[H]Dressuurh. of goedbew. allr./Saros vhG x Denver x A Lucky

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:35

annetmulder schreef:
Heb al eens aan "van Gogh"gedacht? Fokt mooie bruikbare springpaarden met goed been werk en dito draf!
Deze staat bij Hans Horn. Dekgeld zo rond de € 900,=

Zo van de foto op de website en de omschrijving ziet dat er wel goed uit.
Ik lees alleen dat het een Numero Uno is, waarvan hier eerder in het topic gemeld werd dat hij wel flink wat karakter mee durft te geven, hoe is dat bij deze hengst?
Ik ga iig eens opzoeken wat er wordt vermeld in het afstammelingenrapport en wat er verder over te vinden is qua nakomelingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:58

Dayano moet ik ook even bekijken want ik lees hier op Bokt dat Dayano sterk vergroot, veel massa en zelfs wat richting grofheid meegeeft en de foto's die ik tegenkwam waren ook laagbenige grove dieren uit moeders die een stuk chiquer en bloederiger waren dan mijn merrie. (maar ja, da's alleen Bokt, ik ben nu op zoek naar het afstammelingenrapport)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:57

Dayano zou ik echt niet doen, ik zou echt voor een bloedhengst gaan en dat is Dayano zeker niet!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:39

Duidelijk ;)

Zou Velasquez iets zijn voor ons? Ik ben nu op HorseTelex een beetje aan het zoeken op de lijnenteelt database en Velasquez is via Krack C een dressuurhengst, maar Flemmingh erachter komt nog uit het meer allround tijdperk.

De moederlijn van Velasquez lijkt me behoorlijk springgericht met Ahorn en Ramiro in de pedigree.

Op Bokt lees ik hele wisselende verhalen over Velasquez van erg enthousiast tot had nooit goedgekeurd mogen worden, zijn cijferlijst is toch best heel behoorlijk en ik ben nog aan het zoeken naar een afstammelingenrapport en aanparingsadvies.
Velasquez voert 50,41%.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:51

Urielle schreef:
Ik weet niet of ik Thunder te springgericht vind (ik zit niet in de springers dus als je een naam noemt herken ik de naam en heb er geen plaatje bij of lijst van eigenschappen ;) ) vandaar dat ik extra vraag waarom dat paard goed op mijn merrie zou passen. Ik vind het hartstikke fijn dat er zo mee gedacht wordt maar om mij als springleek te adviseren voor een springhengst dan zou ik ook graag horen wat deze hengsten allemaal meebrengen wat mijn merrie verbetert. Vermogen bijvoorbeeld is voor mij totaal niet interessant, omdat ik ermee zou gaan dressuren, peerd krijgt op zijn hoogst een losse sprong van 60 cm ooit voorgeschoteld en voor de verkoop is de kans groot (gezien de kringen waar ik in zit) dat hij naar een dressuurruiter of, als hij niet goed genoeg blijkt, een recreant gaat. Het is leuk als het veulen ook een sprongetje kan maken, maar ik heb niet de wens om een springpaard te fokken. Dus ik zou het echt enorm waarderen als jullie erbij zetten waarom een hengst goed zou aanparen op deze merrie met als doel: een mooi, luxe, goed bewegend, elastisch dressuurveulen dat een sprongetje kan maken en voor een normale ruiter te rijden is.

Bij Kasparow (die ken ik dan weer wel O:) ) icm deze merrie ben ik zelf een beetje bang voor een neerwaarts gebouwd veulen met korte hals en missch. zelfs onderhals, die weer meer in het volbloedtype staat. Niets ten nadele van de hengst verder, maar op deze merrie zie ik eigenlijk alleen als pluspunten karakter en veelzijdigheid maar het is toch de bedoeling dat het veulen een flink stuk beter wordt als moeders. (Moeders is een leuke merrie maar wel echt een basispaard, veulen moet een goede worden)

vriendin van me heeft een thunder uit een dressuurmerrie. en ze rijdt ermee dressuur en die heeft ook goede kwaliteit. goed vooruitgang en stevig gebouwd. zeer zeer werkwillig en zeer goed karakter! ik heb zelf een thunder veulen van 2 jaar en die is in omgang super! ook zeer nette gangen! Uit thunder komen vaak mooie goedgebouwde kinderen die super bewegen!
springen doen meesten met vermogen maar is voor u niet belangrijk hé. maar ik kan verzekeren dat beweging zeker een pluspunt is. in belgie worden jaarlijks veel thunders geboren. zou je niet bij mensen in buurt die thunder heeft eens gaan bekijken? je moet het eerst zelf zien voordat je beslist hé?

heartbreaker zijn geen bewegingswonder maar kunnen super springen maar wel veel bloed en karakter. dus niet geschikt voor beginnende ruiter)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:31

Urielle schreef:
annetmulder schreef:
Heb al eens aan "van Gogh"gedacht? Fokt mooie bruikbare springpaarden met goed been werk en dito draf!
Deze staat bij Hans Horn. Dekgeld zo rond de € 900,=

Zo van de foto op de website en de omschrijving ziet dat er wel goed uit.
Ik lees alleen dat het een Numero Uno is, waarvan hier eerder in het topic gemeld werd dat hij wel flink wat karakter mee durft te geven, hoe is dat bij deze hengst?
Ik ga iig eens opzoeken wat er wordt vermeld in het afstammelingenrapport en wat er verder over te vinden is qua nakomelingen.

Wij hebben op stal een 3 jarige van van Gogh, en ontzettend lief en aanhankelijke hengst die mooi in het rechhoek staat
Super gangen! Ik ben erg gecharmeerd van dit paard.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:35

Métall ?
Wij hebben er eentje gefokt uit een allround merrie, paardje kon goed bewegen en super springen.
Karakter was ook super, duidelijk beter dan de moeder die een moeilijk karakter had.

Métall heeft dit jaar ook heel gunstige dekvoorwaarden.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:29

Ben het eens, Metall zou goed kunnen passen. Echter is zijn karakter wel vlug en sensibel. Dat geeft hij zover ik weet ook door. Je merrie heeft maat genoeg en als ze dit doorfokt zou Tuschinski misschien een optie kunnen zijn. Fokt ze niet groot, maar over het algemeen wel chique en hoogbenig. Apache zou eventueel ook kunnen, maar dan zit je misschien met het vlugge dat jouw merrie niet nodig heeft.

Heb je zelf een voorkeur richting bepaald bloed?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-06-12 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Urielle

Re: [H]Dressuurh. of goedbew. allr./Saros vhG x Denver x A Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:57

Tuschinski had ik zelf ook al aan zitten denken. Ik weet natuurlijk nog niet hoe ze zelf fokt, zijzelf is groter geworden dan de moeder dus het zou kunnen dat ze weer teruggaat richting de 1.68 maat (nog niet klein, maar ik vind haarzelf wel een mooie maat hebben, zeker omdat ze zelf niet zo'n spaghettisliert is geworden.) An sich ben ik niet zo'n grote fan van Krack, maar wel van Flemmingh zelf, en Tus zelf vind ik een hele aansprekende hengst. Voor een teer fundament hoef ik met de plofpoten van de merrie :P niet zo bang te zijn, die heeft bot genoeg. Het enige jammere vind ik eigenlijk aan Tuschinski dat hij zo'n beroerde springrapportage heeft en ik daarmee wel weer een raar bloedlijntje maak met oog op de verkoop.

Bij Metall ben ik een beetje bang voor het Ferrobloed (karakter), hoewel ik die paarden op zich wel heel graag zie en met de Ferronazaten die ik gereden heb ook gewoon goed door de bocht kon. Anderzijds vind ik het wel leuk dat bij Metall het Ramirobloed weer terugkomt, wat zij via Saros voert. Ik denk ook dat Metall wat meer lengte in het voorbeen zou geven en dat vind ik wel gunstig.

Apache zie ik niet zitten. Hij is heel chique maar hij spreekt me niet aan en heb ook niks met UB40 (en Olivi) wat erachter zit.

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:55

Amazing star
Obelisk
Citango
Westenwind

Wellicht een van deze....
Info heb ik je al gemaild ;)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:39

Deze paarden zijn wel dressuur gefokt en hebben geen of weinig spring aanleg
Kleinuh_Sjam schreef:
Amazing star
Obelisk
Citango
Westenwind

Wellicht een van deze....
Info heb ik je al gemaild ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:35

Nu we toch ook al eens thunder aangehaald hebben is mss zijn zoon Diktator van de boslandhoeve mss wel meer een kandidaat.

Thunder geeft zowieso goede bewegingen door. In de cyclus van de jonge dressuurpaarden lopen er ook.
Hij geeft maat en massa en beweging. Argentinus is zelf ook leverancier van zowel goede spring-als dressuurpaarden.

Diktator vd boslandhoeve vind ik nog meer sportpaard. Atletischer, echt goed bewegen. Die hengst had eveneens in de dressuurring niet misstaan.

Heartbreaker is idd ook een aanrader richting dat allround. Kasparow geeft vaak echt mooie paardjes, maar vind het niet de groot bewegers

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:34

Thunder kan een optie zijn,enkel rekening houden met de rittigheid.Thunders zijn vaak wat stug in de mond,en dat is wel het laatste wat je voor een dressuurpaard wil(dàt is ook de reden waarom Diktator nooit de dressuur in gegaan is!).
Diktator beweegt inderdaad apart,is meer sportpaard dan Thunder maar lijkt een beetje ponyachtig te fokken,hoewel dat op deze merrie niet echt een probleem hoeft te zijn.Vraag is alleen of hij nog beschikbaar is:Diktator is verkocht en ik denk niet dat de huidige eigenaar veel met de fokkerij van doen heeft(Stephex).Misschien is er nog diepvries?

Wandor van de Mispelaere lijkt mij ook nog een optie.Hij heeft misschien niet die typische dressuurbewegingen,maar dat paard heeft zoveel souplesse,evenwicht en gedragenheid(en geeft dit ook door)dat je er volgens mij best een dressuurpaard mee kunt fokken.

Nog een optie,iets minder bekend en nog amper nakomelingen om te beoordelen:Lissaro van de Helle.Springen gefokt,goed draven,super galop,heel veel rittigheid en souplesse en super karakter.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:15

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:16

Feelsoproud schreef:
Thunder kan een optie zijn,enkel rekening houden met de rittigheid.Thunders zijn vaak wat stug in de mond,en dat is wel het laatste wat je voor een dressuurpaard wil(dàt is ook de reden waarom Diktator nooit de dressuur in gegaan is!).
Diktator beweegt inderdaad apart,is meer sportpaard dan Thunder maar lijkt een beetje ponyachtig te fokken,hoewel dat op deze merrie niet echt een probleem hoeft te zijn.Vraag is alleen of hij nog beschikbaar is:Diktator is verkocht en ik denk niet dat de huidige eigenaar veel met de fokkerij van doen heeft(Stephex).Misschien is er nog diepvries?

Wandor van de Mispelaere lijkt mij ook nog een optie.Hij heeft misschien niet die typische dressuurbewegingen,maar dat paard heeft zoveel souplesse,evenwicht en gedragenheid(en geeft dit ook door)dat je er volgens mij best een dressuurpaard mee kunt fokken.

Nog een optie,iets minder bekend en nog amper nakomelingen om te beoordelen:Lissaro van de Helle.Springen gefokt,goed draven,super galop,heel veel rittigheid en souplesse en super karakter.

Dat van die monden ligt mss ook wel aan de chauffeurs aldaar ;-)
Heb zelf namelijk verschillende Thunders gereden( van zadelmak tot eentje op concours in dressuur) en bij een correcte dressuurmatige opleiding is een aanleuningsprobleem (wat vaak dan omschreven wordt als sterk en stug etc) ook snel opgelost. Dus hier zeker geen ervaringen waar ik dat link aan Thunders.

Verder ambieert Rene Vets al lang geen dressuurcarriere meer voor zijn paarden (en voor de tijd dat hij nog heeft denk ik dat hij helemaal nergens nog om gaat wakker liggen) en is dat wel de voornaamste zaak geweest waarom Diktator niet tussen de hekjes verschenen is. Paard is daar (op de zuuthoeve) zadelmak en hengstenkeuringsklaar gemaakt en dus weer niet door de beste dressuuronderlegde ruiters. Wat niet afdoet dat dat wel goed chauffeurs zijn voor een parcours rond te sturen, zeker voor de jonge paarden. Maar dressuurmatig heeft dat paard niet alle kansen gekregen, behalve dan hele goede punten op beweging tijdens de hengstenkeuring maar daar is het dan ook bij gebleven en verder weinig mee gedaan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:25

s0173957 schreef:
En top in de jonge paarden proeven in Duitsland!

http://www.vandehelle.be/_ln/st_det.php?id=lissaro

Idd wel een leuk dier, maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn dan deze. Zie hierin niet direct een vaderdier, alle ja het zijn ook maar enkele foto's uiteraard :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 18:11

Thunder en Diktator heb ik allebei bekeken maar ik vraag me af of ze genoeg hoogbenigheid meegeven aan mijn merrie. Diktator oogt op de foto daar helemaal iets beknopt, Thunder oogt langgelijnder maar wel weer laagbeniger. Iemand wellicht foto's van nakomelingen die hij/zij door wil PBen?
En is Diktator uitsluitend SBS of ook BWP goedgekeurd?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:16

Diktator is enkel sbs goedgekeurd.Hij is inderdaad iets beknopt en lijkt dat ook door te fokken(oudsten zijn echter nog niet volgroeid).Dus voor meer hoogbenigheid zou ik hem zeker niet gebruiken.Thunder daarentegen geeft dit eerder door.
Wat betreft de monden/dressuuronderlegde ruiter:de wedstrijdruiter is inderdaad niet dé man om een jong paard aan te rijden,maar de thuisruiter mag je écht niet onderschatten,neem dat maar van mij aan.Ik heb 13 jaar op de zuuthoeve gewerkt en meer Thunders dan andere paarden zien passeren,dus als het er om gaat te weten hoe ze zijn...!Ik zeg ook niet dat ze allemaal zo zijn,en wil de hengst ook zeker niet afbreken want het is één van de betere belgische hengsten,maar als je écht richting dressuur wil fokken let dan op dat je een merrie hebt die een makkelijke mond heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 06:47

Oei, dat vind ik moeilijk te beoordelen. Merrie in kwestie reageert overal zo overgevoelig op, dat ze ook lastig is in de mond (meer uit gevoeligheid dan uit stugheid trouwens).

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:35

Wat vind je van Special D?

Ik heb een zelfde soort paard als jij. Stevig, springgefokt en een goed dressuurpaard, maar geen bewegingstopper.
Voor haar zit ik aan Special D te denken. Brengt hoogbenige veulens, geeft goede bewegingen mee en scoort geen regelrechte onvoldoendes op het springen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:06

Heb je al verder geinformeerd naar Velazquez? Zo op papier zou het best voor een veelzijdig paard kunnen zorgen,en hij lijkt ook cool. Zal niet makkelijk zijn om nakomelingen te vinden, daar zijn er denk ik nog niet zo veel van. Of misschien eens kijken naar dressuurhengsten, die ook nog een fatsoenlijk cijfer voor het springen hadden?