Karennnn schreef:Nee ik sta daar niet sceptisch tegenover! ik volg je 100%.
Wij hebben met deze merrie ook een ommekeer moeten maken. Het eerste jaar moesten we haar met een stok uit de stal 'vissen' (met een stok het halster aanhaken en haar naar je toe trekken) en ging ze in het parcours op de staak door in een hoekje te gaan wippen en bokken. Het eerste jaar bij mijn toenmalige trainer was dat: hardhandig tegenin gaan, daar hij bleef volhouden dat dit paard gewoon 'gekraakt' moest worden. Omdat hij ons al heel veel geholpen had met de paarden en er veel van kende, zijn wij hem daarin gevolgd. Pas na een jaar heb ik tegen mijn vader gezegd dat het zo niet verder kon. Op haar 4.5jaar is zij dus bij ons komen staan en ben ik ook weg gegaan bij hem in training. Ze is ondertussen al veel stappen vooruit. Tijdens het rijden is dit 'gelukt' door de manier van Albert Voorn te volgen (en er enkele clinics te gaan rijden en hulp te krijgen van iemand die altijd bij albert voorn gereden heeft) en ga ik nu opnieuw bij iemand lesnemen die veel ervaring heeft met sensibele en dominante paarden die goed in de sport lopen.
In de stal is dit gelukt door een meer 'natuurlijke' aanpak te proberen en bewuster te werken met lichaamstaal. Dat heeft er voor gezorgd dat ik zonder problemen bij haar de stal in kan of haar kan opzadelen, maar ze vertrouwt het nog niet volledig en ze dreigt nog wel (oren in de nek, been optillen). Eenmaal een vreemde de stal binnenkomt zijn we terug bij af: die moet de stal uit.. Het 'probleem' met chiva is dat ze gewoon dominantie met sensibiliteit combineert. Wat het moeilijker maakt om haar te corrigeren. Soms handelt ze uit dominantie, soms is ze gewoon gevoelig en dan is het belangrijk dat je dat juist 'leest', waardoor je ook gepast kan reageren.
Maar inieder geval ga ik akkoord met wat je zegt dat het karakter gestuurd wordt door de omgeving, MAAR niet met dat je zegt dat karakter daarom overroepen wordt. Want het is gewoon gemakkelijker om een paard te hebben dat wél werkwillig, eerlijk en niet dominant is. Ookal krijg je een karakter paard met de juiste behandeling wel op hetzelfde 'punt', om het zo te benoemen, bij het 'gemakkelijke' paard kost dit veel minder tijd en kennis en aangezien er meer mensen zijn die niet met dergelijke paarden kunnen omgaan dan wel, blijft een goed karakter van nature in mijn ogen belangrijk.
Maar als je dan karakter wil omschrijven kan je dat natuurlijk ook weer opsplitsen in verschillende takken. Chiva kan ook omschreven worden als een super karakter, namelijk omdat ze in het parcours luistert als een klokje qua regelen naar de sprong toe en een leeuwenhart heeft qua moed in het parcours..
Net als jij kan ik hier ook wel een tijdje over doorgaan, maar ik vrees dat de mods dan gaan tussenkomen ivm off topic
(*) trouwens: quickfeuer (heartbreaker x goldschlaeger z) is nauw verwant aan chiva (orlando x goldschlaeger Z)
Fijn om te horen dat er nog mensen zijn die geleerd hebben uit paardentaal. Jammer dat jou merrie zo moeilijk is in omgang.
Om nog even te reageren. Het is natuurlijk fijner (lees gemakkelijker) om een paard te hebben met een meegaand (gemakkelijker) karakter maar meestal missen die paarden juist dat extra om bovengemiddeld te presteren. Bijkomend gaat zo een paard je als gedreven ruiter gauw vervelen.
Mijn vrouw heeft ook bij deze persoon een clinic gevolgd ivm met paardentaal en er waren dus nog andere mensen daar met hun paard (allemaal van een onderdanig type) en het eerste wat mijn vrouw zei was dat ze zo een makke paarden niet wilde hebben en dan moet je weten dat ze 8 jaar niet gereden had omwille van de kinderen. Ondertussen rijdt ze dus wel 2 jonge "karakterpaarden" en momenteel met het slechte weer is dat ook maar 1 maal in de week geweest de afgelopen maanden.
Het is juist wat zoek je in een paard en wat wil je als ruiter bereiken. Velen zullen idd. een braaf paard willen maar mijn uitganspunt in de fokkerij is dat ik een paard wil fokken dat later de olympische spelen kan meelopen. Dat deze paarden dan misschien niet geschikt zullen zijn voor "Jan met de pet" dan is dat maar zo.
Maar ik weet wel dat al deze paarden allemaal te rijden zijn (de ruiter die er op zit zal mischien wel toegevingen moeten).

)

Nou.. Het lijkt me misschien 'veiliger' om dan bij Clinton te blijven! Daar ken ik persoonlijk een behoorlijk aantal nakomelingen van en daar ze wel karakter hebben zijn ze goed handelbaar.. tegenover de verhalen van de calvaro nakomelingen.