Hengstenkeuze voor mijn merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viaj

Re: Hengstenkeuze voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:42

Ik denk dat je niet moet fokken uit of om emotionele redenen. Als je van dieren/paarden houdt ga je toch ook weer van een ander dier/paard houden? Schaf een leuke jonge merrie aan met toekomst-perspectief voor de sport en fokkerij! De markt is nog nooit zo gunstig geweest. Je huidige paardje kan mooi dienen als gezelschapspaard! En mocht je een veulentje fokken met je nieuwe merrie heeft ze een lieve tante die een oogje in het zeil houdt als jij heerlijk op je gezonde paard een ritje maakt! Bedenk: een goed gezond dier kost net zoveel als een paard waar je niets mee kunt. Ik ken een merrie die ook is geboren uit een pony-moeder en een 2jarige kwpn hengst die was ontsnapt; deze papierloze merrie heeft 1 veulen gehad. De merrie zelf had altijd blessures, peesproblemen, kromme benen, steil voetje. Het veulen is nu 4 en heeft een bokvoetje, kissing-spine, atrose in de hals en kan dus niet bereden worden... maar ja ze is wel heel lief.. nu staan er dus twee paarden waar de eigenaar niets mee kan. Het KWPN is niet voor niks het beste stamboek ter wereld: juist omdat we zo streng selecteren! dat betekend voor een eigenaar jarenlang meer plezier ipv dierenartsbezoekjes en torenhoge rekeningen. Gebruik je verstand en niet je hart. Wees goed voor je lieve merrie maar ga niet aan een tweede beginnen met dezelfde vooruitzichten. Succes!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:19

Ik snap heel goed dat mensen graag een veulen van hun eigen merrie willen. Maar wanneer de merrie teveel dingen zou kunnen vererven dan zou ik het paard gewoon voor de hobby/sport houden maar niet mee fokken.

Alleen wil je het meeste plezier hebben van een veulen dat later een leuk sportpaard moet worden dan moet de start ook goed zijn. Mijn advies: koop een goed veulen / jaarling uit een goede stam. Zorg ervoor dat je de stam goed kent, dat je weet hoe deze nafokt en weet hoe de nakomelingen zijn. Maak een goede start voor jezelf. Dan kun je met plezier verder fokken. Heel veel succes gewenst.

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 03:34

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!
En Viaj, leuk idee zo van die tante ;) haha
Ik zie wel wat de toekomst brengt :) ! voorlopig geniet ik nog elk moment van haar dat zij geniet.
Nu ik meerdere meningen heb gehoord zijn mijn twijfels bevestigd en weet ik nu 200% zeker dat ik dit mijn merrie niet aan ga doen.
En misschien kom ik ooit wel een leuk paardje/veulen tegen :) haast heb ik niet en genieten doe ik genoeg :) !
Maar in ieder geval iedereen nog een keer heel erg bedankt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:32

Heel verstandig Rellas. Zeker op dit moment zijn er veel goede veulens te koop die nu door de crissis niet eens zo duur zijn.
Veel succes met haar en je eventuele veulen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:58

NatasjavE schreef:
Dat is wel erfelijk en waarschijnlijk dus de rede van het bokvoetje.

Ik heb er ervaring mee hoor. Mijn eerste merrie had hetzelfde, veulen mee gefokt en jawel die had ook een bokvoet en die heb ik vanwege dat feit op 7 jarige leeftijd af kunnen laten maken.

Mag ik vragen waarom jij dan een veulen gefokt hebt bij je merrie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:04

MamboBeach schreef:
NatasjavE schreef:
Dat is wel erfelijk en waarschijnlijk dus de rede van het bokvoetje.

Ik heb er ervaring mee hoor. Mijn eerste merrie had hetzelfde, veulen mee gefokt en jawel die had ook een bokvoet en die heb ik vanwege dat feit op 7 jarige leeftijd af kunnen laten maken.

Mag ik vragen waarom jij dan een veulen gefokt hebt bij je merrie?

Ik wist op dat moment niet dat het erfelijk was. Ook niet goed over na gedacht in die tijd. Ik dacht ik zorg voor een hengst met een lange hals en dan gaat het goedkomen.

Ja niet dus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:08

Kijk, ik kan me best voorstellen dat TS dus zo'n vraag stelde voor haar merrie. Ik zie vaak dat er veel dingen worden afgekeurd door bokkers of afgeraden maar dan lees ik jouw verhaal en denk dan, heb je daar zelf dan ook nooit over nagedacht? Bedoel ik absoluut niet rot maar ik denk dat iedereen door schade en schande wijzer wordt. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:45

Als iemand me destijds had gemeld dat het erfelijk kan zijn en fokken niet verstandig is had ik daar gehoor aan gegeven..
Nu ben ik inderdaad door schade en schande achtergekomen. Is wel 15 jaar terug en nu weet ik meer over fokkerij dan toen.

Nattuurlijk leert men door dingen zelf uit te vinden maar soms is het ook fijn om advies te ontvangen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:27

Dat is inderdaad waar maar soms komen dingen wel eens heel dwingend over en dan lees ik later wel eens dingen in topics dat ik denk, iedereen maakt fouten. ;)