[H] [KWPN] Junior STV * Variant merrie, waarmee dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: [H] [KWPN] Junior STV * Variant merrie, waarmee dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:39

Rhodium zou ook geen rare zijn denk ik, maar Rousseau zou ik hoger hebben staan mits je geen probleem hebt met DV.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:49

sizzle, morgen bel ik met de hengstenboer die in nl zorgt voor de r kwakkies. Mocht deze aangeven dat de kwaliteit goed is, gaan we de begeleiding starten. Morgen een vervolg!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:14

Je bent in principe vroeg genoeg, je zou het 1 of 2 keer kunnen proberen en dan kunnen overstappen op vers van je 2e keuze hengst :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:51

Olrike schreef:
sizzle, morgen bel ik met de hengstenboer die in nl zorgt voor de r kwakkies. Mocht deze aangeven dat de kwaliteit goed is, gaan we de begeleiding starten. Morgen een vervolg!

de r kwakkies? betekend dat rousseau? :D
daar kan ik je van vertellen dat de kwaliteit heel goed is (ook na het ontdooien)
ben benieuwd welke je nou gebruikt :)

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:52

Vervolg;

Hengstenhouder in nl gebeld met de vraag hoe de kwaliteit van dv sperma is van Rousseau. De kwaliteit is inderdaad heel goed.
Dit was natuurlijk positief om te horen. Vervolg vraag was wat een dekking kost. Kosten voor 8 rietjes is €800. Bij gust geen restitutie. Mevrouw aan de telefoon gaf aan dat je de kans had om 8 veulentjes te fokken. Waarop ik aangaf maar 1 merrie te hebben. Beetje lastig wat te doen. Ben echt wel bereid een risico te nemen door DV sperma te kiezen maar om daar bovenop een financieel risico van €800 te lopen...... Enige twijfel is er ontstaan.

Hebben jullie deze regeling vaker gehoord. Je krijgt een aantal rietjes, is de merrie niet drachtig pech dan.

Graag hoor ik van jullie.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:24

Dat wordt wel meer gedaan maar meestal bij hengsten die al overleden zijn.
Tja, als je het kan missen kan het een leuk avontuur worden en misschien kan je wel met iemand samen doen? Allebei 4 rietjes, doet het wat minder zeer als het fout gaat ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:30

Rousseau staat ook op ons lijstje, eerste keus is Oscar.
Maar ik vind het dekgeld wel erg hoog van hem.

Onze merrie is nu twee maal gedekt, beide keer is ze in één keer dragend geworden.
Daarom zou ik het eventueel wel aandurven met DV.
Vandaag toevallig ook gebeld met Kuypers.
Sjuimpje schreef:
Dat wordt wel meer gedaan maar meestal bij hengsten die al overleden zijn.
Tja, als je het kan missen kan het een leuk avontuur worden en misschien kan je wel met iemand samen doen? Allebei 4 rietjes, doet het wat minder zeer als het fout gaat ;)

Ik denk niet dat ze dan voor beide merries een dekbewijs versturen.
Zeker niet bij twee verschillende eigenaren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:50

Als de mevrouw aan de telefoon aangeeft dat je er 8 veulentjes mee mag (proberen te) fokken dan moeten er ook in het beste geval 8 dekbewijzen verstuurt worden.
Ik zou wel interesse hebben in 1 of 2 rietjes, altijd leuk om in het vat te hebben :j Wie weet krijg ik er nog eens een merrie voor.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:59

Mocht rousseau het niet worden, wat vind je van zijn zoon Zjengis Khan? Rousseau rubinstein donnerhall argentinus. Kijk maar eens in het ZK topic, erg mooie veulens.
Heeft een sterke achterhand en opwaartse hals...
In mijn profiel staat de mijne, gebruikt op een flemmingh x osmium merrie.
Geweldig beest met heerlijke karakter, en super gangen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:38

Olrike schreef:
Vervolg;

Hengstenhouder in nl gebeld met de vraag hoe de kwaliteit van dv sperma is van Rousseau. De kwaliteit is inderdaad heel goed.
Dit was natuurlijk positief om te horen. Vervolg vraag was wat een dekking kost. Kosten voor 8 rietjes is €800. Bij gust geen restitutie. Mevrouw aan de telefoon gaf aan dat je de kans had om 8 veulentjes te fokken. Waarop ik aangaf maar 1 merrie te hebben. Beetje lastig wat te doen. Ben echt wel bereid een risico te nemen door DV sperma te kiezen maar om daar bovenop een financieel risico van €800 te lopen...... Enige twijfel is er ontstaan.

Hebben jullie deze regeling vaker gehoord. Je krijgt een aantal rietjes, is de merrie niet drachtig pech dan.

Graag hoor ik van jullie.

Ik vind het maar een bijzonder onvriendelijke regeling, of zo'n hengst overleden is of niet maakt toch niet uit voor de gustrestitutie, dat zou een makkelijke manier zijn om sperma van slecht bevruchtende hengsten te slijten, beetje goedkoop maken maar dan geen garantie's.
Als het zo is dat je er daadwerkelijk 8 dekbewijzen voor kunt krijgen is het idd wel aantrekkelijker en van 8 rietjes kun je ook nog aardig wat pogingen doen, evt volgend jaar ook nog.

Edit; Bij Enterbrook staat hij ter dekking voor 1000,- voor 2 inseminantie's, ook zonder gustreductie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:05

Sjuimpje schreef:
Als de mevrouw aan de telefoon aangeeft dat je er 8 veulentjes mee mag (proberen te) fokken dan moeten er ook in het beste geval 8 dekbewijzen verstuurt worden.
Ik zou wel interesse hebben in 1 of 2 rietjes, altijd leuk om in het vat te hebben :j Wie weet krijg ik er nog eens een merrie voor.

Misschien stomme vraag, waar laat je dan de ongebruikte rietjes?
Bij DA in het vat, of gewoon in een vriesvat voor sperma, desnoods bij een boer?
Ik kan me indenken dat de DA niet zit te wachten om sperma van klanten te bewaren en om nu zelf een vat ervoor te moeten aanschaffen en onderhouden/aanvullen, is ook zo wat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:08

Mijn DA doet dat wel, die merkte vorig jaar ook terloops op dat ie nog sperma van een Amerikaanse Arabische kampioenshengst had liggen, paard was na 2 rietjes dragend en er waren nog 2 of 3 rietjes over, hij wist niet eens wat de eigenaar ermee wilde :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:13

Ik zou het in het vat op de boerderij kunnen stoppen, het zou alleen zo l*llig zijn als zijn rietjes verwisseld worden met die van een Fleckvieh o.i.d. :+

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:54

Onze da vind dat alleen maar leuk :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:22

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:40

Bij Kuypers is ie € 800,-, 8 rietjes. Dekgeld 2010, bedoel ik dan.
Geen idee of de 8 rietjes in één keer verzonden worden of in meerdere porties.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:00

Vraag me af of de heer Kuypers hier wel correct handeld door de rietjes goedkoper te verkopen dan het hoofd dekstation als Paepe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:09

tienus63 schreef:
Bij Kuypers is ie € 800,-, 8 rietjes. Dekgeld 2010, bedoel ik dan.

Wat een verschil dan met bv Enterbrook.
Je zou het eens moeten navragen of je ook echt 8 dekbewijzen kunt krijgen, dan is het nog wel de moeite waard om met iemand te delen.
Stiekem zou het ook wel wat zijn voor mijn merrie maar ik weet niet of de medeeigenaar er zin in heeft :=
En ik zit met hetzelfde dilemma als jij, ze is 2 jaar terug ook niet drachtig geworden van diepvries, is toen 3/4 keer geinsemineerd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:19

Onze merrie is tot nu toe altijd vlot drachtig geworden.
De eerste keer zelfs bij de eerste inseminatie, en nu van Chello is ze ook vlot drachtig geworden.
Ze is wel twee keer geïnsemineerd, de eerste hengstigheid was vroeg en grillig, dus toen toch niet drachtig geworden.
De volgende hengstigheid is ze maar 1x geïnsemineerd.
Dus wat dat betreft zou ik DV wel aandurven.

Maar ik wacht nog even dit veulen af, de brochures van de twee andere hengsten en ik moet nog even bellen met de eigenaar van hengst onze eerste keus is.

Onze merrie staat in de link van mijn onderschrift, evenals haar eerste veulen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:56

Ik ben nog een leek hierin, maar is Ziesto niks?

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:06

Hallo allemaal,

Even een update nadat we met mijn trainster hebben overlegd. Zij geeft het advies om de begeleiding niet te starten met Rousseau. (verschillende redenen die per pb te ontvangen zijn)

Als “huiswerk” heb ik nu de opdracht om een lijstje met minimaal 3 hengsten op te stellen die de volgende eigenschappen bezitten. (geen bezwaar buiten een KWPN hengst)
• werkwilligheid/bewerkbaar
• lengte in het lichaam
• kracht in het achterbeen
• souplesse

Ik heb zelf even op de site van het kwpn gekeken en zhivago heeft een heel mooi rapport wat op de meeste punten aansluit bij de eigenschappen die wij zoeken wat vinden jullie van hem?

Mochten jullie nog ideeën hebben hoor ik het graag.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:34

Zhivago's afstammelingenrapport viel niet echt mee:
Citaat:
Zhivago (Krack C x Jazz)
Collectie uniforme, ruim voldoende ontwikkelde, hoogbenige veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan en regelmatig overbouwd zijn. De draf is voldoende van ruimte en moet meer lichaamsgebruik hebben. De galop is voldoende van ruimte en balans. In beweging moeten de veulens meer schoudervrijheid hebben, meer bergop gaan en het achterbeen moet resoluter ondergebracht worden.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:37

Sjuimpje waar heb jij dit rapport kunnen vinden? Heb gezocht op de kwpn site maar niet kunnen vinden. Dit is inderdaad niet wat wij zoeken in een hengst. Ik heb namelijk gekeken naar zijn verrichtings verslag dit is beduidend positiever.

Op naar nieuwe suggesties !

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:12

olrike kijk is in mijn profiel, ik heb vorrig jaar ook een rousseau gefokt... alles verbeterd wat ik wilde zoo n fijn beest! ben er heel blij mee.
ik betaalde toen 600 euro bij kuypers :) en heb idd ook nog rietjes liggen. ze is in 1x drachtig geworden.. maar zoals hij zelf ook al zei, super sperma

ps, van de nafok van zhivago werden meerdere mensen niet heel blij ;).. helaas want zelf is het een gaaf beest!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:36

Misschien is San Remo wat? Hoewel zijn afstammelingenrapport niet helemaal zo geweldig is als zijn eigen rapporten.
Anders misschien Voice?