Welke hengst bij deze merrie (Stravinsky x Ferro)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke hengst bij deze merrie (Stravinsky x Ferro)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:45

Leuk topic :D

Ik zie een paar keer Jazz voorkomen, Uphill ook, Ferro bloed gaan we maar niet doen :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:49

hahah nee dat zou ik ook maar niet doen ;)
al zie ik dat ik in dat topic Lord Leatherdale aanbevolen had, dat zou voor jou denk ik ook zeker een optie zijn..... fokt toch ook vaak maat, front, braaf karakter....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:51

Sky_As schreef:
dior :

http://www.youtube.com/watch?v=MPNmd9r74HE
(is natuurlijk nog wat jonger dus nog iets slapper dan Alexandro)

Leuk paard, maar had eerder voor Alexandro gegaan! zit wat meer GP in dan Dior!
Dior is een Sander x Ahoy en neigt toch wat meer naar het TP qua papier!
Zelf hebben we ook een Sander nakomeling gehad en die kon echt super bewegen, maar je moet er van houden en commercieel is het niet zo als Alexandro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:57

Commercieel is idd wel een punt hoor, ik wil voor mezelf een veulen, maar 't moet wel verkoopbaar zijn.
Zit nu toch weer met de gedachte aan Jazz te spelen. Jazz bevalt me, zijn nakomelingen ook, en hij is nuchterder dan madame.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:05

Inderdaad, ik zelf houd wel van een scheutje Gelders bloed erbij! maar niet iedereen natuurlijk!

Wat vind je van Chameur? zit wel weer Ulft in, maar pas in de 3e generatie :)
Omdat je aan Jazz dacht!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:09

Jazz?? maar je wilt geen bloederige en ril? dan is de laatste aan wie ik denk Ferro of Jazz...
OOk qua front zijn niet alle jazz even mooi (een hoop wel, maar enkele ook niet vind ik)
Maar ja, als je het commercieel wilt houden ... (al weet ik niet of jazz heel commercieel is, er zijn een HELE hoop mensen die perse geen jazz willen)
Mijn mening over jazz is verder neutraal. Hij staat op nr 1 van vererver ;) dus ergens zal hij het heel goed doen, ik weet niet of het echt "mijn" hengst is, maar ik ken dan ook niet heel veel jazzen van dichtbij (ken er wel een hoop, maar niet zelf gereden)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:15

Dan zit je toch wel weer met Ulft, al kan dat wel heel mooi werken. De combinatie volbloed met Ferro heeft in de merrie zelf heel goed gewerkt. Stravinsky heeft het wat langzame achterbeen van Ferro mooi verbeterd, en de merrie is veel meer op de achterhand gebouwd dan haar vader.
Je zou dan een verbetering op de bovenlijn krijgen, en ik denk iets nuchterder. Ferro heeft ook sterk verbeterend op de bovenlijn gewerkt bij Stravinsky.

Deze merrie heeft vooral lange benen en een lange hals, maar is niet langgelijnd en dat wil ik ook niet in het veulen.
Ik wil morgen nog eens een betere standfoto zien te maken. Deze is niet duidelijk genoeg, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:19

Ik wil wel bloederig en ril, maar ietsje minder dan madame, deze heeft bijna 75% bloed. Dat is best veel, dus bijna om het even welke hengst zal minder bloed geven, of ik moet EV of AV gebruiken :+

Ik vind Jazz leuk. Chique, mooie lijnen, elegant paard, en verbetert sterk op de draf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:11

sarabande schreef:
Maar waar moet je er dan mee naar toe gezien het directe volbloed aandeel???

Dat is inderdaad de rede waarom ik geen Gelders advies gaf. Normaal registreer je in de vaders richting maar dat heeft idd gezien het hoge volbloed aandeel geen zin.
De dresssuurrichting is dan de meest aangewezen richting. Op de keuring zitten ze echter niet op een dergelijke afstamming te wachten. Dat geeft niet als het fokproduct heel erg goed gelukt is.

Maar ja...die garantie krijg je op voorhand natuurlijk niet. Als ze een mooi Gelders type krijgt vindt ik het als paard zeer geslaagt...maar een ster krijg je er niet mee bij de dresssrmerries(mits merrrie uiteraard)
En mocht je besluiten toch naar de Gelderse stamboekopname te gaan, zal ze in type en gangen zo veel beter moeten zijn om haar volbloed aandeel te compenseren.

Qua type zou de merrie het wel kunnen gebruiken. Ideaal blijkt een volbloed percentage te zijn tussen de 20 en de 35% voor dressuurpaarden. (maar goed, dat was bij de toppaarden....voor een amateur paard maakt het niet zo veel uit denk ik) Bij Alexandro vnidt ik haar ook wel passen hoor.

Het kan voor deze merrie zeker. Je krijgt er een gewoon KWPN veulenboek papier bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:21

Dan is het wel iets om mee te spelen :)

Alexandro spreekt me wel aan hoor. Heb filmpjes en foto's bekeken van hem, hij is mooi.

Ik zou eigenlijk een hengst wel irl willen meemaken voordat ik ermee dek, of is dat raar?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:28

Nee hoor, doen er wel meer!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:29

Jazz gaat je merrie niet minder rillerig en sensibel maken. Alleen nog maar erger denk ik. Er komen weinig nuchtere paarden uit Jazz, wel heel getalenteerde zodra ze in goede handen komen. Als je een fijn rijpaard wil fokken zou ik bij Jazz wegblijven. Hij heeft nakomelingen die een fijner karakter hebben. Al hoorde ik laatst dat Charmeur ook niet de braafste is.
Ik vind Lord Leatherdale wel een goede aanvulling kunnen geven aan je merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:38

Nee dat is juist niet raar. Filmpjes zijn leuk, foto's geweldig. Maar real life is onvervangbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:59

Mja weet je, als de hengst ook echt leuk is en lief (karakter is ook wat) dan weet je dat je ook een leuk veulen krijgt :j
En om nou zo een beslissing te maken op basis van foto's vind ik eigenlijk best wel heel moeilijk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:03

Ja maar dat zijn ook heel weinig mensen die dat doen! ik had gewoon eens een kijkje genomen naar de hengsten die op je lijstje staat! en een keer ver rijden is de wereld dan ook weer niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:26

Oké, tot nu toe:
Lord Leatherdale
Charmeur
Uphill
Alexandro

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:39

Yamcha schreef:
Mja weet je, als de hengst ook echt leuk is en lief (karakter is ook wat) dan weet je dat je ook een leuk veulen krijgt :j
En om nou zo een beslissing te maken op basis van foto's vind ik eigenlijk best wel heel moeilijk.

Ja ik heb van Alexandro echt een super brave he. Mijn merrie is heet en spooky(ook al is ze Gelders) maar dat veulen is echt Mr. Iceberg.(maar wel met een turbo)

Je moet gewoon een klik met de hengst hebben.

Alex is in maart in Ermelo pop de Gelderse hengstenshow te zien.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:44

Yamcha schreef:
Commercieel is idd wel een punt hoor, ik wil voor mezelf een veulen, maar 't moet wel verkoopbaar zijn.
.

Momnenteel is fokken voor de verkoop pas interessant als de merrie tenminste keur en of sport is en uit een goede sport en of predikatenlijn komt...
Anders ben je slechts maar wat aan het vermeerderen, en dat is de afgelopen 10 jaar al meer dan genoeg gebeurd hier in NL.

Als je zelf fokt is het eerst maar afwachten of de merrie drachtig wordt, vervolgens probleemloos de dracht doorloopt, vervolgens hopen dat het veulen er een beetje naar verwachting uitziet, dan nog maar hopen dat ie die 3 jaar opfok heelhuids doorloopt...

Als het jou om een leuk paard gaat, dan zijn er momenteel of over een paar jaar genoeg leuke te koop, en kun zelfs ook nog uitzoeken, de keuze is reuze. :D

owja, wat voor hengst? ik zou dan ook voor Uphill of een jonge Uphill gaan.

Als je je keuze hebt bepaald, kijk dan ook eens rond naar nakomelingen met dezelfde genen? dus bijv een Uphill x Stavinsky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:51

Die staat dan nu in mijn agenda :D

@ reeskees: de preken ken ik hoor, heb ze zelf vaak genoeg gehouden. Wss heb je eroverheen gelezen dat ik eerst grondig ga onderzoeken of een veulen fokken überhaupt zin heeft. Dat geeft verder niet, als je dan ook niet reageert, maar ik vind het wat onbeleefd om dan een topic binnen te vallen met een hele preek.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, je hebt zeker gelijk, alleen weet ik dat zelf ook, en daarom laat ik haar ook keuren, zodat ik ook te horen krijgt of ze überhaupt fokwaarde heeft. Dit topic is bedoeld voor ideeën, als je die hebt, die zijn welkom.

Edit: ook Uphill? Geweldig.......

Oh en dat is een goede tip, thanks!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:53

Yamcha schreef:
Die staat dan nu in mijn agenda :D

Gezellig, ik ben er ook. :D

Alex en mijn Alex kind staan ook in mijn profiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:59

Leuk. :D

Hengstenshows vind ik sowieso leuk :)

Ff je profiel checken :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:03

Ik heb ergens nog een topic van hem met meer foto's...hij heet Geronimo en heeft geen Gelderse kop maar een bloedkop. :D

Hengstebshows zijn inderdaad leuk. Maar ik ga ook graag naar de hengstenkeuring in Den Bosch met oa de hengstencompetitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:07

Ik zal eens zoeken. Je merrie vind ik mooi.

Alexandro is trouwens leuk hoor, maar heb nooit geweten dat Koss zo'n gave beweging had, dat achterbeen is erg gaaf :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:10

Dank je wel. Vindt haar ook meer dan prachtig. :o

Koss is van El Corona he. El Corona is te vroeg doodt gegaan maar hij had uit 3 jaargangen 42 kinderen bij de subtop lopen. El Corona was uit de beproefde combinatie van Amor x Doruto. Dat uit een moeder van het internationale springpaard Goudsmid(ook vader van de moeder van O'Brian) tja....

En Koss is ook gewoon beschikbaar he.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:17

Niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor, maar je gaat er toch geen gelders bloed op gooien??? Daar heb je totaal geen merrie voor. Dat is net zoiets als een tuiger op een vlak bewegend paard zetten omdat je meer 'knieactie' wil. :o Je hebt helemaal geen hele gekke merrie qua papier, er zit gewoon erg veel volbloed in en via Cavalier een scheut springbloed.
Zou gewoon opzoek gaan naar een wat degelijke hengst en dan binnen de dressuurpaarden. Persoonlijk vind ik dat Westpoint wat massaler fokt en geeft (ondanks dat het een Jazz is) prettige karakters. Uphill zou ook kunnen passen, echter twijfel ik daarbij of je genoeg lengte krijgt. En van Charmeur lijken de veulentjes tot dusver veelbelovend. Lord Leatherdale vind ik ook een goede optie.