[H][KWPN] Springhengst voor Bernstein (v. Ramiro) x Tapos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: [H][KWPN] Springhengst voor Bernstein (v. Ramiro) x Tapos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:01

Ik weet niet of je het blad in de strengen heb maar daar staan nu de fokwaardes in met goede aanvullende info. Ook of de hengsten vergroten en verkleinen. Zou voor jezelf een rijtje maken van hengsten.
Fokwaarden erbij pakken, kijken of zij over het algemeen vergroten en veulenrapporten lezen. Dan heb je snel je voorkeur te pakken..
Of kijk op de site van het kwpn onder het kopje goedgekeurde hengsten

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:05

Om nog even terug te komen op groot fokken. Ik zou als ik jou was je daar niet op blind staren, niet een hengst kiezen die klein fokt. Maar je weet toch nooit hoe het uitpakt. Daarom zou ik toch voor een hengst kiezen met veel bloed en veel "go". Anders heb je misschien straks een kleintje die ook nog zo´n koude kikkker is. Dan heb je meer aan een klein heet beestje. Die vechten zich er vaak wel overheen.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:41

NatasjavE schreef:
Kinee_ schreef:
Oh, volgens mij fokt Nimmerdor niet meer... Te oud bloed!

Als een oude hengst beter fokt dan de jongere generatie...zit dat oude bloed niet in de weg hoor.

Haha nee dat bedoel ik ook niet! :) Maar heb gehoord dat Nimmerdor helemaal niks meer geeft qua sperma, omdat er niks meer opgeslagen ligt ofzo. Bedoelde niet dat het bloed zelf te oud was!!! Juist Nimmerdor heeft zich bewezen in de sport!

@Marissa: Het kan heel goed kloppen dat je dat gehoord hebt, het is maar net van welke kant je het bekijkt. Nimmerdor heeft zeker ook een aantal nakomelingen in de dressuur lopen maar de meeste van zijn nakomelingen vind je terug in de springsport. Ook een hoop van zijn nakomelingen zijn goedgekeurde dekhengsten (denk aan: Daimler, Goodtimes, Aram, Heartbreaker).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:02

Verdi lijkt mij een goede optie. Die gaat vergroten en springgenen meegeven. Daarnaast vind ik de nafok goed. Hij geeft doorgaans veel soortgelijke veulens die fijn bewegen.
Stukje lijnteelt op Alme neem je dan ook gelijk mee. Da's een fijne hengst om op terug te vallen.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:32

Ik weet dat dit topic al een beetje verouderd is, maar ik ga toch nog posten.
Ik ken een paar paarden uit de moederlijn van jouw merrie, niet de mooiste types maar wel echte springkanonnen!

Bernstein x topas is wel echt ouderwets bloed, dat kom je niet veel meer tegen! Wel een mooie uitgangspositie, want daar zijn wel veel goeden van gekomen. In jouw geval zou ik toch een beetje voor een modernere hengst kiezen, dus bijvoorbeeld Verdi zou ik wel een hele goede optie vinden. Die geeft grote veulens met veel uitstraling, lossigheid en goede bewegingen. Echter qua stand van het achterbeen zou ik hem niet meteen kiezen. Je merrie lijkt wel wat steil in haar achterbeen, daarom zou ik dan liever voor een wat sabelbeniger hengst kiezen.

Zapatero VDL geeft ook grote veulens. Wij hebben er 1 uit een merrie van 1.64 m en die is nu als 2 jarige al 1.62 m. Kan ook ontzettend ruig springen. Beweging is wel aandachtspunt, met name een wat vlakker voorbeen, maar dat komt ook wel wat bij de merrie vandaan. Met die hengst fok je terug op marco polo en cottage son xx. Beide hengsten die heel veel voor de fokkerij betekend hebben.

Je had het in je topic al eerder over Unaniem. Ik denk wel dat hij een goede combi met jouw merrie gaat vormen. Met name omdat hij sterk vergrotend werkt (en nee, dat grootte verschil is geen probleem, het veulen past zich toch aan naar de ruimte die hij in de baarmoeder heeft. Te groot om normaal geboren te worden, zal hij dus niet zijn) Verder behoudt je het percentage volbloed in je paard, waar je veel aan hebt als je wilt springen en crossen. Daarmee fok je ook terug op Alme, zoals hierboven ook al gezegd: een goede hengst om op terug te fokken, zit in het pedigree van veel goede paarden. Verder denk ik dat je met het Numero Uno bloed achter Unaniem wel een fijn scherp paard fokt. Goed karakter, maar geen sulletje. Daar kom je in de sport uiteindelijk het verste mee.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 09:59

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Verdi heeft niet echt mijn voorkeur, vind hem op filmpjes niet voorbeeldig tonen.
Zapatero VDL vind ik daarentegen en betere keuze. Mooi bloed ook, maar ook hem vind ik op filmpjes erg lang tonen en redelijk 'uit elkaar' lopen. Ook van z'n springtechniek ben ik niet heel erg fan.
Fijn dat je even aanduidt dat het veulen zich aanpast aan de ruimte, dat scheelt wat ongerustheid.

Numero Uno vind ik een geweldige hengst en die zou ik ook graag in m'n merrie verwerken. Unaniem blijft echt een goede match, maar ik neig toch ook naar Van Gogh. Vind die net wat lekkerder lopen en springen. De inteelt die dat ontstaat (Bernstein, G Ramiro Z) zie ik wel zijn voordelen hebben. In die rapporten van de KWPN staat wel dat hij een sabelbenige achterbeenstand heeft, weet niet hoe dat in combinatie met mijn merrie zou uitpakken? Want ik wil natuurlijk geen paard fokken dat op (jongere) leeftijd problemen krijgt met de benen. Misschien kan iemand me daarover informeren? :)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:42

als je twijfelt tussen unaniem of van gogh, dan zou ik absoluut voor unaniem gaan. Daarmee behoudt je meer "bloed" in je paard, wat je tegenwoordig toch wel nodig bent in parcoursen en al helemaal in de cross. De lijnenteelt die je bij van gogh zou toepassen komt ook wel erg dichtbij. Daarnaast zou ik liever terugfokken op een hengst die meer voor de fokkerij betekend heeft en waarbij zijn bloedvoering nu gewenster is, ipv op een hengst als Bernstein terugfokken die zelf nooit wat in de sport heeft laten zien en ook niet extreem veel nakomelingen heeft die hoog in de sport hebben gelopen of zijn goedgekeurd als dekhengst.

mbt je vraag over de beenstand. Je hoeft niet perse een paard te fokken dat meteen problemen krijgt op de benen, maar het gaat meer om de rijdbaarheid. Je merrie is vrij stijl, daarom is het een aandachtspunt. Je wilt niet een NOG stijler paard hebben, dat komt de rijdbaarheid niet ten goede. Daarom kun je het beste een hengst kiezen die iets sabelbenig is.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:13

Dat is duidelijk, dank je. :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:20