[[H]KWPN] Advies/tips gezocht voor mijn merrie(tuiger)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:54

Wij hebben 5 jaar terug onze tuiger laten dekken door Sandreo. Het is werkelijk een plaatje geworden en doet het nu heel goed in de dressuur. Het is een echte modellenmaker. En als je het veulen voor de verkoop hebt zul je er denk ik (als ie goed uitvalt) niet lang mee zitten. Die van jou heeft een goede draf zeg je. Veel vinden dit een minpunt van Sandreo. Maar die van ons kon echt goed draven. Komt waarschijnlijk door het tuigersbloed terwijl de merrie dit niet zo had (tuigpaardgangen bedoel ik dan). Altijd goed de achterhand erbij. En een mooie galop.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:09

Pffft..
Heb net alles nog eens doorgelezen en op Google gesneupt, maar het is echt niet makkelijk :')
Vooral omdat ik niet zo bekend ben in de hengsten, kom steeds allemaal leuke hengsten tegen, die ik na verloop van tijd toch weer van m'n lijstje schrap :\

Wilson lijkt mij opzich een leuke hengst, leuke uitstraling, mooie bewegingen en zeker allround!

Zelf ben ik ook nog eens aan het rondkijken geweest, en op internet aan het zoeken..
Zal straks zelf eens een lijstje plaatsen in de hoop dat jullie me daar ook verder mee kunnen helpen! :)

NatasjavE

Re: [[H]KWPN] Advies/tips gezocht voor mijn merrie(tuiger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:34

Ja hoor plaats maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:52

Natasja je hebt PB.

Even wat ophelderen ten opzicht van hengsten die ter dekking staan bij het Groninger Paarden Stamboek.

In tegenstelling tot wat Natasja in 1 van haar reacties schreef zijn de hengsten Orbaldo II en Erik T geheel gekeurd en op de foto geweest.
Het is een vereiste van het GRP stamboek dat hengsten klinisch en röntgenoligisch worden gekeurd door een PROK dierenarts.
Het klinische onderzoek mag niet ouder zijn dan 60 dagen en de röntgenoligische keuring mag niet ouder dan een jaar zijn.
Ze dienen een sperma onderzoek en een cornage onderzoek te hebben ondergaan.
Hengsten moeten een jaar na goedkeuring op de hengstenkeuring een bruikbaarheidsproef af leggen in de dressuur of het mennen.
De hengsten worden elk jaar door de hengstenkeuringscommissie beoordeeld voor verlenging van de goedkeuringstermijn.

W.b.t. Upperville.
Citaat:
Afstammelingen 2006 (veulens)
Upperville toonde een weinig uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende in het Gelders type staan. De veulens zouden doorgaans meer uitstraling moeten hebben.
Het hoofd is voldoende van vorm en lengte. De nek is kort. De hals zou meer lengte in de bovenlijn moeten hebben en komt meermalen diep uit de borst. De schoft is goed ontwikkeld. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is meermalen gezonken. De lendenen zijn goed bespierd. De croupe is goed van lengte en ligging. De broekspier zou langer moeten doorlopen. Het voorbeen is meermalen frans gesteld met steile koten. Het achterbeen is overwegend steil en staat achter de massa. Het fundament heeft goed ontwikkelde gewrichten en heeft voldoende kwaliteit.
De stap heeft voldoende ruimte. De draf is voldoende van ruimte met voldoende houding. Het gebruik van het voorbeen is vlak. Het achterbeen zou meer moeten ondertreden. De galop is kort. Over het algemeen zouden de veulens in beweging meer souplesse moeten hebben. Enkele veulens toonden wél goede bewegingen.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:IzlLBa84WiwJ:www.kwpn.nl/downloads/Cat_40_Wilson_Widor_3.pdf+KWPN+Wilson&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEEShNfCaODNpVjxgSwGdp6_dLjkrfX7AIjpzUOoX9jo8Zb_3A1jG68ElmHc2Dk3_Vda_5uNo9t6RUBKsp-rt-tPsOKKuMoQVCVtH7gyi6O7_1_neA9RyZCg7wYYNheSEBcYCOtB01&sig=AHIEtbSSHedhRKTXOiVmKmX0YkxhCVcAdA

In deze Url kun je lezen dat Wilson niet voldoet aan de röntgenologische eisen met betrekking tot het rechter kogel gewricht.
Er is sprake van een klasse C.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:11

okee, nouja ik hoor ook dat ze gaan experimenteren met tuigpaarden en gewone rijpaarden, om de draf en de achterhand te verbeteren! eigenlijk helemaal geen gek idee als je het mij vraagt.. misschien is het ook een kwestie van durven...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:42

Wat je laat zien is de veulenrapportage van Upperville. Hengsten worden bij het KWPN niet meer op grond van de veulenrapportage omdat het maar zeer weinig betrouwbaar is.

Van de 3 merries afgelopen jaar op de keuring zijn er 3 ster geworden. En dat lukt niet met een slechte galop.

Doet er niet toe. Hij is helaas niet meer beschikbaar.

Dat van de groninger hengsten wist ik niet. Mijn exquses daarvoor.

Voor wat betreft Wilson. Dat klopt. Bij het KWPN bestaat de mogelijkheid dat als een hengst uitzonderlijk presteert ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten de hengt toch goed gekeurd word met een OC klasse C.
Voor mij een rede om de hengst niet te gebruiken. Wat je wel in gedachte moet houden is dat een schoon rontgenrapport geen 100% garantie is dat een hengst geen OC/OCD doorgeeft. Omgevingsfactoren spelen nl ook een rol. Toch vind ik een rontgenrapport heel waardevol. Want het kijkt natuurlijk naar meer dan alleen OC/OCD.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:45

DDW1190 schreef:
okee, nouja ik hoor ook dat ze gaan experimenteren met tuigpaarden en gewone rijpaarden, om de draf en de achterhand te verbeteren! eigenlijk helemaal geen gek idee als je het mij vraagt.. misschien is het ook een kwestie van durven...

Nou volgens mij is er is geroepen dat Totilas met die extreme draf ook voor de tuigpaarden geschikt zou zijn.Maar of dat ook gebeuren gaat... rijpaarden hebben een vlakkere draf.

Bij de tuigpaarden hebben ze echt een enorm probleem. Een inteeld precentage wat te hard stijgt en maar een beperkte groep liefhebbers. Dat hebben ze zelf gedaan want het Gelderse Paard was niet goed genoeg.
Tuigpaarden kunnen met name erg slecht stappen en dat correleert vaak met de galop.

TS, heb je al een lijstje met hengsten die je aanspreken? Ik ben heel nieuwsgierig :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:25

okee, ja ik heb geen idee ik ving laatst zoiets op!

ja de hoeveelheid koss-bloed in het gelders paard zit bijna in elke gelderse!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:30

Nee hoor..valt reuze mee.

Er zijn merries waar inteelt een probleem is. Maar het inteeld precentage blijkt na onderzoek heel laag. juist zeer laag. In de(nabije) toekomst zou het zeker een probleem kunnen worden.

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:31

Ehm volgens mij heeft Natasja het over de tuigpaarden. Bij de GP's is de inteelt kleiner als je de afstammingen van de paarden bekijkt. Er zijn ook nog zat Koss vrije dieren, en bij de TP's zijn er maar weinig Renovo vrije dieren. Daarom zijn merries als deze interessant.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:39

okee ik snap hem helemaal!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:51

Sorry meiden, heb het erg druk..
hier even snel een aantal hengsten waar ik wel meer over zou willen weten.

Gelderse hengst Rubus B.
heb hier wat dingetjes over gehoord en wat foto's gezien, maar er is heeeeel weinig info over deze hengst.. dus als iemand hier meer info over heeft.. heel graag :j .
http://www.staltebokkel.nl/content_imag ... 0zwart.JPG

Tuigerhengst Manno,
goed achterbeengebruik, mooi front en veel ruimte mbt voorbenen.
http://users.skynet.be/website.tuigpaar ... /manno.jpg

Aangezien ik wel gek ben op 'aparte' kleurtjes, zal het wel de reden zijn waarom ik op de volgende val :o
http://www.hbcstal.nl/public/1026/kxsov ... .0.450.jpg
Nadeel: hij loopt wel veel op de voorhand.
voordeel: goede galop, zeer goed karakter, rustig op stal.

Ik moet nu weer snel door, DA komt er aan.. Zal later wel weer reageren :) iig vast bedankt..

Oh, en wat zeggen jullie van de hengst James Bont?
ja ja, de naam zegt het al :=
http://www.stalderonde.nl/jamesbont.htm

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:59

Als je een schimmel wilt, neem dan Victory, de zoon van Manno. Gaaf dier is dat.

James Bont past qua pedigree wel, maar het is de vraag of je er een IHW-er op moet willen.. Qua type ken ik James bont niet.

Met de overige hengsten die je noemt fok je een tuigpaard, en geen Gelders paard. Is daar je keuze toch op gevallen?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:11

Als je het veulentje voor de verkoop wilt fokken moet je commercieel fokken. Ben bang dat als je met een tuigpaardhengst gaat fokken er slecht af kunt komen in deze tijd. Misschien is het volgend jaar wel weer anders. De handel is op het moment erg slecht, vooral voor tuigers. Ik zou er goed over nadenken als ik jou was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:35

De Gelderse hengst Rubus B stamt af van Ahoy. Hij loopt heel goed in de dressuur en geeft een braaf karakter. Je begint nu her en der wat nakomelingen van hem. [***] hier op bokt heeft een hele mooie Rubus B.
Hij geeft een wat geblokter type(lang gelijnt is het meer gewenste model) Ook Rubus is op latere leeftijd op grond van zijn prestaties goedgekeurd en ook hij heeft een OC klasse C.

Tuigerveulens brengen inderdaad op dit moment vrijwel niets op.

Heb je al gekeken naar Vitens en Alexandro TS?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:01

NatasjavE schreef:
En je weet niets van de gezondheid. Er is geen rontgenrapport van bekend...

:=

Is dit representatief voor jouw manier van documenteren?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:12

flyfly schreef:
Als je het veulentje voor de verkoop wilt fokken moet je commercieel fokken. Ben bang dat als je met een tuigpaardhengst gaat fokken er slecht af kunt komen in deze tijd. Misschien is het volgend jaar wel weer anders. De handel is op het moment erg slecht, vooral voor tuigers. Ik zou er goed over nadenken als ik jou was.

ik had ook voor een rijtypische/gelderse hengst gekozen! je weet nooit hoe het loopt, en straks moet je verkopen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:33

Uums schreef:
NatasjavE schreef:
En je weet niets van de gezondheid. Er is geen rontgenrapport van bekend...

:=

Is dit representatief voor jouw manier van documenteren?

Als je spelfouten bedoeld, inderdaad ja ik ben dyslectisch. Voor de de niet correcte informatie het ik al mijn exquus aangeboden.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:02

NatasjavE schreef:
Heb je al gekeken naar Vitens en Alexandro TS?

Alexandro staat ook nog in mijn lijstje :j Die hengst spreekt me ook erg aan :j

Maar jullie raden me dus af om er een tuigerhengst op te zetten?
Ik ben helemaal niet bekend in wat 'in' is op het moment.. dus ik neem alle adviezen heel serieus!
Ik ben ook zeker naar een Gelderse aan het rondkijken, Orbaldo II leek me een leuke hengst, maar door de 'dubbele' adviezen hier ben ik hier nog niet helemaal over uit :)

Naar Victory had ik idd ook al gekeken, leek me ook een leuke hengst, maar die andere schimmel leek me toch iets allrounder.

Ik denk dat ik dan bij deze een tuigerhengst van mijn lijstje schrap :j
Dan wordt het een rijtypische hengst :j
Eventueel een Gelderse :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:07

okee verstandige keus als je het mij vraagt, tenzij je het veulen echt wilt houden, dan moet je het natuurlijk zelf weten! (en anders ook hoor :P )

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:12

Ik houdt wel in m'n achterhoofd dat het veulen verkocht kan worden :j
A. weet je nooit hoe het lopen gaat
B. denkt mijn vriend dat het veulen voor de verkoop is :=
Hij weet alleen nog niet dat als je een veulentje eenmaal hebt gezien, je het veulen bijna niet meer verkopen kunt :=

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:13

haha, maar wat wil je er zelf mee? als je het zou houden?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:22

en United (al is zijn vader wel krack c) dan en ampere of oscar?
of zeg ik nu iets heel doms?

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:22

sowieso niet springen, daarom hoef ik ook geen springhengst.
Ik wil in de toekomst wat serieuzer gaan dressuren, maar mennen sluit ik ook niet uit, vandaar dat ik een allround veulen wil fokken, ook is dit voor eventuele verkoop weer beter :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:29

United vind ik zelf niet geweldig, hoewel het commercieel vast heel goed zal zijn.

Ampere vind ik wel een leuke hengst, zit ook een krachtige galop onder, wat voor mijn merrie niet verkeerd zou zijn.

Oscar zou eventueel ook nog een optie zijn, al weet ik verder niet hoe hij in elkaar zit, en hoe zijn galop en karakter is. Dit zou ik nog wel eens op kunnen zoeken.