[H] Welke hengst voor Nynke? (Extreem Stekelharige Zweetvos)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:36

Wordt het haar eerste veulen? Dan zou ik er er sowieso geen grote hengst opzetten.
Als ze er al meer gehad heb zou het kunnen, maar ik geloof nooit dat je uit een pony van 1.44 een paard van 1.60 kan fokken.

Als ik zo je eisen lees is mijn eerste reactie ook "waarom koop je geen andere?" dan kun je precies uitzoeken wat je wilt. Nu is er een reeële kans dat je hoopt op een copie van vaders, maar eindigd met een kleine, uit verhouding groeiend kopie van de moeder.

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:37

Balte schreef:
http://www.freewebs.com/harlekinarabian ... ms-ikarios

http://www.tophengsten.nl/Klepholms-Ikarios.html

Beantwoordt aan volgende wensen
- mooier hoofd
- aparte kleur => combi cremello x vos geeft altijd 100% een palomino
- laat een mooie ruime drafgangen zien, (zie filmpje)

Geen idee hoe zijn vererving van manen en voorplukken is ;) , ik ken wel een hengst die dat absoluut zeker vererft, heb nl zelf een palominoveulen dat als jaarling al prachtige manen en een lange voorpluk heeft terwijl zijn moeder haar pluk eerder een schaamlokje te noemen is :D :D , maar deze hengst past verder niet in jouw verlanglijstje.

Nou eigenlijk wel :D
Vind het een hele mooie hengst :j
En zoals ik al zei; wat daar allemaal staat in de openingspost hoeft niet te zeggen dat ik dat ook allemaal wil!
Volgens mij kan dat ook helemaal niet. :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:38

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:39

Mariska_28 schreef:
Wordt het haar eerste veulen? Dan zou ik er er sowieso geen grote hengst opzetten.
Als ze er al meer gehad heb zou het kunnen, maar ik geloof nooit dat je uit een pony van 1.44 een paard van 1.60 kan fokken.

Als ik zo je eisen lees is mijn eerste reactie ook "waarom koop je geen andere?" dan kun je precies uitzoeken wat je wilt. Nu is er een reeële kans dat je hoopt op een copie van vaders, maar eindigd met een kleine, uit verhouding groeiend kopie van de moeder.

het word haar eerste veulen, en ik ben ook een beetje dom bezig geweest om hier neer te zetten dat ik het veulen rond de 1.60
wil, dat kan eigenlijk ook bijna niet.

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:39

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:42

Nee, nee, Bitje, ik bedoelde het anders.
Zelf zit ik nu nog wat te kwijlen op Ikarios en ik vind dat die aan veel van jouw "eisen" beantwoordt.

Met de voorpluk bedoelde ik dat ik een veulen heb van Ismir du Tileul (een andere cremello hengst maar eerder een iets of wat barokker type), Ismir zelf heeft ook niet echt een mooi hoofd. Wat hij wel vererft zijn prachtige manen en een super voorpluk.

Dus: Ikarios is mijn voorstel, het andere was maar een randbemerking over een andere hengst die zeker een mooie voorpluk gaat geven maar verder volgens mij niet aan je voorwaarden voldoet. Alhoewel ik wel moet zeggen dat hij bij mij uit een merrie met toch ook iets of wat Gelders type een prachtveulen gegeven heeft.

Quebelle

Re: [H] Welke hengst voor Nynke? (Extreem Stekelharige Zweetvos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:47

Ikarios heeft minder achterbeen gebruik,je moet eens kijken naar het filmpje.
Het is net alsof hij z'n achterbenen in de grond boort terwijl Splendor lichtvoetiger is.
Splendor heeft meer arabisch bloed & is ietsje korter in de rug wat de weke rug van Nienke compenseerd + edeler hoofd.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:48

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:50

Balte schreef:
Nee, nee, Bitje, ik bedoelde het anders.
Zelf zit ik nu nog wat te kwijlen op Ikarios en ik vind dat die aan veel van jouw "eisen" beantwoordt.

Met de voorpluk bedoelde ik dat ik een veulen heb van Ismir du Tileul (een andere cremello hengst maar eerder een iets of wat barokker type), Ismir zelf heeft ook niet echt een mooi hoofd. Wat hij wel vererft zijn prachtige manen en een super voorpluk.

Dus: Ikarios is mijn voorstel, het andere was maar een randbemerking over een andere hengst die zeker een mooie voorpluk gaat geven maar verder volgens mij niet aan je voorwaarden voldoet. Alhoewel ik wel moet zeggen dat hij bij mij uit een merrie met toch ook iets of wat Gelders type een prachtveulen gegeven heeft.

Maar zoals meerderen en ik al zei, voorpluk is niet het aller belangrijkste. Wat het belangrijkste is is dat de hengst
zelf boven de 1.50 moet zitten. En wat pluspunten kan vererven.

Mag ik trouwens een foto zien van de merrie , die barokke hengst en het veulen(nakomeling?)
ik ben wel nieuwsgierig :o

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:51

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:52

Meen dat Nynke toch artrose heeft. Dan zou ik er niet mee gaan fokken. Je hebt toch een risico dat ze het doorfokt. Maar eerder een ander paard kopen.

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:54

FriesWytske schreef:
Meen dat Nynke toch artrose heeft. Dan zou ik er niet mee gaan fokken. Je hebt toch een risico dat ze het doorfokt. Maar eerder een ander paard kopen.

Klopt, nog in het lichte stadium. Ik ga ook over een paar weken naar de kliniek om haar weer opnieuw op de foto te zetten en
te vragen of het wel verstandig is en of er risico's zijn. :)

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:54

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:56

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:59

Er is altijd een risico dat ze dat doorfokken. Ook al is het maar heel klein. Dan nog zou je het niet moeten nemen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:02

Denk dat je mij nog altijd niet begrijpt :D :D , natuurlijk is die voorpluk niet het belangrijkste, vandaar de suggestie voor Ikarios :) .

Al de rest was meer een soort van grapje, snap je?

Ik zal eens zoeken naar een mooie veulenfoto
Afbeelding
Afbeelding
Hier is hij nog maar een dag oud maar zie je het type van de moeder goed.
Afbeelding

Afbeelding
deze is van vorige week, zo zie je wat ik met de voorpluk en mooie manen bedoel.

Dit is de site van de hengst http://sites.google.com/site/ismirdutilleul/
Maar, zoals ik al schreef, volgens mij is hij niet datgene wat je zoekt. Hij dekt ook enkel in natuursprong en staat in België dus.... ;)
Wat ik wel kan zeggen is dat hij bij mij op alle punten die ik wilde verbeteren de merrie verbeterd heeft en de punten die ik wilde behouden van de merrie, ook zo gelaten heeft, perfecte match dus voor mijn merrie.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:11

ik zou sowieso niet fokken met een paardje dat (helaas) actrose heeft.
verder zou ik eens goed naar de merrie kijken wat je verbeterd wil hebben.
De dingen die je tot op heden noemt zijn een mooie bijzaak.
Je kan van een kleine merrie geen groot veulen verwachten.

kijk een goed naar de bouw en gangen van je merrie.
Schrijf de minpunten en plus punten op en zoek daarmee naar een geschikte hengst.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:36

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:39

dat is ook een mooi beestje, weet je toevallig ook hoe groot hij is?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:12

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:29

is het wel vestandig om met haar te fokke.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:55

om meerdere redenen moet je niet fokken met deze merrie. de belangrijkste is wel dat vanaf de foto het lijkt dat de merrie ongelijke voeten heeft. (ik kan me vergissen, dan heb ik niks gezegt)

Als je zoveel eissen hebt voor het veulen zou ik inderdaad lekker aan het eind van het jaar n kopen.

verder vind ik een getoonde cremello's zwaarder en ouderwetser dan welke Gelderse hengst op dit moment dan ook....maar maar dat terzijde

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:00

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:29

_Bitje_ schreef:
He bah wat doen jullie allemaal ontzettend moeilijk en kraak me niet zo af zeg :=
ik weet heus wel dat als je er een hengst op zet met geen aftekeningen dat het veulen dan ook niet gelijk
zonder aftekeningen op de wereld komt , maar de kans op zo'n grote bles word dan wel kleiner toch?
En ik vertel in de openingspost gewoon wat ik het liefst wil, het zijn niet gelijk eisen?

Nogmaals; wij zijn realistisch en als ik je berichten zo lees vraag ik me af of jij dat ook wel bent.
Bij elke hengst die voorgesteld wordt reageer je op het totale plaatje en de kleur, de reactie's die geplaatst zijn over de minpunten van je merrie en waar je op zou moeten letten bij je hengstenkeuze negeer je compleet.
Wil je wel een serieus advies of wil je enkel een kleurtje en leuk koppie fokken?

Realistisch = met een merrie met zoveel wit fok je ook een veulen met wit.
Realistisch = met een merrie van 1,44 waarvan geen ouders bekend zijn ga je niet groter fokken dan 1,55.
Realistisch = artrose is erfelijk.
Realistisch = dat voorbeengebruik ga je niet bij AV's vinden en dat sjieke koppie niet bij dressuurhengsten.

Even om je wakker te schudden, als je nog behoefte hebt aan serieus advies wil ik best meedenken maar dan moet je wel eerst willen kijken naar de tekortkomingen van je merrie en pas in later stadium naar voorpluk, hoofdvorm en stokmaat.

_Bitje_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 13:36

anneliesdj schreef:
Nogmaals; wij zijn realistisch en als ik je berichten zo lees vraag ik me af of jij dat ook wel bent.
Bij elke hengst die voorgesteld wordt reageer je op het totale plaatje en de kleur, de reactie's die geplaatst zijn over de minpunten van je merrie en waar je op zou moeten letten bij je hengstenkeuze negeer je compleet.
Wil je wel een serieus advies of wil je enkel een kleurtje en leuk koppie fokken?

Realistisch = met een merrie met zoveel wit fok je ook een veulen met wit.
Realistisch = met een merrie van 1,44 waarvan geen ouders bekend zijn ga je niet groter fokken dan 1,55.
Realistisch = artrose is erfelijk.
Realistisch = dat voorbeengebruik ga je niet bij AV's vinden en dat sjieke koppie niet bij dressuurhengsten.

Even om je wakker te schudden, als je nog behoefte hebt aan serieus advies wil ik best meedenken maar dan moet je wel eerst willen kijken naar de tekortkomingen van je merrie en pas in later stadium naar voorpluk, hoofdvorm en stokmaat.

ik negeer ze echt niet :n
en die dingen die je opnoemt is waar. Ik heb nergens gezegd dat ik enkel een leuk kleurtje met een leuk koppie wil fokken ;)
Vind het alleen zo jammer dat jullie gelijk beginnen over dat ik een paard moet kopen, maar dat vraag ik hier niet.
Ik zou het erg fijn vinden dat je met me mee wil denken voor de juiste hengst voor Nynke.

Maar is Atrose serieus erfelijk? als dat echt zo is laat ik het fokken achterwege.