Wie kan mij helpen zoek een geschikte hengst v mijn merrie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjuppie

Re: Wie kan mij helpen zoek een geschikte hengst v mijn merrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:31

Scandic geeft een sterk achterbeen door, dus wat dat betreft kan ik me de mening van je instructeur voorstellen. Je merrie moet echter wel voldoende bergop gaan van zichzelf en een lang voorbeen hebben. En een echt braaf karakter zou ik ook niet op willen gokken met hem...

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:26

Zowel painted black als Scandic zijn niet de makkelijkste karakters, vorig jaar heb ik Bodyguard onder het zadel gezien met slof en twee mensen die er aan moesten hangen dus denk dat je toch beter iets anders kan overwegen. Zwart, speciaal en met een werkwillig karakter... Totilas? Uthophia is ook donker en vanaf volgend jaar beschikbaar maar ik zou als ik jou was voor een meer bewezen hengst gaan.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:44

Wat dacht je van Metall zelf? Om nou meteen naar Totilas of Uthopia te hollen is ook weer zo wat. Zal de portemonnee ook niet zo leuk vinden. :D
Rhodium kan ook een optie zijn, maar kan eigenzinnige karakters geven.

Scandic geeft ze heel erg neerwaarts gebouwd...

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:09

haha ja klopt hakt er weer in mijn portemonnee! 1500 eenmalig voor een perfect veulen. Vind ik persoonlijk niet erg. Zie dat scandic ook vaak vossen geeft :-( Tortilas. Ja mooi paard. Maar mij echter te duur in de portemonnee. En de nakommelingen hebben zich nog niet bewezen.

Dit zou ik willen verbeteren bij mijn paard
1. hogere benen
2. geen nerveus paard
3. draf met nog meer schwung
4. langer gelijnd
5. sterk achterhand
6. goeie rug
7. hengst moet de stap goed door geven (ruim)
8. en als het nog kan mag het veulen groter worden dan de merrie

Bij Uthopia vond ik naar lang zoeken dit: Naar de mening van de hengstenkeuringscommissie kan Uthopia vooral instelling en bewegingstechniek aan de fokkerij toevoegen. Geadviseerd wordt om bij aanparing met Uthopia vooral merries met maat en lengte in het lichaam te gebruiken. Voor mijn paard niet geschikt.

Rhodium geeft veel verbeter punten aan mijn lijst. Ooseven lijkt me ook wel wat. Maar moet eerst nog meer info. opzoeken.

Metall is ook een mooie hengst om te zien, zie alleen dat het een ferro-zoon is. Ferro zijn niet zo makkelijk hoor ik veel mensen zeggen?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:24

saartje1985 schreef:
Toch zou ik ook je graag een zwarte nakommeling willen hebben. Al weet ik dat je daar helemaal geen vat op heb. Maar het zou wel mijn wens zijn.

Je hebt er wel iets vat op, maar niet veel. Zelfs bij een homozygoot zwarte hengst (en dat zijn er niet veel) icm jouw merrie heb je zo'n 25% kans op een zwart veulen. Bij een heterozygoot zwarte 20-25%, bij een bruine zo'n 6% en bij een vos ruim 8%.

Verder kan ik je niet echt helpen (geen verstand van rijpaardhengsten), maar ik zou je dus aanraden om de kleur van de hengst buiten beschouwing te laten. Behalve als je per sé geen vos wil, dan is je enige optie een homozygoot zwarte hengst.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:10

OOSeven geeft ook vaak luchtzuigers, ik weet niet of dat op weegt tegen een zwart velletje....

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:18

Wellicht Westpoint ook zwart en schijnt niet perse het Jazz karakter door te geven. Weet niet wat het dekgeld is.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:20

Ferro is misschien niet het makkelijkste bloed, maar geeft wel giga veel prestatie. Ze doen het wel allemaal uiteindelijk. Heb nu een indirecte Ferro en wil nooit meer anders :D Hoef denk ik geen rechtstreekse Ferro, maar Ferro bloed in een paard vind ik helemaal top.

Ga je voor zwart, dan is er best veel keuze...
Naast bovengenoemden kun je dan ook nog kijken naar Wynton. Voldoet mooi aan je lijstje, echter geeft 'ie niet heel veel lengte door. Wel sterkte bovenlijn, goed achterbeen, mooie types en absoluut goede bewegingen.
OO Seven geeft ook leuke paarden ja. Heb daar nu meerdere goede paarden van gezien.

Echter raad ik je wel aan een hengst te zoeken die echt bij je merrie past en niet zozeer op kleur of schoonheid.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 12:26

weet iemand wat voor nakommelingen voice en Bodyguard geven?? Zit sterk tussen deze twee hengsten te over wegen!
Voice € 250,- € 1000,- € 1250,-

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:50

Zou eerder voor Voice gaan dan Bodyguard van zijn nakomelingen is ook meer bekent. Kwestie van zoekfunctie bokt gebruiken.

Edfaulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:09

Voice geeft in ieder geval een geweldig karakter door. Al de voicejes die ik ken (en die van mij zelf) zijn super braaf, cool in het hoofd en luisteren goed. Ook niet heel dominant. Proberen je wel af en toe uit maar zijn makkelijk te corrigeren. Die van mij is trouwens ook heel dapper. Mijne is een VoicexDon Primaire en lijkt echter wel klein te blijven... Kan aan moeders liggen, die is erg klein. Andere voicejes zijn goed aan de maat.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:29

totilas zou ik niet kiezen, niet speciaal voor de prijs, maar eerder omdat het zon kort propje is en je merrie ook niet 1 van de langste is.
ferro is mooi, maar als je er 1 hebt die gelijk uit ferro komt heb je nog steeds paarden die gelijk strak staan om een scheet

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:12

Bedankt voor de reacties. Dan ga ik toch voor Voice. Mochten er nog leuke tips binnen komen hoor ik het graag. Merrie word in mij pas gedekt. Heb gelukkig nog even! Mijn merrie is 167 en haar moeder was 170. Dus verwacht geen kleintje maar je weet maar nooit :-) edfaulan, is jou Voice na komeling zwart :-)

Edfaulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:19

Hij is donkerbruin zwart. Hij oogt gewoon zwart. Heeft een wit kolletje en 2 witte sokken.
De andere nakomelingen die ik ken zijn allemaal donkerbruin zwart of echt gitzwart. Zijn stuk voor stuk hele lieve zachtaardig hengsten. Heel mak.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:22

Ik heb er niet heel veel verstand van maar is Bordeaux niet wat?

Officieel KWPN Onderzoekrapport:
Bordeaux is een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed tot zeer goed bewerken. De stap is zuiver, goed van ruimte. De draf is goed van ruimte. De galop is krachtig, bergop, goed van ruimte en gedragen. In beweging heeft Bordeaux een goede souplesse en een goede tot zeer goede houding en balans. Als dressuurpaard heeft Bordeaux veel aanleg en geeft zijn ruiters een goed gevoel.

Exterieur:
Goed ontwikkelde hengst die goed in het dressuurmodel staat. De hals is goed van lengte en bespiering. De schoft is goed ontwikkeld en goed van lengte. De rug is ruim voldoende van lente en bespiering. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. De broekspier loopt lang door. Het voorbeen is goed van lengte en correct gesteld. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende ontwikkeld en goed van kwaliteit. De verzenen zijn goed ontwikkeld.

http://www.hengstenstation.com/uytert/i ... gsten.html

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:09

Ik heb een 4 jarige Voice ruin uit mijn Zelhem merrie.
Zelf gefokt.
En zeker aan de maat :)
Afbeelding

Afbeelding

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:14

wat een pracht beest. Hoe geeft voice zijn karakter door? En wat zijn de plus punten en de min punten? Mag ook via p.b. Als vast bedankt voor de info!!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:25

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:23

IK zou er de hengst Santano op zetten.
Hij is lief, rustig heeft lekkere ruime gangen en fokt erg goed!

wij hebben er ook een.
Ze ios super lief en aanhanelijk en heeft super ruime gangen

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:59

Hoi mensen is al weer een tijdje terug, heb aardig wat hengste gezien. Maar ben toch benieuwd wat jullie van Bon Bravour vinden?
Heb hem in de Brabant hallen zien lopen. Ik werd er zeer geintresseerd in die hengst? Wat vinden jullie? Hij was aanwezig, zeer mooie swing door lijf en
ligt voetig. Heeft iemand ervaring met Bon? Of zijn er al wat over zijn hengsten bekend?
Hoor graag van jullie.

Lisette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:16

Ik zou gaan voor Moorlands Bodyguard.

Dit is een hele mooie zwarte hengst met een erg goed achterbeen. Hij fokt ook vergrotend. De merrie moet wel beschikken over een goed voorbeen en het liefst bloederig zijn.

Zoals je jou merrie omschrijft pas dit perfect.