[H]Welke Hengsten vererven makkelijk, goed karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Re: Welke Hengsten vererven makkelijk, goed karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:29

Brave karakters: Rubiquil, Meastro. En misschien Oscar?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:29

youngster schreef:
[***] schreef:
Special D en Olivi staan juist níet bekend om het fijne karakter van de nakomelingen. Integendeel.

Vitens is ook een brave hengst.
Flemminghbloed is vaak braaf en veelzijdig.

:?
Ik ken alleen maar fijne specials. Hij geeft ze wel wat ril, maar echt niet gemeen ;)

Je mag de littekens op mijn been wel even komen kijken ;)

Feit dat TS een hengst zoekt die karakter verbeterd geeft misschien al aan dat de merrie ook niet de liefste is.

Special D is verder een uitstekende hengst trouwens.
Ik heb dit jaar een superlief Alexandro P veulen dus die kan ik wel aanraden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:33

Op karakter zeg ik absoluut Hinault!!!!
Tot nu toe zijn ALLE Hinault hier in de opfok van die bomproof goedzakken.......

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:34

Ja je hebt altijd uitzonderingen op de regel. Maar ze hebben allemaal een moeder en opvoeding :D
Mijn special is uitermate lief en die komt ook uit een rille moeder.

Special is zelf ook erg fijn overigens idd!

Maar ik denk dat het een beetje zinloos is om brave hengsten te noemen zonder dat we iets weten van de merrie :)*

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:39

ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het karakter van mijn Lord Leatherdale. Van meer heb ik gehoord dat LL fijne karakters vererft.
Daarnaast komen bij mij ook nog ooseven, flemmingh, oscar en equador op... :)

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 13:28

Ha, jullie houden me wel bezig hoor. Maar als ik alles zo 'ns lees is Westenwind misschien niet zo gek, met EN Flemming en Contender als achtergrond. Ik zat nog even te denken over mijn merrie. Ze is wel oerbetrouwbaar met rijden, maar in omgang toch wel wat moeilijk, heel eenkennig en ik kan er mee lezen en schrijven, maar schoppen kan ze wel. tegenovergestelde van mijn andere merrie, superlief en braaf in de omgang en met rijden een bom. Ik zou die twee wel met elkaar wilen kruisen haha. Maar dan wel voor de goede eigenschappen.

Ik woon trouwens in Friesland.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:35

Don matcho (Ik bedoel niet de don matcho van de roshoeve, maar de Don Matcho. (punt) ) Mijn merrie is een nakomeling van Don matcho en is echt een super-zok en met springen en dressuur erg meewerkend en een vlotte leerling.

Wat ik nog weet, fok NIET met olimpic ramiro of aanverwanten daarvan. Deze hengst is van zichzelf heel erg braaf, maar ik heb alleen maar gevaarlijke draken gezien van deze hengst.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:21

Heb zelf een nakomeling van Universeel,

super braaf in omgang heel relax en zeker niet ril..
Hij is alleen erg eigenwijs op zn tijd en heeft dan nogal eigen wil maar zeker niet gemeen!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:19

Sandravm schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar hier in België staat een hengst die heel goede dressuurpaarden vererft en met super karakter. Saros van' Gestelhof.

Hij staat niet echt ver van Nederland af en vererft echt een super karakter, groot en aanleg voor dressuur. De top van de jonge dressuurpaarden in België komt van hem voort.

http://www.gestelhof.be

Feit, maar dan moet je een echte bloedmerrie hebben, genre volbloed of Calypso II bv...
anders heb je een grote kans om een olietanker te fokken (lees log, zwaar en traag)...

Met een bloedmerrie kan je er wel zeer toffe paarden uit fokken met een zeer goed bewegingsgestel en leuke karakters!

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 22:45

Mijn merrie is een zwaar type, allerminst een bloedmerrie.

Ben weer even aan het snuffelen geweest, Equador lijkt zo op de foto wel qua type bij mijn paard passen, beetje zwaarder gebouwd. Geeft deze wel wat beweging mee? Dat heeft m'n merrie echt wel nodig. Volgens de statistieken valt dat een beetje tegen. Staat in ieder geval niet gek ver bij mij vandaan en kan ik nog eens gaan bekijken. Ik denk niet dat je een hele slanke, "dunne" hengst bij een zware merrie moet zetten. Lord leatherdale is ook schitterend mooi.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:25

s0173957 schreef:
Sandravm schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar hier in België staat een hengst die heel goede dressuurpaarden vererft en met super karakter. Saros van' Gestelhof.

Hij staat niet echt ver van Nederland af en vererft echt een super karakter, groot en aanleg voor dressuur. De top van de jonge dressuurpaarden in België komt van hem voort.

http://www.gestelhof.be

Feit, maar dan moet je een echte bloedmerrie hebben, genre volbloed of Calypso II bv...
anders heb je een grote kans om een olietanker te fokken (lees log, zwaar en traag)...

Met een bloedmerrie kan je er wel zeer toffe paarden uit fokken met een zeer goed bewegingsgestel en leuke karakters!

Ik ken een Saros nakomeling van een Balzflug merrie en dit is echt een hittepit hoor. Maar wel meewerkend, opwaarts gebouwd zeg maar en mooi gespierd maar in proportie. Doet het goed in zowel springen als dressuur. (zat al in Z1 op zijn 7de)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:33

zhivago is van zichzelf erg braaf. De eerste nakomelingen die ik heb gezien waren ook heel lief en kalm in de omgang. Verder heb ik met Oscar en SpecialD ook wel goede ervaringen.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:49

[***] schreef:
Mindfields schreef:

:= Niet dus.

2 van de 3 is nog geen goede score voor je

Havidoff is niet dood
Dus 1 van de 3 wordt dan al een betere score, vind je niet?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:13

Special D merrie die ik rijd is echt het braafste paard dat ik ken. Kan idd rillerig overkomen maar is dit 5 tellen later ook weer kwijt. Dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld.

Ik zou eens bij een hengst die je aanspreekt een topic zoeken. Zo zie je in het Johnson topic dat bijna iedereen hele brave Johnsons heeft.

Verder staat idd vaak bij het verrichtingsonderzoek dat ze graag willen werken, maar ik zou opletten op de 'verborgen' woorden.
Zo staat er wel eens bij dat een hengst 'speels' is. dit zegt in mijn ogen al dat deze hengst minder makkelijk is dan gemiddeld.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:22

Denk dat het aan de combi ligt. Ken special d & oo seven welke absoluut niet makkelijk zijn beide merries. Heb goede ervaringen met oscar & democraat.

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:54

Hee hallo,

Tja, wat een keuze.
Op de lijst staan nu:
Alexandro P
Oscar
Maestro
Westenwind
OO Seven
Rubiquil

Kan iemand me nog qua type adviseren (uit dit lijstje dan?)

Farmer kan ik niet vinden, wie heeft hier een linkje voor?
Equador vind ik bij nader inzien toch iets te zwaar voor mijn merrie.
Oscar vind ik echt super op het plaatje. Fokt hij groot?

hierbij voor de liefhebber, nogmaals een linkje (ik krijg de foto er niet bij, zoals ik dat bij vele anderen zo leuk zie)http://picasaweb.google.com/113254051219892704684/Paarden#5461008017433116290

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:20

Oscar kan groot en klein fokken uit een merrie van 158 ken ik 3 nakomelingen nr 1 is 162 en 5 jr oud, nr 2 is 166 en 4 jr oud en nr 3 is nu 170 en wordt in juni 3

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alsjeblieft.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:36

Bekijk de andere Gelderse hengsten ook eens. Geldersen zijn braaf en veelzijdig en werkwillig. Wat wil je nog meer :D

Epiloog zit klassiek bloed in, Amorbloed komt ook veel terug in de Gelderse fokkerij, en wachtmeester is ook klassiek. Een goede basis verloochend zich niet he.

Als ik jou was zou ik letten op een goede bovenlijn. Vitens is geschikt voor merries met een wat mindere bovenlijn.

Wat front kan ook nooit kwaad, ook iets waar Geldersen bekend om staan.

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:43

Hoi,
ik denk dat ik voor Alexandro P ga, ik vond het gewoon een prachtige hengst en alles is ok. Ik ga Oscar nog wel bekijken, want die spreekt me ook erg aan.
Ik hou jullie op de hoogte!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:00

Klinkt als een goede keuze. Kijk maar bij KS-ITP, daar zijn al een paar leuke Alexandro veulentjes langs gekomen. Ik heb ze vorig jaar live in Hengelo gezien, wat een super veulens allemaal.

Weet je trouwens ook hoe het zit met KWPN papier bij een veulen van deze merrie? Kan je die dan in het register krijgen ofzo?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:03

florencio geeft hele fijne karakters westenwind wellicht, maestro

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:24

GJ9 schreef:
Bekijk de andere Gelderse hengsten ook eens. Geldersen zijn braaf en veelzijdig en werkwillig. Wat wil je nog meer :D

Epiloog zit klassiek bloed in, Amorbloed komt ook veel terug in de Gelderse fokkerij, en wachtmeester is ook klassiek. Een goede basis verloochend zich niet he.

Als ik jou was zou ik letten op een goede bovenlijn. Vitens is geschikt voor merries met een wat mindere bovenlijn.

Wat front kan ook nooit kwaad, ook iets waar Geldersen bekend om staan.

Dan ken ik zeker alleen de gelderse die niet zo braaf zijn :D
Dat braaf zijn geld echt niet voor elke gelderse.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:42

Het hoort wel bij het fokdoel iig. Ze moeten geschikt zijn voor iedere ruiter. Dat sommigen er weleens een kop erop hebben zitten, klopt wel. Maar daar is goed doorheen te komen.
Mijn Gelderse kan bij mij af en toe behoorlijk uitproberen. Verder in de omgang heb ik nog nooit zo'n lief paard gekend. En als ik er een kind van 8 op zet is het de braafheid zelven.

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:46

Genieten maar! De afstammelingenkeuring van Alexandro P