[H][KWPN] Rijpaard hengst voor voorl.keur merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickycaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:42

onze merrie is drachtig van Uphill. De merrie is van Balzflug.
De datum was 12 maart,
Ben benieuwd

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:06

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:54

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om mee te denken betreft hengsten keuze. +:)+ *D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:14

Niks zo veranderlijk als een mens :o :D
Ik heb er toch nog even goed over na gedacht en ik vermoed dat half fokkend nederland dit jaar bij van Norel gaat dekken, aangezien Uphill vorig seizoen al de meeste merries tot zich heeft gehad! Heeft me dat juist aan het twijfelen gebracht, of ik het dan nog wel zo interessant vind hmmm.....
Dus de "zoektocht" gaat nog even door ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:06

Misschien moet je de mensen in het Gelders topic eens aanspreken, die zijn natuurlijk continu bezig om na te denken over geschikte partners ;-)
Wij hebben alleen gelderse ruinen (op mijn eigen Kwpn-er na) dus ik ben niet zo met hengsten bezig ;-)

Lilliputter

Re: [H][KWPN] Rijpaard hengst voor voorl.keur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:27

Hoe is het voorbeengebruik van de merrie en de galop? Anders zou je Apache eens kunnen overwegen. Geeft mooie types, goede draf, maar heeft wel merries nodig met een goed grijpend voorbeengebruik (niet direct lang) en een goede galop.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:53

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:17

Dan zou dat ook nog geen gekke keuze zijn!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 22:19

Weet jij toevallig of Apache zaterdag avond ook naar van Uytert komt?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:19

Nee die komt niet zover ik weet :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:03

Lilliputter schreef:
Hoe is het voorbeengebruik van de merrie en de galop? Anders zou je Apache eens kunnen overwegen. Geeft mooie types, goede draf, maar heeft wel merries nodig met een goed grijpend voorbeengebruik (niet direct lang) en een goede galop.

Wat brengt ie zelf dan nog mee.?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:04

Moet je even goed lezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:06

Draven doen ze allemaal..maar een galop en stap is bij velen een ondergeschoven verhaal. |(

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:49

ceasario schreef:
Draven doen ze allemaal..maar een galop en stap is bij velen een ondergeschoven verhaal. |(

Ben ik met je eens, dat voorbenen zwaaien hoeft van mij ook niet, is leuk op de veulentjes keuringen, maar als 3 jarigen onder de man komen ze toch ook vaak genoeg te biecht!!!
Wat zou jou aanparings advies met deze merrie zijn als ik vragen mag :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:45

Tussen voorbeen zwaaien en een grijpend voorbeen zit anders wel een heel groot veschil!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:33

Lilliputter schreef:
Tussen voorbeen zwaaien en een grijpend voorbeen zit anders wel een heel groot veschil!

Ik heb liever een afzettend achterbeen dan een grijpend voorbeen.. :(:)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:03

Lilliputter schreef:

Uiteraard! Het is ook bij wijzen van spreken bedoeld ;) ik wil alleen mijn standpunt duidelijk maken :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:38

Dat is overigens ook de reden dat we met deze merrie bij het rijpaard type fokken :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:37

Afbeelding

Zo'n type heb ik ook, dus wees zuinig op die mooie vrij hals en nek..
Mijn merrie heb ik al drachtig van Bojengel. 1 x insemineren, hij heeft sperma dat vlot 3 dagen goed is.
Ik ins. op woensdag en vrijdag was ze nog wat hengstig maar wel drachtig.

Ik heb hem gebruikt voor meer adel en de lichtvoetigheid.
Hieronder een video van Bojengel bij VDL.
Is geen video met een hoop tamtam.

http://www.youtube.com/user/1tubeonline ... yJRdL1gaJw

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:13

We zijn gister naar v. Uytert geweest en ik vond dat Apache zich erg goed presenteerde, veel trit in de benen met een mooie techniek! en niet zo heel erg gespannen meer, de laatste keer in Den Bosch, was het arme dier helemaal over de kook! Ik vond hem iig erg positief!
Ik moet nog een aantal hengsten gaan bekijken, maar hij is tot zo verre echt wel een goede kandidaat voor Wilma!
@Lilliputter, ik heb je amazing veulentje nog bewonderd, wat een plaatje :9
Het bruintje presenteerde zich ook geweldig, mooie nafok!!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:34

Erg Leuk om Wilma hier te zien. Als Gelderse vind ik dit helemaal een geweldige merrie!! En leuk dat je met zo'n mooi paard ook nieuwsgierig bent naar meningen van anderen.
Ik heb haar ontwikkelingen van een afstand gevolgd.

Ik zou kiezen voor een goede flemmingh nakomeling of flemmingh zelf. Lengte en lossigheid x ras & uitstraling & degelijkheid van deze merrie zou denk ik geslaagd kunnen zijn. Zoals Bordeaux!!!

Ook Apache heb ik gisteren gezien. Echt waar een hele goede hengst. Als dat niet kan passen op deze merrie dan weet ik het ook niet meer! Opwaarts, rechtgericht, snel achterbeen erin. Ja!

Een andere keuze bij deze merrie is: Jazz. Kan extra scherpte geven. maar niet voor de amateur

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:24

SantaCruz jij adviseert Bordeaux? Wist jij het volgende, want dit is de reden dat hij bij schoonzus afvallt, Ik wist dit ook niet, dacht dat hij dan niet goedgekeurd zou worden.

Veterinaire opmerking: Bordeaux voldoet niet aan de röntgenoglogische eisen met betrekking tot het rechter spronggewricht. Hiervan is de indeling voor osteochondrose in klasse C.
Klasse C :duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:05

Ja dat klopt. En ik vind het wel goed dat daarover openheid is. Daarom hoeft het niet perse heel erg te zijn. Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die ook wel het een en ander mankeren, waar de meesten niet vanaf weten.. (ocd vroegtijdig verwijderen etc.) Maar o.c. kan deels ook met opfok te maken hebben.

Verschillende fokkers die ik spreek gebruiken deze hengst dit jaar omdat ze er helemaal weg van zijn. Als je deze hengst hebt, dan moet je echt vertrouwen hebben in je eigen merrie en de sterke lijn waar zij uitkomt. Maar goed, Bordeaux is 1 optie. Er zijn meer goede flemmingh nakomelingen, zoals Amazing star.

Aan de andere kant, zou ik voor Wilma een iets meer bewezen hengst kiezen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:27

SantaCruz schreef:
Ja dat klopt. En ik vind het wel goed dat daarover openheid is. Daarom hoeft het niet perse heel erg te zijn. Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die ook wel het een en ander mankeren, waar de meesten niet vanaf weten.. (ocd vroegtijdig verwijderen etc.) Maar o.c. kan deels ook met opfok te maken hebben.

Verschillende fokkers die ik spreek gebruiken deze hengst dit jaar omdat ze er helemaal weg van zijn. Als je deze hengst hebt, dan moet je echt vertrouwen hebben in je eigen merrie en de sterke lijn waar zij uitkomt. Maar goed, Bordeaux is 1 optie. Er zijn meer goede flemmingh nakomelingen, zoals Amazing star.

Aan de andere kant, zou ik voor Wilma een iets meer bewezen hengst kiezen.

Bordeaux zelf vind ik voor de combinatie met Wilma te weinig ox/xx percentage bloed voeren, ben bewust op zoek naar hengsten die minimaal 40% bloed voeren!
Welke bewezen hengsten zou jij (buiten Jazz dan) voor Wilma in gedachten hebben :)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:34

Apache zou mooi passen bij deze merrie denk ik. Het blijft wat moeilijker om een hengst met voldoende bloed te vinden, buiten Jazz. Uphill heeft dat wel natuurlijk.

Het ligt eraan wat je wilt verbeteren aan jou merrie. Ik moet even teruglezen begin vd topic. Tot later.
Zo ben weer terug. Als ze strakker in de lendenen is dan toch geen Jazz nemen. Zit wel in Apache maar geeft weer souplesse en voldoende bot en maat van flemmingh door.

Ik denk niet direct dat Andretti bij jouw paard zou passen maar die gaat wel terug op Eclatant (gelderse lijn). Heb je Tango ook bekeken?

Merrie heeft voldoende maat, fokt ze dat ook door?

Nog een gekke vraag: wil je alleen dressuurgericht fokken of veelzijdig (springen)?