[H]volgend jaar wil ik het proberen maar wie o wie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:24

Zosja, een tip van een fokker: verdiep je eens in wat de markt (en ook het stamboek) graag ziet en kijk eens om je heen. Er gaan tegenwoordig gezonde en goed gefokte jonge paarden naar de slager, gewoonweg omdat er geen vraag naar is... Zorg dat je merrie goed in conditie komt en blijft, ga met haar naar de keuring, luister goed naar wat de kenners van haar vinden en als je dan nog van mening bent dat je er een hengst uit kunt fokken die naar de HK kan, dan kom ik gelijk bij je in de leer.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:26

DiamondHorse schreef:
Ik wil nou niet weer l*llig doen, maar een hengst uit deze merrie lijn zal nooit interessant worden voor de Hengstenkeuring daar is de merrielijn gewoon niet goed genoeg voor, maar goed, dat terzijde gelaten!

hoezo is dit lu..llig? In mijn ogen gewoon realistisch.
Als je graag een veulentje met deze merrie wil fokken, ga dan eerst naar de merriekeuring met dr. Dan krijg je ook een mooi scoreformulier waarop goede en minder goede punten aangegeven staan.
Dan kun je hiermee eventueel verder.

zosja24

Re: [H]volgend jaar wil ik het proberen maar wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:28

de keuringen zijn voorbij maar ik zou het wel willen weten als iemand even een pbtje wil sturen met de werking met de keuring
met inschrijven enz

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:28

iemand mag toch dromen en je weet nooit ;) :P al die vooroordelen want als iedereen zo van tevoren denk gaat niemand meer naar de hengstenkeuring :7 mischien Sandro Hit wat

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:30

Ojee, ik heb jou wel vaker langs zien komen op bokt, weet je zeker dat je genoeg verstand hebt van veulens/voeding/fokken etc?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:31

nou ik had zelf moorland´s bodygard in me hoofd
en word ook door meerdere mensen gezegt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:31

Zosja, ga eens kijken op de site van het KWPN, daar staat alles wat je wil weten.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:33

of een jonge hengst interessant is voor de hengstenkeuring wordt vooral bepaald door de moederlijn. In het geval van jouw merrie is deze niet interessant genoeg, er zitten geen predikaten voor en ook geen goede sportpaarden en/of goedgekeurde hengsten.

Ik denk dat je doel moet zijn om een fijn sportpaard te fokken. Op zich heb je best een leuke merrie die ook wel fijn kan bewegen (op de foto's te zien) Als je meer in de dressuurrichting wilt gaan fokken, dan zou ik wel een hengst kiezen die een sterke achterhand doorgeeft en misschien wat meer front. Ik vind Wup (zoals hier eerder geopperd) wel een leuke hengst, maar zou eerder voor een KWPN gekeurde hengst gaan. Je zou eens kunnen kijken naar Westenwind, mooi type, goed bewegen en een interessante afstamming met Flemmingh x contango. Daarnaast vergroot hij ook nog, wat ook niet verkeerd is bij jouw merrie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:34

ik zou sowieso een springgefokte hengst nemen, als wonderboy.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:43

fokfanaat schreef:
ik zou sowieso een springgefokte hengst nemen, als wonderboy.

Zou een combinatie kunnen zijn gezien zijn spring afstamming, maar wonderboy fokt verkleinend, zou ik niet doen bij deze merrie

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:49

Dan zou je Oscar kunnen overwegen, waar heb je zelf Moorland's Bodygard op gebaseerd??

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:33

nou hou is zelf een beejte wat zosja niet heeft
hij versterkt inpricipe de achterhand
en fokt vaak donker

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:16

Oke duidelijk, nou iig succes met je zoektocht naar een geschikte hengst komt vast goed :P ;)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:28

ja dat hij vaak donker fokt lijkt me wel het belangrijkste argument. ;) Veel succes met het opzetten van je fokkerij.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:02

nou het liefst heb ik een paard waar bijna zeker van is dat hij geen bont fokt zosja heeft het bont gen in haar zitten dus zij kan dit doorgeven mits er een hengst van pas komt waar je zeker van weet dat het niet doorgegeven word
maar het moet meer richting dressuur dus de gangen moeten wel verbeterd worden om richting een dressuur paard te gaan

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:25

nou dat is niet zo heel moeilijk..... alleen een bonte kan ook bont doorgeven. En dan is het in de meeste gevallen nog maar 50% kans op een bonte. Aangezien jouw merrie niet bont is, heeft ze dat gen niet en kan het dus ook niet doorgeven. Ongeacht dat haar moeder wel bont was, haar moeder heeft dat dus niet doorgegeven aan jouw merrie.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:16

vraag me af welke fokker jou bodyguard heeft geadviseerd...