[H]Gelderse merrie...zoekt hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WH1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:15

Zilvermoon schreef:
Wat leuk dat je gelders wil fokken! Mijn merrie is op dit moment drachtig van Alexandro P. En ben heel benieuwd naar het resultaat wat er in april uit komt!

Als ik jou was zou ik je merrie is laten beoordelen op sterke en zwakke punten en dan in overleg gaan met verschillende hengstenhouders of iemand die er veel verstand van heeft.. Bij hengstenhouders hoor je toch vaak dat hun hengst super geschikt is voor jou merrie..

Ik wil zoiezo eerst naar de merrie keuring..Ik heb zelf een hele goede vriend(fokker van helaas overleden darwin)Herman crum uit heteren van de DarwinHoeve...Die heeft er al gezien en is al dol op mijn merrie en die zei ga zkr naar de merrie keuring je maakt erg veel kans op goed resultaat..Dan rijden wedstrijden en dan pas gaan fokken...

zodoende mag ik natuurlijk wel alvast wta ideen op doen en info inwinnen bij andere zoals hier...enz..

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:19

Ik zou me er ook maar is mee gaan bemoeien als Gelderse paarden fokker ;)
Ik denk dat Rubus niet zozeer tuiger fokt, maar wel wat korter dan bijv. een Vitens of een Alexandro P. Wat belangrijk bij fokken is zoals hier boven wordt genoemd is om te kijken waar je het veulen voor wilt fokken. Wil je een sport/recreatiepaard, wil je hem gaan aanspannen of onder het zadel, wat voor een karakter wil je erin hebben etc. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat de "zwakke" punten zijn van je merrie. Kies dan ook een hengst wie die punten zal versterken. Ook kan een hengst nog zo mooi zijn, maar nakomelingen zeggen meer.... :j
De hengst James Bont zou ik voor jouw merrie zeker afraden, omdat je dan nog meer richting TP gaat. Ook Rubus B, en Ahoy zijn waarschijnlijk te kort voor jouw merrie.
Zichem is een erg mooi paard (we hebben een paar nakomelingen van hem gehad) Maar het zijn zeker niet de makkelijkste. Ze zijn van nature aardig bazig. Kun je hier mee omgaan zijn het superpaarden. Parcival ben ik persoonlijk helemaal weg van, maar zijn ook niet de makkelijkste.
Zoals Janne aanraadt zou ik in februari naar Ermelo gaan. Daar komen een heleboel hengsten en nakomelingen. Rustig rond gaan kijken, en veel advies vragen (maar elke hengstenhouder vindt zijn hengst het beste op je merrie passen :o )
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het een mooie merrie vind, maar ik ben erg tegen Hackneybloed (lees, ik vind het verschrikkelijk) Maar dat neemt niet weg dat het een leuk paard is.
Zo dat was een heel verhaal.

WH1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:25

anoukie88 schreef:
Ik zou me er ook maar is mee gaan bemoeien als Gelderse paarden fokker ;)
Ik denk dat Rubus niet zozeer tuiger fokt, maar wel wat korter dan bijv. een Vitens of een Alexandro P. Wat belangrijk bij fokken is zoals hier boven wordt genoemd is om te kijken waar je het veulen voor wilt fokken. Wil je een sport/recreatiepaard, wil je hem gaan aanspannen of onder het zadel, wat voor een karakter wil je erin hebben etc. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat de "zwakke" punten zijn van je merrie. Kies dan ook een hengst wie die punten zal versterken. Ook kan een hengst nog zo mooi zijn, maar nakomelingen zeggen meer.... :j
De hengst James Bont zou ik voor jouw merrie zeker afraden, omdat je dan nog meer richting TP gaat. Ook Rubus B, en Ahoy zijn waarschijnlijk te kort voor jouw merrie.
Zichem is een erg mooi paard (we hebben een paar nakomelingen van hem gehad) Maar het zijn zeker niet de makkelijkste. Ze zijn van nature aardig bazig. Kun je hier mee omgaan zijn het superpaarden. Parcival ben ik persoonlijk helemaal weg van, maar zijn ook niet de makkelijkste.
Zoals Janne aanraadt zou ik in februari naar Ermelo gaan. Daar komen een heleboel hengsten en nakomelingen. Rustig rond gaan kijken, en veel advies vragen (maar elke hengstenhouder vindt zijn hengst het beste op je merrie passen :o )
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het een mooie merrie vind, maar ik ben erg tegen Hackneybloed (lees, ik vind het verschrikkelijk) Maar dat neemt niet weg dat het een leuk paard is.
Zo dat was een heel verhaal.

Hier heb ik heel veel aan ja zichem is ene hele mooie hengst;)
Ik moet zoiezo kijken hoe haar gedrag gaat worden want het is nu ene beetje een draak..(maar ik heb hara uit de opfok met bijna alleen maar hengsten )ze denkt dat ze een hengst is:S...aan de hand lief maar owee als jeje omdraait...
Hier moet ik dus met haar ook oppassen dat ik waarschijnlijk kwa gedrag een lievere hengst neem in de omgang..maar ze stat er net 3 weken dus kan allemaal veranderen...
verder ja ik vind het ok niets hackney maar toch was ik opslag verliefdt op haar..
dit omdat ze toch niet zo heel veel ervan weg heeft(is mijn mening).
Wat ik er mee wilt is liefst allround niet tuigen dus...en ja als ik er mee naar buiten kan is dat super maar geen must..

Dus Dressuur en springen(deze merrie is in 1 week tijd al 2 keer over een hek van 1,50m gesrpongen sonder maar wat aan te raken hihi)
en advies vragen ga ik zeker doen...dankjwel voor je reactie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:01

[***] schreef:
In februari is er een Gelderse hengstenshow in Ermelo. Zeker een aanrader.

11 maart is de Gelderse hengsten show voor 2011 ;)

Mijn merrie is overigens ook drachtig van Alexandro P

anoukie88

Re: [H]Gelderse merrie...zoekt hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:33

Wat is dat laat dan dit jaar Natasja.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:46

Vorig jaar was het ook in maart. Dat was de hengstenhouders goed bevallen en we hebben geen bezwaren gehoord dus hebben we het weer in maart geplant :)

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:18

vorige x was het eind februari toch? dat was toch met ook nakomelingen? daar liep mijn paard toen ook

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:23

ilse_dgraam schreef:
Rubus is niet persee tuigpaard hoor. Mijn merrie is ook van rubus, nou daar kan je geen tuiger in zien ;)
geen enkele beweging wat ook maar iets van af valt te zien als tuiger, juist heel mooi en sierlijk!

Ja maar jouw paardje heeft neem ik aan ook een moeder en die combinatie heeft jouw elegante paard opgeleverd..
Over het algemeen gesproken .. zijn Rubus en Ahoy niet de elegantste Gelderse paarden, ze zijn wat forser en meestal wat minder vlot in het achterbeen.

TS: leuke merrie hoor! Janne en Natas weten er veel van, ik heb zelf alleen ruinen dus ben niet altijd zo bezig met de hengsten. Vitens en Sirius zijn heel erg leuke paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:18

ilse_dgraam schreef:
vorige x was het eind februari toch? dat was toch met ook nakomelingen? daar liep mijn paard toen ook

Vorige keer was het begin maart om dat er eind februari al iets was op het KNHS centrum.

Dit jaar staat het voor 11 maart op de agenda.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:19

ilse_dgraam schreef:
Rubus is niet persee tuigpaard hoor. Mijn merrie is ook van rubus, nou daar kan je geen tuiger in zien ;)
geen enkele beweging wat ook maar iets van af valt te zien als tuiger, juist heel mooi en sierlijk!

Wat is de naam van de moeder van jouw paard en haar vader en opa?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:51

NatasjavE schreef:
ilse_dgraam schreef:

Wat is de naam van de moeder van jouw paard en haar vader en opa?

Volgens mij is het Bling bling van Rubus uit Sarah B (Lancet)??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:18

Dank je Fargo. ja das wel een beetje anders.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:31

Ik moet zeggen dat ik de merrie van Rubus ook weinig van zijn pappa vind hebben. Vind het op zich een mooie merrie, maar alleen valt me op dat de halsaanzet bij het hoofd zo iel is (nou ben ik ook mijn merrie gewend :o ) Maar ik vind dat dit bij een Gelderse iets "robuuster" mag zijn.
Over het algemeen vind ik de Rubus nakomelingen veel op hem lijken. Volgens mij was er 2 jaar geleden in Ermelo toen een pas-de-deux met een jonge nakomeling, en ik vond hem qua bewegen en exterieur precies zijn vader (vond hem in bewegingen toen erg te kort komen, maar was volgens mij ook nog een erg jonge)
@ Ilse heeft Daniëlle dit paard afgelopen hengstenshow gereden in Ermelo?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:59

Ja danielle reed er toen op ja!

Op onze stal staan vrij veel nakomelingen van hem, en ze zijn bijna allemaal niet zo robuust hoor. Allemaal een soort blingies

Bling komt uit Saray, vader lancet ja!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:42

Dacht al dat ik hem daar van herkende. Was toen ontzettend braaf voor zo'n jong paard.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:41

Hoe is jouw merrie van karakter WH?
Weet je al hoe ze in het werk is?
Naar aanleiding daarvan zou ik Vitens of Sirius gaan kiezen...
Beide fijne hengsten, maar wel met een, vind ik, duidelijk ander karakter.

Natas, de hengstenshow in maart is mij vorig jaar ook prima bevallen. Past veel beter in de planning :D
Zijn jullie al weer bezig met de voorbereidingen? En zo ja, nog ideeen nodig voor het mennen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:13

Patricia schreef:
En zo ja, nog ideeen nodig voor het mennen?

Ik heb je een PB gestuurd. ;)

WH1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:17

Ik ben eruit!!
Ik ga eerst f aanrijden en kijken hoe ze het doet en op advies van de fokker(vriend van ons allee 35 jaar)als ik ene veulen wilt ene rijpaard hengst erop zetten.Maar eerst kijken hoe ze het doet met rijden enz..
Dankjullie wel voor de reactie's en tips.
Mvg mylene

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 01:10

[quote="WH1986"]
Ik wil zoiezo eerst naar de merrie keuring..Ik heb zelf een hele goede vriend(fokker van helaas overleden darwin)Herman crum uit heteren van de DarwinHoeve...[quote]
Bij mijn weten is Crum niet de fokker van Darwin hoor, hij heeft hem toen aangekocht samen met Vonk, maar is niet de fokker van Darwin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:10

Zo te horen kraamt de man wel meer onzin uit :Y)