exterieur van mijn merrie ulft x g.ramiro z welke dekhengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:55

Suzanne F. schreef:
[naam verwijderd] schreef:
En niet goed op de foto's.
Best jammer maar anno 2012 fok je NIET met een hengst met een rontgenologisch vlekje. Die verkoop je aan Paul S. :D

Ach dat is inmiddels ook achterhaald hoor. OC (op bepaalde plaatsen en in bepaalde mate) stelt niks meer voor nu, niet voor sport en niet voor fokkerij.

Toch doe je het niet.
Een paard is toch altijd nog slechter af met OC dan zonder OC. Als je fokt op vooruitgang, doe je dus in ieder geval alvast geen concessie op OC. Genoeg goede hengsten zonder dat probleem.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:42

silverbrumby schreef:
Heeft je merrie zelf een sterk achterbeengebruik? Mischien is dan Wup (Welt hit X Wolfgang X Sultan) een optie? In het kader van bloedspreiding ook intressant n.l Jazz/Ferro/Flemmingh vrij bloed ;)
Of Uptown (Kennedy X Ubis) ook een mooie hengst vrij van bovenstaand bloed en kan dus ook voor bloedspreiding zorgen.

Excuus Uptown is vrij van Flemmingh/Jazz maar niet van Ferro uiteraard haha ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:37

Dees schreef:
En niet goed op de foto's.
Best jammer maar anno 2012 fok je NIET met een hengst met een rontgenologisch vlekje. Die verkoop je aan Paul S. :D

Beetje kortzichtig... jij doet het niet, daarom mag een ander het niet doen...
Echte kwaliteit laten staan voor een OC is in mijn ogen zelfs dom...

Dees

Re: exterieur van mijn merrie ulft x g.ramiro z welke dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:20

Tja, er is voldoende kwaliteit zonder OC.
Kortzichtig is juist dat je dat niet ziet en vanuit een roze bril toch bewust het risico gaat lopen op foute vererving.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:01

Ik denk dat in het geval van BW het bloed al ruim voldoende voorhanden is. Maar het is ieders keuze om wel of niet met zo'n hengst te dekken :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:28

Het gaat hier over Don Tango, wiens bloed er dan weer niet echt zo in overmaat is ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:58

De Contango x Jazz x Ulft?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:59

oké, jazz x ulft zijn er honderden van bij wijze van spreken, maar Contango zie je toch niet veel als vader van dekhengsten, ofwel?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:25

Dees schreef:
Tja, er is voldoende kwaliteit zonder OC.
Kortzichtig is juist dat je dat niet ziet en vanuit een roze bril toch bewust het risico gaat lopen op foute vererving.

Zolang er geen DNA test is op OC blijft het altijd een risico, zelfs fokken met op foto's OC vrije hengsten! Als deze zelf de aandoening niet hebben (op foto) maar toch drager zijn van het gen (in zover OC erfelijk is) en je kruist ze met een merrie die gelijk status heeft, kan je toch nog een veulen/paard krijgen met OC.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:35

Oc is wel weer hot item tegenwoordig. Waarom wordt er alleen naar de hengst gekeken? En niet of de merrie oc heeft? Die kan het net zo goed doorgeven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:10

Of drager zijn ....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:01

Tuurlijk kan het ook bij de merrie vandaan komen.
Maar als je een hengst gebruikt waarvan bekend is dat deze niet goed is op de foto's... dan weet je zeker dat je fokt met een oc-dier. Waarom het risico groter maken dan het al is?

Kimmdoms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 12:59

sorry voor de late reactie allemaal. :P maar suraya heeft een zeer sterk karakter en ze is tempramentvol.
ze is inderdaad wat langer in de rug en ze staat wat korter op haar voorbenen(haar kont staat nog steeds hoger) ze is 11 jaar en heeft nog nooit eerder een veulen gehad. suraya is ook erg lomp en sterk voor een merrie

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:51

Vanaf de foto's lijkt Ampere (Rousseau) heel mooi te passen. Nafok is erg veelbelovend! Hengst fokt een mooi opwaarts model door en opwaartse beweging met extra galop.
Misschien een gekke optie, maar ik vind Zizi Top (Tango) ook zeker het overwegen waard! Paard met een goede instelling en kan zeker het model verbeteren (meer opwaarts). Zeer actief achterbeen en verticaal front.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:17

Dees schreef:
Tuurlijk kan het ook bij de merrie vandaan komen.
Maar als je een hengst gebruikt waarvan bekend is dat deze niet goed is op de foto's... dan weet je zeker dat je fokt met een oc-dier. Waarom het risico groter maken dan het al is?

Apache kwam er ook slecht vanaf, maar ik heb een nakomeling die alleen maar A-tjes heeft.
Denk jij dat Apache dit jaar minder dekkingen gaat krijgen door z'n OC?

Kimmdoms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:46

ampere is inderdaad ook een prachtige hengst! en de galop en het bregopwaartse zijn net de punten die verbeterd moeten worden, ik had rousseau zelf ook in mijn gedachte voor suraya. zizi top zal ik ook eens bekijken! dankje :)