo'n hengst heeft ook een bepaalde komaf en vererving. Dat telt allemaal mee.

Of een koper naar de merrielijn kijkt is geheel afhankelijk met welk doel hij/zij een paard aanschaft. Als ik een merrie aan zou schaffen, dan koop ik er voor 100% zeker geen uit een Appaloosa merrie. Ook al is de vader een bewezen vaderdier. Een ruin maakt mij niet uit, want daar kan je toch niet mee fokken. Maar een jonge hengst is dan weer hetzelfde verhaal als de merrie.

@TS: hoe zit het met de maat van de moeder en de oma van deze merrie? De maat in de merrielijn bepaalt vaak hoe groot ze fokken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 09:43

Ik snap je. Het is ook niet eenvoudig om te fokken. Normaal gesproken had ik er graag meer tijd voor gehad om een goede hengst uit te zoeken. Maar helaas heb ik die niet. Door omstandigheden is het besluit haar te dekken pas net gekomen. En wil niet wachten tot volgend jaar.

Heb inmiddels al een lijstje met NRPS hengsten die ik interessant vind, maar ook het KWPN en andere stamboeken hebben natuurlijk een hele hoop leuke. Probleem daarbij is alleen: het zijn er zo veel!!!

Wil een wel overwogen beslissing maken omdat ik straks verder wil met dit veulen. Maar dan wel in een paar weken tijd
Alle op en aanmerkingen die jullie me gegeven hebben zetten me wel aan het denken, maar maakt het er nog niet makkelijker op.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 09:44

Pletje123 schreef:
@TS: hoe zit het met de maat van de moeder en de oma van deze merrie? De maat in de merrielijn bepaalt vaak hoe groot ze fokken.

Geen idee, enig idee hoe ik daar achter kom?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:47

Eeh.. dat staat niet op het papier? Ik kan zo nagaan wat de stokmaat van de moeder van mijn merrie en haar oma is. En ook nog verder terug, mocht ik dat willen. Daarvoor neem ik contact op met het KWPN :)

Het is wel een aandachtspuntje als je fokt: ken de merrielijn van je merrie :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:54

Afbeelding

Ze mag meer nek hebben, haar hals is goed op lengte en van vorm. Het schouder is steil gelegen en had meer lengte mogen hebben. De bovenlijn is mooi aangesloten, maar het paard had meer lengte in het lijf mogen hebben. Het kruis is op zich mooi van lengte, maar moet niet hellender worden. Ze is voor sterk gekoot en de stand van het voorbeen lijkt prima. Haar achterbeen is wat aan de steile kant en ze is achter week gekoot.

Ik zou zeggen: een hengst die maat geeft, een goed karakter, beweging en meer lengte. Je zou aan Valdez kunnen denken, maar ik weet niet zeker of die veel lengte toe gaat voegen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:58

@Jappeloup: welke NRPS'ers had je zelf op je lijstje staan?