[H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie v. Landwind IIB

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:13

Moet nodig eens nieuwe foto's maken. Ik ben van nature niet zo'n fotograaf.
Ik ben heel blij met dit dier, ze is zeer goed ontwikkeld en doet het gewoon fijn als sportpaard.
Het is er zeker een met een beetje extra, veel balans, makkelijk te sluiten. Geen voorbeenzwaaier, maar een met een goed achterbeengebruik. (iets waar je later het meeste belang bij hebt denk ik)

Een fijn sportpaard fokken, met een meewerkend karakter en een functioneel exterieur. Dat is in ieder geval mijn doel altijd. Toch vind ik dat je merrie niet heel zwaar aandoet. Vossen met veel wit doen al snel gelders aan he?! Extreem veel bloed zal ze niet nodig hebben maar, als je een dressuurpaard zou willen fokken, zou ik bij het gelderse wegblijven. Zou inderdaad wel naar een dressuurpaard kijken die niet massa toevoegt in ieder geval.

Lord Leatherdale heeft niet een stempel gedrukt op mijn nakomeling (behalve zijn kleur) En wat ik vind, hij geeft niet altijd mooie hoofden. Maar dat is persoonlijk. Die van mij heeft wel een snittige kop maar ik heb er een aantal gezien die dat niet hebben. Instelling heeft hij zeker meegegeven, en een stukje 'koelte'. Mijn nakomeling heeft wel iets meer souplesse in vergelijking met haar moeder. Maar je kunt heel goed zien dat het eigenlijk, op een aantal punten na, een kopie van de merrie is.

Sandreo zou ik niet gebruiken. Hij is nu ook verkocht naar het buitenland. Hij is een echte modellenmaker. Beweging verbeteren doet hij niet echt.

Uphill vererft wel veel schwung (en achterbeen) en geeft fijne gebruikspaarden. Maar wil nog wel eens strooien met bloed. Ik heb mijn merrie voor de tweede keer drachtig van Uphill.

Waar ik zelf ook erg gecharmeerd van ben is de Vivaldi x Havidoff die het VO loopt. Hij werd tweede in de kampioenskeuring. Paard wat met veel veer en afdruk bewegt. Als hij gekeurd wordt ga ik hem gebruiken. Ik krijg dan wel het bekende bloed in het lijntje, maar dat zit dan al wel wat verder weg.

SophievdV

Re: [H][KWPN] welke hengst voor mijn merrie v. Landwind IIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:15

@Uletje: is het jouw paard? Ik snap anders je eerste paragraaf niet zo goed :?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:13

uletje schreef:
Moet nodig eens nieuwe foto's maken. Ik ben van nature niet zo'n fotograaf.
Ik ben heel blij met dit dier, ze is zeer goed ontwikkeld en doet het gewoon fijn als sportpaard.
Het is er zeker een met een beetje extra, veel balans, makkelijk te sluiten. Geen voorbeenzwaaier, maar een met een goed achterbeengebruik. (iets waar je later het meeste belang bij hebt denk ik)

Dit stukje? Gaat over de Lord Leatherdale die ik uit mijn merrie heb gefokt, ook met iets gelderse opdruk!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:23

ladyenpippi schreef:
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je een bloederig dressuurpaard fokt of een allround paard die misschien ooit een Z proef loopt, ik wil daar juist tussen in.

Ik chargeerde even om duidelijk te maken dat je voor de verschillende fokdoelen ook verschillende hengsten kiest ;)