ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:27

Liefhebb68 schreef:
Ben je er al uit??? In Amerika staat een Cremello Lusitano hengst waar je diepvries van kunt importeren, dat is wel een duur grapje, maar in de uS zijn ze al 3 jaar verder met Fries x Cremello dubbel agouti Lusitano>valk. De oudsten zijn 3. Ik overweeg hetzelfde bij mijn Friese merrie. ;-)

Er zijn ook Cremello Lusitano's beschikbaar in Europa dus waarom naar USA gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:28

norski schreef:
Het is nooit gegarandeerd wat er uit komt.
Het is makkelijker om een valk te kopen dan om er een te fokken. En met een fries gaat dat helemaal mininaal worden.

Er is wel een kans op een pracht van een valkveulen als je een friese merrie kruist met een fjord, ik zeg:vaak succes, als het gaat om de kleur.

Verder heb ik er niet zoveel verstand van kleurfokkerijen.

Maar gaat het om een hengst dat zelf een valk is, die kan altijd een ander kleur doorgeven dan een valk.

Ik vind valk ook schitterend, dus ik zou als ik jou was toch gewoon gaan speuren bij de koop staande paarden, er zijn af en toe valkkleurige paarden te koop. Dan heb je meteen Bingo en zie je ook gelijk hoe het dier is.

Er is volgens mij een valk Andalusier te koop, maar of de stal heel netjes is en betrouwbaar is? dat is weer een ander verhaal (ik zou er niks kopen).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:32

Ragdollcat schreef:
norski schreef:
Het is nooit gegarandeerd wat er uit komt.
Het is makkelijker om een valk te kopen dan om er een te fokken. En met een fries gaat dat helemaal mininaal worden.

Er is wel een kans op een pracht van een valkveulen als je een friese merrie kruist met een fjord, ik zeg:succes gerandeerd.

Maar gaat het om een hengst dat zelf een valk is, die kan altijd een ander kleur doorgeven dan een valk.

Ik vind valk ook schitterend, dus ik zou als ik jou was toch gewoon gaan speuren bij de koop staande paarden, er zijn af en toe valkkleurige paarden te koop.

Er is volgens mij een valk Andalusier te koop, maar of de stal heel netjes is en betrouwbaar is? dat is weer een ander verhaal (ik zou er niks kopen).

Je kan nooit en nimmer een valk gekleurd veulen krijgen uit een Fjord! Fjord's dragen geen creme gen en creme op bruin = valk.
Fjord's dragen het Dun/wildkleur gen dus wat je wel krijgt is een wildkleur gekleurd veulen.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:33

Peterina schreef:
Liefhebb68 schreef:
Ben je er al uit??? In Amerika staat een Cremello Lusitano hengst waar je diepvries van kunt importeren, dat is wel een duur grapje, maar in de uS zijn ze al 3 jaar verder met Fries x Cremello dubbel agouti Lusitano>valk. De oudsten zijn 3. Ik overweeg hetzelfde bij mijn Friese merrie. ;-)

Er zijn ook Cremello Lusitano's beschikbaar in Europa dus waarom naar USA gaan.

Ik heb zijn nakomelingen gezien uit Friese moeders en die zijn heeeel erg mooi! Plus hij is dominant voor agouti, dus GEEN smokey black op een Fries. Weet je dan een Iberische dekhengst in Europa die cremello met AA is? (van Saphiro is er diepvries beschikbaar in Frnakrijk en Engeland, dus we hoeven niet naar Amerika ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:36

Het kan hoor, je moet een perlino hengst nemen die geen vosfactor heeft en homozygoot is voor agouti.
Heb je 100% zekerheid op een valk veulentje.

Maar fokken is duur en de markt ligt op zijn gat, je kunt beter een veulen kopen, ben je minder kwijt en kun je ook kiezen op karakter en exterieur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:38

Andere mogelijkheid is een Welsh Cob te nemen. Sublime Sponté is een ggk perlino Welsh Cob met een zeer mooie conformatie, excellent gangen en een super karakter. Hij is ook zeer veelzijdig wat inzet betreft: dressuur, springen en ingespannen.

http://perlinowelshcob.webs.com/showresultaten.htm
Afbeelding

Er is al een voorbeeld van een nakomeling: fries x cremello hier op bokt genaamd Pele maar deze is van de cremello hengst Ismir du Tilleul.
[KS-ITP] Valk fries

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:41

Peterina schreef:
Er is al een voorbeeld van een nakomeling: fries x cremello hier op bokt genaamd Pele maar deze is van de cremello hengst Ismir du Tilleul.
[KS-ITP] Valk fries

Welsh Cob is voor mij te klein en het temperament valt niet altijd mee. Ik ken Ismir en zijn pronkstuk, maar het volle zusje van Pelle is zwart (smokey) en ik kan begrijpen dat de topicstarter alleen valk wil, omdat het een eenmalige kruising is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:48

Andere dubbel verdunning cremes (maar weet niet agouti status):
Robador (perlino) : PSL
Xpto De Payres : PSL
Atlas : PRE
Orgulloso : PSL
Ouzo des Dieux : Iberian
Iberian Blue : Iberian
Vulcoa : PSL

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:50

Liefhebb68 schreef:
Peterina schreef:
[KS-ITP] Valk fries

Welsh Cob is voor mij te klein en het temperament valt niet altijd mee. Ik ken Ismir en zijn pronkstuk, maar het volle zusje van Pelle is zwart (smokey) en ik kan begrijpen dat de topicstarter alleen valk wil, omdat het een eenmalige kruising is.

Zeker AA zijn de cremello warmbloed hengsten Milky Way GF en Weissgold GF

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:39

Dankjewel voor de Iberische hengsten Peterina! De 2 warmbloeden had ik al gevonden, maar gevoelsmatig zoek ik geen warmbloed, ivm het verlies aan verheven gangwerk van de barokkere rassen.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:42

Beoogd eindproduct: Afbeelding _/-\o_

anneliesdj

Re: ik wil graag een valk veulen, kan dit met mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:48

Spreek jij nu voor TS?
Beetje verwarrend dit.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:50

Nee sorry, maar ik overweeg zelf dezelfde combi als de topicstarter, met bovenstaand beoogd eindprodukt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:51

Dus jij wilt een barokke hengst?
Maar wil TS dat ook?

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:59

De TS startte dit topic nav het Bokt veulen Pelle, dit is een Lusitano x Fries, ze overwoog haar Friese merrie met een zwaarder ras (geeft aan geen sportpaard te willen) te laten dekken met als doel een valk veulen. Daar ik in hetzelfde denk-traject zit, ben ik hier 'ingebroken'. Maar nogmaals excuses voor het kapen van dit topic.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 17:23

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:17

Peterina:

Ja dat weet ik, ik zeg dan ook niet dat een fjord een valk is maar een fries merrie laten dekken door een fjord krijg je vaak mooie valkkleurachtige veulens.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:23

Ik zocht een zwaarder type inderdaad, en werd een beetje hebberig van pelle hier op bokt, dat is echt een plaatje.
Heb nu net een hele andere keuze gekocht, een zwarte d pony... karakter is toch wel veel belangrijker, was wat te enthoustiast met plaatsen voordat ik er echt over had nagedacht qua kosten en vooral tijd. Een veulen heeft veel aandacht nodig anders kun je het vergeten.
Als ik haar had gedekt was dat misschien wel met die uit usa geweest, inderdaad een plaatje! Welsh cob was mijn laatste keus geweest welsh is best pittig over het algemeen, het koele karakter van mijn fries wil ik graag behouden.
Ik heb besloten er dus niet mee te gaan fokken maar en evt ooit 1 aan te schaffen, voorlopig heb ik mijn handen vol aan mijn 5 jatige en mijfries, laat het hier even bij, toch bedanktvoor de tips iedereen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:26

Authentic schreef:
Dekken met een cremello die homozygoot is voor agouti of een perlino die homozygoot is voor agouti.

Wilde dit net typen. Ik ben ook op zoek (en misschien geschikte hengst nu gevonden).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:32

Zie nu dat het oud topic is. :')

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:36

Maakt niet uit hoor, mensen hebben er nog wel wat aan dat is duidelijk ;) en wellicht over een hele tijd alsnog maar voorlopig niet, weet ik wel een paar mooie hengsten te staan.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:36

Offtopic @Chaos: Krijgen jullie nog bonte Friezen dit jaar?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:41

Volgend jaar hopelijk twee stuks. :j

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:46

Leuk! Dit jaar 'gewoon' Fries dus?

PS Net dekgeld Saphiro opgezocht: 'maar' 1500 EUR, diepvries en twee doses, dus tel daar je dierenartskosten maar bij op, transportkosten en bij niet drachtig een vervolgzending en je hebt een heeeel exclusief en DUUR veulen.....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:47

Dit jaar rust, vorig jaar 2 zieke veulens gehad dus we waren er ff klaar mee. :+