Kleinere chique dekhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:22

@ sammie, even over dat uitgaan; ik ben 17 en ga nooit uit. dus daar kan je niet vanuit gaan vind ik.

ik zou voor een totaal andere kleur gaan dan je fjord. geen bruin of vos.denk dat daar nog wel eens iets aparts uit kan komen. of naja, ben geen fokker o.i.d. natuurlijk. ;)

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:25

anneliesdj schreef:
Persoonlijk vind ik dat je beter een leuke Fjordenhengst kunt zoeken om een goed veulen te fokken, dat veulen verkoop je en van wat je ervoor krijgt koop je een leuke Welsh kruising.
Zo heb je én je eigen veulen gefokt, én een paardje met de uitstraling die jij wilt maar heb je geen illusie's die toch niet waar gemaakt kunnen worden.
Bovendien kun je bij koop gewoon selecteren op stokmaat, kleur, geslacht enz. en dat kun je bij het fokken natuurlijk niet ;)

Het is juist niet de bedoeling dat ik het veulen verkoop wat uit mijn merrie komt!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:47

OneFellSwoop schreef:
@ sammie, even over dat uitgaan; ik ben 17 en ga nooit uit. dus daar kan je niet vanuit gaan vind ik.

De keren dat ik uit (ben) gegaan zijn op een hand te tellen, niettemin ben ik (en jij) toch echt een uitzondering binnen de leeftijdsgroep/categorie. Het gaat natuurlijk niet alleen om uitgaan, maar om allerlei kosten. Brommer, auto, bioscoop, (zorg)verzekering, vakanties etc. Paarden zijn leuk, maar het moet je niet je laatste cent gaan kosten :) Zeker niet in een leeftijdsfase waarin je nog lekker kan sparen omdat je vaste lasten minimaalzijn.

OneFellSwoop

Re: Kleinere chique dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:50

ja oke, als je naschoolse activiteiten meeteld ben je inderdaad wel even bezig. ikzelf heb ook geen tijd voor een paard omdat ik gigantisch hard werk aan mijn loopbaan. moet wel zeggen dat ik liever een flink bedrag kan uitgeven straks dan eerder beginnen met een paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:59

Arabische schreef:
Het is juist niet de bedoeling dat ik het veulen verkoop wat uit mijn merrie komt!

Je wilt het veulen houden en tzt ermee gaan rijden? Dus jij gaat met je 21 jaar en 65 kilo op een Welsh kruising van 1,35 rijden?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:08

Vergeet niet, dat het ook fout kan gaan een veulen.
Ze is al 16 dus op leeftijd, en nu is ze het gewend.
Maar zo ken ik ook een vriendin die wou graag een keer een veulentje, dat was eens maar nooit meer.
Moeder is bij de bevalling overleden, en alleen het veulentje was er nog.
Is met de hand groot gebracht.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:57

anneliesdj schreef:
Arabische schreef:

Je wilt het veulen houden en tzt ermee gaan rijden? Dus jij gaat met je 21 jaar en 65 kilo op een Welsh kruising van 1,35 rijden?

Ik denk dat het niet een welsh hengst word maar een arabier.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:59

die vind je niet onder de 1.40 ;)

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:04

sherif schreef:
die vind je niet onder de 1.40 ;)

Klopt, ik heb een mailtje gekregen van iemand op bokt die arabische hengsten heeft die zei dat ook al.
Maar ik ga eerst maar is naar de DA even kijken of het kan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:14

mag ik je zomaar even een tip geven voor een fjorden hengst?
Zortin is een lichtgebouwde fjordenhengst, hij is 1.45 groot, en heeft goede resultaten op de keuring. Het voordeel aan een fjord is dat je er later zeker op kunt rijden, een kleine arabier is misschien wel te licht. Je zegt dat je je fjordenmerrie niet wilt laten dekken door een hengst groter dan 1.40, om dat haar vorige veulen te klein was. In principe past het veulen bij de moeder, en niet bij de vader (natuurlijk heeft die nog wel iets in te brengen), de kans dat je merrie (ik neem aan dat ze groter dan 1.35 is), een te groot veulen krijgt van een andere fjord, is erg klein. En ik heb gehoord (maar heb hier verder geen ervaring mee) dat de kruising fjordxarabier juist een beetje vervelend is, vanwege het vaak schichtige gedrag van de arabier gekoppeld met de enorme kracht van een fjord, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:29

Haar vorige veulen was te groot. Mijn merrie is zelf 1.36..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:58

Maar hoe weet je dat het vorige veulen te groot was? Wie was de vader daarvan? Waren er andere complicaties? Hadden de rugklachten echt te maken met de groote van het veulen en waren het niet gewone drachtigheidklachten. Dat zijn allemaal vragen die je aan je da kunt stellen. Ik weet dat er experimenten zijn geweest tussen shet x shire kruisingen, waarbij de shet de merrie was. Is gewoon bevallen, na de bevalling groeide het veulen enorm.
Veulens die te groot zijn kunnen natuurlijk wel, maar meestal geeft dit gewoon 'slechts' een lastige (zware) bevalling en een uitgescheurde vulva. Beiden kunnen trouwens altijd gebeuren en laatste geneest meestal weer snel en mooi :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:15

TS: Verstandig dat je eerst naar de DA gaat om daar te kijken of je merrie nog wel een veulen kan hebben.

Verder, ik weet niet wat je wilt gaan studeren, maar als je naar het MBO, HBO of Uni gaat straks als je een jaar of 18/19/20 bent dan ben je echt heel wat kwijt qua kosten. Dat gaat niet alleen naar het uitgaan toe. Sowieso ben je rond de 500 tot 800 euro kwijt aan boeken. Het eerste jaar aan schoolgeld kost vaak 1500 tot 2000 euro. Om nog maar niet te spreken over alle andere kleine dingen die daar bij komen... En wat als je dan op jezelf wilt? Op kamers. Die zijn ook niet goedkoop. Dan zit je al snel rond de 300 tot 500 euro per maand alleen al aan huur. Dan komt er nog eten en drinken bij en spullen voor je kamer.
Natuurlijk wil je ook nog wel eens met vrienden naar de bios, iets nieuws kopen voor je fjordenmerrie of kleren willen kopen. Geen bijbaantje die daar tegenop kan. Denk er dus echt heel goed over na.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:38

Sammie schreef:
Maar hoe weet je dat het vorige veulen te groot was? Wie was de vader daarvan? Waren er andere complicaties? Hadden de rugklachten echt te maken met de groote van het veulen en waren het niet gewone drachtigheidklachten. Dat zijn allemaal vragen die je aan je da kunt stellen. Ik weet dat er experimenten zijn geweest tussen shet x shire kruisingen, waarbij de shet de merrie was. Is gewoon bevallen, na de bevalling groeide het veulen enorm.
Veulens die te groot zijn kunnen natuurlijk wel, maar meestal geeft dit gewoon 'slechts' een lastige (zware) bevalling en een uitgescheurde vulva. Beiden kunnen trouwens altijd gebeuren en laatste geneest meestal weer snel en mooi :)

Dat heb ik van de vorige eigenaar te horen gekregen, ik zal morgen even vragen aan de eigenaar van het veulen van mijn paard wie de vader was.
Ik ga echt alles aan de DA vragen over haar rug :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:49

Arabische schreef:
anneliesdj schreef:

Ik denk dat het niet een welsh hengst word maar een arabier.

En wat veranderd dat dan? Maakt het veulen wat eruit komt alleen maar chiquer dus moeilijker om jou te dragen.
En zoals gezegd vind je geen arabieren onder 1,40 en denk dat je daar ook gerust 1,45 van kunt maken.

Als je de afstamming van je eigen paardje en van de hengst waardoor ze toen gedekt is kom je er wellicht achter waarom dat veulen zo groot was, misschien ligt het wel helemaal niet aan je merrie maar juist aan de hengst.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 23:36

Citaat:
En wat veranderd dat dan? Maakt het veulen wat eruit komt alleen maar chiquer dus moeilijker om jou te dragen.
En zoals gezegd vind je geen arabieren onder 1,40 en denk dat je daar ook gerust 1,45 van kunt maken.

Als je de afstamming van je eigen paardje en van de hengst waardoor ze toen gedekt is kom je er wellicht achter waarom dat veulen zo groot was, misschien ligt het wel helemaal niet aan je merrie maar juist aan de hengst.

Wat bedoel je precies met 'moeilijker om jou te dragen?'
Een arabier van 1.50 zou ook geen probleem zijn 'als' haar rug helemaal goed is.
Ik denk zelf dat de hengst gewoon te breed en te groot gebouwd is waar ze door gedekt is maar daar kom ik morgen achter als ik weet door welke hengst ze gedekt is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 01:05

Ik bedoel dat wanneer jij over 4 jaar (wanneer je evt. veulen dus 3 is) 22 bent en zo'n 65 kilo weegt, je te groot bent voor een pony van 1,35.
Wanneer het een fors gebouwde pony zou zijn met een stokmaat van 1,45 dan zou het nog wel kunnen maar wanneer je haar kruist met een arabier krijg je juist een luxer veulen en als die uiteindelijk 1,38-1,40 wordt ben je daar toch te groot voor, wat ga je er dan mee doen?

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 01:22

anneliesdj schreef:
Ik bedoel dat wanneer jij over 4 jaar (wanneer je evt. veulen dus 3 is) 22 bent en zo'n 65 kilo weegt, je te groot bent voor een pony van 1,35.
Wanneer het een fors gebouwde pony zou zijn met een stokmaat van 1,45 dan zou het nog wel kunnen maar wanneer je haar kruist met een arabier krijg je juist een luxer veulen en als die uiteindelijk 1,38-1,40 wordt ben je daar toch te groot voor, wat ga je er dan mee doen?

Zoals er al in dit topic staat word ik niet echt groter dan wat ik nu ben 1.72
Als ik haar met een arabier dek van 1.50 word het veulen denk ik wel groter dan 1.40.. Of zie ik dat fout?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 01:27

Waarschijnlijk, maar in je openingspost staat dat de hengst maximaal 1,40 mag zijn?
En of je groter wordt of niet, het gaat toch vooral om het gewicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 01:42

@TS
Ik heb een koudbloed x volbloed, en dat is geen echt makkelijke combi.
Ze heeft het figuur van een koudbloed (en sterkte) maar de behendigheid en snelheid van de volbloed.
Dus zeer sterk en zeer snel.

Normaal gesproken past het veulen zich aan, aan de ruimte in de baarmoeder.
Wij hebben ook wel eens uit een zelfde combi de ene x een zwaarder veulen gehad en later een wat lichter veulen.
Ook als ze een maal een keer geveulend hebben gaat het de volgende x vaak wat makkelijker.

Als ze echt last van haar rug tijdens de dracht heeft gehad (dus niet alleen bij het veulenen) is het verstandig helemaal niet te fokken. Een kleiner veulen (als je die al krijgt) wil niet zeggen dat ze minder zwaar wordt tijdens de dracht. Sommige merries zien eruit alsof ze een tweeling gaan krijgen.. zo dik en zwaar en dan komt er maar een inimini veulen uit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 01:55

Ik kan met mijn 1.73 net op mijn pony van 1.55, maar kleiner dan 1.50 had ze niet moeten zijn (paint)
Het voordeel van een fjord is dat ze wat grover zijn, en iets ronder en het daarom veel beter past.

Met 1.72 pas je niet op een smallere pony van 1.40, iniedergeval niet goed. Je zal altijd aan de grote kant zijn.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 08:44

anneliesdj schreef:
Waarschijnlijk, maar in je openingspost staat dat de hengst maximaal 1,40 mag zijn?

Ja dat klopt, maar als ze geen last heeft van haar rug kan het ook een hengst zijn van 1.50 wel een arabier.
Ik laat het weten als ik bij de DA geweest ben :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:48

Arabische schreef:
anneliesdj schreef:

Ja dat klopt, maar als ze geen last heeft van haar rug kan het ook een hengst zijn van 1.50 wel een arabier.
Ik laat het weten als ik bij de DA geweest ben :)

Maar je weet nooit hoe zwaar het veulen wordt, waarmee je ook dekt.
Daarnaast is niet alleen het veulen wat de merrie dik maakt, ook de hoeveelheid vruchtwater en zucht.

Ik ben van mening dat als je merrie geen gewone dracht aan kan en je moet gokken op een klein veulen... je beter niet kan laten dekken.

demienmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:52

Heb je ook een bepaalt ras dat je erin wilt houden? ;)

Ik zag je Fjord al even op je foto's! Mooi beestje! Succes ermee, en ook met je aanstaande veulentje! *\o/*

/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:22

1. Veulen past zich doorgaans aan aan de grote van de merrie, dus kleine hengst hoeft niet een klein veulen te betekenen.

2. Veulen is slechts deel van de last, denk ook aan vruchtwater, zucht, vet...
Dracht is zwaar voor merrie's, zeker het laatste stukje.

3. Paard met rugklachten is het dan uberhaupt wel slim om met haar te willen fokken?
Aangezien ze dan best risico loopt op klachten en ze dan toch de dracht zal moeten voldragen.
Zeker dierenarts ten rade vragen.
En bij de vorige eigenaar, die die dracht heeft meegemaakt.

4. Waarom kruising? Zie punt 1. en 2., als je dan toch al fokt zet er dan een goedgekeurde fjorden hengst op,
mits je merrie ook stamboek merrie is. (anders ook zinloos)

5. Dit seizoen is het zowiezo al rijkelijk laat om een veulen te willen gaan fokken.
Volgend jaar lijkt me dan gepaster.

6. Je bent jong... Stel, je krijgt haar deze maand nog drachtig....
Dan kan je over 4 jaar pas wat met je veulen.
Wat voor werk heb je dan? Studeer je? Heb je dan kinderen?
Verkopen is dan natuurlijk een optie (ook al vind je dat nu van niet),
maar dat is ook de reden om dan maar stamboek diertje te proberen te fokken,
vermoedelijk meer liefhebbers voor dan een kruising.

7. Waarom een AV? Lichter op de hand? Een goed ingereden fjord is ook licht op de hand en een verkeerd ingereden AV
kan hangen als een zotte, zeker als je dat zelf niet kunt corrigeren rijtechnisch.

8. Kleiner steviger paard kan met jouw lengte misschien wel beter staan, dan hoogbeniger slanker paard.

Als blijkt dat ze dracht prima aankan, zou ik volgend jaar toch gaan voor een stamboek fjorden hengst,
ik weet niet wat voor predikaten jouw merrie heeft? Anders dit jaar daarmee naar de keuring gaan,
ook leuke vorm van tijdsverdrijf. Uiteraard alleen als je ouders overal garant voor staan.

(veulen hebben is overigens heel leuk, weet ik nu uit ervaring, echter de mijne heeft ondertussen
al een paar keer haar dekgeld aan medicijnen gekost, niet erg, maar hou er rekening mee dat ze niet gratis zijn,
maar echte paarden, met echte paarden kosten.)