[H] [NRPS] ponyhengst voor mijn KWPN-merrie (v. Jazz)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Re: [H] [NRPS] ponyhengst voor mijn KWPN-merrie (v. Jazz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:06

Kies in elk geval een hengst die de mindere punten van je merrie aanvult. Overigens is het minder risico uit een grotere maat een kleinere te willen fokken dan andersom.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:40

Haarlem is €400, en geeft echt hele fijne paarden. Daarnaast fokt hij over het algemeen niet heel groot, (ik ken ook wel een aantal groten van Haarlem).

Zodiak is €360, en is zelf ook maar 1.61 dus kan op een groot paard is niet heel groot. Tevens wordt hij ook vaak in de ponyfokkerij (springen) gebruikt.

Con Dios is ook €360, alleen kan ik verder niks over hem vertellen. Hij wordt aangeboden bij stal Nieuwmoed.

Voor dit kleine beetje verschil met een goede NF/NRPS/Welsh pony zou ik toch in het KWPN bloed blijven, mede omdat je je paard dan vele malen makkelijker kan verkopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:53

Setteli schreef:
Ik sta niet open voor een goedkope KWPN-er, maar een goede goedkope KWPN-er. En die zijn er niet zoveel. Tenminste niet in mijn smaak. Maar goed, dat was in eerste instantie ook niet de vraag.

Ik vroeg of iemand een goede ponyhengst wist en evt ervaringen met paard met pony dekken.

waarschijnlijk zou de discussie niet zo zijn als ikmijn D-pony met een paard zou willen laten dekken??

Absoluut wel, er zijn genoeg D en E pony's te koop die gewoon goed gefokt zijn, waarom zou je dan zo'n in mijn ogen onlogische combinatie gaan kruisen? Kies pony of kies KWPN, maar dit vind ik gewoon van beide net niks, sorry. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:03

Ik lees ffkes mee. Niet zozeer dat ik een KWPN-merrie met een pony-hengst wil dekken... ik wil graag mijn volbloed arabier-merrie wellicht laten dekken met een goede pony-hengst.
Ik heb het idee dat pony-hengsten wat sterker op de pootjes zijn dan KWPN-ers en/of volbloed arabieren in het algemeen... of is dat te veel roze bril?

Daarnaast vind ik 1.50 heel erg prettig -haha- ;-)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:10

Ik ben voor mijn merrie bij Le Matsjo wezen kijken en vind het een erg aantrekkelijke hengst. Hij dekt KI en loopt Z dressuur bij de paarden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:18

scoxxx schreef:
Ik lees ffkes mee. Niet zozeer dat ik een KWPN-merrie met een pony-hengst wil dekken... ik wil graag mijn volbloed arabier-merrie wellicht laten dekken met een goede pony-hengst.
Ik heb het idee dat pony-hengsten wat sterker op de pootjes zijn dan KWPN-ers en/of volbloed arabieren in het algemeen... of is dat te veel roze bril?

Daarnaast vind ik 1.50 heel erg prettig -haha- ;-)

Volbloed arabieren staan er juist om bekend dat ze heel goed beenwerk hebben. :) Dus lijkt me niet dat dat een verbeterpunt is voor jou. Bij een volbloedarabier kun je juist wel weer eens een KWPN' er doen of een welsh, NF pony o.i.d. doen, dan krijg je hele beste sportpony's/paarden van vaak. Het hele NRPS is gebasseerd op de fokkerij van AV met andere rassen en kruising AV heeft zich ruimschoots bewezen in mijn ogen. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:25

Lante schreef:
Volbloed arabieren staan er juist om bekend dat ze heel goed beenwerk hebben. :)

De merrie met wie ik wil dekken heeft idd keiharde pootjes van staal en loopt t/m 100 km in de endurance. Maar over het algemeen is mijn ervaring met, in ieder geval Nederlandse volbloed arabieren, qua pootjes vrij negatief.
Zijn er pony-dekhengsten (namen ;-) ) die bekend staan om hun harde pootjes?
Zijn de springgefokte pony-dekhengsten sterker op de pootjes dan de dressuurgerichte hengsten... in zijn algemeenheid?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:46

AV's staan bekend om hun harde beenwerk, maar dat geldt niet voor ze allemaal en bovendien is hard niet hetzelfde als correct. @scoxx: misschien kun je Paroeska eens vragen. Zij heeft dit jaar voor de tweede keer een NRPS veulen bij haar AV merrie.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:58

Mocht je wel een Arabier overwegen Scoxxx, is Papillion misschien wat voor je? Bewezen 160 km hengst en nu een jaar of 16 geloof ik, nog in gebruik.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:05

ik snap dat sommigen voor een AV zouden kiezen, alleen vind ik die voor mijn paard wat te bloederig.
Mijn merrie is nu hengstig, maar ik wacht tot de volgende hengstigheid. En ik denk dat het Di Caprio du Bois gaat worden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:46

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:10

Elisa2 schreef:
http://www.hhgebrvanmanen.com/WebStuff/ ... Paledo.htm

Mischien is deze anders nog wat voor je? Zit Pionbloed in X Baccarat..beide bekend om de goede vererving.

Van deze hengst heb ik een aantal nakomelingen gezien en aan de hand daarvan zou ik hem juist niet adviseren. Paarden met ponyhoofden en omgekeerd, vlees noch vis als je het mij vraagt. :o

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:57

Heb Paledo even bekeken, maar denk niet dat ie iets voor mijn Jazz is. Er zit idd een behoorlijk hoofd op. Ik vind dat de hals in verhouding ook wat kort is. Die wil ik juist iets verlengen.
Ik ben wel gek van schimmels, dus qua kleur zou ie wel goed zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:00

In Duitsland is paarden merrie met pony hengst een vaker gemaakte combinatie. Meervoudig Europees Kampioen dressuur Konrad is hier een voorbeeld van geloof ik. Daar gebruike ze echter altijd B-welshpony's. In ieder geval niet groter dan 1,35m.
Overigens ken ik meerdere van dit soort combinaties en daar zijn pony's uitgekomen waar je heel gelukkig van wordt. Maar dan moet wel een goede combinatie worden gekozen.

Konrad
http://i182.photobucket.com/albums/x154 ... onrad4.jpg

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:41

Kijk eens op Romantico.nl Daar hebben ze 2 leuke ponyhengsten en ook ervaring met het fokken van D/E ponies.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:25

Heb idd ook op Romantico.nl gekeken, de overige hengsten die ze aanbieden staan wat "slecht" in de koten, of zie ik dat helemaal verkeerd?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:09

power and paint staat ook ter dekking 450 euro

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:43

Setteli schreef:
@ Sjuimpje
dat denk ik ook, maar als het een E-pony wordt is het ook oké. Ik ben zelf niet groot (zoals je kan zien op mijn profielfoto). Ik heb vroeger met een D-pony en een E-pony bij de paarden gereden. Dus voor mij geen enkel probleem.

Maar je hebt ook kans op een heel klein paardje van 159. Kan niet bij de E pony's en voor de paarden is het ook net niks.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:16

Waarom is het net niks? Als de combinatie klopt is er niks aan de hand. Ik heb jarenlang met een pony van 1.56 bij de paarden gereden. Van B t/m Z2, een geen enkel probleem.
Daarvoor reed ik met een D-pony van 1.47 bij de paarden. Was binnen een half jaar van de B naar de M. Zelfs nog Ned. Kamp geworden bij de NRPS kampioenschappen, tussen alle paarden.

Dus je ziet, ik zie geen probleem in het rijden met een E pony of klein paard bij de paarden

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:53

Ik heb nu 1 veulen en 1 jaarling lopen van Jacodi's Bo's Barclay. Heel fijne hengst en super karakter, geeft hij ook echt door, super fijn veulen en jaarling. Ik heb dit jaar mijn pony bij Brummerhoeve's Boss, ook een heel mooie en goede newforesthengst.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:00

Izzy du Bois (van di caprio du Bois) is van ons. Een geweldige merrie met een geweldig karakter. In 6 maanden van B dressuur naar L2 reservekampioen KNHS deze winter

Nu met dochterlief van 10 jaar ook al L2 startgerechtigd

Afbeelding

maar waar ik aan zat te denken is de halfbroer van Izzy. Cremello du Bois. Misschien zeg ik wel iets heel stoms maar een apparte kleur fokken bij een paard is ook errug leuk en ik vindt persoonlijk Cremello ook geweldige papieren hebben met meer dan voldoende sport resultaten in de voorouders.

Cremello fokt altijd een leuk kleurtje (ik ben geen expert, maar volgens mij toch altijd of valk of palomino) en dat zie je gewoon bijna nooit bij paarden!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:10

Ik zou voor Power en Paint gaan omdat ik denk dat dat een evt gewild veulen brengt.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:57

Power and Paint? Weet je hoe die fokt? Zou je niet eerst eens kijken hoe zijn nafok in zijn carriere als dekhengst vroeger geweest is? Er lopen er die al 13 jaar zijn. Als je die gezien hebt weet je ongeveer hoe hij fokt! En dat kleurtje......geeft geen garantie hoor :D

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:00

@ pebbles, ik heb mijn merrie ook dragend van Don Cremello du Bois! *D
Gezien zijn geweldige moederlijn ;) , en eerlijk gezegd speelde zijn kleur ook iets mee. Zijn veulens die ik dit jaar gezien heb zijn helemaal mijn type !

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:05

Ik vind het eigenlijk helemaal niks raars dit. ik had het vandaag nog met iemand erover dat je de E pony's steeds meer ziet in de sport. de kinderen worden steeds groter maar zijn nog zo jong om bij de paarden te starten...
en dan kopen ze een mooi paardgefokte E pony, ken er genoeg die super presteren!

dus er komt wel steeds meer vraag naar E pony's