[H] 8j merrie Orlando x Goldschlaeger Z

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

davy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:58

Karennnn schreef:
Nee ik sta daar niet sceptisch tegenover! ik volg je 100%.
Wij hebben met deze merrie ook een ommekeer moeten maken. Het eerste jaar moesten we haar met een stok uit de stal 'vissen' (met een stok het halster aanhaken en haar naar je toe trekken) en ging ze in het parcours op de staak door in een hoekje te gaan wippen en bokken. Het eerste jaar bij mijn toenmalige trainer was dat: hardhandig tegenin gaan, daar hij bleef volhouden dat dit paard gewoon 'gekraakt' moest worden. Omdat hij ons al heel veel geholpen had met de paarden en er veel van kende, zijn wij hem daarin gevolgd. Pas na een jaar heb ik tegen mijn vader gezegd dat het zo niet verder kon. Op haar 4.5jaar is zij dus bij ons komen staan en ben ik ook weg gegaan bij hem in training. Ze is ondertussen al veel stappen vooruit. Tijdens het rijden is dit 'gelukt' door de manier van Albert Voorn te volgen (en er enkele clinics te gaan rijden en hulp te krijgen van iemand die altijd bij albert voorn gereden heeft) en ga ik nu opnieuw bij iemand lesnemen die veel ervaring heeft met sensibele en dominante paarden die goed in de sport lopen.
In de stal is dit gelukt door een meer 'natuurlijke' aanpak te proberen en bewuster te werken met lichaamstaal. Dat heeft er voor gezorgd dat ik zonder problemen bij haar de stal in kan of haar kan opzadelen, maar ze vertrouwt het nog niet volledig en ze dreigt nog wel (oren in de nek, been optillen). Eenmaal een vreemde de stal binnenkomt zijn we terug bij af: die moet de stal uit.. Het 'probleem' met chiva is dat ze gewoon dominantie met sensibiliteit combineert. Wat het moeilijker maakt om haar te corrigeren. Soms handelt ze uit dominantie, soms is ze gewoon gevoelig en dan is het belangrijk dat je dat juist 'leest', waardoor je ook gepast kan reageren.
Maar inieder geval ga ik akkoord met wat je zegt dat het karakter gestuurd wordt door de omgeving, MAAR niet met dat je zegt dat karakter daarom overroepen wordt. Want het is gewoon gemakkelijker om een paard te hebben dat wél werkwillig, eerlijk en niet dominant is. Ookal krijg je een karakter paard met de juiste behandeling wel op hetzelfde 'punt', om het zo te benoemen, bij het 'gemakkelijke' paard kost dit veel minder tijd en kennis en aangezien er meer mensen zijn die niet met dergelijke paarden kunnen omgaan dan wel, blijft een goed karakter van nature in mijn ogen belangrijk.
Maar als je dan karakter wil omschrijven kan je dat natuurlijk ook weer opsplitsen in verschillende takken. Chiva kan ook omschreven worden als een super karakter, namelijk omdat ze in het parcours luistert als een klokje qua regelen naar de sprong toe en een leeuwenhart heeft qua moed in het parcours..

Net als jij kan ik hier ook wel een tijdje over doorgaan, maar ik vrees dat de mods dan gaan tussenkomen ivm off topic :D

(*) trouwens: quickfeuer (heartbreaker x goldschlaeger z) is nauw verwant aan chiva (orlando x goldschlaeger Z) :)

Fijn om te horen dat er nog mensen zijn die geleerd hebben uit paardentaal. Jammer dat jou merrie zo moeilijk is in omgang.

Om nog even te reageren. Het is natuurlijk fijner (lees gemakkelijker) om een paard te hebben met een meegaand (gemakkelijker) karakter maar meestal missen die paarden juist dat extra om bovengemiddeld te presteren. Bijkomend gaat zo een paard je als gedreven ruiter gauw vervelen.
Mijn vrouw heeft ook bij deze persoon een clinic gevolgd ivm met paardentaal en er waren dus nog andere mensen daar met hun paard (allemaal van een onderdanig type) en het eerste wat mijn vrouw zei was dat ze zo een makke paarden niet wilde hebben en dan moet je weten dat ze 8 jaar niet gereden had omwille van de kinderen. Ondertussen rijdt ze dus wel 2 jonge "karakterpaarden" en momenteel met het slechte weer is dat ook maar 1 maal in de week geweest de afgelopen maanden.

Het is juist wat zoek je in een paard en wat wil je als ruiter bereiken. Velen zullen idd. een braaf paard willen maar mijn uitganspunt in de fokkerij is dat ik een paard wil fokken dat later de olympische spelen kan meelopen. Dat deze paarden dan misschien niet geschikt zullen zijn voor "Jan met de pet" dan is dat maar zo.
Maar ik weet wel dat al deze paarden allemaal te rijden zijn (de ruiter die er op zit zal mischien wel toegevingen moeten).

Karennnn

Re: [H] 8j merrie Orlando x Goldschlaeger Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:16

De conclusie over het hele topic dus:
Clinton it is! ;)

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:09

Succes Karen!!!

@ Davy: staat je quickfeuer merrie op paardenfokken.nl?

davy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:31

katrienh schreef:
Succes Karen!!!

@ Davy: staat je quickfeuer merrie op paardenfokken.nl?

Nee, enkel de Heartbreaker (en haar nakomelingen voor een deel)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:25

Succes met je keuze! Zal wsl wel een toppertje worden dat veulen, en behalve het karakter zal het idd een zeer goede aanvulling zijn. En dat karakter... tsja "heartbreakers" hadden op de stal waar ik stond ook altijd een heel moeilijke naam, maar over't algemeen zijn dat paarden die idd niet te breken zijn, en waar je gewoon respect van moet hebben, en dat zijn dan vaak idd ook wel de betere!
mijn merrie liep op haar 7 nog 90 terwijl ze overschot van kwaliteiten had (en bij heel wat "serieuzere" mensen had gestaan in de paardensport) zegt toch genoeg? nu springt ze het best onder een 12jarig meisje die haar gewoon in een vlot tempo rondrijd zonder enige druk of dwang!

Wat ik me nog afvroeg Karen, waarom kijk je nooit naar iets frans? Bvb Flamenco zou toch ook exterieurmatig wat kunnen aanvullen op deze merrie? Of zie ik dat verkeerd? En Diamant, geeft toch doorgaans ook heel erg goede paarden! Heb niet zoveel ervaring en kennis erover, dus vroeg het me gewoon maar af :). Bij ons is Flamenco iig heeeeel goed mee gevallen.

Oh, en met zo'n merrie, die dan mss verkocht word, zou ik toch ook wel eens ET durven overwegen... ik denk dat dat z'n geld zeker wel zal opbrengen, met de interesse die je tegenwoordig voor haar hebt!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:45

ik ben heel benieuwd naar je veulen (in spé)

ik ben zelf een enorme clinton en heartbreaker fan. ik zou mij dus ook niet laten afschrikken door het karakter, een goed sportpaard heeft karakter nodig. en meestal hebben paarden een "rot"karakter gekregen door de mensen die ze niet goed behandelen.

ik heb zelf ook een heartbreaker nakomeling en hij heeft ook een serieus karaktertje maar hij is heel eerlijk, hij zal niets verkeerd doen als jij hem niet onrechtvaardig aanpakt/straft.
ik blijf erbij dat het karakter later alleen maar in je voordeel kan uitdraaien.

veel succes met je veulen !!!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:22

Steph1989 schreef:
Wat ik me nog afvroeg Karen, waarom kijk je nooit naar iets frans? Bvb Flamenco zou toch ook exterieurmatig wat kunnen aanvullen op deze merrie? Of zie ik dat verkeerd? En Diamant, geeft toch doorgaans ook heel erg goede paarden! Heb niet zoveel ervaring en kennis erover, dus vroeg het me gewoon maar af :). Bij ons is Flamenco iig heeeeel goed mee gevallen.

Oh, en met zo'n merrie, die dan mss verkocht word, zou ik toch ook wel eens ET durven overwegen... ik denk dat dat z'n geld zeker wel zal opbrengen, met de interesse die je tegenwoordig voor haar hebt!

Ik kijk niet met opzet niet naar het frans bloed hoor :) (hoewel nabab en baloubet wel frans zijn en ik die wel interessant vond)
Maar over het algemeen spreken de franse hengsten me minder aan, omdat er vaak afgegeven wordt op exterieur, gangwerk en soepelheid (niet altijd natuurlijk, maar vaak wel) Dit is dus geen bewuste vermijding van Frans bloed. Ik ben verder wel een beetje bang een stereotype Franse hengst te gebruiken op dit lijntje omdat Acasia (de halfzus) door bayard d'elle eigenlijk veel van de positieve aspecten van het stammetje niet erfde: Haar gangwerk was slechter dan de rest uit het lijntje, ze was stugger in haar lijf, lastiger in de mond, had een vlakke galop en ook die typische franse achterhand.. De stereotype franse hengsten (zeker niet allemaal) spreken me dus zelf iets minder aan... maar zoals je zegt vind ik Flamenco zeker niet mis, evenals veel andere franse hengsten, maar dan zou ik die gebruiken op een merrie die exterieurmatig, qua soepelheid en techniek echt top was.

Als ze verkocht wordt (volgend jaar dan eventueel, nu ze toch zeker gedekt wordt ;) ) gaan we inderdaad waarschijnlijk nog een ET proberen er uit te halen dus dezelfde twijfels rond de hengstenkeuze zal ik jullie waarschijnlijk volgend jaar opnieuw voorschotelen :D

xxx88: Ik vind het ook mooi bloed, en er is al veel goeds van gekomen.
Deze merrie haar karakter werkt zoals je ook aanhaalt ook sterk in haar voordeel, met name in moed in het parcours en de wil om geen hout aan te raken en de ruiter goed te helpen als de afstand een keertje fout komt... Ze heeft een leeuwenhart en ontzettend veel vertrouwen. Dat ze daarom wat zuur in omgang is en een keer haar 'kont lucht' neem ik er met plezier bij ;)
En zoals je zegt: dit veulen groeit bij ons op, dus bij deze kunnen we de opvoeding ook meer in de hand houden...
Als het goed is wordt ze eind maart-begin april gedekt.. Hopenlijk weer van de eerste keer drachtig zoals anders, maar dat wordt afwachten :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:25

maar een Fransman geeft wel een koel karakter , vermogen en een goede sterke rug ;) dus het zou inderdaad wel een optie kunnen zijn

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 08:26

Ja dat is zeker zo, Nabab stond ook hoog op het lijstje, maar ik blijf wat bang om het op deze merrie te gebruiken, omdat ze zelf exterieurmatig al veel mist en vlak gallopeert.

Trouwens: gewééldig onderschrift Besita, dat weergeeft meteen een heleboel :D

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:21

Even een kleine schop, want ik heb jullie hulp nog een laatste keer nodig! :)
Ik begin ineens gigantisch te twijfelen over mijn hengstenkeuze (zoals gewoonlijk :o )
Omdat Calvaro Z ook telkens in mijn achterhoofd gezeten heeft en ik nu 2x een hélé beste heb zien springen uit een heartbreaker merrie (typje van onze Orlando).

Ik zit daar enkel een beetje gewrongen met de lengte id rug. Zowel hengst als merrie komen dit wat tekort...
Verder gaat die wel maat toevoegen, vermogen en is het een commerciele hengst.
Evenals bij Clinton is karakter ook een aandachtspuntje bij Calvaro Z.

Als ET's gratis waren deed ik ze gelijk bij Clinton, Calvaro Z, Nabab de reve en Cicero :D dream on dus }:0

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:35

je moet voor Calvaro heel veel bloed hebben en een beetje op de ruglijn letten !!
maar verkeerd is het zeker niet

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:39

Ik denk dat de merrie zelf wel voldoende bloed heeft, volgens lesgever (M.K.) heeft ze net iets te veel bloed.
Merrie is in de rug wat stug, maar of dit te maken heeft met de ruglijn weet ik niet?
Afbeelding
Afbeelding

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:54

Bij ons op het werk stond laatst een Calvaro x Heartbreaker,een merrie.
Deze was zelfs vrij lang in de rug!Maar karakter inderdaad... :n :n ...verongelukken deed je met die geschifte h**r!!

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:46

wij hebben een Calvaro Z x Zeus x Gotthard op stal. Zoals enkele van jullie reeds weten : ze ook geschift! Is bij ons geboren, heeft niets raars meegemaakt, maar qua karakter hééél speciaal.
Tot hier toe mag ze blijven, maar ik houd er rekening mee dat ik ze ooit eens moet 'opruimen'.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:50

Ik denk ook dat vooral de merries van Calvaro Z de moeilijkste zijn (zoals Darco merries trouwens).. In de sport kom je vooral hengsten en ruinen tegen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:54

Bij m'n vriendin hebben ze ook een 3jarige Calvaro, zal dit jaar zadelmak gemaakt worden.
Onder het zadel dus nog niks van geweten, maar in de wei en aan de hand ook echt echte trut...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:16

:= Nou.. Het lijkt me misschien 'veiliger' om dan bij Clinton te blijven! Daar ken ik persoonlijk een behoorlijk aantal nakomelingen van en daar ze wel karakter hebben zijn ze goed handelbaar.. tegenover de verhalen van de calvaro nakomelingen.

en ivm die merries, dat kan inderdaad wel eens kloppen! Helaas als het een merrie is willen we het diertje net aanhouden :o
Dus toch maar geen Calvaro dan... In ieder geval bedankt :) Begin april doen we haar weg voor te laten insemineren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:50

nou de goeie Calvaro's in de sport zijn toch echt merries !!En ze hebben allemaal ook een moeder ..meestal zetten fokkers net Calvaro op van die kleine bloedpaarden omdat hij net zo groot , massal en koud was ..
ik heb nu een 5 jarige Calvaro gekocht ..maar niks gemeen aan ..heb net de ruiter gebeld die er voor het eerst opzat en zei dat het een super braaf paard was waar iedereen mee weg kan sturen ..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:35

de Calvaro die ik ken komt uit een Quick Star, goeie en brave merrie, liep op 7jarige leeftijd 1m35-1m40

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:11

die van onze staat sinds vanmorgen in de weide, we kunnen ze niet meer pakken.
Enkele weken geen problemen meer mee gehad, nu begint ze weer, een echte merrie!
Iemand een lasso?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:34

dat is de lente ..die van mij zijn momenteel ook sekreten ..en dan niet in stoute dingen doen ofzo maar kan ze momenteel allemaal achter het behang plakken :7

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:39

Zondag mijn merrie afgeleverd bij Nijhof. Hopelijk snel drachtig van Clinton.

Ook het geluk gehad om Clinton even zien los te lopen in de longeerpiste. Hengst spreekt mij dus enorm aan (en het is wel een karakterbeestje).

Heartbreaker staat tegenover hem in de stal en met het passeren van Clinton beet hij in de tralies (iets wat mijn merrie dus ook doet als ik met andere paarden passeer langst haar stal).

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:42

Carri schreef:
Ik denk ook dat vooral de merries van Calvaro Z de moeilijkste zijn (zoals Darco merries trouwens).. In de sport kom je vooral hengsten en ruinen tegen.

Uitzonderingen bevestigen de regel zeker maar onze Darco-merrie was goudbraaf

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:11

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:23

Dakario schreef:
mss wel te laat maar ik denk dat deze hengst wel aan alle vereisten voldoet voor uw merrie: http://www.roshoeve.be/hengsten/Clarence.htm

Nog niet té laat hoor :) Maar Clarence gaat het niet worden. Het dient echt een commerciele hengst te zijn en Clarence is zo bekend nog niet, heeft zelf nog geen topprestaties geleverd en er is nog niet zo veel bekend van de nakomelingen. Daar ik het wel een leuke hengst vind, vind ik hem op deze merrie niet geschikt door zijn ietsbeperkte vermogen, daar de merrie net een hengst nodig heeft met tonnen vermogen :) toch bedankt voor de inbreng, heb je hem op de hengstenshow van de roshoeve aan het werk gezien?

Davy: Hopelijk is je merrie vlot drachtig! :)