KWPN hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

Re: KWPN hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 09:33

Nog wat verderzoeken dus :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:52

Tja een fijne opwaarts gebouwde allrounder zal je niet heel makkelijk meer vinden.

Vandaar mijn voorstel voor Chablis. Het is een KWPNer van het Gelderse Type maar dan een hele moderne. Heeft een grootvader die hoog in de KWPN dressuur index staat (nl Cabochon) de vader van Chablis is de Gelderse hengst Upperville die Lichte tour loopt. Upperville voert met vaders moeder Creool super springbloed. Bovendien is de bed overgrootmoeder van Chablis Inetty(v Eclatant) een internationaal springpaard geweest onder Anton Geesink. Moeder Minetty heeft al vele dresuurpaarden geleverd waaronder Rex Non Moritur. De moeder is een dochter van Zep die op zijn buurt weer afstamt van Goudsmid. Goudsmid kennen we als vader van de moeder van O'brian...maar Goudsmid zelf was ook een internationaal springpaard.
De vader van de moeder van de moeder is Amor. Amor is een van de stempelhengsten van het KWPN en er die stond bekend om het lever van opwaarts gebouden paarden met een spijkerhard beenwerk en ze konden ook nog eens gaan.

Een super veelzijdige hengst dus die heel veelzijdig gefokt is. En waar geen Tuigpaardenbloed inzit.

Ik heb de tante van deze hengst gereden. Ik was binnen 1,5 jaar M+3 en daar zat zadelmak maken nog bij in inbegrepen. (en ik ben echt geen hoogvlieger hoor) Ik heb nu een nichtje van deze hengst.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:25

ik vind hem een erg mooie hengst maar met zijn 1.64m denk ik niet dat er een veulen dat zeker +1.70 moet zijn gaat uitkomen

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:03

Elienee schreef:
Agerrits: merrie kan met gemak m2 oefeningen uitvoeren, ik heb ze gewoon nog niet officieel gestart, een dubbelvererver zou misschien wel een optie zijn. Haha, ja ze is idd een echte darnels :)

Tja het gaat natuurlijk wel om de prestaties in de ring, 'thuis' kan die misschien een mooie proef en de losse oefeningen tonen, maar hoe reageerd die op alles in en rond om de ring. Vind niet echt dat je kunt zeggen dat een paard op dat niveau zit als je dat niet meetbaar waar maakt, zo kan iedereen dat natuurlijk zeggen, je weet ook nog niet hoeveel aanleg het paard heeft voor de zeer moeilijke oefeningen. Zou wel met zekerheid gaan voor een hengst die alle aanlegen heeft, front kan gaan meegeven aan je paard.

Het wil niet zeggen dat een kleinere hengst ook een kleintje gaat geven. Een grote hengst kan ook best mogelijk niet gaan vergroten op je merrie. Tevens moet de hengst ook voldoende lengte hebben in de voorbenen.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:24

Ja idd, tot nu toe heb ik de perfecte hengst nog niet gevonden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:45

Elienee schreef:
ik vind hem een erg mooie hengst maar met zijn 1.64m denk ik niet dat er een veulen dat zeker +1.70 moet zijn gaat uitkomen

Hij nu 168 en wordt 170. Is een laatrijp stammetje.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:00

oh, dat had ik nog niet tegengekomen op het internet :)
vind het wel een ontzettend leuke veelzijdige hengst

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:21

De eigenaar van de hengst zit hier op bokt Montignac heet ze. Ze heeft hem nog niet zo lang maar je kan haar ook wel het een en ander vragen.
In het Gelderse huiskamer topic zijn foto's van hem te zien.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:45

Als je een kwpn hengst zoekt kun je op de kwpn website kijken bij goedgekeurde hengsten waar per hengst een overzicht staat wat hij gemiddeld gezien ten opzichte van de populatie sterk vererft.
Uphill vererft bijvoorbeeld een gemiddeld vergrotende stokmaat van 3,21cm terwijl hij zelf 1.68m gemeten is. Zo staat er veel meer info op wat het dier vererft.
Maar als je idd een allrounder wilt met een super karakter zou ik ook kijken bij de Gelderse paarden daar staan zij echt om bekend. Zoals NatasjavE ook zegt. Al vind ik Alexandro P een hele aantrekkelijke hengst (maar ik heb daar geen verstand van).
Succes

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:47

ik had alexandro P ook gezien in haar profiel, ontzettend knap dier vind ik ook!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:50

Elienee schreef:
ik had alexandro P ook gezien in haar profiel, ontzettend knap dier vind ik ook!

Heb je mijn Alexandro veulentje dan gezien? :D

Alexandro is ook super!

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:55

Ja ik moet toegeven dat ik helemaal niet thuis ben in de gelderse paarden, maar er zitten een paar mooie hengsten tussen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:59

De jonge moderne Gelderse hengsten zijn heel erg mooi. Geen lompe knuppels maar luxe warmbloed paarden met een goed karakter. Wel meer massa dan de dresuurhengsten. Mijn Alexandro heeft echt een waanzinnig goed karakter.

Nog een leuk punt...het dekgeld is meestal lager dan van de dressuurhengsten.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:00

Ik had hem nog niet gezien nee maar wat een knapperd :9
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet in de Gelderse fokkerij thuis ben maar het spreekt mij wel steeds meer aan.
Ik zag alleen een klein probleempje bij de Gelderse hengsten, ze vergroten gemiddeld gezien niet tov de populatie. Alexandro P wel een beetje en Wilson met 1,37cm maar de andere hengsten lijken juist te verkleinen.
Als je grootste eis is om te proberen de stokmaat te vergroten vh veulen zou ik bij de dressuurpaarden niet naar de A, B en C jaargangen kijken want die hebben nog te weinig beoordeelde of volwassen kinderen en die cijfers zijn dus niet betrouwbaar genoeg. En de Z-jaargang is ook nog heel jong. Dus ik zou kijken bij de oudere hengsten (t/m W) voor de betrouwbaarheid. Maar die zijn vaak ook duurder qua dekgeld.
En als het veulen voor jezelf is en niet voor de verkoop en wilt graag een dressuurhengst gebruiken zou ik dat gewoon doen. Voor de verkoop zou het een ander verhaal zijn.
Tja en zelfs als je een hengst kiest die gemiddeld vergrotend fokt heb je nog de kans dat jouw veulen niet uitgroeit tot het grote paard waar je op hoopt. Zeker als het mams 1e veulen zou zijn. Dan kun je beter een jong paard kiezen die al wel goed aan de maat is.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:03

Osmium en Jasper: dressuur en springen en heel werklustig..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:49

NatasjavE schreef:
De jonge moderne Gelderse hengsten zijn heel erg mooi. Geen lompe knuppels maar luxe warmbloed paarden met een goed karakter. Wel meer massa dan de dresuurhengsten. Mijn Alexandro heeft echt een waanzinnig goed karakter.

De beweging is dan ook wel anders, zwaarder dan van de dressuurhengsten.
De Gelderse hengsten, ook de jonge moderne, doen wat beweging betreft echt nog niet mee met de niet-Gelderse hengsten.

Lalkanikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:35

Valdez is vergrotend

Mooie bovenlijn, sterk achterbeen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:38

spielberg? de mijne is echt een lieverd. en ook groot, hij is nu 3 en 171 cm

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:43

Dees schreef:
NatasjavE schreef:

De beweging is dan ook wel anders, zwaarder dan van de dressuurhengsten.
De Gelderse hengsten, ook de jonge moderne, doen wat beweging betreft echt nog niet mee met de niet-Gelderse hengsten.

Zwaarder...mwoh..nee. Wel meer knie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:46

En niet ruim voorwaarts.
Het zijn gewoon écht anders bewegende paarden.

Wat voor de basissport (B tm Z) heus geen bezwaar hoeft te zijn, maar verwacht weinig tot geen lichtvoetigheid.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:49

Citaat:

Ik denk dat het andersom is; vindt maar eens een rijpaardhengst met hetzelfde geweldige achterhandgebruik van de Geldersen!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:52

Wonderboy? Springgefokt, maar fokt dressuurmatig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:55

Dees schreef:
En niet ruim voorwaarts.
Het zijn gewoon écht anders bewegende paarden.

Wat voor de basissport (B tm Z) heus geen bezwaar hoeft te zijn, maar verwacht weinig tot geen lichtvoetigheid.

Zwaar kon ik nog inkomen maar niet ruim voorwaarts is echt een lachertje...
Er lopen er heel wat in het ZZ-L en hoger...iets minder duim dees.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:27

Noem eens eentje die meedoet in het ZZ-L of hoger.
Dat heeft een beetje hetzelfde idee als de Friezen, waarvan er ook enkelen ZZ-L of hoger lopen. 60% is leuk maar dat is nog geen meedoen.

Beetje minder bril, Natasja.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:50

Nou ik zie hier en daar toch wel een fries nationaal lopen en 1 zo ie zo internationaal zware tour