[H]KWPN Hengst voor Sarabande Elite sport ZZL

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:52

Ampere? Heeft ook wel massa en zit via Rousseau nog Ferro in.

En op deze merrie zou Briljant ook wel passen denk ik!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:57

Lilliputter schreef:
Ik zou niet meer voor Metall gaan. Er is zoveel meer en je hebt hem al eens gebruikt :)

Wat vind je van Charmeur? Heeft zelf een heel fijn karakter en je levert naar mijn idee heel weinig in. Of anders United! Geeft ook bot mee, tot nu toe heb ik ze met veel maat gezien en hij maakt ze niet langer.

Ja dat is mijn gevoel over Metall ook

Charmeur wil ik eerst kinderen van zien, juist om zijn bloedvoering, Ik had een vrij bloederige en rille United, dus dat durf ik niet aan

Lilliputter

Re: [H]KWPN Hengst voor Sarabande Elite sport ZZL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:59

Uit Sarabande?

Charmeur is wel een hele interessante. Ik heb hem ook op de lijst staan, al zijn er nog geen veulens van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:07

Lilliputter schreef:
Uit Sarabande?

Charmeur is wel een hele interessante. Ik heb hem ook op de lijst staan, al zijn er nog geen veulens van.

Ik durfde hem niet te noemen omdat ze geen Jazz bloed wilde...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:08

Jazz zit een stapje terug en een hengst als Tango bijv. die durf ik op elke rillerige merrie te zetten, zo ontzettend braaf en toch een Jazz...

Het zegt lang niet altijd iets, maar qua karakter zou ik het zeker aandurven bij Charmeur :j Erg fijn paard!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:25

Dan zou ik eerder voor Tango gaan, ben niet helemaal weg van Florencio, dus vandaar eerts veulens zien.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:50

Iets heel anders, maar naar mening wel mogelijk passend: Don Schufro?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:13

Als ik de foto van Sarabande zie, en dan ga ik alleen op m'n gevoel af,

Charmeur of Johnson.
Charmeur zou ik ook wel eerst de veulens van willen zien maar hij heeft zelf net datgene wat je zoekt.
Meer bot, ontwikkeling en een goed achterbeen.
Florencio valt de laatste tijd heel erg op als vader van heel fijn te rijden jonge paarden in IBOP en EPTM.
De volle zuster van Charmeur liep afgelopen jaar ook een super merrietest met 84 pnt, een heel mooi beeld ondanks haar 10 mnd dracht bij de eindbeoordeling.

Als je stelt dat Sarabande een wat lang middenstuk heeft dan zou je niet direct kiezen voor Flemmingh-bloed.
Waarom toch Johnson?
Zelf heb ik al wat ervaring met z'n nakomelingen, prettig in de omgang en heel oplettend.
Verder mooi type niet opvallend lang middenstuk en best ontwikkeld, beweging is zonder meer goed maar een aandachtspunt is wel het achterbeen.
Wel goed van de grond maar zou wat meer naar voren moeten treden.
Dat verbetert wel naarmate ze ouder en dus sterker worden.
Krack C heb ik ook nog aan gedacht maar ik denk dat je dan teveel toegeeft in de rug en lendenen.
Zelf ben ik niet zo bang om jonge hengsten te gebruiken,
dan komik bijv. met Cachet L, wel weer Jazz (net als de twee eerder door mij genoemde hengsten) maar eveneens geen echt Jazz-karakter.
Cachet komt uit Jirondine, een Ferro dochter uit een fraaie merrielijn.
Hij heeft 3 prima basisgangen en vooral een beste galop.
Valdez heb ik een aantal nakomelingen van maar naarmate ze ouder worden vallen ze me niet mee.
Veelal missen ze het gouden draadje, vaak groot, grof en niet altijd correct in het fundament.
De FERRO-zoons en kleinzonen kunnen me ook niet helemaal overtuigen.
Om het F-woord dan toch maar te gebruiken, de fokwaarde, dan moet je constateren dat zowel Special D als Rhodium elk jaat moeten inleveren en dat komt ook
overeen met mn gevoel en ervaring.

Tenslotte, Contango-bloed!!!!!
De al eerder genoemde Tango, maar daar moet je wel heel goed op de stap letten, zowel van T. zelf als zn nakomelingen.
Of een andere Contango kleinzoon, eveneens vorig jaar ggk, is positief beoordeeld op zijn draf, krachtig en dragend, en z'n galop, ruim en krachtig.
Laatst bijgewerkt door misterA op 27-01-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:47

Johnson gaat, naar mijn ervaring, niet meer bot en massa toevoegen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:55

misterA schreef:
Als ik de foto van Sarabande zie, en dan ga ik alleen op m'n gevoel af,

Charmeur of Johnson.
Charmeur zou ik ook wel eerst de veulens van willen zien maar hij heeft zelf net datgene wat je zoekt.
Meer bot, ontwikkeling en een goed achterbeen.
Florencio valt de laatste tijd heel erg op als vader van heel fijn te rijden jonge paarden in IBOP en EPTM.
De volle zuster van Charmeur liep afgelopen jaar ook een super merrietest met 84 pnt, een heel mooi beeld ondanks haar 10 mnd dracht bij de eindbeoordeling.

Als je stelt dat Sarabande een wat lang middenstuk heeft dan zou je niet direct kiezen voor Flemmingh-bloed.
Waarom toch Johnson?
Zelf heb ik al wat ervaring met z'n nakomelingen, prettig in de omgang en heel oplettend.
Verder mooi type niet opvallend lang middenstuk en best ontwikkeld, beweging is zonder meer goed maar een aandachtspunt is wel het achterbeen.
Wel goed van de grond maar zou wat meer naar voren moeten treden.
Dat verbetert wel naarmate ze ouder en dus sterker worden.
Krack C heb ik ook nog aan gedacht maar ik denk dat je dan teveel toegeeft in de rug en lendenen.
Zelf ben ik niet zo bang om jonge hengsten te gebruiken,
dan komik bijv. met Cachet L, wel weer Jazz (net als de twee eerder door mij genoemde hengsten) maar eveneens geen echt Jazz-karakter.
Cachet komt uit Jirondine, een Ferro dochter uit een fraaie merrielijn.
Hij heeft 3 prima basisgangen en vooral een beste galop.

Tenslotte, Contango-bloed!!!!!
De al eerder genoemde Tango, maar daar moet je wel heel goed op de stap letten, zowel van T. zelf als zn nakomelingen.
Of een andere Contango kleinzoon, eveneens vorig jaar ggk, is positief beoordeeld op zijn draf, krachtig en dragend, en z'n galop, ruim en krachtig.

Dat heb je allemaal becijferd ? :+

Ik ken de stam van Van Helvoiirt van nabij en al generaties lang. Eigenlijk zijn die stammoeders vrij goed te vergelijken, apart bewegende wat kleinachtige merries, en dat zit bij Saar nog dichtbij, dus ik ben daar even voorzichtig mee

Charmeur wil ik dus echt eerst kinderen van zien, Johnson ben ik geen fan van en wbt Charming Mood waar ze helaas niet drachtig van is, die houdt ik in beraad, wil hem graag terug zien.
Het is een van de hengsten die ik in mijn hoofd heb en nog een paar maar die heeft niemand nog genoemd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:58

Massa, bot....het flauwe grapje zal ik maar achterwege laten he? :+ :D :Y)

Ik zou voor Sarabande ook voor Charmeur gaan. Ik kan niet zeggen waarom maar ik vind hem qua type erg mooi :o
Kan me voorstellen dat je eerst veulens wil zien(heb ik ook altijd)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:26

NatasjavE schreef:
Massa, bot....het flauwe grapje zal ik maar achterwege laten he? :+ :D :Y)

:D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:33

Het begint met een A zeker :D Of meer algemeen met een G.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:39

Hou je het wel exclusief hoor!

Toch denk ik dat Tango geen slechte keus is. Massa en bot ga je wel krijgen. Uit dat lijntje lijken ze allemaal niet klein en Tango vergroot ook iets? En dan heb je het Contango-bloed. Was je blij met het Westenwind veulen?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:07

Ik ken de stam van v. Helvoirt misschien wat minder goed maar ...meten is weten.

m. van Charmeur, zelf 1.68, kinderen resp. 1.70, 1.66 en 1.74.
g.m. Wendy, zelf 1.64, kinderen resp. 1 van 1.80!!! 2 van 1.74, 2 van 1.72, 2 van 1.70, 1.69, 1.68, 1.66. en 1 van 1.62.
o.g.m. Miesje, zelf??? kinderen resp. 1.67, 1.68 en 1.69.

tís maar wat je klein noemt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:24

misterA schreef:
Ik ken de stam van v. Helvoirt misschien wat minder goed maar ...meten is weten.

Ik voeg er iets aan toe, namelijk 1 x 1 = eventueel 1
Oftewel die merriestam is net zo overheersend in de dingen die ik niet direct nodig heb, zoals beweging, adel, karakter, als het in maat zou kunnen zijn.

Ik was blij met mijn beeldschone Westenwind veulen, maar het is een kloon van Sarabande en ik wil dus liever een stap voorwaarts, of zijwaarts, of anders

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:50

Nou, nog één keer dan.

Negro vind ik ook wel een passende hengst maar hij blinkt niet uit in ontwikkeling, verder geeft hij wel mee wat je zoekt.
Scandic?? heb wat twijfels over zn vererving maar hij doet het zelf wel heel goed in de sport en is in de gp een hengst om rekening mee te houden, maar eveneens vergroot niet.
Voice, eveneens hetzelfde als Negro, niet te groot, geen veredelaar,wel vrij bloed en ook zeker een hengst waar we in de sport meer van gaan horen.
Zhivago, ook een hengst met maat maar geld hetzelfde dus voor als Charmeur, de Endy stam.
En tenslotte 2 hengsten die op papier wel aan je wensen voldoen, Armani en Santano, maar daar heb ik dan weer niets mee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 00:08

Negro heb ik ook wel aan gedacht, maar ja die maat he, Scandic heb ik niks mee, Voice interessant en pa heeft bij Wahler bewezen goed op Trakehner bloed te passen, ga er over denken

Zhivago, je weet wat ik gefokt heb dus dat hij het laatste aan beweging niet geeft zou bij Saar geen probleem moeten zijn

Armani zijn nafok is niet zo waus en Santano heb ik ook niks mee (overigens dat is emotie...toch :P )

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:19

Voice is ook een mooie optie. Als je nog filmpjes van nakomelingen zoekt heb ik nog wat zoektermen ;) Zelf ben ik erg blij met mijn Voice, super karakter en ze beweegt makkelijk. Jammer dat er zo weinig mee gedekt wordt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:20

sarabande schreef:
Negro heb ik ook wel aan gedacht, maar ja die maat he, Scandic heb ik niks mee, Voice interessant en pa heeft bij Wahler bewezen goed op Trakehner bloed te passen, ga er over denken

Zhivago, je weet wat ik gefokt heb dus dat hij het laatste aan beweging niet geeft zou bij Saar geen probleem moeten zijn

Armani zijn nafok is niet zo waus en Santano heb ik ook niks mee (overigens dat is emotie...toch :P )

Fokwaarden/verwachtingswaarden sport.

Scandic-119
Santano-115

Negro-149
Voice-156
Zhivago-154

Ik zet ze er voor alle zekerheid maar effe bij.
emotie ?:= gevoel? :D of toch....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 01:24

Kijk en daar laat de praktijk versus cijfers mij totaal in de steek
Scandic internationaal GP bij de beste 10 van Europa zijn vader ook internationaal GP en verwachting sport het laagste van het rijtje :?

Laat mij maar gewoon ouderwets naar prestaties en exterieur kijken :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:07

sarabande schreef:
Kijk en daar laat de praktijk versus cijfers mij totaal in de steek
Scandic internationaal GP bij de beste 10 van Europa zijn vader ook internationaal GP en verwachting sport het laagste van het rijtje :?

Laat mij maar gewoon ouderwets naar prestaties en exterieur kijken :D

Dat is bij de totstandkoming van een fokwaarde niet anders.
ext 103
bew. 109
Wel verwacht ik dat bij het ouder worden van de nakomelingen de sportindex zal stijgen.
Scandic zelf valt nu pas echt op. Hij blinkt uit juist in de GP-oefeningen en dat kan bij zijn nakomelingen nog niet
meegenomen worden in de berekening van de fokwaarde sport, ze zijn daar immers nog te jong voor.
Dat was bij Negro ook het geval.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:04

Topic ook even doorgespit, vind Tango geen slechte keus en Ferrobloed ook niet zoals Negro, Special D. Idd voor het middenstuk geen Flemmingh/Krack-bloed en Voice wat vererft die qua achterbeen?
Scandic vind ik ook helemaal geen gekke denk dat die best op Saar zou passen. Heb er toch zat leuke nakomelingen van gezien bij m'n 2 jarige in de opfok staat er 1 met genoeg bot maar toch een chique dier :)*
Is Montecristo eventueel nog een optie?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 11:38

Als Montecristo vruchtbaar zou zijn zou ik dat zeker doen, er liepen uit de dochter van haar zus indertijd een paar knappe hengsten van die beiden aangewezen werden.
Special inmiddels weer even bekeken, maar zijn merriestam is te veel oud bloed, dan past pa beter
Achterbeen zou geen bezwaar zijn dat zit vrij vast in de stam al generaties lang, maar ja ik wil eigenlijk niet toegeven

Ja en die Scandic komt uit een vrij fijne Jazz, daar moet ik ook eens over denken, en het wordt tijd dat ik die Scandic weer eens ga bezoeken ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:44

Mijn merrie was destijds vlot drachtig van Montecristo. Maar Montecristo is toch veel te ouderwets voor jou? (oprechte nieuwsgierigheid)
Ik ken iemand die Montecristo Gelderse vind dan Koss :D