brave nakomelingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: brave nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:36

DivaS tijger x tijger geeft lief paard is mij ooit gezegd haha.
Heb zelf gewerkt bij stal waar londentimes stond, absoluut geen schatje := heb heel wat hoeken gezien haha. Doet niet af aan zijn kwaliteiten (idem met amor en vele andere, je moet ermee overweg kunnen ;)).

Overigens trento's heb ik niet zoveel goede ervaring mee.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:39

weetje je moet ook gewoon geluk hebben, ik ken een gribaldi x (ferro?) en die is heel braaf, maar vaak als gribaldi's echt aan het werk moeten worden ze pas vervelend.
zo zijn er nog wel meer op te noemen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:40

Ik heb afgelopen jaren een heleboel Burggraven onder zadel gehad en stuk voor stuk heel makkelijk en braaf. Een was wat 'lastiger' was een Burggraaf x Hattrick x Kaiserstern xx. Die wilde nog wel eens eigenwijs doen, maar kon de wereld springen en werkte altijd voor je!

Verder zijn Duitse R paarden vaak braaf, de Gelderse hengst Koss, de KWPN hengt Romanov (ook al zijn die nog heel jong, maar lijkt goed)

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:41

colette_007 schreef:
Gelderse idd
Leatherdale lijntje zitten vaak nog steekjes los
Idem met samber

Of: duitse dressuur lijn alles met een r (rosencavalier etc) brave makkelijk te rijden
Ferro vaak brave allrounders
Landjonker mooi lijntje hebben er 2 2j hengsten van ervaren hengstenhouder had nog nooit zulke rustige jongehengst op stal gehad en die we zelf nog hebben ook 2j ook echte goedzak.
Tja voor de rest moeders zijn minstens net zo belangrijk

Bloed dat je "moet" vermijden mbt karakter amor (animo en armstrong) owja en jazz ;)
Daar is het algemeen bekend van.
Tushinski heb ik zelf meegemaakt vind ik dolle bok maja hij schijnt het niet altijd door te fokken.

Het verschilt echt per paard/bloedlijn/opvoeding ;)

zou geen ferro doen, daar heeft mn moeder er 1 van gehad. wel redelijk braaf maar ook best wel erg heet

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:43

Ik heb een superbrave, nuchtere merrie van Metall.
Terwijl Metall nakomelingen niet zo bekend staan.

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:45

tangelo van de zuuthoeve.

wij hebben hier een nakomeling van staan, de nakomeling is nu bijna 3.
super braaf diertje! heel makkelijk en ongecompliceerd.
moederskant is nimmerdor.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:46

Ik heb een hele nuchter Duitse Feinbrand merrie, weet geen ervaringen van andere mensen met deze nakomelingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:47

Met andere woorden, als je wilt fokken, begin dan met een merrie met een fijn karakter en kijk dan eens naar de hengst.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:49

Women2 schreef:
Ik heb afgelopen jaren een heleboel Burggraven onder zadel gehad en stuk voor stuk heel makkelijk en braaf. Een was wat 'lastiger' was een Burggraaf x Hattrick x Kaiserstern xx. Die wilde nog wel eens eigenwijs doen, maar kon de wereld springen en werkte altijd voor je!

Verder zijn Duitse R paarden vaak braaf, de Gelderse hengst Koss, de KWPN hengt Romanov (ook al zijn die nog heel jong, maar lijkt goed)

De hengst Koss is nou juist net een Gelderse hengst die nou niet omschreven kan worden als makkelijk en braaf :')

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:49

[***] schreef:
Met andere woorden, als je wilt fokken, begin dan met een merrie met een fijn karakter en kijk dan eens naar de hengst.

Helemaal mee eens...want uiteindelijk maakt de merrie het verschil ;)

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:58

Sunrise_ schreef:
Oscar geeft geloof ik ook goede en fijne karakters door?

dat denk ik ook wel. ken ook een Oscar superlief beest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:09

DiamondHorse schreef:
Women2 schreef:

De hengst Koss is nou juist net een Gelderse hengst die nou niet omschreven kan worden als makkelijk en braaf :')

Maar er zijn wel hele brave nakomelingen van. Kijk maar naar Wilson en Alexandro.

Miijn Alexandro is echt super braaf. (Tis een veulen dus over aan het werk valt nog niets te zeggen)

En het is inderdaad al een paar keer gezegt, begin met een brave moeder.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:16

ik ken veel brave flemminghs....
overgens

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:32

Dees schreef:
NatasjavE schreef:
En dat jij een hekel aan Gelders hebt weten we nu wel echt wel.

Hoe kom je bij die onzin?
Ik heb geen hekel aan Gelderse paarden. Sterker nog, in hun soort zijn ze helemaal prima.
Ik vind ze kwa beweging niet mee kunnen komen met sportpaarden, maar dat is wel hééééél wat anders dan 'een hekel hebben aan~'.

En nee, ik vind ze zeker niet braaf :')

NatasjavE, dat jij nou helemaal gek bent op Gelders wilt nog niet zeggen, dat andere dat ook meteen moeten zijn.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:25

Flemming is inderdaad vaak braaf! Als er naturel in het lijntje zit zijn het vaak ook fijne paarden. Mees weg blijven van alles waar animo in of nabij zit! :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:27

PalermoZ schreef:
Flemming is inderdaad vaak braaf! Als er naturel in het lijntje zit zijn het vaak ook fijne paarden. Mees weg blijven van alles waar animo in of nabij zit! :)

ik ken een animo en die heeft in de magene lessen gelopen, dus dat is ook niet helemaal waar. het was wel gewoon een heel slim paard. was jij allemaal aan het plukken en trekken trok hij jou er gewoon af. maar boken of stijgeren heeft hij nog nooit gedaan. ik kon er als klein meisje van 12 op rijden

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:08

overal zijn uitzonderingen op, de vraag was om hengsten die bekend staan ze makkelijk te geven.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:15

Ik ken een paar Major de la cours die geweldig braaf zijn.
De mijne is uit een halfbroer van Major (Vainqueur de Cheux uit Grand Veneur en een Feu Sacre moeder) en is echt het braafste dier dat ik ooit heb gereden.
Moederlijn is een moeder uit Pik Bauer van een Decius merrie

Vriendin van mij heeft een merrie uit een zoon van Major.De moeder is een volbloed.
Geweldig beest,word soms wat heet tijdens het springen maar is steeds terug te nemen en verschiet eigenlijk van niets.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:32

he jenny gezellig dat je me nog volgt ;), vind het wel een intressante om te weten. laat ff weten wat ij voor sue zou nemen? x

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:18

Dees schreef:
NatasjavE schreef:
Ahoy, Alexandro, Laurentz, Vitens, Rubus, Sirius, Wilson, Rubus B, Danser, Parcival en alle Gelderse hengsten die ik vergeten ben.

Met name Ahoy, Rubus en Wilson staan echt heel goed bekend op dit punt

Gelders is de allround fokrichting van het KWPN. Ze kunnen dus en springen en dressuren.

Roze bril zekers?
Zo braaf zijn die Geldersen helemaal niet.

Vind dit een beetje een minderwaardige opmerking hoor, als kenner van het Gelders paard :

Het gelders paard heeft als rasstandaard o.a braafheid en veelzijdigheid. Dus ik ben van mening dat je opmerking niet echt van toepassing is en tekort doet aan het ras.
Ja, er zitten uitzonderingen tussen, maar die zijn er ook bij de rijpaarden.

@ Cryssie : Ik zie Natasja nergens met spandoeken zwaaien waar ze niet thuis horen, dus ze mag toch gewoon aangeven dat een gelderse hengst geschikt zou kunnen zijn in dit geval ?

TS, zou je misschien meer kunnen zeggen over de merrie en je fokdoel ? Zoals al eerder aangegeven, de merrie maakt het verschil om het maar even zo te zeggen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:40

Geldersen staan over het algemeen wel bekend als intelligente en koele paarden idd, op een paar uitzonderingen daargelaten.

Ik heb 2x ervaring met Lord Leatherdale... dominant, brutaal maar wel koel. Hoor dat wel meer van LL eigenaren.
5x een Oo seven (denk dat het bij Rubinstein vandaan komt idd). Intelligente dieren en meewerkend.

Sambers staan bekend om het stalgedrag van Samber zelf (een 10) maar wij hebben er een aantal dominante merries van en dat hoor ik bij ons in de omgeving wel meer. Ze zijn zeker koel, maar niet makkelijk te overtuigen naar mijn mening. Hoor veel goede ervaringen van paarden uit een Samber moeder of moederlijn...

Jij bent op zoek naar een hengst begrijp ik? Ik zou een lijst maken van welke hengsten exterieurmatig bij je merrie passen, welke jou aanspreken en dan daaruit één kiezen met een goede karaktervererving.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:38

Cryssie schreef:
Dees schreef:
Hoe kom je bij die onzin?
Ik heb geen hekel aan Gelderse paarden. Sterker nog, in hun soort zijn ze helemaal prima.
Ik vind ze kwa beweging niet mee kunnen komen met sportpaarden, maar dat is wel hééééél wat anders dan 'een hekel hebben aan~'.

En nee, ik vind ze zeker niet braaf :')

NatasjavE, dat jij nou helemaal gek bent op Gelders wilt nog niet zeggen, dat andere dat ook meteen moeten zijn.

Dat beweert Natasja ook nergens Cryssie :) Even de berichten beter lezen.

En Dees: heb jij met Geldersen gewerkt? Bij mijn weten ben je geen Gelderse fokker of eigenaar/gebruiker van een Gelderse, maar ik kan me vergissen :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:26

Ze noemt zowat alle Gelderse hengsten op die braaf zijn. Het spijt me heel erg, maar er zit maar een enkele tussen die echt braaf is en het vererft.
En ik lees de berichten goed, anders reageer ik niet!!!!!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:40

Alle geldersen die ze opnoemt hebben zat nakomelingen die braaf zijn , en dan ook echt braaf..

Ik denk alleen dat deze discussie niet zozeer gaat om of Geldersen braaf zijn, maar wat nou eigenlijk voor iedereen een braaf paard is. Want hoe je het ook wendt of keert, marketingplaatje of niet, vraag maar na bij het KWPN en de hengstenhouders en de fokkers en de gebruikers van het Gelders paard : een braaf , eerlijk , veelzijdig paard hoor je ze allemaal zeggen over het algemeen beeld en vereiste van een Gelderse.

Het is niet voor niets dat hengsten eruit gegooid worden in het onderzoek die absoluut geen goed karakter bezitten. Er wordt ook zeker wel degelijk veel nadruk gelegd op een goed karakter.

Maar goed, gelukkig is de waarheid niet zo zwart wit als sommigen beweren :)

Topic gaat een beetje offtopic nu, heeft TS al meer informatie gegeven ?

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:26

Cheytjuh schreef:
Alle geldersen die ze opnoemt hebben zat nakomelingen die braaf zijn , en dan ook echt braaf..

Ik denk alleen dat deze discussie niet zozeer gaat om of Geldersen braaf zijn, maar wat nou eigenlijk voor iedereen een braaf paard is.

Topic gaat een beetje offtopic nu, heeft TS al meer informatie gegeven ?

dit bedoelde ik idd.
ik zal proberen wat foto's te uploaden.