[H]Hengst voor Keur sport merrie PolanskyXGlendaleXUbis.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:03

Dat wordt lastig, een hengst zonder JFGF bloed.
Uphill of Oscar? Oscar zelf is erg degelijk en ouderwets, maar je hebt wel een hele atletische merrie. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van zijn nakomelingen die ik op de hengstenshow van Van Norel heb gezien. Uphill geeft erg mooie verbindingen en evenals Oscar een goed karakter.

Tooske

Re: [H]Hengst voor Keur sport merrie PolanskyXGlendaleXUbis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:13

Ja die zijn allebei interessant.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:39

Tooske schreef:
Ik kijk net op de site van de I.P.S Horse Group en als je dan bij AS kijkt staat er "De nek is kort".

ok, maar ben het er niet mee eens :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:45

Haha dat is wat anders!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:53

Tooske schreef:
Hoeft ook niet perse vos hoor dat ie straks braaf is is veel belangrijker en Donnerhall is geen probleem.
Ik wil het liefste geen Jazz ferro gribaldi of flemming bloed.
Gewoon wat anders.
Amazing Star heeft ook een korte nek en ik wil er graag een lange nek op..

lange nek of lange hals?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:01

Allebei!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:18

In dat geval zou je ook kunnen kijken naar Royal Dance, goede halzen, geeft formaat (eigen ervaring fokt vergrotend),
mooie modellen, superchique koppies en fijne werkbare karakters.

Neem eens een kijkje in het Royal Dance topic hier op bokt of laatst was er ook een speciaal topic van de Royal Dance dag ;-)

Edit: [VN] Royal Dance-dag bij Hengstenhouderij de IJzeren Man

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:27

Ook een goede kandidaat ja! Er zijn zoveel hengten word er nu al helemaal gek van.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:29

Amazing Star lijkt me helemaal geen verkeerde keus voor deze merrie. WBT die korte nek/hals ben ik het niet mee eens. Amazing heeft heel erg veel front en zeker geen korte nek.
Verder heeft de hengst zelf een fijn karakter dus ook daar zou ik het gerust mee durven en lijkt tot nu toe voldoende maat te fokken. Ik denk dat je met deze merrie een mooie combi kunt maken. Zeker de galop van je merrie zal hij veel verbeteren en wat meer rust in beweging.

Apache zou ik zowiezo wegblijven bij dit dier. Fokt wel vergrotend, maar om nog meer hectiek in de benen te voorkomen zou ik daar wegblijven. Daarnaast is Apache zelf nog wel eens een rilkip.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:58

Weet je, ik zou toch gewoon voor Tango gaan. Waarom?
Hij zou kunnen verbeteren op de punten die jij noemt. Dat is imo het idee van een veulen fokken. Dood en doodzonde om met zo´n merrie bij een FFJ hengst weg te blijven omdat je persee iets aparts wil fokken. Het gaat er uiteindelijk toch om dat je een fijn sportpaard fokt..
Voor het karakter zou ik niet zo bang zijn, heb veel fijne paarden gezien van de combi Jazz x Contango. Ze zijn alert, maar wel eerlijk.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:02

Ja daarom juist ik wil graag een goed sportpaard maar vooral een braaf sportpaard en hoeft niet eens zo bijzonder te bewegen vandaar dat ik juist bij de wat mindere karakters wil wegblijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:06

Florencio geeft geweldig karakter!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:20

Tooske schreef:
Ja daarom juist ik wil graag een goed sportpaard maar vooral een braaf sportpaard en hoeft niet eens zo bijzonder te bewegen vandaar dat ik juist bij de wat mindere karakters wil wegblijven.

Tango geeft echt geen mindere karakter, ik ken er een stuk of 20, allemaal erg braaf en werkwillig,
geen angst-rilhazen en ze doen het allemaal super in de sport ;-)
Tango zelf heeft ook een klein hartje en fokt veel meer naar Contango als naar Jazz!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:50

Dan is die zeker te overwegen heb hem op het CHIO gezien toen vond ik hem wel gaaf.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:26

Als je een duitse hengst overweegt, misschien is mijn trakehner hengst Schönglanz dan iets? Staat bekend om super karakters die hij doorgeeft, heeft zelf ook super karakter! Heeft maat, wat hij ook doorgeeft en hij heeft een mooie lange hals..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 17:39

Ik weet niet of ik dit topic nog omhoog mag halen?

Ik ben nog wel benieuwd wat mensen voor hengst denken bij mijn merrie dekken blijft dit jaar ook nog een optie aangezien rijden niet meer gaat.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:03

ik sta nog steeds achter de eerder genoemde hengsten, wel grappig zo 2 jaar later.

1. Tango
2. Charmeur
3. Charmingmood/Amazing Star

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:06

Tango dekt dit jaar niet zag ik net.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:40

Houston.
Kracht achter, en het bloed om te werken.

Je merrie is aan de voorkant wat zwaar van type.
Ik denk dat je het juist moet zoeken in bloed. Geen 'soepkippen'-bloed (die smalle deftige poppetjes-hengsten), maar degelijk, sterk bloed met oud-Hollands kracht van achter uit. Je hebt immers wel een Polansky x Glendale... denk niet te licht over het belang van de kracht van achter uit; dat zal je merrie waarschijnlijk niet sterk meegeven en zo ziet ze er zelf ook niet uit.
En dan is Houston ook nog een vos ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 23:04

Ze is zelf wel heel erg sterk hoor van achter.
Maar Houston is ook een optie of gaf die geen vervelende paarden?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:21

Rhea schreef:
Ik zou Tango ook niet te snel afschrijven door deze merrie. Die zal het karakter absoluut verbeteren en iets meer rust in de bewegingsvorm brengen. Dat zal Vivaldi zeker niet doen.

Santano geeft stugge nafok.
Apache fokt absoluut (tegen wat je zou verwachten) vergrotend en kan een hoop verbeteren aan het front van deze merrie maar gaat de bewegingen niet minder hectisch maken.
Undigo weet ik te weinig over om iets over te zeggen, behalve dat hij zelf niet het meeste aan front heeft.

Durf je een jonge hengst erop te zetten? Wat denk je van de net ggk Charmeur? (Florencio uit de moederlijn van Zhivago/Zuidenwind)

Tango dekt in 2012 toch niet?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:41

fokfanaat schreef:
Florencio geeft geweldig karakter!

Geweldig? Ik heb er alleen nog maar rilkippen en maffe getikte paarden van gezien. Hete donders om het zo te zeggen.
Juist vanwege zijn karakter zou ik niet met hem willen fokken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 00:04

tanjaatjuhh schreef:
Rhea schreef:
Ik zou Tango ook niet te snel afschrijven door deze merrie. Die zal het karakter absoluut verbeteren en iets meer rust in de bewegingsvorm brengen. Dat zal Vivaldi zeker niet doen.

Santano geeft stugge nafok.
Apache fokt absoluut (tegen wat je zou verwachten) vergrotend en kan een hoop verbeteren aan het front van deze merrie maar gaat de bewegingen niet minder hectisch maken.
Undigo weet ik te weinig over om iets over te zeggen, behalve dat hij zelf niet het meeste aan front heeft.

Durf je een jonge hengst erop te zetten? Wat denk je van de net ggk Charmeur? (Florencio uit de moederlijn van Zhivago/Zuidenwind)

Tango dekt in 2012 toch niet?

Ja dat staat hierboven ook al had ik gezien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:07

Tooske schreef:
Ze is zelf wel heel erg sterk hoor van achter.
Maar Houston is ook een optie of gaf die geen vervelende paarden?

Vervelend is alleen in het oog van de eigenaar. Het is maar net waar je mee om kunt gaan.
Zelf heb ik een aantal paarden meegemaakt (eerst voor verschillende eigenaren en nu in mijn eigen stal), waarvan nu de derde Houston onlangs is geboren. Houstons zijn eerlijk, ze hebben een correcte baas nodig.

Mijn 4 jarige Houston is oprecht het allerbraafste paard wat ik ooit heb gereden. Zeldzaam meewerkend.

Wat je van Houstons kunt zeggen is dat ze niet bang zijn. Ze zijn niet schieterig, ze zijn niet vluchterig. Ze zijn gewoon niet bang. En dus zijn ze af en toe brutaal en zullen ze je uittesten.
Maar ja, waarom zou dat lastiger zijn dan Jazz, Ferro of Gribaldi-bloed?
Van Houston weet je gewoon met grote zekerheid dat je een atletisch bespierd paard krijgt met een sterke achterhand. Welnu, zo'n paard kan het werk makkelijk aan en zal dus minder snel hoeven protesteren. Al eens geprobeerd om een Gribaldi op de achterhand te zetten?

Al die bloedlijnen hebben hun eigen nukken.
Op een schieterige merrie zou ik Houston waarschijnlijk zelf ook niet gebruiken. Maar uit ervaring weet ik ook: schieterige merries wil je helemaal niet mee fokken. Karakter krijgen ze toch voor een héél groot deel mee van de moeder.

Met Houston zul je wellicht niet vergroten.
Al heb ik zelden echte kleintjes van hem gezien terwijl ik toch in het Noorden woon en dus bakken met Houstons voorbij heb zien komen. Ook uit merries van rond de 1.63m.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:50

Ik vindt Sandreo wel wat voor je merrie..fokt echt hele brave karakters door! verbeterd over het algemeen het front en de tact in de bewegingen.Jouw merrie lijkt sterk genoeg te zijn achter dus die kan dat wel hebben.En hij fokt ook genoeg maat..enige "nadeel" is dat ie vosfactor vrij is en je dus nooit een vos krijgt..er is nog diepvries beschikbaar van hem.